Toon posts:

Plaatsing zonnepanelen en keuze omvormer, huis op zuiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• apfel
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-10-2022
Hallo,

Op het ogenblik ben ik me aan het oriënteren om zonnepanelen te plaatsen.
Ik heb een aantal offertes opgevraagd maar de prijs hangt natuurlijk af van de opstelling. Ik ben geïnteresseerd wat jullie zouden doen.

Aansluiting meterkast is nu 1 fase.
Huis ligt bijna pal op het zuiden (11deg azimut) en heeft een plat dak. Een CV pijpje staat aan de linkerkant halverwege het dak. Er is geen bron van schaduw op het dak.

Huidig eigen verbruik is ongeveer 2000 kwh/jaar.
Het idee is om iets meer panelen neer te leggen om marge te houden voor de toekomst. 8 panelen a 365 Wp.

In Sunny Design was ik op de volgende opties uitgekomen (aanname LG NeOn 2 black white):

Zoals jullie kunnen zien ligt het dak voor de helft vol.
Om toch opties open te houden om de rest van het dak vol te leggen (oost-west max 18 panelen, zuid max 15 panelen) lijkt mij Enphase micro omvormers interessant.

Een andere optie is natuurlijk de string omvormer (financieel aantrekkelijker) maar deze heeft minder mogelijkheden voor eventuele bij plaatsing. Dan dient er een nieuw systeem naast te worden gelegd.

Wat zou jullie voorkeur hebben qua omvormer en plaatsing?

Alle reacties

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
@apfel
sins wanneer zijn string omvormers er met minder mogelijkheden?
je kunt verschillende type panelen best mengen in 1 string (als de afwijking maar niet te gek is.).
en er zijn er genoeg te vinden met 2x een mpp, zodat je later een string bij kun leggen.

maar wees verstandig, leg meteen 18 panelen op dak.
panelen zijn nu zo goedkoop, dat je gewoon in over productie kunt gaan.
https://www.winkelman-zon...85wp-mono-perc-zwart.html
130€ inc BTW, dus na BTW teruggaven +/-105€ per paneel, of 0,27€/Wp.

dit gekoppeld met een simpele string omvormer die oost-west niet zoveel W nodig heeft.
zie:

oost en west halen op een ander moment hun max, dus Wp =! Womvormer.

2x8x365Wp = 5840Wp = 3,6kW omvormer no prob. ;)
dit kan nog met gemak op een 16A groep (vaak goedkoop in aanleg).
en oost-west bevestiging setjes zijn ook erg goedkoop, vaak goedkoper als zuid.
dit soort setjes zijn er al voor < 0,80€/Wp als je wil.
dus onder de 5k€ lukt wel. ;)

(ik heb 6430Wp op een 4000VA omvormer, dit ook op een 16A groep. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-03 19:17
Ik zou 375 mono budget panelen in twee stringen van 10 oost west leggen in twee tunnels van 5 panelen(krap 9 meter lang)op een 4200 watt 1 fase omvormer van sma, goodwe, fronius of growatt. Op basis van Winkelman prijzen ben je dan 2955 euro kwijt voor 20 trina honey 375 met growatt 4200xe. 743 euro materiaal voor oost west opstelling en het moet geleverd. Reken 1000 euro voor het maken en ongeveer 300 euro voor electra aanpassen en overige dingen die ik vast vergeten ben.
Betaal je 5000 Inc, 4150 ex voor 7500 Wattpiek zonnepanelen met 6000 kWh per jaar opbrengst. In jou geval 2000 kWh voor 21 cent is 410 euro plus 4000 keer 5 cent kaal is 200 euro geeft 610 euro per jaar.

Terugverdientijd 7 jaar.

En verder: luister naar @migjes , hij weet er heel veel van!

[Voor 4% gewijzigd door Lardman op 27-03-2021 11:57. Reden: Migjes is koning]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• apfel
Hartelijk dank voor jullie reactie!

Hier heb ik nog niet aan gedacht om nu al het gehele dak vol te leggen voor deze prijs.
Mijn kennis van string omvormers is dus niet up-to-date. IIk was alleen bekend met het principe: het geheel is zo sterk als de zwakste schakel. Mogelijkheden om verschillende type panelen te mengen was mij niet bekend.

