Ik heb geen verstand van grondwaterpompen...

Pagina: 1
Acties:
  • 21.148 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:18

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Maar ik heb er wel eentje nodig :P.

De pomp die er nu in de bron hangt voldoet totáál niet. Ja, er komt water uit, maar voor meer dan gieters vullen is de hoeveelheid die eruit komt niet geschikt. De gebruiksomgeving:

- brondiepte ~10 meter (er is een pijp geslagen dus de pomp blijft bovengronds)
- dikte van de gebruikte slangen is gewoon je standaard tuinslang (13mm)
- gebruiksduur makkelijk een uur of langer (2 of 3 uur moet ook mogelijk zijn)
- afstand... :P.

Er ligt sowieso een aanvoerslang vanaf de pomp naar de haspel (die halverwege de tuin hangt) van een meter of 20. De oprolhaspel heeft zelf 40 meter aan boord, en om van daaruit de achterkant van de tuin te bereiken klik ik er een 3-wegstuk op zodat hij uitsplitst naar 2 slangen van nog eens een meter of 15. Dus zeg even voor het gemak 80 meter slang. Ik wil minimaal 2 sproeiers tegelijk aandrijven van dit type:

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1348310

om de breedte van de tuin af te dekken. Ik kan ze dan eventueel steeds verplaatsen terug naar voren toe. 4 stuks van dit type (als de pomp dat trekt) zou helemaal mooi zijn. Ik denk nog na over een beregeningssysteem waarbij ik de waterdoorvoer gewoon ingraaf en dan van die pop-up sproeiers in de grond steek.

Ik begrijp dat er ook pompen zijn die automatisch uit- en aan schakelen maar ik heb geen idee hoe of wat. De huidige gaat gewoon draaien als de stekker erin gaat. Een afstandsbediening zou gaaf zijn ivm lengte van het terrein maar dat zal wel niet kunnen :P.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:51

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Zoekwoord: Hydrofoorpomp. :P

Als je een pomp koopt zou ik ook investeren in slang, zeker het stuk tot je T-stuk uitvoeren in 3/4" of 1" slang, zal fors schelen in opbrengst. Je kan wel een grotere pomp kopen, maar hij moet het ook kwijt kunnen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik heb ook niet bar veel verstand van pompen, maar wel een pomp & grondwater bij het zomerhuisje.. En wat hier in Finland iig WEL bekend is, is dat je een pomp met... ik weet de naam niet, druk-tank? nodig hebt. aka, pomp met zo'n metalen vat er onder. Zonder lopen de pompen constant & vergt het veel energie, regeling en slijtage, en de pompen MET dat vat er onder gaan langer mee & lopen soepeler..

Duur zijn ze ook niet. 150-200 ben je wel klaar met een goede pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:03
Kan je niet met de huidige pomp een buffertank vullen :?
De vraag is namelijk ook of jouw bron wel de gewenste hoeveelheid water kan leveren. Wat je kan doen is bijvoorbeeld zo'n plastic kunstof kuubskist volpompen met je huidige pomp dmv een simpel vlottersysteem. Dan met een sterke pomp de tuin besproeien. Sowieso, 80 meter slang -> dikkere slang nemen tot de Y-splitter. Gardena heeft ook dikkere slangen waar wel de standaard koppelingen op kunnen. Stel dat je 40 meter slang kan doen met een dikkere slang scheelt pittig drukverlies :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Papapa
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-04 15:11
Wat voor merk/type is de pomp? Heeft hij een aanzuighoogte van minimaal 8 meter?

Is de zuigleiding en -aansluitingen luchtdicht? Je kan dit horen als "ratelen"; het geluid klinkt alsof je in een bak knikkers aan het roeren bent, dan zit er zeker lucht in de pomp. Als er maar een klein beetje lucht aangezogen wordt in de zuigleiding expandeert dit tot ca 10x de grootte en staat de pomp in vacuum te malen en zal dus geen water pompen. En is heel slecht voor je pomp.

Ik heb zelf deze https://www.gereedschapce...w-4500-l-h-600965000.html met 20 meter 15mm slang eraan en daar komt voldoende water uit.

Voor de afstanden die jij nodig hebt, heb je, zoals blitzkrieg en ybos zeggen, grotere diameters nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 14:30
Wat @blitzkrieg inderdaad ook al zegt. Neem een Hydrofoorpomp. Deze met 1" doorzetten naar een t-stuk met eventueel een paar kranen en een verloop er tussen en je kan los.

Als ik jou was zou ik over die afstanden met 3/4" (19mm) gaan werken. Gardena heeft daar ook gewoon goeie koppelingen voor die je zo op de sproeier kan klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Okay, ik begrijp dus nu van meerdere mensen dat dikkere slangen óók nodig gaan zijn. Probleem is dat de haspel (een hozelock autoreel) gewoon 13mm is en dat gaat ook niet dikker worden (dan word hij zwaarder en groter en dat is voor dit type ook geen optie, dit is al de grootste die ze hebben). Het enige stuk dat ik dus effectief kan verdikken is het stuk aanvoer van de pomp naar de autoreel. Daarna heeft verdikken natuurlijk geen zin meer. Hoeveel % minder effectief kan 'een' pomp worden door deze restrictie? Kan ik dat deels opheffen met een dikkere pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wat zijn je gedachten qua eerder genoemde buffertank? Dat lijkt me een betere oplossing, helemaal als er maar een paar uur per dag vraag is. Waar ik woon heeft vrijwel iedereen druppelslangen in de tuin die aangesloten zijn op een put, met jawel een buffertank ertussen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik wil niet druppelen, er moet gewoon flink druk op staan. Ik zie niet in hoe een buffertank het probleem van een ondergedimensioneerde pomp oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HTT-Thalan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:58:
Ik wil niet druppelen, er moet gewoon flink druk op staan. Ik zie niet in hoe een buffertank het probleem van een ondergedimensioneerde pomp oplost.
Ik heb zelf een bron van 10 meter diep. In een droge zomer trek ik die leeg met een half uurtje sproeien.
Zit er zelf ook over te denken om een buffervat te zetten om te kunnen sproeien.

Een buffervat van een kuub ofzo kan je vullen met een kleine buisdiameter, klein/traag pompje en een vlotter.
Vat vol = pomp stopt.

Achter het buffervat sluit je dan OF een stevige pomp aan die genoeg debiet/druk kan leveren voor de sproeiers, OF je kan inderdaad gewoon op de zwaartekracht rekenen voor te druppelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Slonzo op 07-06-2020 20:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-04 23:39
10 m diep ga je geen water meer aanzuigen. Dan zul je een pomp in de bron moeten hangen. Daar zijn speciale, buisvormige, modellen voor. In de bron hangen heeft ook het voordeel dat je geen last meer hebt van vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Besmar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:13
Hoe dik is je aanzuigslang.? Wat zijn de specificaties van je huidige pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:30
Ik heb dan wel geen bron , ik pomp water uit de sloot . Gardena 5000/5 pomp , en mijn ervaring is dat je met 13mm slang weinig power hebt . Ik ben naar 3/4 gegaan en nu wil je echt niet de straal over je hand hebben .

