• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:20

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Ik heb een paar weken vakantie opgenomen, ben naar het buitenland geweest en na terugkomst de verplichte (door werkgever) quarantaine doorlopen van 5 dagen. Na deze dagen heb ik een corona test gedaan, de uitslag was negatief. Volgens de regels dus weer in staat om te werken echter had ik nog een paar dagen extra vakantie.

De dag na mijn test is mijn partner ziek geworden (die met mij op vakantie was), drie dagen later een corona test, uitslag positief.
Gevolg ik moet in quarantaine.

Mijn manager heeft laten weten dat HR heeft gezegd dat dit onder mijn eigen risico valt en dat ik dus vakantiedagen extra moet opnemen voor mijn quarantaine (en indien ik later positief test die ziekte dagen ook neem ik aan).
Ik heb mijn manager verteld dat ik het hier niet mee eens ben en heb daarop ook naar HR een mailtje gestuurd met mijn argumenten en gevraagd naar hun uitleg (nog geen antwoord).

Mijn argumenten in het kort:
- verplichte quarantaine en test al gedaan
- ik had reeds aan het werk kunnen zijn
- ik ben zelf niet ziek en heb tot dit moment geen klachten (gehad)

Afgezien van wat mijn HR zal zeggen, wat is kullie mening?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +6Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-03 12:59
Het hangt van denk ik af van wat je werkgever aangegeven heeft over vakanties.

Als duidelijk was dat vakantie op eigen risico was heb je pech denk ik.

Acties:
  • +116Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mijn mening? Eigen risico dat je in deze tijden op vakantie gaat. En dat vind ik ten zeerste onverstandig, dus het lijkt me niet meer dan terecht wat je werkgever zegt.

Maar hoe het juridisch in elkaar steekt weet ik verder ook niet.

Acties:
  • +19Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-03 21:12
Je hebt de 'verplichte' quarantaine niet gehad. De verplichte quarantaine is namelijk 10 dagen. Na 5 dagen is er nog steeds een risico dat je klachten kan ontwikkelen en is geen garantie dat alles oké is (dat blijkt ook hieruit).
De tijd tussen infectie en het moment dat u klachten krijgt, is meestal 5 dagen. Daarom moet u wachten tot dag 5 voordat u zich laat testen. Als u te vroeg test kunt u nog klachten ontwikkelen. Wees wel extra voorzichtig en vermijd kwetsbare mensen tot en met dag 10. Het komt namelijk heel soms voor dat mensen later dan dag 5 nog klachten krijgen.
https://www.rijksoverheid...bij-aankomst-in-nederland

Daarnaast eigen risico dat je op vakantie bent geweest in deze tijd, in het buitenland zelfs.

[Voor 21% gewijzigd door Divak op 26-03-2021 10:34]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Murzeltje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-03 22:26

Murzeltje

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Divak schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:32:
Je hebt de 'verplichte' quarantaine niet gehad. De verplichte quarantaine is namelijk 10 dagen. Na 5 dagen is er nog steeds een risico dat je klachten kan ontwikkelen en is geen garantie dat alles oké is (dat blijkt ook hieruit).

[...]

https://www.rijksoverheid...bij-aankomst-in-nederland

Daarnaast eigen risico dat je op vakantie bent geweest in deze tijd, in het buitenland zelfs.
Hij mocht na 5 dagen wel uit quarantine, hij zegt dat hij getest is op dag 5 toch?

Testen om quarantaine te verkorten
U kunt zich op de 5e dag na aankomst laten testen op corona. Ook zonder klachten. Als uit de test blijkt dat u geen corona heeft, mag u uit quarantaine.

PSN/XBOX : Murzeltje1976

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Even voor de goede orde, ik had een goede reden om naar het buitenland te gaan. Mijn partner en kinderen waren daar al langere tijd en ik moest ze terug brengen aangezien de oudste leerplichtig werd.

De quarantaine word niet verplicht door de overheid, hij werd verplicht door de werkgever.
De werkgever heeft zoals ik al had aangegeven de regels dat er 5 dagen in quarantaine gezeten moet worden, testen en bij een negatieve uitslag ik weer kon werken.
De quarantaine had ik dus in mijn vakantie opgenomen.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Just_I schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:25:
De dag na mijn test is mijn partner ziek geworden (die met mij op vakantie was), drie dagen later een corona test, uitslag positief.
Had je partner eerst een negatieve test ?

[Voor 189% gewijzigd door thlst op 26-03-2021 10:51]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:51
Tja, wat was het standpunt van werk geweest als je vrouw ziek was geworden en je niet in het buitenland was geweest? Zat je alsnog thuis. Moet je dan ook je vakantiedagen opnemen?

Theoretisch kan je vrouw namelijk ook ziek zijn geworden ná je buitenlandreis.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
n3othebest schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:27:
Het hangt van denk ik af van wat je werkgever aangegeven heeft over vakanties.

Als duidelijk was dat vakantie op eigen risico was heb je pech denk ik.
De vakantie is eigen risico dat staat vast.

Maar IK ben negatief getest, klachtenvrij en zelf (nog) niet positief.

Ik moet in quarantaine vanwege de ziekte van mijn partner. Hier word uiteraard niets over vermeld in de regels van mijn werkgever

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nat-Water
Just_I schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:49:
[...]

De vakantie is eigen risico dat staat vast.

Maar IK ben negatief getest, klachtenvrij en zelf (nog) niet positief.

Ik moet in quarantaine vanwege de ziekte van mijn partner. Hier word uiteraard niets over vermeld in de regels van mijn werkgever
https://www.rijksoverheid...emers-in-thuisquarantaine
Moet u in thuisquarantaine en kunt u thuiswerken? Dan moet u dit doen. U heeft dan recht op loon. Is thuiswerken niet mogelijk? Ook dan heeft u recht op loon voor de afgesproken uren uit en de duur van uw arbeidsovereenkomst. Uw werkgever betaalt bijvoorbeeld uw loon door als u in thuisquarantaine moet omdat u of een huisgenoot klachten heeft die passen bij het coronavirus.
Geen doorbetaling loon tijdens thuisquarantaine
U heeft meestal geen recht op loon tijdens thuisquarantaine in de volgende gevallen:

U was op een buitenlandse reis. En u bent niet zo snel mogelijk teruggekomen nadat het reisadvies is veranderd in een reisadvies waarin staat dat thuisquarantaine bij terugkomst verplicht is.
U gaat op reis naar het buitenland. En in het reisadvies van dat land staat dat u na terugkomst in thuisquarantaine moet.
Je was op een buitenlandse reis, maar je bent in quarantaine geweest. Dus die punten voldoen niet meer.

[Voor 23% gewijzigd door Nat-Water op 26-03-2021 10:53]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52

FreakNL

Well do ya punk?

Op reis naar het buitenland is niet verboden, het wordt alleen afgeraden.

Je partner had ook corona in de supermarkt kunnen oplopen. Dan moet jij ook in quarantine. Wat hadden ze dan gedaan?

Ik vind niet dat je WG hier erg sterk staat. Wat @Fr33z dus ook zegt hieronder. Het is gewoon een pruts-werkgever.

Werk je trouwens thuis? Of kun je thuiswerken?

[Voor 11% gewijzigd door FreakNL op 26-03-2021 10:53]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:34
Dit lijkt me op zich vrij eenvoudig:

Jouw vakantie etc. was afgehandeld na de 5 dagen quarantaine en test. Dat je vrouw daarna ziek wordt en jij dus weer in quarantaine moet is ongelukkig, maar had net zo snel kunnen gebeuren als je niet net uit het buitenland kwam.

Hoe was het volgens je werkgever de bedoeling als je het los ziet van die vakantie, maar jij woont gewoon samen met je vrouw in hetzelfde huis en zij wordt ziek (van kinderen, van supermarkt of iets anders)?

ik vind dit nogal kortzichtig en flauw van de werkgever. Juridisch weet ik niet of ze sterk staan, maar ik vind het een rare gang van zaken.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Nat-Water schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:49:
Tja, wat was het standpunt van werk geweest als je vrouw ziek was geworden en je niet in het buitenland was geweest? Zat je alsnog thuis. Moet je dan ook je vakantiedagen opnemen?

Theoretisch kan je vrouw namelijk ook ziek zijn geworden ná je buitenlandreis.
Dat klopt, werkgever stelt dat zij in het buitenland ziek is geworden maar dat hoeft niet. Vilgens de GGD kan niet worden vastgesteld waar ze besmet is geraakt en wij weten het zelf ook niet.

In het buiten land waren we op een vast adres waar verder niemand anders ziek is geweest of geworden. Verder hebben we daar overal een masker gedragen waar het moest en afstand gehouden.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:46

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Just_I schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:45:
Even voor de goede orde, ik had een goede reden om naar het buitenland te gaan. Mijn partner en kinderen waren daar al langere tijd en ik moest ze terug brengen aangezien de oudste leerplichtig werd.

De quarantaine word niet verplicht door de overheid, hij werd verplicht door de werkgever.
De werkgever heeft zoals ik al had aangegeven de regels dat er 5 dagen in quarantaine gezeten moet worden, testen en bij een negatieve uitslag ik weer kon werken.
De quarantaine had ik dus in mijn vakantie opgenomen.
"Moest ze terug brengen". Jeetje, heb je twee begeleiders nodig om twee kinderen op een vliegtuig te zetten?

