Beglazing vervangen; wat heb ik nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:08

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ik ben stapsgewijs mijn huis aan het renoveren en ben nu bij de vraag aangekomen wat ik met mijn beglazing moet doen. De kozijnen zijn goed, jaar of 20 oud, maar ik vraag me af wat voor glas er in zit en of vervanging nodig is. Daarvoor zijn 2 redenen: warmte-isolatie en geluidsisolatie. De eerste reden lijkt me duidelijk, de 2e reden is de drukke weg waar ik aan woon die alleen maar drukker wordt. Dus ik wil serieus kijken naar de mogelijkheid van geluidsisolerend glas.

De huidige beglazing stamt uit 1998 en ik vermoed dat er geen HR++ glas in zit, maar wel enige geluidsisolatie vanwege de naam ('Rinofoon'). Ik kan verder helemaal niets terugvinden over dit glas. Weet iemand hier wat voor glas dit is en of het verstandig is dit te vervangen door HR++ geluidsisolerend glas?

Hierbij een foto van de binnenzijde van het glas. Het kozijn wordt geschilderd, maar daar wacht ik nog even mee totdat ik weet of ik het glas wil vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtPuTSJa-hukvEE8wNNoz-ZO6P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCpuDvX06Z3JoO1TK0eC88Jy.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Wokschotel op 20-11-2021 15:01)

• Kiech
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-11-2021
Hey 'wokschotel'

Je glas is HR,

Het is hetzelfde als Rinovit Iglass.

Je geeft aan een betere geluidsisolatie te willen realiseren.

Dit kan, houdt rekening ermee dat op het gebied van glas geluidsisolatie bereikt word door een dikkere glasdikte. Een standaard opstelling binnen HR++ glas is vaak 4-15-5 of 4-12-5.

Om geluid te weren moet je dus meer glasdikte hebben. Een voorbeeld 6-15-8 of 5-15-8.

Middelste getal is de spouw, oftewel het kader. Dit word veelal gebruikt om ruimtes mee te vullen wanneer je sponning minder diep of dieper is.

Voor het beste rendement moet je wel het liefste een spouw van 12 of 15 hebben.

Verder is het een investering maar wel het investeren waard wanneer je een U waarde van 1.1 wilt bereiken. (HR++). Daarbij wanneer je glasdikte voor geluid al dikker word dan standaard, dan isoleer je natuurlijk nog meer en beter dan standaard 4-15-5.

Hopelijk kun je nog iets met deze info.

Grts

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Komt er na die datum niks meer? Ik zou alles gewoon in google gooien wat er staat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:24

Honesty

kattenneus!

Laat je toch een offerte maken door een wat ouderenglaszetter, volgens mij is het sowieso hr glas want het is een stuk dikker dan gewoon dubbelglas wat hier rond deze tijd werd gezet. Er zijn veel opties en de glaszetter kan je precies vertellen wat er allemaal te koop is en wat in je kozijn past. Zeker voor geluid zal ik gaan voor de beste oplossing omdat de wegen drukker worden zeker na corona weer.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 12:09

Floor-is

5.2

Marzman schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:51:
Komt er na die datum niks meer? Ik zou alles gewoon in google gooien wat er staat.
Ja dat heb ik net geprobeerd, helpt niks.

Vrees dat je een glaszetter moet vragen man :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:34
Of het HR glas is, kun je zien met een aansteker.
Houdt het vlammetje vlak voor je raam. En kijk dan naar de reflectie van de vlam in het glas.
Zie je 2 reflecties dan heb je dubbelglas. Zie je er 4, waarvan 2 een andere kleur hebben, dan heb je HR glas.

Maar eigenlijk staat er bij HR glas altijd "HR" in je code. Dus waarschijnlijk is dit gewoon dubbelglas.

meer tips:
https://www.energiedeskun...66.6053640842437744140625

[ Voor 15% gewijzigd door RocketKoen op 27-03-2021 09:43 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Wat wil je weten? Of het zin gaat hebben om het te vervangen? Daar heb ik wel ervaring mee :) Hebben een woning uit 1998, jaar of 3 geleden aantal ruiten laten vervangen door HR++ omdat er één lek was (condens binnenin) en de rest op termijn ook zou gaan lekken (zijn meer huizen in de straat die dit hebben).