De pomp moet zijn opbrengst kwijt kunnen , vanavond nog de gevel gereinigd (25 meter 3/4 , 30 meter 13mm ) druk genoeg .
Voor de tuin hebben we 25meter 3/4 , 30 meter 13mm voor de sectorsproeiers . Deze sproeien met gemak 30 meter ver .
Alles valt en staat met de dikte van de slang .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:18
Zoals ook al aangegeven hoe is je watervoorraad in de bodem? Nederland is kurkdroog en die paar flinke buien compenseren nog niet voor alle warme dagen de laatste jaren

Bij de opleiding werktuigbouwkunde hadden we het mooie vak pijpen&pompen wat deze materie mooi samenvatte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-04 10:30

GJ007

:)

Zoek eens naar een DAB pomp, goeie ervaringen mee. Afhankelijk van je capaciteit en eisen rolt er dan een prijskaartje uit.

signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
HTT-Thalan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:53:

Volgens mij is dit toch het euvel. Met een pomp op maaiveld kan je bij volkomen vacuum theoretisch 10 m water opzuigen. . In werkelijkheid stopt het bij 7 m diepte, het debiet is dan echt beperkt.
Als de pomp de buis leeg zuigt, dat is afhankelijk van de diameter niet eens zoveel liter, daalt de waterstand rap en neemt het debiet dus af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
MeTooPV schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 00:08:
[...]

Volgens mij is dit toch het euvel. Met een pomp op maaiveld kan je bij volkomen vacuum theoretisch 10 m water opzuigen. . In werkelijkheid stopt het bij 7 m diepte, het debiet is dan echt beperkt.
Als de pomp de buis leeg zuigt, dat is afhankelijk van de diameter niet eens zoveel liter, daalt de waterstand rap en neemt het debiet dus af.
Nou, weet wat geleerd dan, maar de buren (beide zijden) doen het ook op deze manier, dus ik wist niet beter - de pomp is ook gewoon overgenomen met het huis. En de buren halen naar eigen zeggen 120l/m en als ik zie wat er bij hem uit de tuinslang komt geloof ik dat ook wel.

Buispomp zoeken dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 15:51

blitzkrieg

Whoop Whoop!

HTT-Thalan schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:47:
[...]

Nou, weet wat geleerd dan, maar de buren (beide zijden) doen het ook op deze manier, dus ik wist niet beter - de pomp is ook gewoon overgenomen met het huis. En de buren halen naar eigen zeggen 120l/m en als ik zie wat er bij hem uit de tuinslang komt geloof ik dat ook wel.

Buispomp zoeken dus :).
Weet je zeker dat het water op 10 meter zit? Of is je bron 10 meter diep?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-04 15:21
blitzkrieg schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:00:
[...]

Weet je zeker dat het water op 10 meter zit? Of is je bron 10 meter diep?
Juist je filtratiepijp kan wel 10 meter zijn, maar het gaat om de hoogte van je water in die pijp.
Aanzuighoogte bij de 'standaard' pompjes is meestal 7 a 8 meter. Indien je dieper wilt zul je OF een zwaardere pomp die wel tot 10 meter kan of een pomp die inderdaad in je buis gaat en het water omhoog stuwt (beiden zijn een stuk duurder).

Hier zit de filtratiepijp ook ca 10 meter in de grond, maar grondwater al vanaf ca 5 / 6 meter. Kun je eenvoudig testen door een touwtje met iets zwaars er aan in je pijp te laten zakken (touwtje van 10 meter?) met aan dat zware ook iets van papier/stof oid. en dan laat je 'm 5 meter zakken (kijken of papier nat is), dan 6 etc..

daarnaast is inderdaad output van je pomp belangerijk, indien je een hydrofoor pomp hebt zal hij zelf druk opbouwen in het compressievat, zo niet zal hij via de uitgang voldoende water weg moeten kunnen zetten. Zoals genoemd ga voor 1" of anders minimaal 3/4" output. Na een X aantal meters kun je evt met koppelingen gaan verkleinen, gebruik je de dikke slang als 'compressie' vat.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:31
MeTooPV schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:55:
10 m diep ga je geen water meer aanzuigen. Dan zul je een pomp in de bron moeten hangen. Daar zijn speciale, buisvormige, modellen voor. In de bron hangen heeft ook het voordeel dat je geen last meer hebt van vorst.
Nog even over die 10 meter...
@MeTooPV heeft een punt: de fysica staat je niet toe water aan te zuigen vanaf meer dan 10 meter diep - het gaat gewoon niet. Een water-barometer heeft een kolom van 10 meter, precies 1 atmosfeer aan luchtdruk die we buiten hebben. Een pomp in de buis duwt in plaats van zuigt en heeft dat probleem dus niet.

Als je bron niet genoeg water kan leveren en het waterniveau daalt van -5 naar -9 meter, dan zou het zomaar kunnen dat je pompt het niet meer omhoog krijgt.

Uiteraard kunnen slangdiktes ook spelen. Dat zou je kunnen checken door direct na de pomp te meten of eruit komt wat je nodig hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 24-04 16:04
HTT-Thalan schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:53:
Maar ik heb er wel eentje nodig :P.

De pomp die er nu in de bron hangt voldoet totáál niet. Ja, er komt water uit, maar voor meer dan gieters vullen is de hoeveelheid die eruit komt niet geschikt. De gebruiksomgeving:

- dikte van de gebruikte slangen is gewoon je standaard tuinslang (13mm)
- gebruiksduur makkelijk een uur of langer (2 of 3 uur moet ook mogelijk zijn)
- afstand... :P.

Er ligt sowieso een aanvoerslang vanaf de pomp naar de haspel (die halverwege de tuin hangt) van een meter of 20. De oprolhaspel heeft zelf 40 meter aan boord, en om van daaruit de achterkant van de tuin te bereiken klik ik er een 3-wegstuk op zodat hij uitsplitst naar 2 slangen van nog eens een meter of 15. Dus zeg even voor het gemak 80 meter slang. Ik wil minimaal 2 sproeiers tegelijk aandrijven van dit type:

[Afbeelding]

om de breedte van de tuin af te dekken. Ik kan ze dan eventueel steeds verplaatsen terug naar voren toe. 4 stuks van dit type (als de pomp dat trekt) zou helemaal mooi zijn. Ik denk nog na over een beregeningssysteem waarbij ik de waterdoorvoer gewoon ingraaf en dan van die pop-up sproeiers in de grond steek.

Ik begrijp dat er ook pompen zijn die automatisch uit- en aan schakelen maar ik heb geen idee hoe of wat. De huidige gaat gewoon draaien als de stekker erin gaat. Een afstandsbediening zou gaaf zijn ivm lengte van het terrein maar dat zal wel niet kunnen :P.
Ik heb ook dit type sproeier maar ik gebruik hem weinig omdat hij veel water nodig heeft om goed te functioneren. MOet je een goede pomp voor hebben
Met mijn (tijdelijke) aldi pomp gaat het prima overigens om twee of 3 sectorsproeiers te bewateren, maar twee van deze op zo'n lang traject zal hij zeker niet trekken...
Een grotere slang op het hoofdtraject wil ook wel helpen.

Ander nadeel is dat ALS deze sproeier genoeg water krijgt er in no time plassen op het gazon/tuin staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 16-06-2020 10:03 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:31

Wom

Heb in mijn leven een kleine 200 waterbronnen geslagen, maar er zijn veel variabelen voor je probleem. De bron die je hebt, is dat met een buis tot aan boven of heb je enkel een tyleenslang die uit de grond komt? En wat is de diameter van die aanvoerslang? Een duim, 3/4 of 5/8?

