Toon posts:

Netspanning daalt bij hoog verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-03 21:01
Ik lees met Domoticz mijn slimme meter uit. Het gaat om een DSMR5 meter welke naast de standen en actueel verbruik/opwek ook het actuele voltage weergeeft. Nu valt mij op dat sinds een week of 3 de netspanning sterker terugloopt als normaal als mijn verbruik stijgt.

Het afgelopen jaar was de netspanning goed contstant zoals in onderstaande grafiek te zien is:
https://i.postimg.cc/LYJHXNgm/20210326-Voltage-laatste-jaar.png

Je ziet duidelijk dat de lijn van minimale spanning omlaag afbuigt. In de weekgrafiek is het verloop nauwkeuriger te zien:
https://i.postimg.cc/yg27Sc0c/20210326-Voltage-laatste-week.png

Wat mij nu opviel waren de tijden waarop de dips in netspanning zichtbaar zijn. Dit is over het algemeen op het moment dat wij veel of grote verbruikers aanzetten (bv koken waarbij de inductieplaat aan gaat of de oven). Leg je de grafiek van de netspanning op die van verbruik, dan onstaat het volgende beeld:

Hier zie je heel duidelijk de pieken in verbruik samenvallen met dalen in netspanning. Als ik op andere momenten de stoomoven, oven of kookplaat inschakel zie ik direct de dip in de netspanning. Overdag zie ik dit niet, maar dat komt denk ik ook door de zonnepanelen hier op het dak die dan volop opwekken.

Ik heb in de meterkast gekeken of alle aansluitingen goed zijn. Daar zie ik niets vreemds, alles ziet er normaal uit en daar is de afgelopen paar jaar ook niets gewijzigd.

Ik heb de netbeheerder gebeld, en hun reactie was dat de variatie in spanning in de marges valt en dat zolang bv de verlichting niet gaat knipperen ik mij geen zorgen hoef te maken. Langskomen om door te meten was dan ook niet nodig. En, de netspanning die ik uit de meter krijg, is de netspanning in huis dus het zit als er iets is waarschijnlijk na de meter en niet in het net zelf.

Ik wil dit best geloven, maar vreemd vind ik dit wel. Ook omdat het ineens daar is. Bij mij in huis is niets veranderd. Wel zijn er sinds ook ongeveer 3 weken werkzaamheden in de straat. Er worden gebouwen die (letterlijk) rond een verdeelkast van de netbeheerder staan gesloopt en er rijd veel zwaar verkeer door de straat sindsdien. Dit is dagelijks voelbaar in huis, het is hier nog geen 100m vandaan. Ook daarom heb ik in mijn eigen meterkast gekeken maar zag dus niets raars. Helaas kan ik niet zien of bij buren hetzelfde effect optreed, hun meters geven geen actueel voltage weer.

Ik maak me niet direct zorgen hierom, maar kan iemand aangeven waar de oorzaak hiervan in kan zitten? Als er toch in huis mogelijk iets niet goed is, doe ik daar liever nu iets aan als nadat zich evt andere problemen zich voordoen.

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:28
Heh, dit klinkt bekend.

Maar, ik kan de schaalverdeling voor geen meter lezen. Hoeveel zakt de spanning in en bij welk vermogen is dat? Kun je een paar van die punten in de grafiek uitlezen en posten?

Een paar Volt omlaag bij verbruik van 5-10 kW kan gewoon normaal zijn.

De officiële grenzen uit de netcode zijn uit mijn hoofd -10% tot +10% langzame variatie van de spanning. Dus, als je regelmatig onder de 200V meet (met hun eigen meter) moeten ze wel in actie komen.

[Voor 40% gewijzigd door Wilke op 26-03-2021 21:02]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:28
Qua klinkt bekend trouwens, dit was mij topic:

Spanning zakt in (230 -> 197) bij vermogensvraag van ca 3 kW

Maar dat ging dus onder de 200V als je de oven aanzette. Dan is het wel vrij duidelijk foute boel.

• Fingie
Hier 2 detailoverzichtjes. Dit is het verloop van 17 uur tot 20 uur op 21-03 en 24-03:

(door op het plaatje te klikken zie je hem volledige grootte)
Blauwe lijn is voltage uit de meter overgenomen. Oranje lijn is berekening werkelijk verbruik op basis van gegevens uit de slimme meter over verbruik en opgewekte stroom uit de omvormer.