Ik snap je werkgever wel. Je neemt zelf een risico, vervolgens komt het risico uit, en dan zeg je "ja, maar dit is niet mijn verantwoordelijkheid hoor".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Nat-Water
Jeroenneman schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:53:
[...]

"Moest ze terug brengen". Jeetje, heb je twee begeleiders nodig om twee kinderen op een vliegtuig te zetten?

Ik snap je werkgever wel. Je neemt zelf een risico, vervolgens komt het risico uit, en dan zeg je "ja, maar dit is niet mijn verantwoordelijkheid hoor".
TS volgt gewoon overheidbeleid.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Nat-Water schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:51:
[...]

https://www.rijksoverheid...emers-in-thuisquarantaine

[...]

[...]

Je was op een buitenlandse reis, maar je bent in quarantaine geweest. Dus die punten voldoen niet meer.
Thuis werken kan niet met mijn beroep. Afgezien daarvan heb ik drie kinderen waarvan een tweeling van 8 maanden om voor te zorgen.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
[...]

Nee, we zijn met onze eigen auto gegaan. Met het vliegtuig was geen optie.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dit is gewoon een non-discussie.

Je kan ook een partner in de zorg hebben, dan heb je ook veel meer kans dat je het thuis krijgt. Of schoolgaande kinderen.

Ik heb een collega (A) die vrijgezel is en nergens komt en ik heb een collega (B ) met een vrouw in de zorg en twee schoolgaande kinderen. Die 2e loopt veel meer risico. Elke situatie is anders. Wat gaan we dan doen? Onderscheid maken tussen thuissituaties? "Ja werknemer B, jij hebt kinderen en partner in de zorg dus meer risico, dus je neemt maar lekker vakantiedagen op" . "Oh, werknemer, jammer dat je Corona hebt, we melden je ziek"

WG moet gewoon niet zo debiel doen en de regels volgen. Als ik het zo lees is de kans ook gewoon groot dat je partner het ergens thuis heeft opgelopen (gezien dat niemand klachten heeft op het adres waar je geweest bent en je niet met het vliegtuig bent geweest)...

Achteraf gezien had je het überhaupt niet moeten melden, WG heeft geen bal van doen wat jij in je vrije tijd doet.

/
edit:
Laat WG maar bewijzen dat het door de reis komt... Kunnen ze niet, dus nondiscussie.

Wel een vervelende situatie overigens, ik ben blij dat ik een betere WG heb.

[Voor 34% gewijzigd door FreakNL op 26-03-2021 11:02]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Laat die hele reis er maar buiten, al zal dat argument niet verdwijnen.

Wat zijn de normale regels binnen het bedrijf bij een positief geteste partner?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:52:
Werk je trouwens thuis? Of kun je thuiswerken?
Dit.

Als je thuis kunt werken of enigszins aangepast werk kunt doen, dan moet de werkgever je sowieso betalen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
WG moet gewoon doorbetalen indien thuiswerken geen optie is. Vakantie, kinderen ophalen, etc. is een non-issue in dezen. WG zoekt een stok om mee te slaan.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:49
[...]

Don't judge to quickly ;).

Verder snap ik de werkgever niet. Als hij het had opgelopen in de supermarkt, wat had de werkgever dan gezegd? Had maar je boodschappen online besteld? Reizen is niet verboden, het is afgeraden.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
sambalbaj schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:57:
Laat die hele reis er maar buiten, al zal dat argument niet verdwijnen.

Wat zijn de normale regels binnen het bedrijf bij een positief geteste partner?
De reis is juist hetgeen waar het om draait, ik was in het buitenland dus dat is het hele issue. Als ik binnen Nederland was gebleven dan was dit ook geen probleem.

Als mijn partner positief zou testen zonder de reis zou ik voor zover ik weet ook in quarantaine moeten en in het ziekteverlof komen. Dit heb ik niet nagevraagd.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

De reis is helemaal geen issue.

Laten we even een vergelijking maken:
Ik moet vaak naar het buitenland voor mijn werk. Volgende maand weer 3 weken naar Azie. Aldaar kom ik in contact met mensen. En als ik terugkom loop ik natuurlijk een risico. Vliegveld, vliegtuig, etc.. Dan doe ik netjes 10 dagen thuisquarantine (uiteraard).. Maar als ik dan ziek wordt moet mijn vriendin in thuisquarantine. Dat zou dan betekenen dat haar WG haar zou kunnen forceren vakantiedagen op te nemen.. Dat lijkt me dus totale onzin en gaat ook niet gebeuren...

[Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 26-03-2021 11:07]

Acties:
  • +13Henk 'm!

Anoniem: 57963

Spastisch gedoe van werkgever. Ik hoop dat je geleerd hebt dat je in deze tijd gewoon op het werk niet moet vertellen waar je uithangt in privétijd. Gaat ze niks aan en je hebt er nu alleen maar extra gezeur door.

• Fr33z
nee de reis kan het issue niet zijn, alleen snapt je WG dat niet. Er is geen manier om na te gaan waar je iets hebt opgelopen (of in dit geval je vrouw). Dus in de discussie is die reis niet een factor, maar gaat het puur hier om:

partner ziek, wat dan? Verplicht in thuisquarantaine van de WG of de overheid? --> prima maar dan betalen

Niet betalen? --> prima, je kunt voorstellen dan gewoon naar je werk te komen en eens kijken of ze dat dan zo'n goed plan vinden.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-03 12:59
FreakNL schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:06:
De reis is helemaal geen issue.

Er staat nergens in de wet dat je vakantie moet opnemen als je Corona krijgt na een buitenland-reis.
Dat staat er niet letterlijk nee. Normaal is het zo dat werkgever het risico draagt bij ongevallen en ook quarantaine door corona tenzij de werknemer bewust risico heeft genomen en hier van tevoren op gewezen is door werkgever.

Voorbeeld: bij ons heeft werkgever nadrukkelijk aangegeven dat als jij naar een code oranje land gaat en daardoor bij terugkomst in quarantaine moet je zelf vakantiedagen moet gebruiken. Dit is toegestaan omdat je als werknemer er bewust voor kiest dat risico te nemen.

De reis is dus wel degelijk van belang.

De vraag is echter of de reis van een partner daar ook onder valt. Waarschijnlijk niet. Vandaar dat in jouw voorbeeld waar alleen partner risico loopt/neemt en de werknemer zelf geen risico neemt de kosten. Voor de werkgever zijn.

In dit geval is TS zelf wel op reis geweest. De vraag is dus of met die 5 dagen quarantaine+test zijn risico daarmee afgedekt is.

• hmmmmmmmmmpffff
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:23
n3othebest schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:11:
[...]

Dat staat er niet letterlijk nee. Normaal is het zo dat werkgever het risico draagt bij ongevallen en ook quarantaine door corona tenzij de werknemer bewust risico heeft genomen en hier van tevoren op gewezen is door werkgever.

Voorbeeld: bij ons heeft werkgever nadrukkelijk aangegeven dat als jij naar een code oranje land gaat en daardoor bij terugkomst in quarantaine moet je zelf vakantiedagen moet gebruiken. Dit is toegestaan omdat je als werknemer er bewust voor kiest dat risico te nemen.

De vraag is echter of de reis van een partner daar ook onder valt. Waarschijnlijk niet. Vandaar dat in jouw voorbeeld waar alleen partner risico loopt/neemt en de werknemer zelf geen risico neemt de kosten. Voor de werkgever zijn.

In dit geval is TS zelf wel op reis geweest. De vraag is dus of met die 5 dagen quarantaine+test zijn risico daarmee afgedekt is.
Maar een werkgever kan wel meer dingen aangeven. Het gaat er toch om wat er wettelijk bepaald is? Ik kan niet zo snel uitspraken vinden, maar ik gok dat er wel al wat uitspraken zijn hierover bij de rechtbank.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
n3othebest schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:11:
[...]

TS heeft precies gehandeld volgens de voorschriften van werkgever. Negatief getest en weer aan het werk. De reis is dus afgerond.
De vrouw van TS is toevallig ook op reis geweest, en blijkt nu ziek. Dus TS in thuisquarantaine met de gebruikelijke gevolgen (dus niet vakantie opnemen).

Wat als TS gewoon thuis was gebleven, maar vrouw was alleen op reis gegaan en blijkt ziek. Is het nu ook de schuld van TS? Nee natuurlijk niet. Waarom zou dan nu wel het geval zijn?

Het ziek zijn van de vrouw van TS (met quarantaine voor TS als gevolg) staat volledig los van de reis van TS.

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:50
De vakantie en de positieve test van je vrouw volgen elkaar op, maar de relatie daartussen is helemaal niet duidelijk. Zeker niet omdat je zelf nog niet positief getest bent. Ze zijn gewoon bevooroordeeld over de schuldvraag.