Wat is verder het verschil tussen een low budget paneel en een premium paneel? Afgezien van de productgarantie?

Volgende week komen er nog twee bedrijven langs. ik ga zeker deze optie met ze bespreken.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06
Bij voorkeur doe je het ene type paneel op de ene input van de string omvormer en het andere type op de andere input. Bij enkelfase meestal minimaal 6 en maximaal 12 panelen per input.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:04
apfel schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:12:

Wat is verder het verschil tussen een low budget paneel en een premium paneel? Afgezien van de productgarantie?
de prijs ;)

nee grapje

Er zijn premium panelen die echt iets anders kunnen

Het bekenste voorbeeld is panasonic door een andere techniek pakt die meer opbrengst uit difuus licht
daarnaast heeft het paneel een andere (hogere) spanning hierdoor kan je met minder panelen toch de onderdrempel van een omvormer halen (of meer in de buurt komen van de optimale string spanning)

Er zijn ook panelen die door marketing als meer permium worden neergezet. AEG is daar een voorbeeld van
dat is echter gewoon een chinees whitelabel panel met een sticker van een duitse vlag.
Veder zijn ze bij permium panelen meestal ook wat strenger wat beterft kleur verschil

Wat verstandig is qua kwaliteit kan eigenlijk niemand weten mijn galzenbol staat even in de wasstraat momenteel ;)

[Voor 4% gewijzigd door twain4me op 27-03-2021 15:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• apfel
Dank voor de reactie!

Ondertussen heeft oost-west mijn voorkeur met een string omvormer.
Deze optie heb ik met twee verkopers besproken, hieronder een korte samenvatting van hun advies:
1) Oost-west moet je niet doen (20-30% minder opbrengst). Het advies is om max 9 panelen op het zuiden onder een hoek van 13 graden te leggen. De omvormer diende een solaredge te zijn, dit ivm veiligheid, micro omvormers gaan kapot, string is niet veilig. Extra opwekken moet je niet doen, weggegooid geld. Warmtepomp dien je niet aan te beginnen zitten nog kinderziektes in. Met de panelen op het zuiden wek je meer op en deze energie wordt in de toekomst opgeslagen in de thuis accu.
2) De tweede verkoper begon met een zuid opstelling, maar oost-west was een goede keuze alleen je terug verdien tijd wordt langer. Hij stelde 16 panelen (Longi Solar 375 Watt mono niet full black, lr4-60HPH) voor met een Solax TL5000 +DC Switch 2x mppt, prijs ex btw 4.800 met als legplan:

In de eerste verkoper heb ik geen vertrouwen, in de tweede meer. Behalve dat de voorgestelde omvormer te zwaar is en dat het legplan vreemd is, dit ivm de cv afvoer en het dak van de buren. Op het dak staat een cv afvoer (80 cm hoog, 80 cm uit de kant) die mogelijk schaduw op de panel laten vallen en de rand van het dak is ongeveer 30 cm hoog. Als ik dit meeneem kom ik op de volgende configuratie (aanname Longi Solar 375 Watt, lr4-60HPH) :

Wat zou jullie advies zijn met betrekking tot de schaduw werking en de voorgestelde adviezen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
Dat laatste legplan zou ik doen ja.
De omvormer hoeft in dit geval inderdaad niet meer dan 70% van het aantal Wp te zijn. 3680 W lukt dus ook.

Soms gebruiken installateurs het "Max recommended DC power" advies ook bij oost-west. Dan komen ze op een 5 kW model maar dat is helemaal niet nodig.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Wat je ook kunt doen i.p.v. je idee voor micro omvormers is eerst die 8 panelen leggen met een string omvormer en in de toekomst uitbreiden met een tweede systeem met string omvormer, ben je nog steeds voordeliger uit dan met micro omvormers en heb je dus ook gewoon flexibiliteit

Acties:
  • +2Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:04
apfel schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:59:
Wat zou jullie advies zijn met betrekking tot de schaduw werking en de voorgestelde adviezen?
De eerste zou ik de afwas nog niet laten doen, man man wat een totale ONZIN weer.
Warmtepomp dien je niet aan te beginnen zitten nog kinderziektes in.
8)7 de beste man koelt zijn biertje zeker nog met blokken ijs welke in de winter gezaagd worden in de kreek. Daarna met paard en wagen versleept naar het ijshuis, en bewaard onder een laag stro?
Extra opwekken moet je niet doen, weggegooid geld
. :+
Met de panelen op het zuiden wek je meer op en deze energie wordt in de toekomst opgeslagen in de thuis accu.
Waarom moet je meer opwekken als overschot toch zonde was van het geld :+

