Auto accu opladen met 12v

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-05 15:46
Ik ben van plan een trailertje achter mijn motor te hangen en het zou leuk zijn als daar een (oude maar nog redelijke) auto accu in stond die tijdens het rijden wordt opgeladen. Tijdens stilstand kan deze dan worden gebruikt voor bijv een luchtbed pomp. Ik wil geen stroom van de motor accu trekken om te voorkomen dat ik hem later aan mag duwen, met een aparte accu loop ik dat risico niet.

Ik heb al geprobeerd te googelen maar het wil niet echt lukken.
Ik heb vernomen dat het geen goed idee is om de auto accu aan de polen van de motoraccu te hangen omdat de bedrading dan tijdens het starten waarschijnlijk gaat smelten, of je moet met erg dikke draden gaan werken.
Het leek mij daarom een beter idee om iets te vinden dat werkt op 12V zodat ik het laadsysteem+accu gewoon aan de spanning van het achterlicht kan hangen. Dat is lekker makkelijk aansluiten, aanhanger stekker erin en gaan.

Waar ik verder misschien nog tegenaan loop is dat het beschikbare vermogen beperkt is, 200W bij 5000 rpm en over het algemeen doe ik rustiger aan dan dat. Er hangt voor zo'n 100W aan verlichting aan, nog wat voor de ontsteking, navigatie, handvatverwarming wanneer nodig (15w). Het houdt niet echt over dus het lijkt me geen goed idee als het oplaadsysteem onbeperkt power kan slurpen.

Iemand ideeën hoe dit aan te pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Wellicht heb je hier iets aan: http://www.caravans.net/rijden/constante-stroom.php

Het gaat dan wel over caravans & koelkasten, maar hetzelfde spul zou ook moeten werken om een 2e accu op te laden lijkt me.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:39
Je kunt een accuscheider gebruien, zie bv hier voor info: http://www.omvormer.nu/co...delers_~%7C_accuscheiders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kun je niet een handmatige schakelaar maken die wisselt tussen je startaccu en de autoaccu? Als de motor eenmaal gestart is kun je de schakelaar omdraaien zodat de autoaccu geladen wordt....
Hoef je ook niet moeilijk te doen met diodebruggen e.d.

Het is alleen te hopen dat er aan het einde van de kabel richting aanhangertje nog genoeg spanning over is om de accu te kunnen laden.

Wisselschakelaar zoals deze: https://www.conrad.nl/nl/...aan-iiiaan-ii-701914.html
Datasheet: http://www.produktinfo.co...TTERIE_SCHALTER_A23_1.pdf

In jouw geval schakel je hem dan van stand 1 naar stand 2. De stand '1 & 2' moet je NIET gebruiken, dan gaan er hoge stromen lopen tussen de twee accu's.

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 02-07-2015 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Persoonlijk zou ik nooit een aanhanger achter m'n motor hangen voor een luchtbedpomp... Een Therm-A-Rest zelfopblazend matje lost alle problemen tegelijk op!

Ontopic: Je achterlicht zou ik er niet voor gebruiken, die bedrading is erg dun. Maar het lost wel je probleem op: je start toch niet met je lichten aan?
Ik zou het oplossen zoals ik mijn handvatverwarming heb opgelost: een relais schakelen met de draad van het achterlicht (die was onder het zadel makkelijk te vinden), en dan dat relais gebruiken om stroom vanaf de motoraccu (met een zekering) verder te benutten. Zo wordt het direct afgeschakeld als je licht uit is. Een paar vierkante mm draad lijkt me genoeg. En zelfs als je start met alles aangesloten verwacht ik niet dat het instantaan smelt, zeker als je motor direct aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ThinkPadd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 22:53:
Kun je niet een handmatige schakelaar maken die wisselt tussen je startaccu en de autoaccu? Als de motor eenmaal gestart is kun je de schakelaar omdraaien zodat de autoaccu geladen wordt....
Het is alleen te hopen dat er aan het einde van de kabel richting aanhangertje nog genoeg spanning over is om de accu te kunnen laden.
Wanneer er een grote spanningsval over de kabel is impliceert dat bij de amperages van een auto accu dat er veel vermogen in verstookt wordt. klinkt onwenselijk.

Zoewiezo de draad afzekeren op wat de draad aankan. Wat je ook gaat proberen.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
RemcoDelft schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 23:00:
Persoonlijk zou ik nooit een aanhanger achter m'n motor hangen voor een luchtbedpomp...
Das wel heel kort door de bocht he en eigenlijk gewoon helemaal onjuist :+ Die aanhanger ging er al achter, de accu is een optioneel ding waar ik op kwam omdat ik toevallig nog een oude accu heb staan.
Ja heb ik ook aan gedacht maar dan liep ik tegen 2 dingen aan. De eerste is dat het niet plug&play is (op zich nog wel overkomelijk) en de tweede kon ik niet achterhalen hoe dat gaat met opladen. Ik neem aan dat het 'laadvermogen' dan wordt verdeeld over de 2 accus, maar wat als de auto accu bijna helemaal leeg is? Vraagt die dan niet om meer zodat motoraccu weer niet voldoende wordt bijgeladen en ik na een paar dagen alsnog sta te duwen?

-edit
ah ik lees nu pas het accuscheider verhaal. Zijn wel duurder dan wat ik er voor over heb :P
RemcoDelft schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 23:00:

Ik zou het oplossen zoals ik mijn handvatverwarming heb opgelost: een relais schakelen met de draad van het achterlicht (die was onder het zadel makkelijk te vinden),
Exact hetzelfde hier, relais geschakeld met het achterlicht en dan de handvat verwarming op de accu met tussenkomt van het relais.

Dikte van de bedrading had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Mede omdat ik er vanuit ging dat 'snel' opladen sowieso niet echt een optie is door het beperkt beschikbare vermogen.

[ Voor 21% gewijzigd door leecher op 02-07-2015 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-05 16:37

Infant

It's a floating Dino!

Hij hoeft niet zo snel opgeladen worden?

5A diode met een 1.2 Ohm/25W weerstand in serie, geeft als de hoofd accu helemaal vol is (14V) en die achter helemaal dood (9V) in het ergste geval 5V/ ~4A.
http://www.eoo-bv.nl/inde...a=viewProd&productId=9958

Als hij achter wat leegjes is, 11V, loopt er iets van 2.5A.

Zo loop je ook niet het risico dat als je nu de motor start, er 100A door de draad van achter naar voor probeert te kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

leecher schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 22:44:
Het leek mij daarom een beter idee om iets te vinden dat werkt op 12V zodat ik het laadsysteem+accu gewoon aan de spanning van het achterlicht kan hangen. Dat is lekker makkelijk aansluiten, aanhanger stekker erin en gaan.
Slecht plan, daar is de bedrading van je achterlicht niet op berekend. De zekering ook niet trouwens. Tenzij er nog een pin vrij is op de bestaande stekker ga je sowieso een extra aansluiting nodig hebben.
Nadeel is dat er tijdens het schakelen een moment is dat geen van beide accu's aangesloten is. Als je dan schakelt met draaiende motor kun je lelijke spanningspieken op je boordnet krijgen en als je pech hebt kost dat je ook nog je spanningsregelaar. Plus dat je niet moet vergeten om te schakelen tussen beide accu's op de juiste momenten.
Infant schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 00:04:
5A diode met een 1.2 Ohm/25W weerstand in serie
Dat werkt prima, totdat de motor stilstaat en je vrolijk beide accu's tegelijk leeg trekt (met de diode en weerstand zal de motoraccu waarschijnlijk ~1V boven de extra accu blijven qua spanning). Dan zou je nog een relais toe moeten voegen dat op het moment dat het contact uit staat de extra accu los koppelt.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:50
Zonnepaneeltje op de aanhanger, SLA accu eraan. Dynamo op het wiel van de aanhanger :D.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

12-220 omvormer en dan een autoacculader daarachter :P

Maar inderdaad zo'n diode of relais is de meest gebruikte oplossing.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je geen aansluiting voor een druppellader op je accu? Dan is het alleen kwestie daarvanaf door te pakken (de circuits van de druppellader zitten in de lader zelf) richting aanhanger, en dan in de aanhanger idd een accu-schakelaar + de accu. Heb je het makkelijk los te koppelen + geen permanente wijzigingen aan je motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Wat bedoel je met duppellader? Ik heb een druppellader liggen maar dat is gewoon een 220v ding.

Zonnepaneel heb ik ook aan gedacht, sterker nog ik heb er gister een gekocht voor een tientje. Keurig dunne film 46w paneel, controllertje ertussen en klaar. Helaas past dat eigenlijk niet goed in het ontwerp en ook het gewicht is een probleem. Ding weegt 14kg op een max aanhanger gewicht van 95kg. Er blijft dan waarschijnlijk heel weinig over voor bagage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Vanuit je motor gaat er laadstroom naar de startaccu, want deze wordt ook opgeladen. misschien kun je die doorlinken naar de accu op de aanhanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Even een heel andere vraag: wat verbruik je tijdens 1 trip of vakantie ? Is het de moeite wel waard om het zo te maken dat je hem vanaf je motor op kunt laden ?
Ik heb zelf ook een losse accu staan die soms meegaat op vakantie. Daaraan een 12V -> 220V omvormer, om zo met de gewone laders telefoons, tablets , laptop, whatever op te laden.
Die accu laad ik gewoon thuis op, en dan heb ik echt zat capaciteit voor dat soort dingen.
Een accu van 40Ah bij 12V geeft dus 48Wh , daar kan ik een laptop wel 10x mee opladen bijvoorbeeld. Zolang je er geen Senseo of frituurpan aan wilt hangen, kom je met 1 volle accu heel ver. En op langere vakanties heb je vaak ook wel ergens de gelegenheid om je accu met een gewone lader een poosje aan de 220V te hangen.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:08
u_nix_we_all schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:59:
Is het de moeite wel waard om het zo te maken dat je hem vanaf je motor op kunt laden ?
Wat het antwoord op die vraag ook is, het doet er niet toe! Dit zijn de leukste topics op GoT: tweakers die iets bedenken en gaan proberen, gewoon omdat het zou moeten kunnen:
leecher schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 22:44:
Ik ben van plan een trailertje achter mijn motor te hangen en het zou leuk zijn als daar een (oude maar nog redelijke) auto accu in stond die tijdens het rijden wordt opgeladen.
Ik kan dan wel geen enkele inhoudelijke bijdrage leveren, maar ik zou zeggen: ga dit maken en laat weten of en vooral hoe het gelukt is! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
u_nix_we_all schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:59:
Even een heel andere vraag: wat verbruik je tijdens 1 trip of vakantie ? Is het de moeite wel waard om het zo te maken dat je hem vanaf je motor op kunt laden ?
Ik heb zelf ook een losse accu staan die soms meegaat op vakantie. Daaraan een 12V -> 220V omvormer, om zo met de gewone laders telefoons, tablets , laptop, whatever op te laden.
Die accu laad ik gewoon thuis op, en dan heb ik echt zat capaciteit voor dat soort dingen.
Een accu van 40Ah bij 12V geeft dus 48Wh , daar kan ik een laptop wel 10x mee opladen bijvoorbeeld. Zolang je er geen Senseo of frituurpan aan wilt hangen, kom je met 1 volle accu heel ver. En op langere vakanties heb je vaak ook wel ergens de gelegenheid om je accu met een gewone lader een poosje aan de 220V te hangen.
Is dat niet 40*12=480Wh? Pompje is 200w en loopt ongeveer 8 minuten. Moet ie 10x doen dus zeg 260Wh. De accu had origineel een capaciteit van 55Ah maar heeft dat nu zeker niet meer. Ik zou het dan moeten testen maar het is een chingchong plingplong pompje die na 10 minuten constant lopen waarschijnlijk affikt dus dan moet ik hem elke keer pauzeren. Waarschijnlijk kom ik een heel end qua elektrisch oppompen zonder, maar liever lui dan moe. Je bent toch op vakantie en dat is op zichzelf al genoeg werk voor een basement dweller. Nog een keertje een luchtbed oppompen gaat dan echt niet meer lukken.
HenkDePoema schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 14:14:
[...]
gewoon omdat het zou moeten kunnen
Jij zegt het ik denk het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-05 23:45

Aapje

Opel-beun
Even mijn 50cent inbreng, een goede/nieuwe autoaccu kan je een hoop luchtbedjes mee oppompen voor die leeg is... Thuis opladen en meezeulen geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
leecher schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 23:20:
Is dat niet 40*12=480Wh? Pompje is 200w en loopt ongeveer 8 minuten. Moet ie 10x doen dus zeg 260Wh. De accu had origineel een capaciteit van 55Ah maar heeft dat nu zeker niet meer.
Een autoaccu is ook ongeschikt voor diepontladen. Het ding is bedoeld om kortstondig een grote stroom te leveren. DIepontladen sloopt zo'n accu heel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Dat had ik idd gelezen op die caravan link die eerder is gepost. Op zich zou dat niet eens erg zijn want het ding is al afgeschreven en stond eigenlijk te wachten op een ritje naar het recycling station maar ergens is dat zonde want hij is nog wel functioneel. Dus nog een reden om toch een laadsysteem te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-04 19:01

StapelPanda

PB0MV

leecher schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 23:20:

Is dat niet 40*12=480Wh? Pompje is 200w en loopt ongeveer 8 minuten. Moet ie 10x doen dus zeg 260Wh.
Inderdaad, 480 Wh.

Maar een pomp van 200W? die zou dan 200/12 = 16 A trekken. Lijkt mij een beetje veel. Zeker als het gewoon een simpel pompje is:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/41640536/Tweaker%20Posts/12%20volt%20pomp%20or.jpg
Makkelijkste is om de punt van de sigarettenaansteker eruit te draaien. Daar zit een zekering in en weet je meteen wat deze MAX kan trekken, kan in het gebruik alleen maar meevallen :)

Denk zelf dat je moet denken aan 4 A dus rond de 75 Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Zo'n pompje komt met een simpele kleine trafo voor 220V, en die kan nooit veel vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:23
Wat al eerder genoemd is: plaats een zonnepaneel op je kar... Dan ben je zelfvoorzienend

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Om ook maar even lekker de vraag niet te beantwoorden.
Waarom zou je er een aparte accu voor meenemen?

Ik zou gewoon een 12v plug aan je motor maken en zodra je bij aankomst de luchtbedden op wilt pompen laat je de motor gewoon even draaien. Scheelt de nodige kilo's bagage (aan accu, bekabeling, zonnepanelen whatever) en werkt prima. Ik ken legio mensen die zo hun luchtbed oppompen op motorweekenden etc.

Om iets meer in te gaan op jouw vraag. Je kan met een regelbare spanningsregelaar zoals een lm317 een stroombron maken. Daarmee kun je het maximum vermogen dat naar de secundaire accu gaat begrenzen. Die sluit je aan op de continuspanning van de aanhanger aansluiting. Om te voorkomen dat je primaire accu wordt leeggetrokken terwijl je geparkeerd staat zet je een transistor of relais in serie met die voedingslijn die je schakelt op het achterlicht. Zo kun je alles binnen de trailer houden, wordt de primaire accu niet leeg getrokken en wordt alles wel opgeladen. En je praat over misschien een tientje aan materiaal (nog niet eens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
Wat heb je voor aansluiting en draaddikte beschikbaar naar de tweede accu?
Dat lijkt me allereerst belangrijk, vanaf het achterlicht zou ik niet doen. Zit er nog een vrije pin in die aansluitstekker? Is het een normale 7polige caravanstekker?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
timberleek schreef op zondag 05 juli 2015 @ 01:49:
Om iets meer in te gaan op jouw vraag. Je kan met een regelbare spanningsregelaar zoals een lm317 een stroombron maken. Daarmee kun je het maximum vermogen dat naar de secundaire accu gaat begrenzen.
Gewoon een 12V gloeilamp tussen de accu's in serie opnemen. Perfecte stroombegrenzing, en je hebt gelijk een visuele indicatie als er kennelijk wat mis is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
AllesKan schreef op zondag 05 juli 2015 @ 18:48:
[...]

Gewoon een 12V gloeilamp tussen de accu's in serie opnemen. Perfecte stroombegrenzing, en je hebt gelijk een visuele indicatie als er kennelijk wat mis is. :)
Kan ook, alleen zal de accu dan wel een stuk trager opladen.
Al bedenk ik me net dat een lm317 sowieso niet werkt ivm spanningsval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik weet niet wat de Topic Starter voor een auto heeft maar bij de meeste (redelijk) moderne auto's heb je te maken met een Can-Bus systeem waarmee alle electronica buiten de ECU/boordcomputer aangestuurd wordt. Simpel ergens 12V aftakken is er dan niet meer bij doordat je allerlei storingen gaat creëren 😎

Om een luchtbed op te pompen kun je beter (en goedkoper) een 12V compressortje halen bij Cranenbroek of een soortgelijke winkel......

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 05-07-2015 19:20 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
wimmel_1 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:18:
Ik weet niet wat de Topic Starter voor een auto heeft
Ik weet niet eens of TS uberhaupt wel een auto heeft.

De vraag gaat over zijn motor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

AllesKan schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:21:
[...]

Ik weet niet eens of TS uberhaupt wel een auto heeft.

De vraag gaat over zijn motor. ;)
En dus ook over een motor accu 😊

Volgende topic gaat over verkoolde stekers bij de aansluiting van de spanningsregelaar óf over een doorgebrande spoel van de dynamo op die fiets , waarschijnlijk >:)

[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 05-07-2015 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Misschien iets fabriceren zodat de as van de aanhanger zorgt voor de mechanische energie voor een alternator/generator die de batterij op die aanhanger oplaadt ?
of zoals hierboven aangegeven: een zonnepaneeltje zodat je ook oplaadstroom hebt tijdens het stilstaan
en dan blijft dat ook werken bij een andere motor in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Zo'n zonnepaneel is een waardeloze oplossing voor de ts ren eerste veel te duur en ten 2e laad zo'n ding belachelijk weinig als je een beetje van je accu gebruik maakt.

Kan je de 12v auto accu niet gewoon parallel aan je motor accu hangen? Eventueel met startkabels? Motor stil en even accu klem los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
timberleek schreef op zondag 05 juli 2015 @ 01:49:
Om ook maar even lekker de vraag niet te beantwoorden.
Waarom zou je er een aparte accu voor meenemen?

Ik zou gewoon een 12v plug aan je motor maken en zodra je bij aankomst de luchtbedden op wilt pompen laat je de motor gewoon even draaien. Scheelt de nodige kilo's bagage (aan accu, bekabeling, zonnepanelen whatever) en werkt prima. Ik ken legio mensen die zo hun luchtbed oppompen op motorweekenden etc.
Stroom van de motor trekken terwijl deze stationair draait is geen optie, al helemaal niet als ik er net (een mooie bergpas) mee heb gereden. Het is een luchtgekoelde motor die dus zijn koeling haalt van de rijwind. Als ik deze stationair laat draaien is hij in no-time bloed en bloedheet. Daarnaast zorgt dat voor significante overlast voor eventuele buren.

Ik ga toch afzien van het opladen via de motor zelf. Het aanhangertje en alles moet ik nog bouwen. Het onderstel van een klein aanhangertje heb ik al en het originele idee was daar een dakkoffer op te zetten. Lekker licht en gestroomlijnd. Helaas blijkt niet alles in deze dakkoffer (440L :+ ) te passen dus ga ik zelf een vierkante bak/doos maken.

Aangezien het nu een bak met een platte bovenkant wordt is een zonnepaneel (1,2x0,6m) een makkelijke optie. Het paneel verwerk ik dan gewoon in de deksel. Dat is een goedkope (€10 voor het paneel en nog een paar centen voor een controllertje van ebay) en veilige oplossing omdat ie los staat van het systeem van de motor. Dan heb ik in het optimale geval 45W beschikbaar, in de praktijk natuurlijk minder maar wel de hele dag zolang het licht is.

Nog een aardige bijkomstigheid van het zonnepaneel is dat ik een peltier heb liggen en een mini-koelbox kan maken die ik aan het zonnepaneel kan hangen als de accu vol genoeg is.

Anyways dank voor het meedenken en wellicht dat ik in een ander projectje een keer ga spelen met accuscheiders e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

kaasaanfiets schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:48:
Zo'n zonnepaneel is een waardeloze oplossing voor de ts ren eerste veel te duur en ten 2e laad zo'n ding belachelijk weinig als je een beetje van je accu gebruik maakt.

Kan je de 12v auto accu niet gewoon parallel aan je motor accu hangen? Eventueel met startkabels? Motor stil en even accu klem los.
Misschien was ik "iets" te sarcastisch tijdens m'n vorige reacties in dit topic maar: Bij een motorfiets werkt een dynamo/spanningsregelaar/accu combinatie als voor-gedefinieerde drie-eenheid. Als je een extra accu wil gaan laden dan zal dat met een bepaald aantal ampère moeten gaan gebeuren (anders laadt die accu niet eens) waarbij er maar een kleine tolerantie qua afwijking aanwezig is op het standaard boordsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
leecher schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:56:
[...]

Aangezien het nu een bak met een platte bovenkant wordt is een zonnepaneel (1,2x0,6m) een makkelijke optie. Het paneel verwerk ik dan gewoon in de deksel. Dat is een goedkope (€10 voor het paneel en nog een paar centen voor een controllertje van ebay) en veilige oplossing omdat ie los staat van het systeem van de motor. Dan heb ik in het optimale geval 45W beschikbaar, in de praktijk natuurlijk minder maar wel de hele dag zolang het licht is.
Waar heb je dat paneel gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
Marktplaats :)
Pagina: 1