Meest gekende merk is DAB. Die heb je met een drukvat, wat er voor zorgt dat een emmer of gieter in een seconde of tien vol is. Je kunt de druk hier ook van aanpassen, zodat (als de aanvoer er is) je wat verder je water krijgt. Dat is bijvoorbeeld zoiets: https://www.waterpomp.be/...EQkSqXbuVqwBoCn-8QAvD_BwE

Scroll naar beneden voor wat verdere uitleg en verschillende types. Kan best zijn dat deze te zwaar is voor wat je wilt :)

Die schakelt automatisch aan en uit en je moet enkel zorgen dat er genoeg lucht in het drukvat zit en je hem in de winter aflaat als hij niet vorstvrij staat. In de aanvoer naar die pomp heb je dus een terugslagklep zitten, zodat hij zonder problemen direct zijn aanzuig heeft.

Overigens heeft DAB ook het merk PALLAS, dat zijn feitelijk dezelfde pompen maar dan blauw overgespoten. Die zijn wat goedkoper als budget een rol speelt. Onderdelen zijn ook gewoon uitwisselbaar tussen die merken.

Zorg in ieder geval dat je tot je T-stuk een grote diameter hebt. Denk aan minimaal 3/4de aan diameter. Als je van die gardenakoppeling hebt met een automatische stop, die stop eruit halen met een schroevendraaier. Die houden best wat water tegen namelijk. Vanaf je T-stuk dan verder met 5/8ste naar je sproeiers toe.

Als je sproeit ook beste om de slang volledig af te rollen. Overigens zijn er betere merken dan Gardena te krijgen, maar het lijkt dat dit nu eenmaal de standaard in Nederland is :p

Belangrijkste als je de aanvoer wel hebt is de diameter van je slang. Door een kleine buis kan nu eenmaal minder dan een dikke buis. Vaak genoeg gezien dat mensen met een bron die makkelijk 2 kuub haalt, maar de helft eruit halen door met halve duim slangetjes te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door Wom op 16-06-2020 10:30 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wom schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:28:

Als je sproeit ook beste om de slang volledig af te rollen. Overigens zijn er betere merken dan Gardena te krijgen, maar het lijkt dat dit nu eenmaal de standaard in Nederland is :p
Noem eens wat? Ik heb ook maar Gardena genomen omdat dat bij de Hornbach ligt en ik snel wat sproeiers moest hebben voor het nieuwe gazon (en om die reden een Aldi pomp van 50 eur). Ze doen het echter matig (De gardena sectorsproeiers blijven vaak hangen).

Goeie tip die pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom

Wom

stefijn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 11:03:
[...]

Noem eens wat? Ik heb ook maar Gardena genomen omdat dat bij de Hornbach ligt en ik snel wat sproeiers moest hebben voor het nieuwe gazon (en om die reden een Aldi pomp van 50 eur). Ze doen het echter matig (De gardena sectorsproeiers blijven vaak hangen).

Goeie tip die pomp
Voor automatische beregening in al zijn vormen kan ik uit persoonlijke ervaring https://www.rainbird.com/ aanraden. Zeer uitgebreide documentatie en degelijk spul.

Voor koppelingen zoals Gardena heb je metalen versie van Hozelock, zelf gebruik ik messing snelkoppelingen van Geka: https://www.wildkamp.nl/a...-slangkoppelingen/4010050

Zijn iets minder gebruiksvriendelijk misschien, maar gaan jarenlang mee. En die schieten tenminste niet los als er wat teveel tegendruk is, wat ik bij Gardena wel al gehad heb.

Voor sproeiers is het ook belangrijk hoe je waterkwaliteit is. Heb je veel ijzer in je water (even pannetje water koken, hoe bruiner des te meer ijzer), dan zul je met de plastic varianten van Gardena al snel dichte gaatjes hebben. Dan ben je sneller het mannetje met zoiets: https://www.wildkamp.nl/p...elsproeier-3-arm/15050458

Maar voor de gemiddelde achtertuin voldoet Gardena overigens wel hoor. Niet voor niks dat het bijna een synoniem is geworden voor sproeien in de tuin.

[ Voor 21% gewijzigd door Wom op 16-06-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja maar dan heb je t meteen over een in de grond ingebouwd systeem? Dat wordt een project voor over een paar jaar. Eerst het huis af, de tuin, tuinschuur. Voorlopig doe ik het even met bovengrondse sproeiers en wat slangen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom

Wom

stefijn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:14:
Ja maar dan heb je t meteen over een in de grond ingebouwd systeem? Dat wordt een project voor over een paar jaar. Eerst het huis af, de tuin, tuinschuur. Voorlopig doe ik het even met bovengrondse sproeiers en wat slangen..
Geka heeft ook sproeiers voor bovengronds. Dat zijn verzinkte varianten die ook wel degelijk zijn te noemen. Zelf gebruik ik een variant van deze: https://www.wildkamp.nl/p...aad-incl-blindstop/780149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:59

bloody

0.000 KB!!

Ik heb zelf de Saer M200 pomp.
Dit is echt een heel sterke pomp, niet te veel lawaai ook.
Zuigt zelf aan, ook wel zo handig.

Om enig idee te geven van de sterkte van de pomp:
bij de pomp splits ik direct op in 3 parallelle groepen. Alledrie met gemiddeld 6 sproeiers er aan en nog een handvol druppelaars. Totale buislengte zo'n 200m schat ik zo?
Dan nog is de pomp zo sterk dat er sommige sproeiers lekken...

De yippiyaya winkel heeft van eigen merk erg handige buizen + connectoren, die zou je kunnen gebruiken om een ondergronds basis netwerk aan te leggen.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-04 15:33
Mm mijn eerder post is verdwenen lijkt het. Anyway.. nog een keer:

De Hydrophoor die hier regelmatig wordt genoemd gaat het gewoon niet redden met een put van 10 meter die niet voldoende opbrengst heeft.

Ook doet het expansievat daar helemaal niets meer of minder door.

De meeste horizontale centrifugaalpompjes die hiervoor worden gebruikt hebben een concentrische zuigaansluiting. Dat zorgt ervoor dat er water in het pomphuis blijft. Door dat weg te pompen is er een zelfzuigende werking. "self priming" staat veel in de handleidingen.

10 meter kan het theoretisch redden. Maar door weerstand (platte aanzuigslang, koppelingen, verkeerde diameters) wordt het praktisch niet meer dan 5 of 6 meter. Meten van af het "wateroppervlak".

Het expansievat is er voor de perszijde van de pompinstallatie. Bij een drukgeschakelde pomp helpt het pingelen voorkomen. (kraan open is pomp aan, kraan dicht is pomp uit, daar wordt ie niet beter van) met een drukschakelaar wordt het aantal schakelingen beperkt. Rest draaien vult het vaatje, het vaatje geeft alvast wat water voordat de motor aangaat als de kraan weer opengaat. Ook waterslag bij in en uit schakelen wordt er mee voorkomen. Het verlengt de levensduur van de pomp en elektromotor.

Bij een pomp die je met een schakelaar aanzet en pas dan de slang pakt om te gaan sproeien, zie je die niet. Je moet zo'n pomp alleen niet eindeloos tegen een gesloten persaansluiting laten draaien. Daar wordt ie ook niet beter van.