Wat 2 zegt klopt meestal wel, zeker als je het laat plaatsen wordt oost-west al snel wat duurder per kWh
maargoed meer opbrengst van dezelfde m2 en in de zonnigere maanden meer eigen verbruik tov gebruik.
en veel meer kwh per dag door een kleinere kabel op een kleinere omvormer een 3680W omvormer is een prima oplossing bij deze layout

Ik zou wel kijken of je de panelen in \/\/ ipv /\/\ kan plaatsen. Dan heb je geen last van schaduw van het pijpje een alernatief is misschien de beton schans waar @AUijtdehaag een mooi plaatje van heeft in \/ vorm.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

https://pvoutput.org/intr...950&sid=79680&dt=20210403
@twain4me

[Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-04-2021 19:21]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apfel
@RobertV70 Een extra string optie begon ik ook als optie te zien. De gemeente blijkt alleen aardig ambitieus te zijn om de wijk van het gas af te halen. Dit betekent dat ik binnen 10 jaar wel een wp in huis heb.

@twain4me De \/\/ optie was nog niet in me op gekomen.
De vraag die dan opkomt is hoe gaat dit met sneeuw val, mist dit nog voorkomt ;). Je maakt zo een trechter vorm die vol met sneeuw kan liggen. Gaat dit goed met het gewicht voor je zonnepanelen?
De panelen leggen zoals @AUijtdehaag lijkt me dan beter. De sneeuw glijdt er zo eerder af. Op deze manier zouden er nog twee panelen extra bij kunnen. Alleen m'n huis is daarvoor niet breed genoeg en met het cv pijpje wordt het alleen maar minder.

De optie, herhaald hieronder, lijkt me de optimale configuratie maar dan \/ ipv /\ .

Volgende week komt er nog een verkoper langs. Dit plan ga ik met hem bespreken.

[Voor 8% gewijzigd door apfel op 04-04-2021 08:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan 1 paneel meer leggen.

Met mijn opstelling heb je pas echt last van de schaduw van cv pijp, op de andere helft van het dak.
Panelen liggen ook hoger. En kijken de andere kant uit bij de schoorsteen, dus minder invloed van direkte schaduw. Omdat het beste opwekmoment op een ander tijdstip ligt

In jouw opstelling directe schaduw op de dichtbijzijnde panelen.

Er bestaan 4,5 graden, 7 graden en 10 graden dual betonvoeten.

[Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2021 08:58]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apfel
@AUijtdehaag Het extra paneel is een goed idee!
Dan lijkt een /\ weer een betere optie. De schaduw van het pijpje valt dan op een paneel die \ staat (rood, oosten). Deze vangt toch al minder op aangezien de zon op de de / panelen staat (groen, westen).

Andere optie: \, rood op het oosten, /, groen op het westen.

[Voor 22% gewijzigd door apfel op 04-04-2021 09:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Even een opmerking wat betreft sneeuw.

Die valt meestal in de winter en dan is de opbrengst op oost/west platdak toch al ruk
En meestal na een week is het alweer gesmolten in NL.

• apfel
@AUijtdehaag Dank voor de link van de betonvoet.

Zelf vond ik een soortgelijke betonvoet

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
apfel schreef op zondag 4 april 2021 @ 08:45:
@RobertV70 Een extra string optie begon ik ook als optie te zien. De gemeente blijkt alleen aardig ambitieus te zijn om de wijk van het gas af te halen. Dit betekent dat ik binnen 10 jaar wel een wp in huis heb.
Voor een Warmtepomp kun je over 10 jaar gerust een tweede systeem aanschaffen met eigen omvormer, of een geheel nieuwe installatie die dan voldoet aan je vraag, de huidige installatie die er komen gaat het je met een string omvormer binnen 5 tot 6 jaar terugverdient

• apfel
Een reactie heeft even geduurd.