Het verschil in voltage is zeker geen +/-10%. Vandaar, binnen de vastgestelde marges. Maar ik vind het raar dat dit effect ineens uit het niets zichtbaar is. Ik zou graag willen weten of het aan mijn installatie/apparatuur ligt of "van buiten" komt. En is dit een begin van grotere verschillen of een normaal verschijnsel wat nou eenmaal gewoon kan.

Bij het googlen kwam ik jouw topic inderdaad ook tegen. Maar in vergelijking van wat bij jou gebeurde valt het hier volgens mij wel mee. Ook daarom maak ik mij niet direct zorgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:09
Allereerst, alle grafieken zijn de netspanning zoals gemeten door de slimme meter als ik het goed heb? (even een verificatievraagje). In dat geval ligt het niet zozeer aan je eigen interne huisnet, maar wat er bij jou en in de straat plaatsvindt.

De spanning zakt en stijgt altijd wel een beetje in het net ten gevolge van de stroom door de kabels en de spanningsval door de weerstand (impedantie) van de kabels. Maar ook de voedingsspanning vanuit de wijktrafo kan zomaar 10V variëren gedurende dag.

De dip in de spanning hoeft niet het resultaat van je eigen acties te zijn, want waarschijnlijk houden als je buren min of meer hetzelfde ritme aan. Darom kun je het best inzoomen op slechts een paar uren of de pieken echt overeenkomen (exact hetzelfde moment en niet de trend!). Je hebt meer last van schommelingen als je aan het van de laagsoanningskabel in je straat woont.

Mogelijke oorzaken die ik zo zie:
- Een (tijdelijke) wijziging in het middenspannignsnet van de netbeheerder waardoor er meer weerstand is. Dit zou de schommelingen in beide richtingen verklaren. Wellicht om ruimte op het net tecreëren voor een zonnepark oid?
- Buren die een grote verbruiker hebben aangeschaft, zoals een elektrische auto? Al zou dat de spanningsstijging niet echt verklaren
- Een scheefgetrokken net? (nulpuntsverschuiving)

Om nog een inkijkje te geven in hoe groot de spanningsval kan worden met serieus veel laden in een straat is dit wel een leuke (al zeg ik het zelf ;) )
https://digital-library.t....1049/oap-cired.2017.0340 (open access)

Edit:
Met je latere post is wel duidelijk dat bij jou het direct gekoppeld is. Ik ben nog een optie vergeten: Wellicht is je lokale laagspannignsnet aangepast door de zaken anders door te lussen, waardoor je nu wellicht door een andere wijktrafo wordt gevoed en er een langere kabel tussen jou huis en deze trafo zit met hogere impedantie.

Een ~6kW variatie geeft je dus blijkbaar 6V verschil. Dat is dus bij ca 26A, R = U/I = 6/26 = 0,23 ohm. Goed, dit is gesimplificeerd door het 3-fase systeem en is wel vrij fors, maar niet onmogelijk. Dit is iets meer dan ik heb geobserveerd in Lochem, waar we een spanningsval van ca 4V zagen bij 20kW/3=~7kW (3 fasen), maar die belasting was dus symmetrisch, waardoor er geen sprake is van een nulpuntsverschuiving. Die laatste zorgt voor een extra spanningsval.

[Voor 20% gewijzigd door GENETX op 26-03-2021 21:52]

• Fingie
Klopt, de netspanning is direct uit de meter uitgelezen.

Aangezien ik door het aanzetten van een (grote) verbruiker de situatie van een dalende netspanning zoals te zien is in de laatste grafieken kan creeeren, denk ik wel dat mijn acties invloed hebben. Als ik nu een oven inschakel, daalt nu de netspanning.

Ik denk halverwege de kabel in mijn straat te wonen. Het gebouw van de netbeheerder staat ongeveer halverwege de straat, en ik woon dan weer ongeveer halverwege die kast tot begin van de straat. Maar, ik heb geen idee of de kabel daar ophoud, of juist daarvandaan komt. Daar kan ik dus niets zinnigs over zeggen.

Nu je elektrische autos noemt, recent (meen ergens in januari) zijn er ter hoogte van het gebouw van de netbeheerder 2 oplaadpunten geplaatst en is er voor de sloop (en te realiseren nieuwbouw naast dit gebouw) een bouwaansluiting gemaakt.