Een droogdraaiende pomp leidt tot verbrande seal (afdichting) en geeft zelfs risico op kortsluiting.

Is je put te diep (dieper dan 10 meter) dan is een bronpomp, (pomp en motor verdwijnen in de put) een veel beter oplossing. Die 10 meter doet er dan niet meer toe. Je kijkt dan alleen nog naar de uitgaande pompdruk.

Maar allerbelangrijkst.... wat is de werkelijk opbrengst van je put? Hoe diep zit het werkelijk nivo van het water in je put?
Als de aanvoer in je put kleiner is dan de vraag van je pomp dan gaat het mis. Juist bij een horizontale zelfaanzuigende pomp maar ook bij een bronpomp. Stel je hebt in je put een nivo van 5 meter onder maaiveld, dan is dat mooi. Horizontale centrifugaalpomp redt dat wel qua hoogte, maar als jij 6kuub/uur vraagt en de put kan maar 2kuub/uur leveren dan gaat dat niet goed. Pomp hapt lucht, zuigt niet meer aan.. einde. Bronpomp idem.

Sideonote: Grondwater is in ons land bij de meeste in de tuin gewoon bodemwater en staat met enige vertraging in verbinding met nabije sloten, vaarten, kanalen en zo. En bij lange droogte is er ook geen aanvulling van bovenaf. Nu in deze tijd zal het nivo van de gemiddelde put lager zijn.

Het kan dus ook heel goed zijn dat je puls onderin je put door gebrek aan toevoer gewoon ingedikt is en verkleid. Dan komt er ook niet zo veel binnen.

En je buren met een put van 10 meter gebruiken dezelfde "voorraad" als jij. Ben je gelijk aan het sproeien en hebben zij wel water en jij niet.. tja, water volgt de weg van de minste weerstand. En dat is dan die kant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vraagje: als ik twee sproeiers op mijn pompje aansluit gaat het prima, zet ik er 3 op dan begint mijn pomp te ratelen, alsof hij lucht aanzuigt (of eigenlijk klinkt het meer alsof er steentjes in zitten).

Ik dacht eerst dat wanneer je teveel sproeiers aansluit er gewoon te weinig water uit de sproeiers zou komen maar de pomp verder gewoon zijn werkt doet. Maar het lijkt erop dat het gebrek aan tegendruk of zo (?) de aanvoer het niet bijhoudt? Een beetje alsof je met je mond open een kaars probeert uit te blazen, de kaars gaat niet uit en je bent direct door je lucht heen.

Of zou mijn pomp dan meer water afnemen dan de bron aankan? (17m diepe bron met een aanzuigslang van 4m. Grondwater staat hier hoog).
Dat laatste lijkt mij sterk, ik kan de pomp prima met alleen een stuk 3/4 slang laten draaien en dan komt er een sloot water uit ...

Iemand die weet hoe dat werkt?

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 16-06-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Klinkt als cavitatie. Op termijn gaat je pomp daarvan stuk. Kan vrij snel gaan.

Komt inderdaad door onvoldoende aanvoer.

[ Voor 35% gewijzigd door evilution op 16-06-2020 14:32 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waarnemer
stefijn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:08:
Vraagje: als ik twee sproeiers op mijn pompje aansluit gaat het prima, zet ik er 3 op dan begint mijn pomp te ratelen, alsof hij lucht aanzuigt (of eigenlijk klinkt het meer alsof er steentjes in zitten). ...

Iemand die weet hoe dat werkt?
Je vraagt dus meer water dan je pomp en bron aankan.. er staat voldoende water in de aanzuigslang maar je trekt een vacuum waardoor je pomp gaat caviteren.

water wordt gas, belletjes en implodeert weer dat klinkt idd als steentjes en je pomp gaat er echt kapot van.

http://www.pomprevisie.nl/2010/08/12/cavitatie/

en ja dus, je zuigt dus meer water aan dan je bron kan leveren. Je slang ziet met de puls dieper dan wat je pomp kan aanzuigen.. het nivo om de slang is dus gedaald.. je put levert niet genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:29
significant schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:30:

Bij de opleiding werktuigbouwkunde hadden we het mooie vak pijpen&pompen wat deze materie mooi samenvatte.
_/-\o_

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
M.a.w. als ik een grotere pomp zou kopen om ipv 2 naar 4 sproeiers te gaan dan werkt dat niet? De pompboorder maar eens bellen dan, die garandeerde dat de bron genoeg zou opleveren...

Maar ik zou toch zeggen dat 1 stuk 3/4 slang van een paar meter meer water afgeeft dan 3 sproeiers op vertakte 1/2" slangen van 10-20m?

[ Voor 27% gewijzigd door Stefke op 16-06-2020 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
stefijn schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:59:
... die garandeerde dat de bron genoeg zou opleveren...

...Maar ik zou toch zeggen dat 1 stuk 3/4 slang van een paar meter meer water afgeeft dan 3 sproeiers op vertakte 1/2" slangen van 10-20m?....
dappere garantie want hoe weet hij nou wat de droogte in NL gaat doen met bodemwater..

anyway.. dat hoeft dus niet meteen.

meer of minder water moet je niet verwarren met de snelheid waarmee het de slang uit komt.
als ik een slang neem van 1/2" en ik duw daar 6m3/h door dan is de stroomsnelheid behoorlijk hoog.
douw ik de dezelfde hoeveelheid door een 3/4" lijkt het ineens of je pomp een prostaatprobleem heeft.

Het is een combi van veel.
- kleine diameter, hoop weerstand en hoge stroomsnelheid
- grote diameter, weinig weerstand en lage stroomsnelheid

sproeier? hoeveel heeft die nodig om het leuk te doen? meestal wordt er in de sproeier geknepen om snelheid te krijgen want de druk is bij uittreden meteen weg.....

dikke slang vanaf pomp en op een splitsing kleinere diameters naar de sproeiers.... knijpkraantjes ertussen om wat te kunnen regelen omdat water nou eenmaal de minste weerstand wil volgen en je niet wilt dan één sproeier lekker watert en de rest lullig doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:00
Een tip, géén Grundfos. Zoek maar eens op scala2 recall leaks no service ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MeTooPV schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:55:
Als aanvulling en ter info (niet specifiek voor @MeTooPV) :
Voor een bronpomp heb je wel een compleet andere bron nodig. Mijn bron is 36m diep, maar is ook een 125mm buis. Dus daar past een 4" pomp in. Die pomp moet een halve meter onder water hangen en een halve meter van de bodem van de bodem. Met een pomp van een meter lang heb je al 2 meter water in je bron nodig. Daarnaast zijn deze pompen gevoeliger voor zand, dus wordt er aangeraden om ze boven het filter te hangen (onderste 5 meter) zodat er minder turbulentie onderin is en er minder zand meekomt.
De meeste <10m bronnen zijn kleiner in diameter (63mm) en dan kom je op kleinere bronpompen uit en dat is niet goed voor de prijs/prestatie, een 2" pomp doet nog maar 2-3m3/h. Omdat je ook 2 meter water nodig hebt moet het waterniveau op 8m staan, dan heb je weinig winst. Bij een pomp op de grond kun je eenvoudig een zandfilter voor schakelen, bij een bronpomp draait je pomp in gort. En bij een puntstuk/ramfilter heb je sowieso geen andere opties, dan kun je alleen een pomp boven aansluiten.