De opties van de verschillende zp standen (/ \ of \ / of een schans) heb ik besproken met verschillen partijen.
Alhoewel ik in midden Nederland woon maar wel vrij open ging de voorkeur uit naar een / \ optie ivm wind.

Er is een optie om 2 meter (phono solar 410) panelen te plaatsen of 1.75 meter panelen (DMEGC 375). De totale 2 meter opstelling is ongeveer 130 euro duurder, waar dit in de omvormer (goodwe 4200 vs 5000) en het montage systeem gaat zitten. Dit is zonder Tigo's.
Met de 2 meter panelen kan er mogelijk schaduw van de dakrand (30 cm hoog) vallen op de vier panelen die tegen de dakrand aanliggen.

In sunnydesign komen er onderstaande afbeeldingen uit. De aanname is dat de panelen zo'n 10 cm boven het dak komen te liggen waardoor de dakrand effectief 20 cm hoog is. Nog 1 extra paneel kan onder het cv pijpje.

Nu is mijn vraag dien ik tigo's toe te voegen voor die 4 panelen? Of is dit niet nodig ivm de aanwezige diodes? Bovendien zal schaduw werking rond de winter zijn waardoor de opbrengst toch al minder is.
Of is het beter om op save te gaan en de 1.75 meter panelen te nemen?

Volgens de partij was het mogelijk beter om 3 tigo's toe te voegen aan de panelen rond de CV uitvoer.
Welke optie heeft jullie voorkeur?

[Voor 10% gewijzigd door apfel op 02-05-2021 08:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@apfel
Ik zou panelen nemen van 1,75 meter. En dan zou ik nog wel een extra rij neerleggen. Dus \/\/\
En nog 1 of 2 panelen neerleggen bij de CV-pijp. Ik zou er 2 neerleggen en het paneel naast de CV-pijp voorzien van een Tigo of andere optimizer.

Welke hellingshoek oost/west heb je nu getekend?

[Voor 209% gewijzigd door Dre op 02-05-2021 09:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De twee meter panelen optie werkt het beste met optimizers en half-cell panelen.
Dan kost de schaduw over de korte kant de minste opbrengst.
Zelf zou ik voor de KISS opstelling gaan met de 1.7m panelen en een 3.7 kW omvormer :)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apfel
Dank voor de reacties
@Dre De panelen komen onder een hellingshoek van 10 graden te liggen. een extra rij panelen klinkt als een optie. Ik vermoed dat ik dan naar een drie fase aansluiting dien over te gaan, verder zal de eerste rij iets meer naar de rand gaan. De afstand die zo wordt gevormd valt samen met het punt waar ik het dak op kan.

@Proton_ Beide panelen zijn half-cell panelen. De simpele opstelling sprak mij ook aan maar dan haal je niet het maximale uit je dak ;). Een lichtere omvormer (4.2kw) had niet hun voorkeur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
apfel schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:27:
Dank voor de reacties
@Dre De panelen komen onder een hellingshoek van 10 graden te liggen. een extra rij panelen klinkt als een optie. Ik vermoed dat ik dan naar een drie fase aansluiting dien over te gaan, verder zal de eerste rij iets meer naar de rand gaan. De afstand die zo wordt gevormd valt samen met het punt waar ik het dak op kan.

@Proton_ Beide panelen zijn half-cell panelen. De simpele opstelling sprak mij ook aan maar dan haal je niet het maximale uit je dak ;). Een lichtere omvormer (4.2kw) had niet hun voorkeur.
3-fase is nergens voor nodig. 19 × 375 = 7125 Wp. Dat kan makkelijk op een 1×35A aansluiting, en al helemaal in oost/west. Een kennis van me heeft 9 kWp op een 16A groep zitten :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@apfel er is geen goed of fout :)
Betere dakvulling is altijd een geldig argument.
Ik noemde de halfcells er expliciet bij, omdat optimizers met grote cellen niet veel uithalen met schaduw op de korte kant. Dus niet wisselen van paneel :)

Mijn overweging is dat de kleine meeropbrengst van 15x35Wp behoorlijke meerkosten met zich meebrengt (minimaal 4 tigo's + bijpassende logging, en ik zou me dan niet kunnen inhouden en allemaal van optimizers voorzien).
Je kunt ook 4x een APS QS1 overwegen. Voordeel: 1 monitoring oplossing, per-paneel MPPT, als wanneer je naar 3x25A overstapt kan je ze herverdelen over de fasen.

Nadeel: elektronica op je dak, duurder dan een enkele stringomvormer.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Je bent bang voor schaduw van dakrand?
Geloof dan dat gelul niet van de wind en zet ze zoals hier al paar keer voorgesteld is.
\ ...... /\ ...... /
Heb ze even duidelijk uit elkaar getrokken zodat je het snapt, de buitenste rijen net zo hoog als je dakrand plaatsen. De twee middelste rijen kun je plaatsen zoals installateur voorstelt.
Denk dat er vijf panelen in lengte passen dus dat is twintig stuks min die ene van de CV is 19 panelen van 375 wp. Dit kan nog net op een 5 kW omvormer.
3 fase omvormer niet aan beginnen want daar is je string spanning te laag voor. Wil je toch drie fase neem dan aps micro omvormer, die kun je verdelen over de fasen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
\..../\..../\
5 rijen. Linkerrij op dezelfde hoogte als dakrand. Dan heb je minder last van oostenwind. En ruimte voor een dakterras was er toch al niet meer :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dre schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:31:
[...]

3-fase is nergens voor nodig. 19 × 375 = 7125 Wp. Dat kan makkelijk op een 1×35A aansluiting, en al helemaal in oost/west. Een kennis van me heeft 9 kWp op een 16A groep zitten :)
Omdat iets kan wil niet zeggen dat het mag. Wil je zulke adviezen gewoon niet geven?
In Nederland kan de hoofdzekering dan 25A, 35A of 40A zijn. Er is een regel dat de zekering in de groepenkast een factor 1,6 lager moet zijn dan de hoofdzekering. Stel u heeft een hoofdzekering van 40A, dan is de maximale groepenkastzekering 40/1,6A = 25A. Op die groep kunt u dan een zonne-installatie plaatsen (lees, omvormer) van 25A * 230V = 5750 Watt. Let dus op het vermogen van de omvormer. Die bepaalt wat u maximaal kunt aansluiten.
En https://fritts.nl/zonne-energie-en-de-meterkast/

Daarnaast van Liander nog wat richtlijnen.

https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:55:
[...]

Omdat iets kan wil niet zeggen dat het mag. Wil je zulke adviezen gewoon niet geven?

[...]

Fritts begrijpt selectiviteit niet. Hoe komen ze bij een factor 1,6 ? De NPR5310 (geen eis) geeft een advies voor een factor 2,0. Echter is factor 2,0 nog niet selectief, dus mijn netbeheerder vindt het niet belangrijk. Leesvoer voor jou:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Liander stelt ook dat 7125 Wp gewoon op een 1×35A aansluiting kan en mag. Lees dat PDF document maar eens goed. 9 kWp zit ook gewoon op 1×16A bij Liander.

[Voor 33% gewijzigd door Dre op 02-05-2021 14:12]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• busscherski
Vorkie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:55:
[...]

[...]

Ik denk dat je het verschil tussen Wp en W nog niet helemaal snapt.

Als je gewoon een 5 kW omvormer gebruikt mag het gewoon.
Bij oost-west vrij plat is dat sowieso een logisch vermogen. Een omvormer vermogen van 70% van het aantal Wp is dan ruim voldoende. Er kan zelfs nog meer Wp aangesloten worden op een 5 kW model, zonder significante aftopping.

[Voor 4% gewijzigd door busscherski op 02-05-2021 14:29]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Dre schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:08:
[...]

Fritts begrijpt selectiviteit niet. Hoe komen ze bij een factor 1,6 ? De NPR5310 (geen eis) geeft een advies voor een factor 2,0. Echter is factor 2,0 nog niet selectief, dus mijn netbeheerder vindt het niet belangrijk. Leesvoer voor jou:
Dre in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Liander stelt ook dat 7125 Wp gewoon op een 1×35A aansluiting kan en mag. Lees dat PDF document maar eens goed. 9 kWp zit ook gewoon op 1×16A bij Liander.
Excuus voor de w/wp verwarring die had ik niet goed gezien. (Zat in de auto).

Betreft selectiviteit, ik hou verzekeringstechnisch wel rekening met > 2-stappen. Leuk dat de netbeheerder het schijnbaar niet boeit op de meeste thuis aansluitingen, maar de specialist van de verzekeraar zou dat zowaar wel kunnen, zit je dan met je mailtje van de netbeheerder.

Mijn zonnepanelen van het huis zitten op een b20 automaat op fase 1, de onderverdeler in de garage met een paar x b16A op een c25 vanuit fase 2 en mijn hoofdaansluiting is 3x40A (c40).

Nabije toekomst komt er ook nog een extra set panelen op het platte dak van de garage welke de 16A niet gaat overstijgen.

Maar goed, duidelijk toch:-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:11:
[...]

Betreft selectiviteit, ik hou verzekeringstechnisch wel rekening met > 2-stappen. Leuk dat de netbeheerder het schijnbaar niet boeit op de meeste thuis aansluitingen, maar de specialist van de verzekeraar zou dat zowaar wel kunnen, zit je dan met je mailtje van de netbeheerder.

Mijn zonnepanelen van het huis zitten op een b20 automaat op fase 1, de onderverdeler in de garage met een paar x b16A op een c25 vanuit fase 2 en mijn hoofdaansluiting is 3x40A (c40).

Nabije toekomst komt er ook nog een extra set panelen op het platte dak van de garage welke de 16A niet gaat overstijgen.

C40 spreekt aan bij 200A tot 400A. De kortsluitstroom in mijn meterkast is 2000A. Factor 10 tot 5 hoger. Kortom, een B20 achter een C40 is niet selectief. Hoe ga je aan je specialist van de verzekering uitleggen dat je ergens op internet factor 1,6 of "> 2 stappen" hebt gelezen? Terwijl je installatie dus niet selectief is.

Ga je nu je installatie uitzetten totdat je het selectief gemaakt hebt :)

[Voor 5% gewijzigd door Dre op 02-05-2021 15:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• reneeke1970
Vorkie schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:11:
[...]

Jou verzekerings man verwacht geen selectiviteit, die verwacht een beveiliging tegen overbelasting. En zelfs als je geen selectieve zekeringen plaatst, dan ben je altijd nog beveiligd tegen overbelasting via je c40 hoofd automaat. Dus jou verzekering kan je niks maken. Behalve als je te dunne draden hebt gebruikt die de 40 ampère niet kunnen hebben, als die smelten en kortsluiting maken dan kun je het lastig krijgen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Dre schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:34:
[...]

C40 spreekt aan bij 200A tot 400A. De kortsluitstroom in mijn meterkast is 2000A. Factor 10 tot 5 hoger. Kortom, een B20 achter een C40 is niet selectief. Hoe ga je aan je specialist van de verzekering uitleggen dat je ergens op internet factor 1,6 of "> 2 stappen" hebt gelezen? Terwijl je installatie dus niet selectief is.

Ga je nu je installatie uitzetten totdat je het selectief gemaakt hebt :)
Leuk zulke aannames, maar ben wel benieuwd wat voor werk jij dan doet, leg je installaties aan in nieuwbouw projecten? Of bestaande bouw? Of ontwerp je deze? Je bent zo stellig in deze materie.

Tijdens mijn stage en opleiding lang geleden zoveel meterkasten geïnstalleerd en draden getrokken dat volgens jou verhaal deze allemaal dus allemaal verkeerd waren inzake de selectiviteit en het schijnbaar door de projectontwikkelaar op een handjeklap is gegooid met de netbeheerder, “als er maar geen automaat boven de 25/40A wordt geïnstalleerd”?

HAGER heeft er ook nog een sheet van online staan.

http://www.hager.nl/files...electiviteitstabellen.pdf

Maar goed verder off-topic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apfel
@reneeke1970 de schaduw bij de 2 meter panelen inderdaad. Verder bedoel je zoals @Dre het voorstelt de \..../\..../\? Zoals je hebt aangegeven komt het op \..../\....../. Dan blijft het bij vier rijen. Indien deze naast het cv pijpje worden gelegd ben je ook gelijk van het cv pijpje verlost.
Wel heeft de \..../\..../\ optie gelijk een / paneel die direct na de pijp zit te kijken. Beter om dit paneel er dan niet neer te leggen.

Hoe gaat verder de \.../ optie om met sneeuw en gewicht op je dak? Mocht het natuurlijk weer eens sneeuwen in NL. Het lijkt mij een trechter vol met sneeuw.

Morgen zou ik de extra rij optie eens bespreken en de \../ optie nogmaals aan de man brengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Door de warmte van de zonnepanelen smelt de sneeuw juiste eerder ;) Ik zou me niet zo'n zorgen maken over extra sneeuw die zou blijven liggen.

Kan je eens 19 panelen tekenen in SMA sunny design met 1,75 meter panelen? Het CV-pijpje lijkt mij niet zoveel problemen te geven op basis van foto's en eerdere simulaties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
apfel schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:34:
@reneeke1970 de schaduw bij de 2 meter panelen inderdaad. Verder bedoel je zoals @Dre het voorstelt de \..../\..../\? Zoals je hebt aangegeven komt het op \..../\....../. Dan blijft het bij vier rijen. Indien deze naast het cv pijpje worden gelegd ben je ook gelijk van het cv pijpje verlost.
Wel heeft de \..../\..../\ optie gelijk een / paneel die direct na de pijp zit te kijken. Beter om dit paneel er dan niet neer te leggen.

Hoe gaat verder de \.../ optie om met sneeuw en gewicht op je dak? Mocht het natuurlijk weer eens sneeuwen in NL. Het lijkt mij een trechter vol met sneeuw.

Morgen zou ik de extra rij optie eens bespreken en de \../ optie nogmaals aan de man brengen.
Ik weet niet of 5 rijen passen, maar dan zit je weer tegen die dakrand aan. Dan moet je voor één rij kiezen voor een duo opstelling zodat je toch omhoog staat tegen dakrand. Sneeuw valt toch wel en geeft altijd gewicht dus daar hoef je verder geen rekening mee te houden, of die tien cm sneeuw op paneel ligt of gelijk op je dak, gewicht is hetzelfde

PS met vijf rijen krijg je één string van 15 panelen, dat geeft teveel spanning voor de mppt.

[Voor 4% gewijzigd door reneeke1970 op 02-05-2021 17:51]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apfel
reneeke1970 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:49:
[...]

Ik weet niet of 5 rijen passen, maar dan zit je weer tegen die dakrand aan. Dan moet je voor één rij kiezen voor een duo opstelling zodat je toch omhoog staat tegen dakrand. Sneeuw valt toch wel en geeft altijd gewicht dus daar hoef je verder geen rekening mee te houden, of die tien cm sneeuw op paneel ligt of gelijk op je dak, gewicht is hetzelfde

PS met vijf rijen krijg je één string van 15 panelen, dat geeft teveel spanning voor de mppt.
Die 15 panelen op 1 string is een goede opmerking! Maar met 5 rijen heb je 11 panelen op het oosten en 8 op het westen. Of zie ik iets over het hoofd?

@Dre Zie de afbeelding hieronder. Sunny design is hiervoor niet erg makkelijk maar met GIMP gaat dit prima :). Het blijft er om spannen.
Zelfde met een simpele rekensom: paneel van 1 meter breed onder een hoek van 10 graden geeft een breedte van ~ 98 cm op het dak. Met 5 rijen wordt dit 4,9 m exclusief nog wat afstanden tussen de panelen/montage afstanden, dit op een dak van 5,4 meter.
Het lijkt mij een onnodige moeilijk maken van de opstelling 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
@apfel
DM375M6-60HSW is 105,2 cm breed.
QCELLS Q-peak G9 ML Duo 375Wp Mono Full Black is 103,0 cm breed (en 184cm lang, wat op zich wel kan))

Weer 2,2 cm × 5 panelen = 11 cm gewonnen.

Of de JA Solar JAM60S-10-345-MR-BF 345Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen. Die is maar 99,6cm breed. 19× 345 Wp = 6555 Wp. Versus 16 × 375 Wp = 6000 Wp. Mooiste is natuurlijk 19× 375 Wp = 7125 Wp.

Makkelijker is inderdaad 4 rijen. Maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ;) Het benutbare dak zou je wel precies moeten opmeten. 540cm zelf gemeten, of Google Earth :)

Ik heb geen ervaring met hoe strak platdak tegen elkaar aan kan staan. Met het standaard bevestigingsmateriaal bedoel ik dan. Niet verkrijgbaar met meer dan 10° ? Als de installateur er geen zin in heeft (of heel duur) dan zou ik lekker 4 rijen doen, en dan 1 optimizer bij CV pijp.

[Voor 27% gewijzigd door Dre op 03-05-2021 12:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apfel
@Dre Dank voor het zoeken voor andere maten panelen. De voorkeur heeft nu 4 rijen.
De oost-west opstelling is voor de installateur al niet standaard laat staan in de \ ... / configuratie. Morgen weet ik weer meer.

Op de website van valk lijkt het mij prima te kunnen. Desnoods nog met zijplaten voor een volledige zuid systeem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
apfel schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 16:51:
@Dre Dank voor het zoeken voor andere maten panelen. De voorkeur heeft nu 4 rijen.
De oost-west opstelling is voor de installateur al niet standaard laat staan in de \ ... / configuratie. Morgen weet ik weer meer.

Op de website van valk lijkt het mij prima te kunnen. Desnoods nog met zijplaten voor een volledige zuid systeem.
Dan zou ik andere installateur kiezen want oost west is het meest gebruikte systeem op plat dak.
Als je een steun op dak legt met daarop een paneel naar zuid, is het ook heel eenvoudig om die steun met twee man op te pakken en een kwartslag te draaien, en tegen je dakrand aan te schuiven, een kleuter van 5 kan dat nog.

1 PVoutput . Dongen NB

• apfel
Vandaag de offerte gekregen. De extra rij buiten beschouwing gelaten, is de offerte als volgt:
- Goodwe 4200D-NS
- 16x DMEGC 375
- flat fix fusion montage systeem ivm \../\../. Van der Valk zou dan niet kunnen.
- 1 paneel met een tigo, die direct naast het pijpje ligt voor mogelijke schaduw werking

Prijs per watt 0.816 euro/wp. Lijkt me een nette offerte met alles erin

[Voor 8% gewijzigd door apfel op 06-05-2021 16:20]

• reneeke1970
apfel schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:20:
Vandaag de offerte gekregen. De extra rij buiten beschouwing gelaten, is de offerte als volgt:
- Goodwe 4200D-NS
- 16x DMEGC 375
- flat fix fusion montage systeem ivm \../\../. Van der Valk zou dan niet kunnen.
- 1 paneel met een tigo, die direct naast het pijpje ligt voor mogelijke schaduw werking

Prijs per watt 0.816 euro/wp. Lijkt me een nette offerte met alles erin
Ja netjes toch, zou ipv tigo een Honeybee nemen, vind ik betrouwbaarder.
Maar hoe kom jij aan 16 ? Er valt er toch eentje tussenuit vanwege CV pijp. Dan kom je toch oneven uit?

1 PVoutput . Dongen NB

• apfel
reneeke1970 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:30:
[...]

Ja netjes toch, zou ipv tigo een Honeybee nemen, vind ik betrouwbaarder.
Maar hoe kom jij aan 16 ? Er valt er toch eentje tussenuit vanwege CV pijp. Dan kom je toch oneven uit?
Als je de panelen ongeveer tegen de pijp aanlegt is het dak net groot genoeg om precies 4 volledige rijen naast elkaar te leggen.
In de / \ opstelling lag dan het / paneel vol naar het pijpje te kijken, maar met de \ / opstelling valt dit gelukkig mee en kan het ernaast.

• reneeke1970
apfel schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 16:59:
[...]

Als je de panelen ongeveer tegen de pijp aanlegt is het dak net groot genoeg om precies 4 volledige rijen naast elkaar te leggen.
In de / \ opstelling lag dan het / paneel vol naar het pijpje te kijken, maar met de \ / opstelling valt dit gelukkig mee en kan het ernaast.
Dus je zet hem tegen de CV pijp aan en dus een stukje vanaf je dakrand?
Gebruik dan wel extra ballast want dan kan de wind er achter. Maar dat zal installateur wel snappen.

1 PVoutput . Dongen NB

• apfel
reneeke1970 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 17:15:
[...]

Dus je zet hem tegen de CV pijp aan en dus een stukje vanaf je dakrand?
Gebruik dan wel extra ballast want dan kan de wind er achter. Maar dat zal installateur wel snappen.
Dat klopt helemaal. Er komen dan ook achter panelen en zijpanelen langs.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee