Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krahk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-04 18:01
Ik heb deze week een nieuw moederbord/cpu ontvangen en na omwisselen componenten wordt mijn M.2 nvme SSD niet op het nieuwe moederbord herkend als boot device. Wel kan ik in het BIOS zien de SSD in het slot herkend wordt. Ik zie merk model en grootte in de hardware lijst bij M.2 1 slot.

De SSD komt uit de vorige setup en bevat een W10 installatie. Als ik deze weer op het oude moederbord zet wordt deze herkend en kan ik daar wel op booten.

Op het nieuwe moederbord zitten 4 debug leds: mobo, cpu, vga, boot. Het boot lampje brand continue. In de manual staat geen toelichting hier over.

Ik twijfel of het relevant is maar ik heb met nieuwe mobo/cpu ook geen werkende GPU meer: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2063358

Wie heeft een idee hoe ik dit verder kan aanpakken?

Ik heb de volgende zaken al geprobeerd:
  • Het hangen en opstartproblemen topic gevolgd
  • De EUFI boot order aangepast. Ik zie alleen een generieke naam "EUFI HARD DISK". De naam van mijn SSD staat niet in deze lijst
  • Bios gereset via CMOS switch, zowel op oude als nieuwe mobo
  • Alle overbodige onderdelen verwijderd (ssd, fans, io aansluitingen, ram slot A)
  • Zowel M.2 slot 1 en 2 geprobeerd. In beide hetzelfde. Herkend in het slot maar niet als boot device.
Specs oude pc:
  • CPU: Intel i5-7500
  • CPU cooler: Noctua NH-L9i
  • Mobo: MSI Z270i Gaming Pro Carbon AC
  • GPU: MSI GeForce GTX 1080 ARMOR 8GB OC
  • RAM: Corsair Vengeance LPX 16gb c15 (2x8gb)
  • PSU: Silverstone SFX Series SX700-LPT
  • SSD: Samsung 960 EVO 1tb m.2 nvme
Specs nieuwe onderdelen (rest van het systeem is ongewijzigd):
  • Mobo: MSI MEG z490i Unify
  • CPU: Intel i5-10600k

[ Voor 4% gewijzigd door Krahk op 31-03-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-03 20:01

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

kijk eens in ubuntu (vanaf een usb-stick) of er wel alle benodigde windows partities op staan

[ Voor 15% gewijzigd door Hoiboy19 op 31-03-2021 17:26 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krahk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-04 18:01
Zoals ik omschrijf kan ik wel in windows booten als ik de ssd op het oude moederbord prik. (net nog geprobeerd). Dan zouden toch alle partities aanwezig moeten zijn? Of bedoel je dat er voor mijn nieuwe moederbord ander soort partities nodig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-03 20:01

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

ze zouden dan inderdaad nog aanwezig moeten zijn.

soms staat NVMe boot niet standaard aan bij moederborden, zorg nog even dat dat aanstaat, en update het BIOS.

als ook je GPU niet herkend word zou het moederbord gedeeltelijk DOA kunnen zijn, dan zou ik hem retour sturen. waar heb je het setje gekocht?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Is er niet toevallig een verschil tussen UEFI boot en CSM boot tussen beide systemen?

Zie je de boot manager (mits je install een UEFI install was) wel in de UEFI shell staan? Dat doe je meestal door in de UEFI shell (kan je als boot optie selecteren) te bladeren naar je UEFI sector, en de boot.efi uit te voeren, iets zoals dit:

FS0:\EFI\Microsoft\Boot\bootmgfw.efi

Alternatief, als het een CSM/MBR install is: kijk eens in de UEFI of je de CSM-mode kan aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:53
Gebruikte je voorheen wel UEFI(EFI boot partitie) en niet legacy BIOS boot(MBR boot partitie)?

Edit: Wat Umbrah zegt inderdaad.

[ Voor 16% gewijzigd door Bazvv op 31-03-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
Start de Windows 10 setup eens van USB en kies 'Uw computer herstellen' en vervolgens 'Opstartherstel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Als je je schijf in de firmware setup niet kan zien heeft het niet zo veel zin om in Windows aan de slag te gaan. Als je firmware (UEFI) je schijf niet kan zien kan er ook niet opgestart worden, ongeacht wat er op die schijf staat.

Eerst moet je (zoals omschreven) informatie verzamelen:

- Hoe startte je oude systeem op? (NVMe? SATA? CSM/BIOS/Legacy of UEFI? BCD partitie op de SSD of op een andere schijf?)
- Hoe is de configuratie voor het opstarten op je nieuwe moederbord ingesteld?
- Heb je andere schijven die wel herkend worden?
Pagina: 1