Zelf heb ik een pedrollo bronpomp, die worden gemaakt in Italie en daar kun je ze grofweg voor de helft van de prijs vinden t.ov. Nederland. Mijn pomp kwam van https://www.pratoerboso.com/en/ en met DHL is het er ook binnen een paar dagen.
Op dit moment is het trouwens een gekkenhuis bij iedereen die iets met beregening doet, levertijden gaan door het dak. Shops die normaal binnen enkele dagen kunnen leveren lopen nu weken achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56

Ravefiend

Carpe diem!

TheGhostInc schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 01:31:
[...]
Op dit moment is het trouwens een gekkenhuis bij iedereen die iets met beregening doet, levertijden gaan door het dak. Shops die normaal binnen enkele dagen kunnen leveren lopen nu weken achter.
Paar weken geleden hetzelfde ervaren met WitWay. Pas 3 weken na bestelling de order verstuurd vanwege extreme drukte volgens de vriendelijke dame aan de telefoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Witway verstuurt morgen mijn spullen (als het goed is) met 3 weken vertraging. Wildkamp deed er 1,5 week over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:43
Iemand die mij ook kan helpen? Ik heb een huis gekocht met put. Het grondwater zit hier relatief diep (+/- 8 meter). Daarom is de put en pomp in een 2 meter diep gat gemaakt.

Ik heb een hele simpele pomp gekocht bij de lokale puttenboer: https://www.wildkamp.nl/p...jm75-230-v-0-75-kw/795613

De aanzuigslang met terugslagklep zit hier direct op gemonteerd. De pomp voert daarna het water op naar 1 sproeier met 20m slang. Daar zit nog een kraan tussen.

De situatie:
- Ik merk dat als ik de pomp aanzet en de kraan open staat dat hij soms niet genoeg druk op lijkt te bouwen en niet op gang komt.
- Ik haal dan vaak de slang los, zodat de pomp vrij kan lopen. Hij komt dan ook weer voldoende op gang met watertoevoer.
- Ik zet daarna de kraan dicht (met pomp aan), sluit de slang aan, en laat dan rustig de kraan 'opkomen'. Zo loopt hij eigenlijk meestal goed, enkele uren achter elkaar.
- Ik kan soms met 1 vinger op de slang druk opbouwen en ver water spuiten, maar soms druk ik ook de toevoer helemaal weg. Het duurt dan weer paar seconden nadat ik los laat voordat er weer voldoende water uit komt.
- Er lijkt genoeg water uit te komen, als ik los meet is het ongeveer 1200 l/u.
- De pomp is meerdere keren gecheckt of er geen lucht in zit, dat is niet het geval.
- De aanvoerslang hangt ongeveer 1 meter in 't water, naar schatting 1 meter boven de grond (gok ik, kan het niet heel goed afleiden aan de flexibele slang)

Samengevat:
De pomp lijkt dus genoeg water aan te kunnen voeren, de pomp kan echter geen druk opbouwen, of valt soms weg. De diepte/aanvoer etc. is misschien allemaal op de grens? Ik heb er niet voldoende kennis van helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:43
Doet bovenstaand bij iemand een belletje rinkelen? Ik kom er zelf helaas niet meer uit. Wel wat gelezen over cavitatie, maar aangezien er wel gewoon goed water uitloopt als ik 'm onbelast laat draaien vraag ik me af of het dan te weinig aanvoer kan zijn? Op lucht heb ik wel 10x gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
I-King schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:25:
- Ik merk dat als ik de pomp aanzet en de kraan open staat dat hij soms niet genoeg druk op lijkt te bouwen en niet op gang komt.
- Ik haal dan vaak de slang los, zodat de pomp vrij kan lopen. Hij komt dan ook weer voldoende op gang met watertoevoer.
- Ik zet daarna de kraan dicht (met pomp aan), sluit de slang aan, en laat dan rustig de kraan 'opkomen'. Zo loopt hij eigenlijk meestal goed, enkele uren achter elkaar.
- Ik kan soms met 1 vinger op de slang druk opbouwen en ver water spuiten, maar soms druk ik ook de toevoer helemaal weg. Het duurt dan weer paar seconden nadat ik los laat voordat er weer voldoende water uit komt.
- Er lijkt genoeg water uit te komen, als ik los meet is het ongeveer 1200 l/u.
- De pomp is meerdere keren gecheckt of er geen lucht in zit, dat is niet het geval.
- De aanvoerslang hangt ongeveer 1 meter in 't water, naar schatting 1 meter boven de grond (gok ik, kan het niet heel goed afleiden aan de flexibele slang)
Dit is niet normaal en zou ook echt niet mogen.

Jouw 'pompje' moet gewoon 2000-3000l per uur doen en kan zo'n 4bar druk leveren, knappe jongen als je dat met je vinger tegenhoud. Dat de pomp niks meer doet en heel langzaam op gang komt is erg vreemd, dan zit de pomp echt op het randje van wat kan en dat is niet goed voor de pomp.

Kun je nog iets meer info geven:
Hoe lang is je zuigslang en welke diameter?
Wat voor een filter/terugslagklep heb je eronder hangen?
Welke maten aansluiting heb je en welke maat slang heb je eraan?
(Wat is de maat van je kraan?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-04 09:12
Problemen bij afgifte van een grondwaterpomp ligt ook aan de specificatie van de grondwaterpomp zelf en het drukverlies van de gebruikte slangen. Gezien er meerdere vragen zijn dan alleen die van de TS even een meer generiek antwoord waarom de prestatie van je grondwaterpomp soms tegenvalt. (disclaimer: zelf ook een grondwaterpomp in bezit, en deze kennis is vanuit eigen ervaring en uitzoekwerk n.a.v. eenzelfde problemen als jullie te hebben ervaren).

Drukverlies is een ding bij een gewone tuinslang (5/8ste): https://www.empas.nl/uploads/downloads/Tabel_drukverlies.pdf
Wil je de maximale capaciteit van 3600 L/m behalen tegen een goede performance dan moet je minimaal 19mm slangen gebruiken en nog beter 25mm om zo weinig mogelijk druk te verliezen.

Je pomp lever ook geen continue druk. Neem bijvoorbeeld een DAB pomp.

Afbeeldingslocatie: https://www.doehetzelfberegening.shop/media/wysiwyg/Knowlegde-Base/grafiek-dab-pompen-webshop-doehetzelfberegening.jpg

Stel, we nemen de goedkoopste DAB pomp (de Active J 82) en je wil 2 sproeiers aansluiten die beide 1 m3/h doen dan neem je 2 m3/h af vanaf de grondwaterpomp gemeten. De statische druk is dan 2,8 bar. Sluit je dat op een 5/8ste slang aan dan moet die pomp daar 35 liter/minuut door duwen. Een kwaliteitpomp zoals die van DAB kan dat zonder veel moeite, maar zal drukverlies van de slang niet compenseren. Je verliest namelijk een 0,5 bar per 10 meter 5/8ste slang. Voor 20 meter is dat 1 bar waardoor je slechts 1,8 bar overhoud. In theorie...

Mijn eigen ervaring is dat je minimaal voor 3/4ste slangen moet gaan om enige druk en flow over te houden. Beter is 1" slang te gebruiken als je langere afstanden moet overbruggen. De messing sproeiers met standaard nozzles die je kan krijgen doen vaak ook meer dan 1 m3/h wat als gevolg heeft dat de druk nog verder afneemt. Je kunt dat eventueel beperken door die nozzles aan te passen.

Grondwaterpompen verliezen druk naar mate ze meer water verwerken. Dat is logisch, en DAB pompen presteren goed. De goedkopere grondwaterpompen doen het vaak slechter waardoor je weinig statische druk hebt als er veel water verwerkt wordt. De opgebouwde druk is net zo belangrijke als de hoeveelheid water wat opgepompt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nu moet ik écht een nieuwe pomp. De oude heeft een extra aanzuig opening gekregen over de winter (vorige eigenaren lieten hem 's winters gewoon buiten staan maar dat is dus nu mis gegaan).

De oude is een "Stid of Austria" waar google niks over weet, maar het typeplaatje zegt dat hij:

1200w gebruikt
56m hoog kan pompen (dus ruwweg 5.5 bar)
3900 liter per uur kan spugen

de bron is (naar zeggen van de oude bewoners) ~10 meter diep, maar ik denk dat ik met een stuk touw + een moertje wel even kan nagaan hoe diep precies?

Ik vind o.a. dit:

https://www.waterpompshop.nl/dab-jet-300-m-beregeningspomp

maar ondanks dat dit een zwaarder type is zeggen ze allemaal maar zo'n 8 meter diep te kunnen halen.
De huidige pomp is lichter dan deze en doet het ook prima, dus zit hier wat marge in?

Blijkbaar moet ik het voortaan ook naar binnen halen, of moet ik zo'n pomp halen die in de buis zakt? Is bevriezen dan geen issue meer?

- edit -

ik zie dat zo'n dompelding makkelijk 10 centimeter in doorsnee is. De bronpijp heeft maar 5cm binnendiameter, dus ik ben veroordeeld tot een bovengronds model denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 29-03-2021 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:20
Hier al een jaar een pomp van de cranenbroek in gebruik. Was zo’n 65 of 70 euro. Doet het prima met aanzuigen op 9,5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb met zelf maar eens gemeten en die bewering van de vorige eigenaar was zwaar overdreven. Ik kom niet verder dan 7m diep en bij 5 al water.

Morgen even shoppen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:03
Hetzelfde hier, pomp van cranenbroek en doet het prima. Er lijkt bij mij wel door de hele tuin leiding van ca 40mm en ik gebruik 3/4 slang voor het stuk naar de sproeier. Sproeiers komen een stuk verder dan bij aansluiten op de (kraan)waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
The Fatal schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:18:
Hier al een jaar een pomp van de cranenbroek in gebruik. Was zo’n 65 of 70 euro. Doet het prima met aanzuigen op 9,5 meter.
9,5m 8)7 ?
Natuurkundig is 10 m het maximum. Als je het zo diep moet halen kan je beter een bronpomp (zo'n langwerpig ding dat je onderin je bron hangt) nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:20
MeTooPV schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:59:
[...]

9,5m 8)7 ?
Natuurkundig is 10 m het maximum. Als je het zo diep moet halen kan je beter een bronpomp (zo'n langwerpig ding dat je onderin je bron hangt) nemen.
Gaat echt gewoongoed, komt een bak met water uit :)
Put gaat tot 12 meter volgens mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEwAW14MwykFAzrOcU9fPsW1qio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/euTsvgrh29iKJnLXjkXplAcz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SzKqI7TW2J5dmq0hmfWyzXceOW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0oyEwxZWoP98EFqQdHaTusR.jpg?f=fotoalbum_large

Op advies van mijn tuinspecialist deze Eurom gekocht. Gelijk 75m dikke slang erbij en fatsoenlijke koppelingen. Ook gelijk een fatsoenlijke behuizing gebouwd waar hij droog en veilig kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:22

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@HTT-Thalan Het kan aan mij liggen, maar het ziet er naar uit dat je nu een lichtere pomp hebt gekocht. Voorheen had je 1200W en nu nog maar 750W. Daarbij is de maximale druk ook lager.

Hier veel lange ondergrondse leidingen van 40mm, met daarbij een 6000/6 pomp van Cranenbroek gaat dat allemaal prima. 6000L/h en 6 bar maximaal is in dat opzicht een goed vermogen als je ver wilt komen, maar dat kost dan wel 1500W.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Max. depth: 9 m
Er staat ook op het typeplaatje "Suct h 9m". Hij kan dus van 9 meter diep aanzuigen (depth) en tot 46 meter hoog oppompen (head), lijkt me? Ik weet er verder niks van, maar vond dit toch wel opvallend.

Edit: ah:
HTT-Thalan schreef op maandag 29 maart 2021 @ 20:40:
Ik heb met zelf maar eens gemeten en die bewering van de vorige eigenaar was zwaar overdreven. Ik kom niet verder dan 7m diep en bij 5 al water.
d:)b

[ Voor 60% gewijzigd door CodeCaster op 31-03-2021 13:15 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Rimco schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:07:
@HTT-Thalan Het kan aan mij liggen, maar het ziet er naar uit dat je nu een lichtere pomp hebt gekocht. Voorheen had je 1200W en nu nog maar 750W. Daarbij is de maximale druk ook lager.

Hier veel lange ondergrondse leidingen van 40mm, met daarbij een 6000/6 pomp van Cranenbroek gaat dat allemaal prima. 6000L/h en 6 bar maximaal is in dat opzicht een goed vermogen als je ver wilt komen, maar dat kost dan wel 1500W.
Liters per minuut is dan weer hoger. En mijn nieuwe stofzuiger is ook maar 700w ten opzichte van de oude van 2000w, maar doet het net zo goed. Dus misschien moet ik me daar niet op kapot staren.

Eindresultaat is een fatsoenlijk hoeveelheid stromend water 75m 'down the line' (letterlijk). Ik heb er nog geen sproeiers aan gehangen maar het debiet lijkt ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb ook een vraagje, ik heb een Aldi waterpompje en een waterput van 17m diep. De pomp heeft een slang van 4m, waarmee ik afgelopen jaar vrij regelmatig water gesproeid heb. De pomp stond dan een meter naast de put. Ik kon er twee sectorsproeiers prima mee bedienen.

Nu zijn we een bijgebouw aan het bouwen, en de put zit helaas precies voor de ingang, daar komt een flinke tegel te liggen.

Ik wil nu de put "verleggen" naar binnen in het bijgebouw, dat betekent dat ik nu zo'n 2 meter horizontaal moet overbruggen en dan ong een cm of 60 omhoog. Daar komt dan de pomp te staan.

Ik wil eigenlijk een buis (met terugslagklep) in de put monteren (gewoon in de PVC eindkap die er op zit) van een meter of 4 diep, dan met bochten (bijv. 40mm) en een stuk horizontaal naar het bijgebouw en dan omhoog. Daar komt dan een slangaansluiting voor de pomp.
Dit PVC traject is dan de aanzuigbuis zelf ipv een slang.

Kan ik dan nog iets met deze pomp? Hij hoeft het water niet veel hoger te "tillen" alleen moet het horizontaal een meter of 2 verder getransporteerd worden.

Zijn er andere aandachtspunten? Kan dit uberhaupt met zo'n PVC traject?

Ook zou ik graag een muuraansluiting willen maken als wateraansluiting, maar daar kan ik niks voor vinden. Ook geinformeerd bij webshops naar zoiets, maar die hebben eigenlijk alleen een wandbevestiging. Ik zoek iets dat door de muur naar buiten gaat
Wel 3/4 minimaal, want dat is waar ik buiten de sproeiers op aan wil sluiten (het eerste deel van het traject dan)

(mocht ik ooit nog bij de put moeten dan is dat een kwestie van een (flinke) tegel (100x100) aan de kant leggen, dat is nogal een klus maar het is mogelijk...)

[ Voor 5% gewijzigd door Stefke op 03-04-2021 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Stefke schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:29:
Ik wil eigenlijk een buis (met terugslagklep) in de put monteren (gewoon in de PVC eindkap die er op zit) van een meter of 4 diep, dan met bochten (bijv. 40mm) en een stuk horizontaal naar het bijgebouw en dan omhoog. Daar komt dan een slangaansluiting voor de pomp.
Dit PVC traject is dan de aanzuigbuis zelf ipv een slang.
Klinkt allemaal lastig.
Waarom niet gewoon een aanzuigslang set van 7m aanschaffen? Dan heb je een keurige terugslagklep e.d.
Al dat PVC kan barsten, terwijl zo'n slang gewoon meegeeft. Dat stukje onder de grond red dat ook wel.
Je kunt de bronbuis eventueel ook onder een hoek van 45° de juiste kant op brengen (vanaf 2,5m diep), waarschijnlijk kun je dan de aanzuigslang nog terugtrekken.
Stefke schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:29:
Ook zou ik graag een muuraansluiting willen maken als wateraansluiting, maar daar kan ik niks voor vinden. Ook geinformeerd bij webshops naar zoiets, maar die hebben eigenlijk alleen een wandbevestiging. Ik zoek iets dat door de muur naar buiten gaat
Wel 3/4 minimaal, want dat is waar ik buiten de sproeiers op aan wil sluiten (het eerste deel van het traject dan)
Zoiets?
https://www.installatieva...r-met-achterinvoer-451154

Maar als je aan de achterkant van de muur de buis vast kunt zetten, (Bocht en daarna beugelen) dan steek je toch gewoon een buis door de muur? Geka koppeling erop en gaan.

Wil je toch 'iets' om het gat af te werken:
https://www.westfalia.eu/...9-regenton-afdichting.htm
Die zou je zelfs met chemisch anker in de muur kunnen lijmen. Of gewoon van de achterkant er tegenaan trekken.
Je hebt dan een beetje afwerking van het gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
The Fatal schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:02:
[...]

Gaat echt gewoongoed, komt een bak met water uit :)
Put gaat tot 12 meter volgens mij
Bedoel je misschien dat je inlaat op 9,5 m diep zit, maar de waterstand in de put hoger is? Voor de pomp is het niveau in de put t.o.v. de pomp belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
TheGhostInc schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:58:
[...]

Klinkt allemaal lastig.
Waarom niet gewoon een aanzuigslang set van 7m aanschaffen? Dan heb je een keurige terugslagklep e.d.
Al dat PVC kan barsten, terwijl zo'n slang gewoon meegeeft. Dat stukje onder de grond red dat ook wel.
Je kunt de bronbuis eventueel ook onder een hoek van 45° de juiste kant op brengen (vanaf 2,5m diep), waarschijnlijk kun je dan de aanzuigslang nog terugtrekken.

[...]

Zoiets?
https://www.installatieva...r-met-achterinvoer-451154

Maar als je aan de achterkant van de muur de buis vast kunt zetten, (Bocht en daarna beugelen) dan steek je toch gewoon een buis door de muur? Geka koppeling erop en gaan.

Wil je toch 'iets' om het gat af te werken:
https://www.westfalia.eu/...9-regenton-afdichting.htm
Die zou je zelfs met chemisch anker in de muur kunnen lijmen. Of gewoon van de achterkant er tegenaan trekken.
Je hebt dan een beetje afwerking van het gat.
Zo lastig is dat traject niet, het is 1x 90 graden bocht bovenop de put, dan (+/-) 2 a 2,5m horizontaal (dat loopt dan diagonaal tov het huis) en 1x 90 graden bocht omhoog.
Er zijn ook gewoon pvc onderdeeltjes voor te koop
https://www.doehetzelfber...ndwater-configurator.html

Ik zou natuurlijk een stuk slang kunnen laten zakken in de buis ipv een starre buis, dat maakt verder niet zoveel uit.

Een slang onder de grond/fundering door kan ook, maar als die toch platgedrukt wordt dan heb ik een probleem (zal niet zo snel gebeuren denk ik), of ik moet m in een stuk 75/110 PV leggen.
Of tyleenslang?

Het ging me meer om of ik mag verwachten dat dat extra stukje horizontaal niet al te veel invloed heeft op de kracht van mijn pompje? (Als het nodig is kan ik natuurlijk een grotere pomp kopen, maar als t niet nodig liever nog even niet)

3m horizontaal zou eigenlijk beter uitkomen qua indeling van het huisje

En bedankt voor die doorvoer, daar kan ik wel wat mee! Had 3 webshops aangeschreven maar ze gaven alledrie aan dat dit niet bestaat...
Ja dat moet ook wel kunnen aan de binnenzijde. Maar vooral aan de buitenkant wil ik iets hebben dat de aansluiting netjes afwerkt (komt uit op houten gevelbekleding op een dubbel regelwerk), maar ik zou daar die doorvoer die je gaf op kunnen zetten.

Eventueel zou ik ook de aanvoerslang net buiten de gevel achter de houten gevelbekleding omhoog kunnen laten komen, en dan daar wel zo'n 90 graden muurplaat op zetten (die komt dan achter de gevelbekleding).
Dan kan het traject binnen onder de vloer doorlopen en heb ik er verder geen last van

En dan vervolgens - los van de muurplaat - zoiets op de muur zodat ik daar een slangkoppeling (3/4) op kan zetten
https://www.raintechshop....4-aansluiting-322002.html
https://www.doehetzelfber...met-aftapgelegenheid.html

[ Voor 3% gewijzigd door Stefke op 04-04-2021 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Stefke schreef op zondag 4 april 2021 @ 09:28:
[...]

Zo lastig is dat traject niet, het is 1x 90 graden bocht bovenop de put, dan (+/-) 2 a 2,5m horizontaal (dat loopt dan diagonaal tov het huis) en 1x 90 graden bocht omhoog.
Er zijn ook gewoon pvc onderdeeltjes voor te koop
https://www.doehetzelfber...ndwater-configurator.html

Ik zou natuurlijk een stuk slang kunnen laten zakken in de buis ipv een starre buis, dat maakt verder niet zoveel uit.

Een slang onder de grond/fundering door kan ook, maar als die toch platgedrukt wordt dan heb ik een probleem (zal niet zo snel gebeuren denk ik), of ik moet m in een stuk 75/110 PV leggen.
Of tyleenslang?

Het ging me meer om of ik mag verwachten dat dat extra stukje horizontaal niet al te veel invloed heeft op de kracht van mijn pompje? (Als het nodig is kan ik natuurlijk een grotere pomp kopen, maar als t niet nodig liever nog even niet)

3m horizontaal zou eigenlijk beter uitkomen qua indeling van het huisje

En bedankt voor die doorvoer, daar kan ik wel wat mee! Had 3 webshops aangeschreven maar ze gaven alledrie aan dat dit niet bestaat...

[...]

Ja dat moet ook wel kunnen aan de binnenzijde. Maar vooral aan de buitenkant wil ik iets hebben dat de aansluiting netjes afwerkt (komt uit op houten gevelbekleding op een dubbel regelwerk), maar ik zou daar die doorvoer die je gaf op kunnen zetten.

Eventueel zou ik ook de aanvoerslang net buiten de gevel achter de houten gevelbekleding omhoog kunnen laten komen, en dan daar wel zo'n 90 graden muurplaat op zetten (die komt dan achter de gevelbekleding).
Dan kan het traject binnen onder de vloer doorlopen en heb ik er verder geen last van

En dan vervolgens - los van de muurplaat - zoiets op de muur zodat ik daar een slangkoppeling (3/4) op kan zetten
https://www.raintechshop....4-aansluiting-322002.html
https://www.doehetzelfber...met-aftapgelegenheid.html
Horizontaal maakt niet uit qua aanzuigdiepte, want dat gaat echt om verticale afstand. Het maakt wel uit voor het debiet, aanzuigen is voor een pomp veel moeilijker dan wegpersen, dus alle weerstand die je toevoegt in het aanzuigtraject merk je enorm in de capaciteit.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Vraagje nog hierover: het maakt dan denk ik ook niet uit hoe diep de slang in de put is, zolang het grondwater (in de put en dus de slang) maar op een niveau staat dat de pomp aan kan correct? Want dan hang ik een wat langere slang in de put dan ik nu heb (die is nl. maar een meter of 4 lang, met terugslagklep, en hing dus max ong 2,5m diep).
Zakt het water te ver kan ik met de huidige pomp wellicht niks, maar met een toekomstige sterkere dan in ieder geval wel.

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-04 20:30
Zonder een nieuw topic te openen zit ik ook met een aantal vragen ivm beregening;

Ik heb;
Pedrollo pomp JSWm/2BM; 1100W, hmax. 46m, qmax 80L/min
Oude 1” buis met 20mm tyleenslang als aanzuigbuis

3/4” tuinslang totaal 75m
3 sectorsproeiers Vyrsa 80 staan doorgelust (serie) op elkaar
Laatste/verste punt sectorsproeier is 65m vanaf de pomp
Breedte van perceel is 17m
Druk is ca. 1.3bar op laatse sproeier, dit is met 2 sproeiers op 65meter

Waar ik zelf aan denk;
- Kleinere nozzle in de sproeiers? Nu is 4mm
- Groter maat slang, 1”?
- Druk verhogen van de pomp?
- Lange leiding met 3x aftakking?

Heeft iemand van jullie idee’en/oplossingen? Om meer druk te krijgen zodat ik met 3 sproeiers kan werken zonder een nieuwe put te moeten slaan?

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Jcrs7 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 14:02:
Zonder een nieuw topic te openen zit ik ook met een aantal vragen ivm beregening;

Ik heb;
Pedrollo pomp JSWm/2BM; 1100W, hmax. 46m, qmax 80L/min
Oude 1” buis met 20mm tyleenslang als aanzuigbuis

3/4” tuinslang totaal 75m
3 sectorsproeiers Vyrsa 80 staan doorgelust (serie) op elkaar
Laatste/verste punt sectorsproeier is 65m vanaf de pomp
Breedte van perceel is 17m
Druk is ca. 1.3bar op laatse sproeier, dit is met 2 sproeiers op 65meter

Waar ik zelf aan denk;
- Kleinere nozzle in de sproeiers? Nu is 4mm
- Groter maat slang, 1”?
- Druk verhogen van de pomp?
- Lange leiding met 3x aftakking?

Heeft iemand van jullie idee’en/oplossingen? Om meer druk te krijgen zodat ik met 3 sproeiers kan werken zonder een nieuwe put te moeten slaan?
Heb je nou 1inch of 20mm tyleen als aanzuigbuis?

• Jcrs7
Vroeger is hier een 1 inch buis geslagen, deze is ergens lek waardoor er een 20mm tyleenslang in is geduwd

• Drawer
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zit daar je probleem niet in? Je zuigt dus met 20mm in een 1 inch buis in een grotere put.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Ik heb geen idee, vandaar dat ik hier mijn vraag stel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob280
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18-09-2022
Ik ben Rob en heb een vraag over de aanzuigbuis van mijn put.
Deze is niet 'open' waar een slang in hangt met een voetklep, maar van boven stevig afgesloten met een kunststof conische 'kap', waar een grote terugslagklep op gemonteerd zit. Zie de foto's.
Boven op deze terugslagklep zit dan de aanzuigbuis naar de pomp. Ik heb dus geen zuigslang in de put hangen. Mijn lokale pomp-leverancier heeft dit nog nooit gezien.

Ik kan de buis niet vullen krijg geen water opgezogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvrJebgT_e7ab0to-g3afVvhIXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBLkNjgxNewECG7tZcmH7fNS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hmGuT_7qboGiVsQ--F8j0gpMrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PvM7wKDjXS5Yoh9YDM1Hz8kQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ath70aFHK4NLzpcWIyoXu0tx9ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWFTpl8ysF0Wc4AS7hNul7Pv.jpg?f=fotoalbum_large

In de buis kijken is lastig, maar er zit op een paar meter diepte een soort plaatje, die water doorlaat. Ik kan de buis niet vullen met water. Het loopt direct weg, dus mogelijk is de grondwaterstand ook te laag.
Kent iemand dit aanzuig-principe?

Is het simpelweg te lage grondwaterstand, of moet ik iets anders ondernemen?

Het is dus niet bedoeld voor een bron-pomp denk ik, maar voor een vacuüm pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritssvt
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:02
rob280 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:45:
Ik ben Rob en heb een vraag over de aanzuigbuis van mijn put.
Deze is niet 'open' waar een slang in hangt met een voetklep, maar van boven stevig afgesloten met een kunststof conische 'kap', waar een grote terugslagklep op gemonteerd zit. Zie de foto's.
Boven op deze terugslagklep zit dan de aanzuigbuis naar de pomp. Ik heb dus geen zuigslang in de put hangen. Mijn lokale pomp-leverancier heeft dit nog nooit gezien.

Ik kan de buis niet vullen krijg geen water opgezogen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de buis kijken is lastig, maar er zit op een paar meter diepte een soort plaatje, die water doorlaat. Ik kan de buis niet vullen met water. Het loopt direct weg, dus mogelijk is de grondwaterstand ook te laag.
Kent iemand dit aanzuig-principe?

Is het simpelweg te lage grondwaterstand, of moet ik iets anders ondernemen?

Het is dus niet bedoeld voor een bron-pomp denk ik, maar voor een vacuüm pomp.
@rob280 Uiteindelijk het probleem nog weten op te lossen?
Ik heb het zelfde probleem met hetzelfde systeem, dus erg benieuwd naar je bevindingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HappyPinguin
  • Laatst online: 20:26
Mauritssvt schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 20:10:
[...]@rob280 Uiteindelijk het probleem nog weten op te lossen?
Ik heb het zelfde probleem met hetzelfde systeem, dus erg benieuwd naar je bevindingen :)
Rob heeft welgeteld 1 post op het forum en dat was in augustus 2022; denk niet dat je hier antwoord op gaat krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:37

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dergelijke oudjes laten we liever rusten, op slot :)

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.