Toegang krijgen tot harddisk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-05-2023
Graag wil ik weten hoe ik weer toegang kan krijgen tot mijn harddisk?

De harddisk heeft (of inmiddels had) bad sectors. Ik heb chkdsk h: /f /r gebruikt in de opdrachtprompt. Hiermee heb ik geen toegang tot mijn harddisk kunnen krijgen.

Met hdd-generator heb ik voordat ik chkdsk ben gaan gebruiken de bad sectors ook gevonden. Ik kon ze alleen niet rerpareren omdat ik daarvoor moet betalen. Dit programma ziet wel welke mappen erop de harddisk staan. Graag wil ik de inhoud van deze mappen herstellen.

Iemand een idee hoe ik mijn data kan redden? Waarmee?

Hieronder enkele afdrukken van mijn probleem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr1T_tALZMz3V2Wx7KXMW8Qumfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/suAT3dskM3KIfgxQqgiotFy8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GzCHTEgrq_UfSABszrzFbYXRPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7MxOHqcaEjsQLKI9YTqysw1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0sQpGDTD1qN54NhJPLGQMSmyuE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qf5JsDgwo783u2DR1Ids0Qbb.png?f=user_large

Beste antwoord (via empathizer op 31-03-2021 10:19)

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-05 19:55

Zalmanman

So long,

Mwoah, kansloos... Wat ik je zou willen aanraden is om eerst een image te maken van de harde schijf met bijvoorbeeld dd in Linux. 1:1 kopie, dus kost je wel zo'n 1TB aan ruimte. Daarna kun je via TestDisk de kopie inlezen en er eventueel wat data uit vissen/herstellen. In ieder geval zo min mogelijk klooien met de data op de harde schijf. Maak een image en ga daarmee aan de haal.
Heb je geen 1TB kun je misschien via TestDisk nog een deep search doen en de data terughalen, met de kans dat je de harde schijf nog wat beschadigt.

and thanks for all the fish.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Laatst online: 00:23

g0tanks

Moderator CSA
Lijkt me meer iets voor Opslagtechnologie dan Client Software Algemeen. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49
Nu meteen stoppen met alle pogingen en eerst in kaart brengen wat je echte probleem is?
Met je Chkdsk opdracht e.d. ben je in elk geval al flink achteruit geboerd.

Afgaande van je openingspost heb je twee mogelijke problemen:
1. Bad sectors: het hangt van de soort en aantal bad sectors af of je daarmee iets kunt doen.
Zet hier eerst eens de volledige Smart tabel neer.
2. een rechtenprobleem: doe eerst iets met je badsectors (dus eerst in kaart brengen), daarná pas doe je hier iets aan.
Vertel ook ons ook even wat nu je primaire doel is: de harddisk opnieuw volledig kunnen gebruiken of de data erop terugkrijgen.

En het gewoonlijke mantra: heb je een vrije harddisk om je actuele backup op te restoren? Dan is (de inhoud van) deze harddisk niet zo spannend.

[ Voor 9% gewijzigd door Renault op 30-03-2021 12:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@empathizer

De harde schijf is waarschijnlijk fysiek kapot. Je kunt het beste de schijf gewoon vervangen en deze vernietgigen.

De data zet je terug vanaf je backup.

Als je geen backup hebt van je data, dan zou ik nu direct je computer uit zetten en de schijf er uit halen.

Iedere seconde die je zelf besteed om de schijf te 'repareren' zal de kans op recovery alleen maar doen afnemen.

Wat jij in deze situatie nodig hebt is een professioneel recovery bedrijf. Dat gaat je een flink bedrag kosten, maar de vraag is hoeveel geld je data waard is.

In dit topic heeft iemand goede ervaringen met het bedrijf DDrecovery.

https://www.ddrecovery.nl

Ik heb zelf geen relatie met deze toko en geen ervaring met ze.

Ieder advies hier van andere mede-tweakers die je gaan vertellen wat je zelf kunt doen met welke tools zou ik negeren als ik jou was. Doe het niet. Je maakt het alleen maar erger.

Het is alleen een optie als je niet bereid bent om de honderden, zoniet duizenden euro's te betalen voor je data en toch een poging wilt wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
Ik heb geen lege hdd om te restoren. Die zal ik moeten kopen als ik (nog) kans heb om data terug te halen.

Chkdsk is een klote-opdracht? Waar is het voor uitgevonden denk ik dan?

Ik wil graag zoveel mogelijk data terug.

De hdd had enkele slechte sectoren. Niet zo veel. Het soort heb ik geen idee. Rood gekleurd. Maar aan dat laatste heb je waarschijnlijk niets.

Een professioneel bedrijf lijkt mij niet nodig. En ik wil er geen geld aan uitgeven. Enkel goede software? Bestaat er geen gratis software op hdd regeneergebied? Is het zo ingewikkeld om zelf te doen met een goed softwarepakket?

Maar het lijkt tamelijk kansloos allemaal zo te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-05 08:34
empathizer schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:20:

Chkdsk is een klote-opdracht? Waar is het voor uitgevonden denk ik dan?
Om je schijf preventief te redden voordat het uitvalt. Niet wanneer het al stuk is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

Mwoah, kansloos... Wat ik je zou willen aanraden is om eerst een image te maken van de harde schijf met bijvoorbeeld dd in Linux. 1:1 kopie, dus kost je wel zo'n 1TB aan ruimte. Daarna kun je via TestDisk de kopie inlezen en er eventueel wat data uit vissen/herstellen. In ieder geval zo min mogelijk klooien met de data op de harde schijf. Maak een image en ga daarmee aan de haal.
Heb je geen 1TB kun je misschien via TestDisk nog een deep search doen en de data terughalen, met de kans dat je de harde schijf nog wat beschadigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

Ik wil graag zoveel mogelijk data terug.

.

Een professioneel bedrijf lijkt mij niet nodig. En ik wil er geen geld aan uitgeven.
Juist.
Vraag 1 wat is de waarde van de data? Zowel in geld als in emotionele waarde. (Bank en belasting gegevens/ foto's trouwen/overlijden)

Is die waarde 0. Dan kan je zelf gaan kloten..

Is die waarde geen 0 maar significant meer, dan moet je stoppen met kloten. Met als gevolg dat je het beter door een bedrijf kan laten doen, en daar 500/1500/2000 euro voor betalen.

Bv. Op mijn disk staan foto's van de laatste reis die hij met mij en een medisch team naar Amerika heeft kunnen maken... Waarde onbetaalbaar. Hier zal ik nooit meer kloten, en met een glimlach 5k voor neerleggen in het geval van een stukke schijf.

De foto's van mij en mijn ex zijn stukke minder belangrijk. Daar zou ik zelf kloten..

En ja ik heb mijn backups

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

De hdd had enkele slechte sectoren. Niet zo veel. Het soort heb ik geen idee. Rood gekleurd. Maar aan dat laatste heb je waarschijnlijk niets.
Dat klinkt als fysieke schade.
Een professioneel bedrijf lijkt mij niet nodig. En ik wil er geen geld aan uitgeven. Enkel goede software? Bestaat er geen gratis software op hdd regeneergebied? Is het zo ingewikkeld om zelf te doen met een goed softwarepakket?
Software kan nimmer fysieke schade repareren.
Maar het lijkt tamelijk kansloos allemaal zo te horen.
Iemand met technisch verstand van zaken en de juiste middelen heeft misschien nog een goede kans om je data te redden. Het kern probleem is dat je er geen geld aan wil uitgeven.

Als het niets mag kosten dan denk ik: blijkbaar is je data niets waard dus waarom probeer je het terug te krijgen? :?

Ik vind niet dat je kunt verwachten dat mensen hier nu - tenzij ze er zin in hebben hoor - jou stap voor stap door een proces gaan loodsen om een poging te wagen om de data met tools terug te krijgen. Dat gaat sowieso al niet lukken omdat je een extra schijf nodig hebt waar de data op hersteld moet worden en je geeft aan die niet te hebben.

Mijn indruk is - en ik bedoel dat niet verkeerd, puur feitelijk - dat je niet de technische kennis en vaardigheid bezit om dit zelfs op deze manier aan te kunnen pakken.

Misschien dat een 'gekke' Tweaker hier je nog pro bono wilt helpen als fun hobby project, wie weet ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Q op 30-03-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
De waarde is niet 0, maar ook niet heel veel meer. Dus er zijn kloot-mogelijkheden :-)

Het kan best fysieke schade zijn. Maar easeus partition master kan de mappenstructuur en de harddisk wel lezen. Mijn logische verstand zegt dan dat er wel reparatiemogelijkheden zijn.

Ik heb veel dingen op de computer weten te herstellen of voor elkaar gebokst. Met wat hulp kom ik vaak wel ergens. En een ontzettend achterlijk "ict-persoon" ben ik niet. Ik kan wel wat. En wat ik nu niet kan, kan ik leren.

Misschien koop ik wel een hdd erbij om een poging tot herstel te wagen.

Ik heb niet naar stap-voor-stap-hulp gevraagd. Lees mijn eerdere reacties. Als er iemand is die mij dat kan geven, dan zeg ik geen nee.

Wat heb ik aan technische kennis en vaardigheid nodig? Met een goed softwarepakket kan dat toch niet zo ingewikkeld zijn? Ik zit wel graag voor een dubbeltje op de eerste rang. En ik wil er moeite voor doen.