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:34
Naar alle waarschijnlijkheid een (tijdelijke) aanpassing van de netbeheerder. Nergens om je zorgen over te maken gezien de spanning nog ruim binnen de normen valt.
Zodra de werkzaamheden gereed zijn zal de spanning waarschijnlijk weer normaal zijn.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:16
Het lijkt er wel op dat er voor de meter een wijziging heeft plaatsgevonden.
Zolang de netbeheerder niet wilt komen meten (en dan nog heb je sowieso een IV'er nodig, dit is nogal complexe materie) kun je niets beginnen eigenlijk. Het zou inderdaad kunnen komen door de punten die Genetx noemt, of er iets toch iets mis. In de zin van een slecht contact in de hoofdstoppendoos onder de meter of een grondmof op weg naar jouw huis. In ieder geval ga je hier geen last van hebben dus gewoon afwachten en monitoren.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt me niks om je druk over te maken, de spanning blijft ruim binnen de marge van 10% en deze afwijkingen zouden dan ook niet schadelijk mogen zijn voor apparatuur. Zelf merk ik hier ook enorme verschillen in de spanning die deels veroorzaakt worden door alle huizen met zonnepanelen. Staat de zon hoog aan de hemel dan wordt de oost- en westkant van de huizen geraakt waardoor de productie van energie op z'n hoogst is, omdat die panelen de spanning moeten verhogen om hun stroom het net op te krijgen merk je dat de spanning op het net ook flink stijgt.

Als ik kijk naar de spanning die ik via de P1 meet dan was dat gisteren op z'n laagst 228v en op z'n hoogst 242v, flink wat geschommel dus maar wel binnen de marges.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:16
Geschommel ansich is ook niet zo erg.
Het gaat om de spanningsdaling bij het inschakelen van een x vermogen. Stel de spanning zakt 20V in op de meter (P1) als je iets aanzet dan weet je dat er iets mis is.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:24
In zijn algemeenheid is er ook een trend dat er steeds meer eigen opwek (zonnepanelen) komen, die stuwen de netspanning omhoog als de zon schijnt. De netbeheerder probeert hier zo goed mogelijk mee om te gaan, een van de mogelijkheden is de spanning wat lager te leggen (waardoor meer ruimte naar boven is voor als de zon schijnt); of (duurder dus minder interessant voor hun) andere trafo's te plaatsen die interne stabilisatie hebben.
Dus het zou wel kunnen dat, nu er werken zijn, er van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om wat om te schakelen. Uiteraard zal netbeheerder, zolang alles binnen de normen valt, geen probleem zien hierdoor (en de gemiddelde consument heeft teveel boodschap aan "ja je ziet verandering, dat hebben we veroorzaakt maar das geen probleem", dan zeggen ze liever enkel "das geen probleem").

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:16
8 volt bij 7 KW last. Valt wel binnen de marge.
Ik heb zelf over een dag ook een variatie tussen 223 en 233.
Daar zitten ook zonnepanelen op, en die zie je overdag de spanning omhoog duwen.

• Fingie
Bedankt allen. Ik laat het gewoon zo, maar blijf wel in de gaten houden of de fluctuaties niet groter worden of dat er rare dingen gebeuren met apparatuur.

• jeremybeentjes
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-03 14:44
Hoi

Zo als anderen al zijden is kleine variatie in de spanning normaal. Hoe verder je van de trafo zit hoe grooter de variatie.

• RemyB
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-03 12:39
Hi @Fingie, wij hebben momenteel hier thuis precies hetzelfde probleem. Er zijn wel erg veel werkzaamheden, er worden huizen en een nieuwe weg aangelegd nog geen 100 meter van ons huis af. Ik merk aan onze energiemeter ook dat het voltage erg instabiel is. Ik merk het dan ook aan mijn PC, de afgelopen tijden hapert het geluid erg vaak en de muis en programma's ook. Ik denk dat dit hier ook mee te maken kan hebben, ook al een paar keer last van lampen gehad die langzaam feller of minder fel gaan. En laders van mobiels die erg heet worden vergeleken met een maand geleden.