Je merkt het vooral in (het gebrek aan) koudeval. Bij de oude ruiten voelde je veel meer 'tocht' van de ruit af komen. Ook voelen de nieuwe ruiten 'warmer' aan als je je hand erop legt. Ze zijn niet warm, maar ook niet koud. De oude ruiten voelden kouder aan.

Ik heb op een aantal plekken (openslaande ramen bijv.) ook gezorgd dat daar een dikker glaspakket (=de ruit) in kwam. Er zat eerst bijv. een ruit in met 9mm spouw, ik heb er een ruit met 15mm spouw in laten zetten (anders is het ook geen HR++). Dat maakt ook wel veel verschil. Enige nadeel is dat de glaslatten dikker worden.

Als je bijv. de dikte van de glasplaten wil weten dan zijn er wel apps voor om dat te kunnen bepalen ("AGC Glass Measurement" app bijv.). Qua geluidsisolatie wordt het volgens mij aangeraden om in een ruit twee verschillende diktes glas te gebruiken. Maar vraag mij niet hoe dit precies zit. Als je nu overigens een ventilatierooster boven de ruit hebt zitten dan blijft dit het grootste geluidslek. Maarja ventileren is wel nodig (of je moet gelijk je huis ombouwen naar WTW :+ )

Qua prijs viel het upgraden mij erg mee. Glas is niet zo vreselijk duur. De ruiten zetten was in een ochtendje klaar. Had er alleen zelf wat nawerk van, glaslatten aflakken e.d. Let er op dat je neuslatten krijgt, dan gaat je kozijn een stuk langer mee.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 27-03-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:09
@ThinkPad merk je ook aan jouw stookkosten, dat deze (substantieel?) lager zijn geworden?

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Leut schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:33:
@ThinkPad merk je ook aan jouw stookkosten, dat deze (substantieel?) lager zijn geworden?
offtopic:
Vind ik lastig te zeggen. We hebben vlak daarna ook de badkamer verbouwd en daar vloerverwarming aangelegd bijv. Dat kost juist weer meer gas. Sowieso stoken we al erg zuinig (800m3 per jaar).

Het zal vast een stuk schelen, maar ik heb helaas geen percentage wat ik zo kan oplepelen.

Zie ik trouwens goed dat er schimmel op de glaslatten binnen zit? :X Waarom zijn die dingen zo smerig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:21
ThinkPadd schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 09:43:
)Qua geluidsisolatie wordt het volgens mij aangeraden om in een ruit twee verschillende diktes glas te gebruiken. Maar vraag mij niet hoe dit precies zit
Dat heeft te maken met de eigen frequentie en resonantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:22
Kijk ook even naar de mogelijkheid voor subsidie. Je kan tot 100 euro per m2 terugkrijgen bij glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
mathelicious schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:58:
Kijk ook even naar de mogelijkheid voor subsidie. Je kan tot 100 euro per m2 terugkrijgen bij glas.
Moet je sowieso een 2e isolatie maatregel nemen of iets met panelen/warmtepompen gaan doen in hetzelfde jaar. Op alleen nieuw glas zetten krijg je geen subsidie (tenzij de eigen gemeente er iets voor heeft maar die kans is wel heel klein). En die genoemde 100 euro is voor triple glas, dan moet je ook nieuwe kozijnen doen.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ik zie de terrm gas op de foto. Als dat betekent dat er argon in zit, in plaats van lucht, dan is het HR+ glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bij mij komt het meeste geluid binnen via de ventilatieroosters. Glas van 20 jaar oud vervangen vind ik wel erg vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:36
@Wokschotel Ik kom 1 refentie tegen op internet uit 2011, sporthal Nunspeet, blz 48. Het zegt mij niet veel maar het bedrijf dat dit rapport gemaakt heeft (uit Zuthphen) bestaat nog steeds. Misschien dat je daar meer info kunt krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GJMoest
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-06-2021
Het kozijn heeft het zo te zien de laatste 20 jaar zwaarder gehad dan het glas 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:25
Wokschotel schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:07:
De huidige beglazing stamt uit 1998 en ik vermoed dat er geen HR++ glas in zit, maar wel enige geluidsisolatie vanwege de naam ('Rinofoon'). Ik kan verder helemaal niets terugvinden over dit glas. Weet iemand hier wat voor glas dit is en of het verstandig is dit te vervangen door HR++ geluidsisolerend glas?
Google zegt weinig, maar wel een rapport over de verbetering van de geluidisolatie van sportcentrum Nunspeet. In de "na" situatie heeft men naast kierglas iglas/rinofoon geplaatst. Gezien de focus van het rapport op geluidsisolatie denk ik dat je er vanuit kunt gaan dat het inderdaad al een beetje geluidswerend is.

Verder zie je verwijzingen naar "Iglas/Rinovit", en dat zou wel eens de "normale" variant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-05 01:32

Guldan

Thee-Nerd

Ik zou de truc met het flammetje even doen. Dan weet je wat je hebt. Ik zou namelijk gezien het bouwjaar wel denken dat het HR++ is.

Je kan ook ff via https://www.verbeterjehuis.nl/ alles invullen. Als ik voor mijn woning van 89 dat doe bespaar ik volgens hen ongeveer 100m3 gas op jaarbasis (dacht ik).

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
synoniem schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:14:
Ik zie de terrm gas op de foto. Als dat betekent dat er argon in zit, in plaats van lucht, dan is het HR+ glas.
Of HR glas zonder plus.
Er staat inderdaad "gas" in dus een of andere gasvulling, dat is in ieder geval al een stap omhoog van gewoon dubbelglas.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Kiech
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-11-2021
Hey 'wokschotel'

Je glas is HR,

Dit kan, houdt rekening ermee dat op het gebied van glas geluidsisolatie bereikt word door een dikkere glasdikte. Een standaard opstelling binnen HR++ glas is vaak 4-15-5 of 4-12-5.

Om geluid te weren moet je dus meer glasdikte hebben. Een voorbeeld 6-15-8 of 5-15-8.

Middelste getal is de spouw, oftewel het kader. Dit word veelal gebruikt om ruimtes mee te vullen wanneer je sponning minder diep of dieper is.

Verder is het een investering maar wel het investeren waard wanneer je een U waarde van 1.1 wilt bereiken. (HR++). Daarbij wanneer je glasdikte voor geluid al dikker word dan standaard, dan isoleer je natuurlijk nog meer en beter dan standaard 4-15-5.

Grts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dre schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:28:
Bij mij komt het meeste geluid binnen via de ventilatieroosters. Glas van 20 jaar oud vervangen vind ik wel erg vroeg.
Nee hoor. Dubbel glas gaat gemiddeld zo'n 20 jaar mee. Dus op zich is het geen gek idee om het te vervangen (zeker als je toch bezig bent). Ik heb 2 jaar geleden ook al het HR glas uit 1995 op de begane grond laten vervangen door HR++ met U=1,1 en dat is goed merkbaar.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:08

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Kiech schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:24:
Hey 'wokschotel'

Je glas is HR,

Grts
Mooie kick, maar wel een waardevolle. Dank je wel!
Microkid schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:38:
[...]

Nee hoor. Dubbel glas gaat gemiddeld zo'n 20 jaar mee. Dus op zich is het geen gek idee om het te vervangen (zeker als je toch bezig bent). Ik heb 2 jaar geleden ook al het HR glas uit 1995 op de begane grond laten vervangen door HR++ met U=1,1 en dat is goed merkbaar.
Volgend jaar moet de buitenboel toch geschilderd worden, mooie gelegenheid om het glas te vervangen als dat niet te duur wordt tenminste.
Pagina: 1