Ik heb dus naar een goed softwarepakket gevraagd. Voor een habbekrats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empathizer
Ik ga testdisk proberen en een hdd erbij kopen. Doe eens gek. Het is vast leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zalmanman

Zalmanman

So long,

empathizer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:16:
De waarde is niet 0, maar ook niet heel veel meer. Dus er zijn kloot-mogelijkheden :-)

Het kan best fysieke schade zijn. Maar easeus partition master kan de mappenstructuur en de harddisk wel lezen. Mijn logische verstand zegt dan dat er wel reparatiemogelijkheden zijn.

Ik heb veel dingen op de computer weten te herstellen of voor elkaar gebokst. Met wat hulp kom ik vaak wel ergens. En een ontzettend achterlijk "ict-persoon" ben ik niet. Ik kan wel wat. En wat ik nu niet kan, kan ik leren.

Ik heb niet naar stap-voor-stap-hulp gevraagd. Lees mijn eerdere reacties. Als er iemand is die mij dat kan geven, dan zeg ik geen nee.

Wat heb ik aan technische kennis en vaardigheid nodig? Met een goed softwarepakket kan dat toch niet zo ingewikkeld zijn? Ik zit wel graag voor een dubbeltje op de eerste rang. En ik wil er moeite voor doen.

Je klinkt als een echte Nederlander :9 En dan heb ik goed nieuws voor je - mijn go-to software, TestDisk dus, is helemaal gratis. Ja, echt. Werkt wel onder Linux, maar dat moet geen probleem zijn.

> Wat heb ik aan technische kennis en vaardigheid nodig?
Gezond verstand. Geen dingen overhaast gaan doen, en een beetje handleidingen kunnen lezen. Want als je met TestDisk begint, is niets verstandiger dan een fatsoenlijke handleiding. Het is vrij complexe software, maar onmogelijk krachtig.

> Met een goed softwarepakket kan dat toch niet zo ingewikkeld zijn?
Hier geldt het volgende: goed != user friendly, en user friendly != (cheap || goed). Snap je wat ik bedoel? TestDisk is hele goede software, en dus gratis, maar niet heel user friendly.

> Ik zit wel graag voor een dubbeltje op de eerste rang. En ik wil er moeite voor doen.
Prima! Dan geef ik je wat leesvoer. Stap 1 is het maken van een clone met dd:
https://snapshooter.io/bl...r-linux-harddrive-with-dd
Kopje: 'Backup and Restore Harddisk'
Alles wat je nodig hebt is Backup. Restore is niet relevant voor je. Je moet een .img maken en die gooi je dan in TestDisk.
Lees daarna dit gewoon even rustig door: https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
TestDisk is erg krachtige en capabele software, maar je moet wel weten wat je doet.

Heel veel succes! Ik heb dit proces ook ooit moeten doorlopen nadat ik de partitietabel had verwijderd van de enige PC in huis - van m'n pa. Met alle belangrijke belastingdocumenten... Sindsdien ken ik TestDisk maar al te goed - en ben ik maar al te goed bekend met de kracht van die software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Neem aan dat je de EaseUS free versie hebt gebruikt? Dan zou ik random die 2GB aan bestanden kiezen en kijken wat hij kan recoveren, JPG's die maar half als resultaat komen (omdat de rest van het bestand niet meer te herstellen is), dan kan je de aanschaf overwegen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

empathizer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:16:

Ik begrijp dat je inmiddels succes hebt gehad, dus dat is positief. Ik heb de situatie misschien verkeerd ingeschat, waarvoor excuus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49
CuBras schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:23:
[...]

Om je schijf preventief te redden voordat het uitvalt. Niet wanneer het al stuk is.
Kleine toelichting:
Chkdsk is geen klote-opdracht: het bekijkt het bestandssysteem en repareert het daar waar nodig.
Daarbij kijkt hij waar bestandsfragmenten staan en knoopt ze weer aan elkaar tot een bestand, MITS er genoeg info is om ze bij elkaar te zoeken. Bij jou zijn er onleesbare sectoren (???) met daarop delen van het bestand.
Jouw opdracht heeft tot gevolg dat na het niet aan elkaar kunnen knopen van alle bestandsfragmenten, het bestand wordt "opgegeven" en voor de sectoren waarop de fragmenten staan, de verwijzingen worden gewist. Daardoor is het bestand normaal gesproken daarna ook niet meer te reconstrueren.
Daarom ga je er op achteruit als je dit doet.

Maareh, om even constructief te blijven:
Het kan geen kwaad om de Smart tabel uit te lezen en die hier neer te zetten: dan weten we tenminste wáárover we het ongeveer hebben in plaats van gissen en krijg jij betere aanwijzingen ...
Pagina: 1