empathizer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:16:
De waarde is niet 0, maar ook niet heel veel meer. Dus er zijn kloot-mogelijkheden :-)
Het kan best fysieke schade zijn. Maar easeus partition master kan de mappenstructuur en de harddisk wel lezen. Mijn logische verstand zegt dan dat er wel reparatiemogelijkheden zijn.
Ik heb veel dingen op de computer weten te herstellen of voor elkaar gebokst. Met wat hulp kom ik vaak wel ergens. En een ontzettend achterlijk "ict-persoon" ben ik niet. Ik kan wel wat. En wat ik nu niet kan, kan ik leren.
Misschien koop ik wel een hdd erbij om een poging tot herstel te wagen.
Ik heb niet naar stap-voor-stap-hulp gevraagd. Lees mijn eerdere reacties. Als er iemand is die mij dat kan geven, dan zeg ik geen nee.
Wat heb ik aan technische kennis en vaardigheid nodig? Met een goed softwarepakket kan dat toch niet zo ingewikkeld zijn? Ik zit wel graag voor een dubbeltje op de eerste rang. En ik wil er moeite voor doen.
Ik heb dus naar een goed softwarepakket gevraagd. Voor een habbekrats.
Je klinkt als een echte Nederlander

En dan heb ik goed nieuws voor je - mijn go-to software, TestDisk dus, is helemaal gratis. Ja, echt. Werkt wel onder Linux, maar dat moet geen probleem zijn.
>
Wat heb ik aan technische kennis en vaardigheid nodig?
Gezond verstand. Geen dingen overhaast gaan doen, en een beetje handleidingen kunnen lezen. Want als je met TestDisk begint, is niets verstandiger dan een fatsoenlijke handleiding. Het is vrij complexe software, maar onmogelijk krachtig.
>
Met een goed softwarepakket kan dat toch niet zo ingewikkeld zijn?
Hier geldt het volgende: goed != user friendly, en user friendly != (cheap || goed). Snap je wat ik bedoel? TestDisk is hele goede software, en dus gratis, maar niet heel user friendly.
>
Ik zit wel graag voor een dubbeltje op de eerste rang. En ik wil er moeite voor doen.
Prima! Dan geef ik je wat leesvoer. Stap 1 is het maken van een clone met dd:
https://snapshooter.io/bl...r-linux-harddrive-with-dd
Kopje: 'Backup and Restore Harddisk'
Alles wat je nodig hebt is Backup. Restore is niet relevant voor je. Je moet een .img maken en die gooi je dan in TestDisk.
Lees daarna dit gewoon even rustig door:
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
TestDisk is erg krachtige en capabele software, maar je moet wel weten wat je doet.
Heel veel succes! Ik heb dit proces ook ooit moeten doorlopen nadat ik de partitietabel had verwijderd van de enige PC in huis - van m'n pa. Met alle belangrijke belastingdocumenten... Sindsdien ken ik TestDisk maar al te goed - en ben ik maar al te goed bekend met de kracht van die software.
and thanks for all the fish.