Afwerking bekabeling dak

Pagina: 1
Acties:
  • 5.192 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwid
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Dwid

www.svdelden.nl

Topicstarter
Hallo,

Hier een net nieuwe gebruiker van zonne-energie.
Sinds afgelopen week hebben we dus zonnepanelen en ik heb hier een vraag over wat betreft de afwerking vn de kabels.
De situatie nu is dat de zonnepanelen zijn geplaatst en de bekabeling gaat via pvc-pijpen richting de omvormer.
Uiteraard logisch alleen ben ik nog niet zo happy met het aangezicht.
Even een tweetal foto's ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_0hgMmnZjiBVDooeTNKCv2RTIo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIDbpOLwUZOLmMPbYv78XHlf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lY4-QyUXTG10wUbbYxSTldOTXMg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EMwLLdlPRHWCNMfidEYa1lBI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nis2Ofq4CxEJ-TaMK-UKaJxquzk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwUty2JHXr2orqDOZrCW03eC.jpg?f=fotoalbum_tile

Foto 1 is op een 'lage schuur' en foto 2+3 is op een uitbouw.
De lage schuur is waarschijnlijk nog het kleinste probleem, hier kan ik de pijpen meteen vooraan naar onder de boei leiden en vervolgens, onder de boei door naar de voorkant van de schuur. Net iets achter de poort gaat er 1 leiding naar binnen en de ander gaat, via bovenkant poort, naar het 2e deel op de uitbouw.

Het 2e deel op de uitbouw is een andere uitdaging. Ik kan hier op dezelfde manier te werk gaan als de schuur, het verschil is alleen dat de onderkant van de boei hier behoorlijk in het zicht is (boven het keukenraam langs) en vanuit achter het huis kijk je er vol tegen aan.
Hebben jullie nog opties of ideeen wat te doen ?
Bestaan er bijvoorbeeld een beetje nette kabelgoten voor ? Of toch iets anders...

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik vind het, gezien de cowboycultuur van de meeste installateurs, eigenlijk wel meevallen :)
Aparte pijpen voor plus en min, van het dakleer af gemonteerd...
Je kan draadgoten of een bedradingskoker doen, als je dat mooier vindt.
Of zo snel mogelijk naar binnen (ik zie een ventilatiepaddestoel?) en dan daar wegwerken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwid

Dwid

www.svdelden.nl

Topicstarter
Proton_ schreef op zondag 28 maart 2021 @ 19:49:
Ik vind het, gezien de cowboycultuur van de meeste installateurs, eigenlijk wel meevallen :)
Aparte pijpen voor plus en min, van het dakleer af gemonteerd...
Je kan draadgoten of een bedradingskoker doen, als je dat mooier vindt.
Of zo snel mogelijk naar binnen (ik zie een ventilatiepaddestoel?) en dan daar wegwerken :)
Beste Proton,

Dank voor de reactie.
Ik wil ook absoluut niet zeggen dat het slecht, danwel verkeerd is !
Achteraf zat ik er alleen op te kijken en vond dat ik het aangezicht toch niet zo fraai vond (kijk vanuit slaapkamer en badkamer op het dak).
Vandaar dat ik zoek naar mogelijkheden.

Die paddestoel is de uitlaat van de wazemkap, dus daar kom ik in de keuken uit, niet helemaal de bedoeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het mooiste vind ik een sedumdak, dan zie je de kabels uiteindelijk ook niet meer ;)
Ik zat ook met andere foto's in mijn hoofd, zoals deze robin17aa in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?" .

Zo'n bedradingskoker is goed strak langs de randen te leggen, plus en min kan je (evt in de buis) links en rechts met tiewraps vastzetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:37
Ik denk dat het voldoende netjes is opgeleverd.

De installateur had wat mij betreft beter allemaal dezelfde kleur betonklinkers kunnen gebruiken. Als je een paar jaar wacht worden ze denk ik vanzelf vrijwel dezelfde kleur.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:59
Ik zou persoonlijk de 2 buizen in een zwarte kabelgoot doen op de klinkers.
Wel eentje die tegen UV kan. Daarnaast even de zakkers en stijgen netjes strak tywrappen aan elkaar.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:19
Hoe vaak zit jij in je badkamer dan van het uitzicht op je dak te genieten?
Kun je er niet met zwarte verf overheen? Valt het minder op.
Als je een beetje nette installateur hebt gehad dan hebben ze foto's van de installatie gemaakt, als er ooit wat mee is en jij hebt aan de bekabeling gerommeld doen ze er wellicht moeilijk over.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwid

Dwid

www.svdelden.nl

Topicstarter
Dank voor de reacties allen.
Ik kijk het toch nog even aan, wellicht in de toekomst toch nog een kabelgoot voor de uitbouw.

Als ik kabels moet verleggen dan doe ik dat mbv de installateur, daar ga ik niet zo mee lopen klooien.
Ze hebben inderdaad ook foto's gemaakt.

Topic kan op slot, wat mij betreft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker1
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-07-2024
Wat mij opvalt is dat de ty-wraps niet conform de regels zijn, en dat de kabels hoger moeten worden ingevoerd, bij voorkeur door de reeds voorgeperforeerde uitsparingen in het FlatFix zijpaneel. Daarmee oogt het geheel ook al professioneler. De installatiebuizen met de flexibele buis zijn waarschijnlijk niet waterdicht, dus daar blijft vocht in zitten en wordt een vieze zooi van binnen na verloop van tijd. Beter is een open draadgoot en buizen open laten zodat er altijd ook weer water uit kan. Maar al met al ziet het er niet zo slecht uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DEq0ChaMld1sGcsVXM3gGk7ld4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QTgL35ZO39fPiV73iYChOhbk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Tweaker1 na 2 jaar is dit voor de ts niet meer relevant.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.