Ik heb het actieve voltage en het stroomverbruik in huis op mijn 2e monitor staan, en elke keer als ik een audio gekraak hoor of als er iets vastloopt valt het mij op dat het voltage naar 220-225 volt dipt, soms zie ik hier wel terug als er bijvoorbeeld een boiler of waterkoker aangaat. Dan dipt het grotere malen en ervaar ik ook dezelfde schok. Alleen is dit niet altijd het geval, vaak dipt het voltage ook bij nauwelijks verbruik in huis.

Zie de volgende afbeelding voor een grafiek van vandaag en de afgelopen week.

Is dit probleem bij jou inmiddels opgelost? Ik vermoed dat dit namelijk wel te maken heeft met het bouwverkeer en alles wat er wordt gebouwd hiervoor. Alleen doet mijn energieprovider hier helaas niks aan en zegt inderdaad ook dat het binnen de marges ligt. Alleen begin ik hier nu wel echt last van te krijgen. Om de haverklap heb ik namelijk weer last van haperingen.

Ik hoor het graag van je ;)

• Fingie
@RemyB Bij mij is dit effect verdwenen of in ieder geval een stuk minder. Wat de oplossing geweest is weet ik niet, maar ik zie nu in de grafieken dat je nog steeds een dipje ziet in voltage bij inschakelen van grootverbruikers, maar minder als bij mijn 1e post. De gemiddelden zijn ook veel constanter.

Ik vermoed dat het te maken gehad heeft met oa de werkzaamheden hier in de straat. Die zijn intussen een paar maanden afgerond. Daarnaast is de straat hier afgelopen jaar een keer of 3 open geweest (en binnenkort gaat de straat weer open) om verschillende kabels/leidingen aan te leggen/vervangen van verschillende bedrijven. Het is daardoor voor mij niet herleidbaar wat de oorzaak was of wat/wanneer dit effect verdwenen is.

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-03 13:32
RemyB schreef op maandag 20 maart 2023 @ 11:55:
Hi @Fingie, wij hebben momenteel hier thuis precies hetzelfde probleem. Er zijn wel erg veel werkzaamheden, er worden huizen en een nieuwe weg aangelegd nog geen 100 meter van ons huis af. Ik merk aan onze energiemeter ook dat het voltage erg instabiel is. Ik merk het dan ook aan mijn PC, de afgelopen tijden hapert het geluid erg vaak en de muis
Zit allemaal ruim binnen de marges waar je apparatuur mee om moet kunnen gaan, aldus EC keur. Zeker je PC heeft een voeding trafo, die exact als doel heeft om spanning verschillen op te vangen.
In perspectief, meet eens aan einde kabel huis platteland of zuid Afrika. Dit is peanuts. Waarschijnlijk niet wat je wil horen, maar als dit problemen geeft moet je bij de leverancier van je apparatuur zijn.

• RemyB
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-03 12:39
Taghorn schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:50:
[...]

Zit allemaal ruim binnen de marges waar je apparatuur mee om moet kunnen gaan, aldus EC keur. Zeker je PC heeft een voeding trafo, die exact als doel heeft om spanning verschillen op te vangen.
In perspectief, meet eens aan einde kabel huis platteland of zuid Afrika. Dit is peanuts. Waarschijnlijk niet wat je wil horen, maar als dit problemen geeft moet je bij de leverancier van je apparatuur zijn.
Dit klopt inderdaad, het zit ook ruim binnen de marges, alleen merkte ik het wel. We hebben de boiler nu op een andere groep gezet, en sindsdien lijkt het minder ernstig te zijn. Wat nog wel bijzonder is gezien de boiler al op een groep zat niet aangesloten aan mijn PC. Maar het probleem lijkt voor nu opgelost te zijn :)

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-03 13:32
Fijn dat het opgelost is!
Het kan dat de boiler op een andere groep maar dezelfde fase zat, dat heeft invloed op elkaar.
Mocht je een keer tijd hebben, steek (voorzichtig!!!) een 220V meter in je stopcontact en meet daar de spanning met een stevig verbruik (kacheltje of zo). Als de spanning dan hard daalt is er iets in je bekabeling. Voel ook of er geen stop/schakelaar in de meterkast warm word.
Hele oude schakelaars kunnen weerstand krijgen == dimmende lampen == warm == brand.

[Voor 4% gewijzigd door Taghorn op 22-03-2023 09:11]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee