Tweede batterij in camper lader via 12V stekker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterUnicorn
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Ik wil in mijn camionette een twee batterij stoppen om te gebruiken met een inverter zodat ik 230V heb bij het kamperen. Mijn vraag is hoe ik die tweede batterij kan laden. Is het zo simpel als deze pool op pool aansluiten op de 12V sigaretten aansteker achteraan?
...

Ik gebruik een Green Cell 12/230 1000W/2000W pure sine inverter met een 12V Bosch semi-tractie accu.
...

Ik kon enkel meer complexe setups vinden die via zonnepanelen laden, dat is voor mijn use case niet nodig.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:49

thijsco19

KTM 990 SMT

Quick and dirty zou het misschien werken.
Maar, sowieso is het niet verstandig. Die aansluiting is daar niet voor gemaakt.

Allereerst, hoe word de eerste accu geladen?
Kan je de 2e niet gewoon direct parallel zetten (komt op hetzelfde neer maar dan op de correcte manier.)

Dus normaal gezien als je je accu capaciteit wilt vergroten dan zet je direct een extra accu parallel middels kabels die dik genoeg zijn.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterUnicorn
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
thijsco19 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:28:
Quick and dirty zou het misschien werken.
Maar, sowieso is het niet verstandig. Die aansluiting is daar niet voor gemaakt.

Allereerst, hoe word de eerste accu geladen?
Kan je de 2e niet gewoon direct parallel zetten (komt op hetzelfde neer maar dan op de correcte manier.)

Dus normaal gezien als je je accu capaciteit wilt vergroten dan zet je direct een extra accu parallel middels kabels die dik genoeg zijn.
De eerste accu is gewoon de start accu van de wagen. Deze laad via de alternator. Ik zou inderdaad met 2 dikke kabels die tweede parallel kunnen zetten, maar die twee is geen start batterij en dient enkel om me van stroom te voorzien tijdens het kamperen. Ik wil niet dat ik mijn start batterij leeg trek omdat ik snel nog iets in de microgolf wou stoppen natuurlijk. Het grote voordeel met die 12V lijn is dat die enkel actief is wanneer het contact aan staat. Mijn start batterij kan dan niet leeg raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:46
herkenbaar topic, ik heb ooit ook zoiets gevraagd. In mijn geval was opladen met een zonnepaneel juist de minder complexe optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon een dik relais er tussen? die bekrachtigt wordt als het contact aanstaat.. of eigenlijk nog mooier als de motor pas loopt..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:21
SMSfreakie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 18:56:
gewoon een dik relais er tussen? die bekrachtigt wordt als het contact aanstaat.. of eigenlijk nog mooier als de motor pas loopt..
En dan aansluiten op de sigarettenaansteker zoals TS wil? Als er een groot verschil in lading / spanning is gaat er waarschijnlijk zoveel stroom lopen dat er meteen een zekering uitligt...

Als je die aansluiting wilt gebruiken, zul je de laadstroom moeten reguleren. Zou een 12V acculader niet de simpelweg oplossing zijn? Zoiets: https://www.acculaders.nl...-18a-220w-geisoleerd.html

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

Dit is gewoon een standaard dingetje in boten en campers, je kan schakelen met een relais, of een diodeblok, net wat je zelf het meest praktisch vind.

Direct aansluiten op de dunne bedrading achterin de auto zou ik niet doen, omdat de accu dan niet echt oplaad door de hoge weerstand van de kabels. Ik denk niet dat de zekering er uit gaat, maar die accu wordt op die manier ook gewoon niet vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Meestal wat je wil bereiken is:
- Wel mee opladen als de motor draait.
- Niet de startaccu leegtrekken als de motor niet draait.

Dat kan met een flinke diode, maar dat beperkt je opladen flink vanwege de spanningsval over de diode en zal de accu niet compleet opgeladen worden.
Je hebt ook hier scheidingsrelais of laadrelais voor, die meten de spanning, en als die zien dat de motor draait (dan gaan de spanning omhoog van 12 naar een 13.8-14.2V, dan schakelt die de 2e accu erbij en wordt die ook opgeladen.

Wel een dikke kabel nodig, goed afzekeren op een stroom die minder is dan het laadrelais aankan, de stroom door die kabel kan fors worden.
Die relais zijn vaak 120A ofzo, dan heb je ook wel een 16mm2 kabel nodig ofzo, zegmaar de dikte draad die ook aan je startaccu zit.
Pagina: 1