[Voor 4% gewijzigd door SlaadjeBla op 26-03-2021 11:23]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fr33z
en als je gewoon voorstelt naar je werk te komen? Wat is het gevoel van je WG daarbij dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:12
FreakNL schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:56:
Ik heb een collega (A) die vrijgezel is en nergens komt en ik heb een collega (B ) met een vrouw in de zorg en twee schoolgaande kinderen. Die 2e loopt veel meer risico. Elke situatie is anders. Wat gaan we dan doen? Onderscheid maken tussen thuissituaties? "Ja werknemer B, jij hebt kinderen en partner in de zorg dus meer risico, dus je neemt maar lekker vakantiedagen op" . "Oh, werknemer, jammer dat je Corona hebt, we melden je ziek"
Ik zou juist zeggen dat collega A vakantiedagen op zou moeten nemen, die heeft alle mogelijkheden om het niet te krijgen. Zal dus wel zijn eigen schuld geweest zijn. ;)

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Fr33z schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:27:
en als je gewoon voorstelt naar je werk te komen? Wat is het gevoel van je WG daarbij dan?
Over dit soort dingen kan je gaan gokken natuurlijk (zijn ze het niet mee eens) maar dat draagt verder wat mij betreft niet veel bij aan de discussie.

Normaliter als ik niet op vakantie zou zijn gegaan en mijn partner positief zou testen dan zou ik in quarantaine moeten en daarbij vziw gewoon doorbetaald moeten worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:07

Agent47

I always close my contracts.

Bij ouders van een maat van mij wordt aangegeven dat als je op vakantie gaat, het eigen risico is.
Tevens stond er iets in dat je dan ook niet krijgt uitbetaald, mits je daar corona hebt opgelopen --> Je gaat op eigen risico. Ik persoonlijk vind het geen rare opmerking van je HR afdeling.

Het lastige is om te bewijzen waar corona is opgelopen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
blitzkrieg schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:29:
[...]

Ik zou juist zeggen dat collega A vakantiedagen op zou moeten nemen, die heeft alle mogelijkheden om het niet te krijgen. Zal dus wel zijn eigen schuld geweest zijn. ;)
Ik zou niet weten waarom er onderscheid gemaakt zou moeten worden bij identieke wijze van besmetting. Het risico van werknemer A en B verschild wel maar dat zou niet uit mogen maken (discriminatie).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
Het is natuurlijk een beetje dubbel, omdat de overheid het reizen naar het buitenland sterk afraadt. Je geeft aan dat de rest van het gezin al lange tijd in het buitenland verbleef en daar kan een goede reden voor zijn geweest, maar als het recreatief van aard is geweest, dan kan ik mij wel wat voorstellen bij de houding van je werkgever. Wel de risico's nemen, maar vervolgens de gevolgen afschuiven op je werkgever. Dat voelt natuurlijk niet heel eerlijk.

Als je partner in de zorg had gewerkt had je ook een grotere kans gehad, maar dat is een "onvermijdbaar" risico (we kunnen niet iedereen uit de zorg thuis houden). Vakantie is een vermijdbaar risico en een reis naar het buitenland is op dit moment ook maatschappelijk niet echt geaccepteerd meer. Dat je in NL risico kan lopen is absoluut waar, maar het is op dit moment nu eenmaal het beleid dat het buitenland afgeraden wordt (ook omdat de regels en beperkingen daar vaak anders zijn dan in NL).

Wij weten natuurlijk niet waar je naartoe bent geweest en of je "moest" gaan. Konden ze bijvoorbeeld niet op eigen gelegenheid terug of vond je dat te duur? Het komt alleen allemaal nogal over alsof het recreatief was en dat je hebt gegokt en verloren. Je haalt allemaal redenen aan waarbij je ook in quarantaine had gemoeten, maar feit is dat je het risico in dit geval hebt opgezocht. Dat mag je voor jezelf recht praten, maar ik kan me voorstellen dat je werkgever daar anders over denkt.

Probeer je te verplaatsen in je werkgever en probeer eerlijk te zijn en kijken wat je er dan van vindt. Alleen als er echt goede redenen voor zijn dat je naar het buitenland gaat dan zou ik het met de werkgever bespreken en anders het verlies nemen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Agent47 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:35:
Bij ouders van een maat van mij wordt aangegeven dat als je op vakantie gaat, het eigen risico is.
Tevens stond er iets in dat je dan ook niet krijgt uitbetaald, mits je daar corona hebt opgelopen --> Je gaat op eigen risico. Ik persoonlijk vind het geen rare opmerking van je HR afdeling.

Ik heb geen corona maar partner. Dat is het verschil. Als ik zelf positief getest zou zijn dan was er geen issue

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
(jarig!)

Dat ze het zo bepalen wil niet zeggen dat dat wettelijk mag. Vakantie = eigen tijd en daarover heeft de werkgever maar beperkt wat te zeggen.

Zie dit topic dat precies hierover gaat: Werknemer op vakantie in Coronatijd

Acties:
  • +4Henk 'm!

• BugBoy
MJV schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:38:
Dat ze het zo bepalen wil niet zeggen dat dat wettelijk mag. Vakantie = eigen tijd en daarover heeft de werkgever maar beperkt wat te zeggen.
Prachtig altijd om te lezen dat de werkgever daar niets mee te maken heeft, maar in dit soort bijzondere tijden kan ik me heel goed voorstellen dat een werkgever er wel iets mee te maken heeft. Als jij lekker los gaat in Brazilië en vervolgens het halve bedrijf besmet, dan is het niet gek dat een werkgever daar wat van vind.

De overheid roept iedereen op tot voorzichtigheid en spreekt mensen aan op hun eigen verantwoordelijkheid. Als mensen dat niet kunnen dan is het prima als ze zichzelf daarmee in gevaar brengen. Als je een ander in gevaar brengt, dan wordt het echt een ander verhaal.

Vrijwel alle risico's worden op dit moment bij de werkgever gelegd. De gemiddelde werknemer merkt financieel vrijwel niets van de Corona-crisis, maar schreeuwt moord en brand als er ook maar iets van hem gevraagd wordt. Vriend van mij heeft een kroeg. Personeel had vrijwel geen vakantiedagen opgenomen, maar een aantal wilden dat allemaal wel uitbetaald hebben aan het einde van het jaar. Anders hadden ze die vakantiedagen gewoon opgenomen en hadden ze het geld ook niet gehad. Die vliegen er straks als eerste uit en ik snap het helemaal. Ben daarom ook blij dat ik ZZP-er ben en niet met dit soort ongein te maken heb. Ik zou gek worden...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
BugBoy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:37:
Het is natuurlijk een beetje dubbel, omdat de overheid het reizen naar het buitenland sterk afraadt. Je geeft aan dat de rest van het gezin al lange tijd in het buitenland verbleef en daar kan een goede reden voor zijn geweest, maar als het recreatief van aard is geweest, dan kan ik mij wel wat voorstellen bij de houding van je werkgever. Wel de risico's nemen, maar vervolgens de gevolgen afschuiven op je werkgever. Dat voelt natuurlijk niet heel eerlijk.

Als je partner in de zorg had gewerkt had je ook een grotere kans gehad, maar dat is een "onvermijdbaar" risico (we kunnen niet iedereen uit de zorg thuis houden). Vakantie is een vermijdbaar risico en een reis naar het buitenland is op dit moment ook maatschappelijk niet echt geaccepteerd meer. Dat je in NL risico kan lopen is absoluut waar, maar het is op dit moment nu eenmaal het beleid dat het buitenland afgeraden wordt (ook omdat de regels en beperkingen daar vaak anders zijn dan in NL).

Wij weten natuurlijk niet waar je naartoe bent geweest en of je "moest" gaan. Konden ze bijvoorbeeld niet op eigen gelegenheid terug of vond je dat te duur? Het komt alleen allemaal nogal over alsof het recreatief was en dat je hebt gegokt en verloren. Je haalt allemaal redenen aan waarbij je ook in quarantaine had gemoeten, maar feit is dat je het risico in dit geval hebt opgezocht. Dat mag je voor jezelf recht praten, maar ik kan me voorstellen dat je werkgever daar anders over denkt.

Probeer je te verplaatsen in je werkgever en probeer eerlijk te zijn en kijken wat je er dan van vindt. Alleen als er echt goede redenen voor zijn dat je naar het buitenland gaat dan zou ik het met de werkgever bespreken en anders het verlies nemen.
Ik ben en was me bewust dat de reis een risico zou kunnen zijn en dat als ik ziek word ik daar de prijs voor zou moeten betalen. Ik heb me tijdens de reis en vakantie aan de regels gehouden met afstand houden, masker dragen, handen wassen etc. Na de reis heb ik de verplichte quarantaine gedaan en negatief getest. Precies war de werkgever van mij verlangt.

Ik begrijp de werkgever op zich deels ook wel maar ik vraag me dus af of dit iets is wat mij te verwijten valt.

Acties:
  • +16Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vind dat wel een rare opmerking.

Persoonlijk vind ik het overigens ook raar om in deze tijden op vakantie te gaan met het vliegtuig, dus begrijp me niet verkeerd. Maar een WG heeft daar niks mee van doen. Je begeeft je namelijk op een hellend vlak. What's next?

- Nee, jij gaat maar lekker vakantiedagen opnemen met je gebroken been, had je maar niet op skivakantie moeten gaan.
- Nee, jij gaat maar lekker vakantiedagen opnemen met je gescheurde kruisbanden, had je maar niet in dat voetbalelftal moeten spelen
- Nee, jij gaat maar lekker vakantiedagen opnemen met je verzwikte enkel, had je maar niet moeten gaan mountain-biken dit weekend
- Nee, jij gaat maar lekker vakantiedagen opnemen met je schedulbasisfractuur, had je maar niet op zondag met je auto onderweg naar je schoonmoeder tegen die boom moeten botsen

Snap je waar ik heen wil? WG heeft geen drol te maken met de vrijetijdsbesteding van een werknemer en dat is maar goed ook.. Het voorbeeld hierboven over Brazilië ben ik natuurlijk wel gewoon mee eens, dan wordt het roekeloos gedrag. Maar iemand die met zijn gezinnetje van de zomer met de auto naar de Ardennen gaat? Dat lijkt me prima. Net als de Europese vliegvakanties van afgelopen zomer, daar zijn ook helemaal geen wezenlijke uitbraken uit voortgekomen.. En ook de TS heeft (afgaande op zijn verhaal) geen groot risico gelopen... .

Je kan prima redelijk corona-proof op vakantie, zeker als het met de auto is. Dan kun je op plekken terecht komen waar je minder risico loopt dan hier in Nederland. Het is ook nog steeds niet verboden (want dan zou HR wel een punt hebben).

@Just_I er valt je echt helemaal niks te verwijten, behalve dat je leeft. Je partner heeft Corona, jij straks misschien ook. Tough luck. Maar je WG moet dit niet op je afschuiven. Het is niet dat dat je aan een besmettelijk persoon hebt gevraagd om maar ff flink in je gezicht te hoesten. Corona kun je overal oplopen. In Nederland, in het buitenland. In de super of op je werk. Van je partner of van je buurman.

BTW, sterkte aan je vrouw ook, sommige mensen kunnen er flink ziek van worden.

[Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 26-03-2021 11:59]

• BugBoy
FreakNL schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:48:

Persoonlijk vind ik het overigens ook raar om in deze tijden op vakantie te gaan met het vliegtuig, dus begrijp me niet verkeerd. Maar een WG heeft daar niks mee van doen. Je begeeft je namelijk op een hellend vlak. What's next?
Dat hellende vlak zijn we natuurlijk de hele tijd mee bezig. Een avondklok en beperkingen m.b.t. het aantal mensen thuis is natuurlijk ook bizar. Als je het twee jaar geleden had geroepen dat we nu in deze situatie zouden zitten, dan had ik je voor gek verklaard.

Er zijn op dit moment veel maatregelen die eigenlijk volledig in gaan tegen de (grond)wet en je gevoel. Ik kan me er nu wel bij neerleggen, maar er moet wel voor gewaakt worden dat dit straks weer volledig wordt teruggedraaid. Dat is de echte uitdaging.

Mijn opdrachtgever staat zijn personeel niet toe dat er in de pauze in de kantine wordt gegeten. Sommigen gingen daarom elders een broodje kopen. Dat wordt ook afgeraden en wat heeft de werkgever te maken met hoe jij je vrije tijd besteed (dat is pauze). Toch kan ik me er wel wat bij voorstellen. Een werkgever heeft te maken met mensen die bijzonder angstig zijn (bijv. mensen die bij hun ouders inwonen) en mensen die het vrijwel niets kan schelen en liever wat gezelligheid heeft (bijv. de 25-jarige vrijgezel). De werkgever moet daarin een beetje schipperen en je doet het gewoon niet gauw goed. Altijd wel iemand die het er niet mee eens vind.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 15:13
Just_I schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:25:
Mijn argumenten in het kort:
- verplichte quarantaine en test al gedaan
- ik had reeds aan het werk kunnen zijn
- ik ben zelf niet ziek en heb tot dit moment geen klachten (gehad)

Afgezien van wat mijn HR zal zeggen, wat is kullie mening?
Dit is nu precies waarom er juristen bestaan.

Wat ontzettend belangrijk is, is wat de werkgever hierover heeft gecommuniceerd. Als ze duidelijk hebben omschreven dat je aan de hand van een besmetting, die redelijkerwijs op een vakantie is opgelopen, jezelf in quarantaine moet plaatsen - dan denk ik dat je weing kans maakt. Maar, wanneer ze hebben gezegd dat je je 5 dagen moet afzonderen; een test moet doen; en daarmee weer wordt toegelaten tot de werkvloer - dan is dat een heel ander verhaal. Wanneer "alle risico's op besmetting en quarantaine" naar aanleiding van een vakantie voor de medewerker zijn, tja...

Kortom: mijn advies zou zijn een arbeidsjurist te vragen. Schakel je RBV in als je die hebt.

• BugBoy
Just_I schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:47:
Ik begrijp de werkgever op zich deels ook wel maar ik vraag me dus af of dit iets is wat mij te verwijten valt.
Ik denk dat je niet moet denken in verwijten. Het wordt overal afgeraden om naar het buitenland te gaan en je gaat toch. Tenzij het echt een must was dat je ging ben ik van mening dat je hebt een gegokt en verloren.

En wellicht dat er ergens wat valt te vinden, waardoor je eronder uit komt. Houd er rekening mee dat je werkgever dat niet vergeet en zal het wellicht een andere keer tegen je gebruikt gaan worden. Ik zou denk ik mijn verlies nemen in dit geval. Die vakantiedagen zal je waarschijnlijk toch niet zo hard nodig hebben...

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Just_I schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:47:
Na de reis heb ik de verplichte quarantaine gedaan en negatief getest.
Geldt dit ook voor je partner ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02 22:42
T.S.heeft willens en wetens verwijtbaar gehandeld door in een pandemie naar oranje/rood gebied te gaan. Ik kan me best voorstellen dat als WG een beleid hierover heeft gecommuniceerd die het risico van dergelijke reizen bij de medewerker legt, dat dat in een procedure standhoudt. Gezien de buitengewone situatie waarin wij zitten vind ik dat niet onredelijk bezwarend.

Moreel en ethisch geeft TS in ieder geval verloren, door mensen als TS duurt deze situatie onnodig lang helaas.

Advies richting TS: kijk jezelf eens in de spiegel, nut up en draag de gevolgen van je eigen handelen.

[Voor 9% gewijzigd door eL_Jay op 26-03-2021 12:32]

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-03 19:07
https://www.adrenna.nl/re...mag-de-werkgever-stellen/

Er is (nog) geen jurisprudentie over dit onderwerp voor zover ik weet, dus het is nog een grijs gebied. Of je WG je mag verplichten om vakantiedagen op te nemen is niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:37
eL_Jay schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:30:
T.S.heeft willens en wetens verwijtbaar gehandeld door in een pandemie naar oranje/rood gebied te gaan. Ik kan me best voorstellen dat als WG een beleid hierover heeft gecommuniceerd die het risico van dergelijke reizen bij de medewerker legt, dat dat in een procedure standhoudt. Gezien de buitengewone situatie waarin wij zitten vind ik dat niet onredelijk bezwarend.

Moreel en ethisch geeft TS in ieder geval verloren, door mensen als TS duurt deze situatie onnodig lang helaas.

Advies richting TS: kijk jezelf eens in de spiegel, nut up en draag de gevolgen van je eigen handelen.
TS heeft conform handboek werkgever gehandelt. Is uiterst voorzichtig geweest tijdens deze noodzakelijke (niet recreatief) en is zelf niet besmet met corona.

En toch is het allemaal zijn schuld. Bijzonder.

@ TS mijn inziens lijkt de werkgever wat details te missen en probeert hij daarom onterecht vakantie af te dwingen.

• eL_Jay
  • Laatst online: 14-02 22:42
ImdaMned schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:39:
[...]

TS heeft conform handboek werkgever gehandelt. Is uiterst voorzichtig geweest tijdens deze noodzakelijke (niet recreatief) en is zelf niet besmet met corona.

En toch is het allemaal zijn schuld. Bijzonder.

@ TS mijn inziens lijkt de werkgever wat details te missen en probeert hij daarom onterecht vakantie af te dwingen.
Dat veranderd de zaak. Uit TS kreeg ik de indruk dat het wel een recreatief uitje naar het buitenland betrof. Als TS voor een noodzakelijk werkbezoek in het buitenland verbleef slik ik mijn reactie in ( maar zo lees ik TS niet)

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:48:
[...]

- Nee, jij gaat maar lekker vakantiedagen opnemen met je gebroken been, had je maar niet op skivakantie moeten gaan.
- Nee, jij gaat maar lekker vakantiedagen opnemen met je gescheurde kruisbanden, had je maar niet in dat voetbalelftal moeten spelen
- Nee, jij gaat maar lekker vakantiedagen opnemen met je verzwikte enkel, had je maar niet moeten gaan mountain-biken dit weekend
- Nee, jij gaat maar lekker vakantiedagen opnemen met je schedulbasisfractuur, had je maar niet op zondag met je auto onderweg naar je schoonmoeder tegen die boom moeten botsen
Behalve dat het hier om ziektedagen gaat. Die betaalt de werkgever niet maar het UWV. En die betaalt niet voor quarantainedagen. Dus ik vind het niet gek dat de werkgever die ook niet gaat betalen als de TS tegen de adviezen in toch een buitenlandse reis heeft gemaakt.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 15:13
SmurfLink schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:42:
[...]

Behalve dat het hier om ziektedagen gaat. Die betaalt de werkgever niet maar het UWV. En die betaalt niet voor quarantainedagen. Dus ik vind het niet gek dat de werkgever die ook niet gaat betalen als de TS tegen de adviezen in toch een buitenlandse reis heeft gemaakt.
Er zijn hier toch wel een paar kanttekeningen te plaatsen hoor....

- Zou partner van TS ook op vakantie mogen zonder dat TS meegaat?
- Of, anders gezegd, had de werkgever van TS het recht TS te dwingen zijn partner niet op vakantie te laten gaan?
- Zou TS ook verlofdagen moeten opnemen voor quarantaine wanneer zijn partner op vakantie besmet zou zijn geraakt wanneer hij niet mee was?
- Wie zegt dat TS' partner op vakantie besmet is geraakt?
- Zou TS ook verlofdagen op moeten nemen wanneer partner in Nederland besmet is geraakt?
- Wie eist bewijst - dus is het nu aan de werkgever om te bewijzen dat partner van TS op vakantie besmet is geraakt?

Ik begrijp dat over al deze zaken geen jurisprudentie bestaat. Deze situatie is sowieso zeer tricky, en ik denk dat we met zn allen bijzonder voorzichtig moeten zijn met advies. Of, "advies"....

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-03 16:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

BugBoy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:08:
[...]

Ik denk dat je niet moet denken in verwijten. Het wordt overal afgeraden om naar het buitenland te gaan en je gaat toch. Tenzij het echt een must was dat je ging ben ik van mening dat je hebt een gegokt en verloren.

En wellicht dat er ergens wat valt te vinden, waardoor je eronder uit komt. Houd er rekening mee dat je werkgever dat niet vergeet en zal het wellicht een andere keer tegen je gebruikt gaan worden. Ik zou denk ik mijn verlies nemen in dit geval. Die vakantiedagen zal je waarschijnlijk toch niet zo hard nodig hebben...
Jij zou de politiek in moeten gaan, dan kun je mooi de regels beïnvloeden. Tot die tijd doet je mening er niet toe, het is wettelijk gezien heel duidelijk. Moet je in quarantaine vanwege een buitenlandreis dan krijg je geen loon doorbetaald. Moet je in quarantaine omdat een huisgenoot is besmet, moet je gewoon worden doorbetaald.
TS zit op dit moment in situatie 2, niet meer in situatie 1.

Een werkgever heeft ook niets te maken met wat een werknemer in zijn vrije tijd doet. Als jij ieder weekend wil gaan freefighten met een stel Russen van 2 meter in het vierkant, moet je dat zelf weten. Dat het dan voor kan komen dat je op maandag in de kreukels ligt en niet kunt werken, tja dat is dan pech voor de werkgever. Pas als de werknemer dit (aantoonbaar!) bewust doet om onder het werk uit te komen, heb je als werkgever een poot om op te staan.

Alle dingen die erbij worden gehaald over dat het logisch is dat werkgevers er iets van vinden en het niet opnemen van vrije dagen maar wel laten uitbetalen doen er niet toe. Vergeet ook niet dat werkgever zijn gecompenseerd door de overheid voor loondoorbetaling! Er zullen er best veel zijn die hier een slaatje uit proberen te slaan, dus wat mij betreft zijn de regels prima zo. Gewoon uitbetalen die vakantiedagen aan het eind van het jaar! En voordat er weer verhalen komen over dat die compensaties zo laag zijn; ja in sommige gevallen zou dat best kunnen zijn, zeker wat je af en toe over de horeca hoort. Maar het was diezelfde horeca die vorig jaar aan het eind van de zomer riep dat de schade van de lockdown zo goed als ingelopen was na de goede zomer. Waarom zijn er toen geen buffers opgebouwd? Of hebben ze allemaal de compensaties netjes terugbetaald? Nou ja, enfin, da's misschien een beetje offtopic.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Lastige zaak. Aan de ene kant begrijp ik wat TS bedoelt, maar aan de andere kant snap ik de werkgever ook heel goed.

Ik snap vanuit TS het standpunt "maar misschien heeft die besmetting wel net hier in de supermarkt plaatsgevonden en ik ben (nog) niet zelf besmet"...

Ik snap ook dat de werkgever het wellicht anders ziet. Eén van zijn werknemers maakt, tegen het reisadvies van de overheid in, midden in een pandemie, een buitenlandse reis met reisgenoot. Vervolgens komt de werknemer terug en moet die alsnog langer in quarantaine vanwege besmetting van eerder genoemde reisgenoot.

----------------
Ik denk dat 1 vraag nog wel relevant is. Zijn jullie allebei in quarantaine geweest of alleen jij?

Ik neem aan beide, omdat dat vanuit de overheid ook het dringende advies is?

In dat geval is het wel aannemelijk dat de oorzaak van besmetting door de buitenlandse reis kwam. Immers: de eerste 5 dagen in quarantaine en op dag 6 kwamen de klachten. Dat zou betekenen dat de besmetting op dag 6 zou hebben plaatsgevonden, wat zeer onwaarschijnlijk is omdat het normaal zeker een paar dagen duurt voordat je klachten krijgt. Dan blijven er 2 opties over:

1) De besmetting vond plaats tijdens de reis (vermoedelijk richting het einde)
2) Het gezin is de eerste 5 dagen niet goed in quarantaine geweest en zo is alsnog het virus het huishouden ingeslopen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
ImdaMned schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:39:
[...]

Welk degelijk ook recreatief, anders had ie bv geen weken vakantie nodig gehad ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
BugBoy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:08:
[...]

Tsja.. Er wordt ook afgeraden om naar de supermarkt te gaan tijdens de avond-boodschappen-spits, toch zijn er mensen die er elke dag weer staan op die tijd (terwijl ze alternatieven hebben). Dat "dringende advies" is in geen enkel opzicht anders dan het dringende advies om niet naar het buitenland te gaan. In mijn optiek kan je een situatie echt niet zo 'plat slaan' op basis van wat iemand precies gedaan heeft en waar die corona heeft opgelopen.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

toolkist schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Welk degelijk ook recreatief, anders had ie bv geen weken vakantie nodig gehad ;)
Je kunt het ook vragen, natuurlijk. Kijk, zo:

TS, was de reis van je partner recreatief of noodzakelijk?
Mwah, dat kun je moeilijk op basis van de gegeven informatie beoordelen. In een verlaten bos gaan rondwandelen in een gebied met code rood lijkt me honderd keer minder erg voor de maatschappij dan legaal met een groepje van 4 in het vondelpark gaan zitten.

Of naar het werk gaan zonder je werkgever te melden dat je partner corona heeft, om maar iets anders te noemen. Dan kan je wel aankomen met "juridisch hoeft een werkgever niks van de gezondheid van je partner te weten", maar dát heeft nou net wel maatschappelijke gevolgen.

[Voor 55% gewijzigd door bwerg op 26-03-2021 14:10]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:58
Icephase schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:53:
[...]

Jij zou de politiek in moeten gaan, dan kun je mooi de regels beïnvloeden. Tot die tijd doet je mening er niet toe, het is wettelijk gezien heel duidelijk. Moet je in quarantaine vanwege een buitenlandreis dan krijg je geen loon doorbetaald. Moet je in quarantaine omdat een huisgenoot is besmet, moet je gewoon worden doorbetaald.
TS zit op dit moment in situatie 2, niet meer in situatie 1.
Precies
Alle dingen die erbij worden gehaald over dat het logisch is dat werkgevers er iets van vinden en het niet opnemen van vrije dagen maar wel laten uitbetalen doen er niet toe. Vergeet ook niet dat werkgever zijn gecompenseerd door de overheid voor loondoorbetaling!
Nee, werkgevers worden hiervoor niet gecompenseerd.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• toolkist
  • Niet online
bwerg schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:06:
[...]

Alleen dat was het punt niet dus je stelt de verkeerde vraag...
TS geeft aan dat ie z'n vrouw en kinderen op moet halen, met de auto. Dat kun je doen door erheen te rijden, 2 dagen rust te nemen, en weer terug te rijden.
Of je maakt er meteen een vakantie van van een week of meer. En gezien z'n posts wijst alles op dat 2e.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BugBoy
Icephase schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:53:
Een werkgever heeft ook niets te maken met wat een werknemer in zijn vrije tijd doet. Als jij ieder weekend wil gaan freefighten met een stel Russen van 2 meter in het vierkant, moet je dat zelf weten. Dat het dan voor kan komen dat je op maandag in de kreukels ligt en niet kunt werken, tja dat is dan pech voor de werkgever. Pas als de werknemer dit (aantoonbaar!) bewust doet om onder het werk uit te komen, heb je als werkgever een poot om op te staan.
Het enige asociale aan dit soort acties is dat je je werkgever en collega's ernstig benadeeld. Want als jij weer eens niet kan komen werken mogen de collega's het extra werk opvangen. Je werkgever heeft een probleem, maar wat kan het jou verrekken? Is toch gewoon de wet? Ik vind dat het in NL volledig is doorgeslagen wat de verantwoordelijkheid van de werkgever is. Ik besef mij terdege dat het er voor gezorgd heeft dat arbeidsomstandigheden en ziekteverzuim heeft verminderd, maar de keerzijde is dat een vast contract voor veel mensen verder weg is dan ooit. Veel werkgevers durven het risico niet meer aan om twee jaar op te draaien, omdat iemand in zijn vrije tijd -en soms eigen domme schuld- arbeidsongeschikt raakt. Het is niet voor niets dat veel bedrijven eigen personeel de laan uitsturen en ze liever inhuurt als ZZP-er. Daar schreeuwen een aantal partijen moord en brand om, maar ze sluiten hun ogen waarom dit gebeurd.

Natuurlijk is het niet altijd zo zwart/wit en is het vaak ook onmogelijk om aan te tonen wat de oorzaak is van een blessure. Maar het gaat vooral om de excessen. Ik zou als werkgever altijd de social media controlen bij een sollicatatie. Als ik zie dat iemand wekelijks cage-fights doet, dan zou ik je op voorhand al afwijzen. Zou er een leuk smoesje bij verzinnen, maar no-way dat ik dat risico zou willen lopen.
Alle dingen die erbij worden gehaald over dat het logisch is dat werkgevers er iets van vinden en het niet opnemen van vrije dagen maar wel laten uitbetalen doen er niet toe. Vergeet ook niet dat werkgever zijn gecompenseerd door de overheid voor loondoorbetaling!
Had jij niet in je regel staan dat alle generalisaties fout zijn? Om dan zo hard te stellen dat werkgevers niet moeten klagen, omdat ze gecompenseerd worden is nogal kort door de bocht.

Over het algemeen zijn dat leningen die op den duur terugbetaald moeten worden en het geldt alleen voor bedrijven die heel hard geraakt worden door deze crisis. Waarom moet de werkgever wel alle pijn hebben, maar kunnen werknemers gewoon -tegen alle adviezen in- lekker op vakantie gaan en vervolgens de werkgever er mee laten zitten?

De regelgeving is helemaal niet op deze pandemie ingesteld. Maar ik zou zeggen, speel het heel hard richting de HR afdeling, maar wees niet verbaasd dat je bij de eerste reorganisatie eruit gewipt wordt.
Gewoon uitbetalen die vakantiedagen aan het eind van het jaar!
Tuurlijk, het hele jaar amper omzet gedraaid hebben, je personeel heeft een half jaar "vakantie" gehad, maar nog wel even je werkgever een poot uitdraaien. Ik vind het bijzonder dat veel socialisten er zo'n asociale houding op na houden. Veel horeca-eigenaren hebben ziel en zaligheid en hun hele leven alles in zo'n zaak gestopt. Dat staat nu op omvallen en dan zijn het je eigen werknemers die je nog even natrappen.
Maar het was diezelfde horeca die vorig jaar aan het eind van de zomer riep dat de schade van de lockdown zo goed als ingelopen was na de goede zomer. Waarom zijn er toen geen buffers opgebouwd? Of hebben ze allemaal de compensaties netjes terugbetaald? Nou ja, enfin, da's misschien een beetje offtopic.
Jij weet echt niet waar je over praat. Vorig jaar was de horeca een paar maanden dicht en dat was al zwaar. Denk je nu werkelijk dat ze dat allemaal helemaal hebben ingelopen in de zomer? Dit jaar is het nog veel erger en is het al zeker dat de sluiting sowieso een half jaar gaat duren. En dan praat jij over buffers opbouwen? Waarom verwacht je niet hetzelfde van de werknemers?

Dit topic ontspoort inderdaad flink (was te verwachten :o ). Zal er verder ook niet meer op in gaan. Denk niet dat wij het eens gaan worden.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50

Als dat zo zou zijn, zou je ook nooit meer mogen skiën of andere "spannende" vakanties mogen uitvoeren.
Ik denk dat vakantie ook niet het goede woord is voor dit, maar buitengewoon verlof. Er is ergens een familiaire verplichting waar aan moet worden voldaan. Het is niet met je "kloten in het zand met een biertje erbij"

Zoals jij het stelt is het zo zwart wit, dus stel een familielid overlijd en moet worden begraven in het buitenland. Dan zeg jij? Sorry maar ik kom niet?

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• BugBoy
Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:57:
Zoals jij het stelt is het zo zwart wit, dus stel een familielid overlijd en moet worden begraven in het buitenland. Dan zeg jij? Sorry maar ik kom niet?
Het gaat inderdaad om de nuance. Maar TS heeft nergens aangegeven wat de reden was dat zijn gezin op vakantie is. Als je dat niet wil vertellen, dan begrijp ik dat je er vanuit gaat dat het "recreatief" is. Ik zie in mijn omgeving overigens ook dat mensen met een partner uit het buitenland soms toch op reis gaan om hun familie te bezoeken. Daar kan ik mij ook wel wat bij voorstellen, maar het is beter om dat van te voren wellicht te overleggen. Ik denk dat de meeste werkgevers echt wel begrip hebben dat je naar je ernstig zieke moeder in Spanje gaat. Het is echt niet zo dat alle werkgever botte horken zijn. Het is een beetje geven en nemen van beide kanten en dan los je dit soort problemen vaak prima op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-03 16:17

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

BugBoy schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:46:
[...]

Knipperdeknip anders wordt het te lang
Je hebt gelijk, wij gaan het niet eens worden. Je argumenten komen allemaal vanuit jouw eigen wereldbeeld en zijn niet gestaaft met onderzoeksresultaten en sommige dingen die je zegt zijn simpelweg niet waar. Ik heb geen zin om die te weerleggen, je gaat het toch niet accepteren.

Blijft staan dat TS gewoon recht heeft op loondoorbetaling, ongeacht wat jij er van vindt. Misschien is het een idee dat je het daar dan ook maar bij laat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kwondoo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-03 11:02
De discussie 'Werknemer zit in quarantaine maar is niet ziek' loopt ondertussen al een tijdje. Is op google ook wel het een en ander te vinden mocht je nog meer info zoeken. De link naar de rijksoverheid pagina is hier ook al vaker geplakt.
Een andere eerste hit van google gepakt:

"Een werknemer die niet ziek is, mag u niet ziek melden. Ook als de werknemer in thuisquarantaine zit maar geen of heel milde ziekteverschijnselen vertoont, mag u de werknemer niet ziek melden. Pas als de werknemer door ziekte niet kan werken, mag u hem of haar ziek melden. Of u het loon doorbetaalt als de werknemer (verplicht) in quarantaine zit, is afhankelijk van de oorzaak van de quarantaine.

Eisen dat de werknemer komt werken
Er zijn werkgevers die daarom eisen dat een werknemer komt werken. Hij is niet ziek en kan dus werken, is dan de redenering. Toch is dat heel onverstandig. Er zit tot wel 2 weken tussen de besmetting met het coronavirus en het vertonen van ziekteverschijnselen. In die periode kan de werknemer dus zijn collega’s besmetten. Als de werkgever willens en wetens een (mogelijk) met het coronavirus besmette werknemer heeft laten werken, kan hem dat op flinke boetes en claims komen te staan. Hij heeft immers een onveilige situatie voor de gezondheid van zijn werknemers laten ontstaan. Bovendien veroorzaakt de zieke werknemer op deze manier een potentieel enorm ziekteverzuim. Dan wordt er door helemaal niemand meer gewerkt en kan zelfs het hele locatie worden gesloten. Niet doen dus! Dit is overigens ook de reden dat het kabinet werkt aan spoedwetgeving die quarantaine verplicht maakt. Zo kan de werkgever niet langer eisen dat de werknemer komt werken.

Geen risicogedrag
Als de werknemer in thuisquarantaine moet omdat bijvoorbeeld een huisgenoot mogelijk met het coronavirus is besmet en/of omdat hij in afwachting is van de resultaten van een coronatest, kan hij daar meestal zelf niets aan doen. Omdat de werkgever ook voor de overige werknemers een veilige werkomgeving moet creëren, kan hij de werknemer niet toelaten tot de werkplek. De werknemer zou immers een risico voor de gezondheid van anderen kunnen zijn. Als thuiswerken geen optie is en de werknemer zelf geen ziekteverschijnselen vertoond, raakt de werknemer tussen de wal en het schip. Hij werkt niet, maar kan ook niet worden ziek gemeld. Voor werkgevers betekent dit meestal toch dat er een loondoorbetalingsverplichting is. De werknemer komt namelijk op verzoek van de werkgever niet werken.

Eigen schuld, dikke bult
Maar wat nu als de werknemer de (mogelijke) besmetting en/of quarantaine aan zichzelf heeft te danken? Bijvoorbeeld omdat hij toch vertrok naar een oranje vakantiebestemming? In dat geval moet de werkgever aantonen dat de werknemer dit risico bewust nam. Is er voldoende bewijs? Dan hoeft u het loon niet door te betalen. De werknemer kan wel loondoorbetaling eisen. In dat geval zal u zich mogelijk moeten verantwoorden voor de rechter."

https://www.salarisnet.nl...7424-751152171.1616767424

[Voor 3% gewijzigd door kwondoo op 26-03-2021 15:13]

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-03 22:28

MeesterPieter

PnP Pinball

gewoon werkgever om verlof vragen, indien niet mogelijk ga je gewoon naar het werk en stuur je een bedrijfsbrede mail met verzoek komende week even afstand te houden, en ook even melding doen bij ISZ omtrent de niet corona veilige werkplek, volgende dag zit je weer netjes thuis dan hoor ;)

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

• BugBoy
Icephase schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 15:08:
[...]
Je hebt gelijk, wij gaan het niet eens worden. Je argumenten komen allemaal vanuit jouw eigen wereldbeeld en zijn niet gestaafd met onderzoeksresultaten en sommige dingen die je zegt zijn simpelweg niet waar. Ik heb geen zin om die te weerleggen, je gaat het toch niet accepteren. Blijft staan dat TS gewoon recht heeft op loondoorbetaling, ongeacht wat jij er van vindt. Misschien is het een idee dat je het daar dan ook maar bij laat.
Ik geef i.i.g. nog aan dat het mijn mening is en dat ik iets vind. En mijn mening is inderdaad ontstaan door mijn eigen wereldbeeld. Zo gaat dat met meningen. Die ontstaan door wat je ziet en wat je leest.

Mooi is dat je zelf juist "feiten" en "waarheden" verkondigd zonder dit te onderbouwen. Vervolgens sla je mij om de oren dat ik niets onderbouw. Je hebt dat zelf ook geen enkele keer gedaan. Ik ontken overigens ook nergens dat het de werkgever niets aan gaat wat je in je vrije tijd doet. Alleen dat daar natuurlijk moreel wel wat kanttekeningen bij kan plaatsen.

Overigens geeft de link van @kwondoo wel zeker aan dat je niet zomaar alles kan doen en laten en je werkgever er voor op laat draaien. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat TS zich hier als een aso heeft gedragen. Ik weet niet wat zijn beweegredenen waren.

[Voor 10% gewijzigd door BugBoy op 26-03-2021 15:25]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
bwerg schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 14:06:
[...]

De reis noodzakelijk om dochter op te halen vanwege leerplicht. Ik ben er twee weken geweest dus ook recreatief.

Overigens is in het land nu ook een quarantaine plicht van 2 weken, het had dus ook op deze manier kunnen zijn.

De reden dat mijn partner in het buitenland was lijkt mij verder niet relevant .
[...]

Mwah, dat kun je moeilijk op basis van de gegeven informatie beoordelen. In een verlaten bos gaan rondwandelen in een gebied met code rood lijkt me honderd keer minder erg voor de maatschappij dan legaal met een groepje van 4 in het vondelpark gaan zitten.

Of naar het werk gaan zonder je werkgever te melden dat je partner corona heeft, om maar iets anders te noemen. Dan kan je wel aankomen met "juridisch hoeft een werkgever niks van de gezondheid van je partner te weten", maar dát heeft nou net wel maatschappelijke gevolgen.
Ik heb vooraf netjes gemeld waar ik heen ging en wat het plan was. Er werd verder ook niet moeilijk over gedaan.

Over de loondoorbetaling heb ik verder ook geen zorgen/vragen, ik heb hoe dan ook voor meerdere weken nog vakantiedagen voordat het onbetaald verlof word.

@eL_Jay het is wat sterk verwoord en ik neem er verder geen aanstoot aan, maar ik (en mijn partner) ben juist iemand die erg oplet met de corona maatregelen. Ik ben iemand die met bochtjes om andere mensen heenloopt, aan de andere kant van de stoep of op straat gaat lopen om afstand te houden.
Het veroordelen van iemand op basis van deze informatie is dus erg voorbarig.
Zo te horen heb je wat opgekropte irritatie over de ‘regel brekers’ die ik overigens ook met je deel. Was het het meest verstandige om mijn familie op deze manier terug te halen? Misschien niet. Onverantwoord? Nee, wat mij betreft niet.

[Voor 18% gewijzigd door Just_I op 26-03-2021 16:15]

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Uniciteit schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:54:
In dat geval is het wel aannemelijk dat de oorzaak van besmetting door de buitenlandse reis kwam. Immers: de eerste 5 dagen in quarantaine en op dag 6 kwamen de klachten. Dat zou betekenen dat de besmetting op dag 6 zou hebben plaatsgevonden, wat zeer onwaarschijnlijk is omdat het normaal zeker een paar dagen duurt voordat je klachten krijgt. Dan blijven er 2 opties over:

1) De besmetting vond plaats tijdens de reis (vermoedelijk richting het einde)
2) Het gezin is de eerste 5 dagen niet goed in quarantaine geweest en zo is alsnog het virus het huishouden ingeslopen
Er zijn nog genoeg opties:

3) TS zijn test was een false negative (hopelijk niet maar het is nog een optie).
4) De partner van TS was al vóór de reis besmet, zoals ik het artikel staat van @kwondoo is:
"Er zit tot wel 2 weken tussen de besmetting met het coronavirus en het vertonen van ziekteverschijnselen.".

Ik zeg niet dat je geen ongelijk hebt, maar er zijn nog genoeg andere situaties te bedenken.

En ik vind ook dat de WG gewoon moet doorbetalen en dat TS geen vrije dagen hoeft op te nemen.
Dan had de WG de dagen quarantaine maar langer moeten doortrekken (bijv de 10 dagen regel wat je vaak ziet)

[Voor 8% gewijzigd door Ryur op 26-03-2021 17:37]

• Dets
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-02 17:46
Wat een reacties. Als je de e.e.a. doortrekt is iedereen die corona oploopt verwijtbaar: je hebt waarschijnlijk geen afstand gehouden, toch je oma geknuffeld, mondkapje achterstevoren op gehad of wat dan ook. Dat maakt het voor werkgevers nog gemakkelijker.
Ik snap wel dat de werkgever er iets van vindt, maar iemand die enkele dagen in NL is en positief test kan dit net zo goed in NL opgelopen hebben.

Als TS zich aan de maatregelen in het buitenland gehouden heeft dan vind ik dat minder verwijtbaar dan iemand die ongetraind gaat sporten en een blessure oploopt.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Dets schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:05:
Als TS zich aan de maatregelen in het buitenland gehouden heeft dan vind ik dat minder verwijtbaar dan iemand die ongetraind gaat sporten en een blessure oploopt.
Even de analogie doortrekken, het is de partner die de blessure oploopt en daardoor kan de persoon (deels) niet werken door verzorging van kinderen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar @Just_I wat wil je nou eigenlijk?

Er zijn heel veel nuttige dingen gezegd, maar eigenlijk gooi je steeds olie op het vuur of je reageert er niet op...

Je vakantie doet er niet meer toe, die regels hebt je gevolgd dus is geen onderwerp meer.

Het onderwerp is: vrouw is positief getest > thuis quarantaineplicht voor vrouw en gezin. Daar moet je WG het mee doen. Doet ie dat niet, bel je rechtsbijstandsverzekering en leg hun deze casus voor. Is er een CAO? Pak je de vakbond, geen CAO of rechtsbijstand? Bel je de arbeidsinspectie met deze vraag.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Vorkie schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:45:
Maar @Just_I wat wil je nou eigenlijk?

Er zijn heel veel nuttige dingen gezegd, maar eigenlijk gooi je steeds olie op het vuur of je reageert er niet op...

Je vakantie doet er niet meer toe, die regels hebt je gevolgd dus is geen onderwerp meer.

Het onderwerp is: vrouw is positief getest > thuis quarantaineplicht voor vrouw en gezin. Daar moet je WG het mee doen. Doet ie dat niet, bel je rechtsbijstandsverzekering en leg hun deze casus voor. Is er een CAO? Pak je de vakbond, geen CAO of rechtsbijstand? Bel je de arbeidsinspectie met deze vraag.
Wat ik wil(de) is niet zozeer antwoord op de vraag welk pad te bewandelen om “mijn recht” te krijgen maar om een discussie te starten over hoe anderen tegen de situatie aan kijken.
Qua discussie is het aardig gelukt gezien de verschillende standpunten met verschillende meningen en redenaties.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:11

Audione0

Strijdt der titanen

Mijn advies:

Ga zelf niet zitten kloten en neem een arbeidsjurist of rechtsbijstand in de hand..

Intel 6800k@4000Mhz / Asus Strixx X99 Gaming / Scythe Mugen 4 / Ballistix Elite 32 GB DDR4-2666@3000Mhz / Crucial M500 – Samsung 750 Evo - Samsung F3 1TB@RAID 0 / MSI RTX 2080 Gaming X Trio / Corsair Hx750i / Alles in een Define R5 Black gepropt

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Waarom zou je je zo druk maken om die paar dagen? Alles is vandaag de dag wat anders dan 2 jaar geleden. Je hebt nog een betaalde baan en inkomen. Als je dit omzet in een juridische strijd dan ben ik bang dat je je eigen glazen op den duur ingooit. Mijn advies zou zijn om het hier bij te laten. Er zullen vast rechtszaken komen op den duur over dit soort zaken, maar wil je nou echt aansluiten in de rij? Je gaat van die hele procedure meer -kopzorgen- krijgen dan van het inleveren van 5 vrije dagen. Je bent straks heel veel tijd kwijt in het uitzoeken, de discussie en eventueel zitting. Het is het niet waard.

[Voor 10% gewijzigd door Nijl op 26-03-2021 21:25]

You are NIJL-ed!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Lijkt me vrij simpel, eigen vakantie, op eigen risico naar een oranje reisadvies gebied, eigen verantwoordelijkheid, eigen quarantaine.

Zolang je thuis kan werken is dat geen probleem iig.

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 26-03-2021 21:50]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Nijl schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:23:
Waarom zou je je zo druk maken om die paar dagen? Alles is vandaag de dag wat anders dan 2 jaar geleden. Je hebt nog een betaalde baan en inkomen. Als je dit omzet in een juridische strijd dan ben ik bang dat je je eigen glazen op den duur ingooit. Mijn advies zou zijn om het hier bij te laten. Er zullen vast rechtszaken komen op den duur over dit soort zaken, maar wil je nou echt aansluiten in de rij? Je gaat van die hele procedure meer -kopzorgen- krijgen dan van het inleveren van 5 vrije dagen. Je bent straks heel veel tijd kwijt in het uitzoeken, de discussie en eventueel zitting. Het is het niet waard.
Zoals al gezegd, ik laat het niet zover komen, ik ben gewoon benieuwd naar andere meningen.

Vanuit HR heb ik een mail terug gekregen dat de voorgeschreven quarantaine vanuit de overheid op 10 dagen word gezet. Gezien mijn partner op dag 6 van de 10 ziek is geworden valt dit binnen de quarantaine en valt het huns inziens dus onder mijn risico. Derhalve worden die dagen die ik niet werk van mijn vakantie uren ingehouden.

@YakuzA zoals al eerder vermeld is voor mij thuiswerken geen optie. Bedoel je overigens dat het mijn eigen risico is zoals mij werkgever beweert of bedoel je het als mijn eigen risico dus niet dat van mijn partner?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 18:38

Je weet dat heel Nederland net zo goed oranje/rood gebied is? Verder natuurlijk enorme quatsch wat je zegt.

TS heeft niet laakbaar gehandeld, werkgever gebruikt oneigenlijke argumenten vwb ziekte partner.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:39

BazzH

Kei-goed...

Wij zijn al 4 weken "op vakantie", maar dan in Nederland (9 km van huis, gevlucht voor een aanstormende kudde bouwvakkers). Corona cijfers worden niet veel slechter dan hier volgens mij. Tenminste, ik geloof niet dat de TS naar Brazilië of India is gereden.

Niet dat het voor mij veel uitmaakt, ik heb een kantoor verbod bij mijn werkgever. Maar wat is dan het verschil met een vakantiehuisje in Duitsland en een vakantiehuisje in Nederland? De Britse, Zuid-Afrikaanse, Braziliaanse en Liechtensteinse mutant zijn toch al hier, dus het "drama" lijkt beperkt tot het meenemen van bijvoorbeeld de tot nu toe nog onbekende mutant van Genève naar Nederland.

[Voor 19% gewijzigd door BazzH op 26-03-2021 22:43]

Think smart........ Act stupid........

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Buitenland he, regels zijn er toch ?
Geen doorbetaling loon tijdens thuisquarantaine

U heeft meestal geen recht op loon tijdens thuisquarantaine in de volgende gevallen:

U was op een buitenlandse reis. En u bent niet zo snel mogelijk teruggekomen nadat het reisadvies is veranderd in een reisadvies waarin staat dat thuisquarantaine bij terugkomst verplicht is.
U gaat op reis naar het buitenland. En in het reisadvies van dat land staat dat u na terugkomst in thuisquarantaine moet.
Dus gewoon pech, eigen risico bij vakantie in buitenland.

TS heeft gegokt en verloren, kan ie er wel een heel verhaal over zijn vrouw bijhalen, feit is dat hij met zijn gezin op vakantie is geweest er 1 besmet is geraakt en hij dus geen betaalde quarantaine krijgt.

[Voor 15% gewijzigd door KillerAce_NL op 26-03-2021 22:59]

• cjvaessen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-03 15:02
eL_Jay schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 12:42:
[...]

Dat veranderd de zaak. Uit TS kreeg ik de indruk dat het wel een recreatief uitje naar het buitenland betrof. Als TS voor een noodzakelijk werkbezoek in het buitenland verbleef slik ik mijn reactie in ( maar zo lees ik TS niet)
Een noodzakelijk bezoek hoeft helemaal niet werk gerelateerd te zijn? Ik snap niet waar die trend vandaan komt dat zodra er een cent te verdienen valt je overal heen mag en kan gaan staan waar je wilt, maar als dat niet zo is dan is elke reden niet relevant...

• UnMercable
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-03 10:30
FreakNL schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:56:
Je kan ook een partner in de zorg hebben, dan heb je ook veel meer kans dat je het thuis krijgt. Of schoolgaande kinderen.
Dit is dus niet waar, verreweg de meeste van mijn "collega's" lopen de besmetting op in de privésfeer en dus niet in het ziekenhuis/zorginstelling.

Juist in het ziekenhuis zijn er normaal al vrij strikte hygiëne protocollen en deze zijn nu extra aangescherpt. Ook kom ik geregeld in instellingen voor mensen met een beperking en ook hier zie je dat juist de begleiders het virus mee naar binnen nemen en niet andersom.

Tuurlijk was alles in het begin niet zo goed geregeld en moesten veel mensen werken zonder adequate bescherming.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Audione0 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 20:00:
Mijn advies:

Ga zelf niet zitten kloten en neem een arbeidsjurist of rechtsbijstand in de hand..
Het nut van het inschakelen van een jurist lijkt mij nogal sterk afhankelijk van het aantal dagen waar het om gaat en in hoeverre je die dagen leuke of nuttige dingen kunt doen. Hooguit om advies, maar dan nog. Ik zou dan liever de dialoog aan gaan met mijn werkgever.

Maar goed. Een andere optie is om in overleg met de werkgever kijken om het samen te betalen.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
UnMercable schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Dit is dus niet waar, verreweg de meeste van mijn "collega's" lopen de besmetting op in de privésfeer en dus niet in het ziekenhuis/zorginstelling.

Juist in het ziekenhuis zijn er normaal al vrij strikte hygiëne protocollen en deze zijn nu extra aangescherpt. Ook kom ik geregeld in instellingen voor mensen met een beperking en ook hier zie je dat juist de begleiders het virus mee naar binnen nemen en niet andersom.

Tuurlijk was alles in het begin niet zo goed geregeld en moesten veel mensen werken zonder adequate bescherming.
Maar feit blijft dat als je een partner in de zorg hebt de kans op besmetting in je huishouden groter is dan wanneer diezelfde partner een kantoorbaan heeft en 100% thuiswerkt toch ;) ?

Maar begrijp wat je bedoelt hoor. Bij de zorg is de memo van veiligheidsmaatregelen inmiddels echt wel aangekomen. Zag bij Pointer (npo programma) laatst wel een tragische uitzending over de eerste golf besmette zorgmedewerkers vanuit voorjaar 2020. Daarvan zijn er best wat die toen geen goede bescherming kregen, ziek werden en nu in thuis zitten met long covid. Nu exact een jaar voorbij en naar 70% loon. Hoe zuur is dat...

• toolkist
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 21:58:
[...]
Je weet dat heel Nederland net zo goed oranje/rood gebied is? Verder natuurlijk enorme quatsch wat je zegt.

TS heeft niet laakbaar gehandeld, werkgever gebruikt oneigenlijke argumenten vwb ziekte partner.
Alleen geldt binnen NL geen oranje reisadvies, uitgegeven door de overheid, en naar het buitenland wel.
En daar baseert de werkgever zich op, heel simpel. Wat jij dan quatsch vindt doet daar verder niet toe.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:08
Werkgever laat zich in dit geval natuurlijk niet van de beste kant zien. Je kan hier heel zwart-wit naar kijken, maar in geval van gezinshereniging zou ik toch adviseren als werkgever om daar milder naar te kijken (even los van wat wel of niet mag, ze hebben een standpunt ingenomen wat ik persoonlijk best verdedigbaar vind als iemand willens en wetens het reisadvies negeert voor vakantie, uit jurisprudentie zal moeten blijken hoe het echt zit).

Als manager zou ik in ieder geval in de bres springen voor een werknemer die in deze vervelende situatie terecht is gekomen. Corona heeft iedereen overvallen, begrip komt van beide kanten. Dat is natuurlijk wel zuur voor een werkgever, want als je niet kan werken "gooien ze geld weg", maar een beetje meedenken zou ze in dit soort situaties wel helpen. Maar goed, HR is niet altijd even meegaand. Aan de manager om dit met HR van context te voorzien, te ondertitelen en te regelen voor je. Maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan soms.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Garyu
  • Laatst online: 18:38
toolkist schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:05:
[...]

Alleen geldt binnen NL geen oranje reisadvies, uitgegeven door de overheid, en naar het buitenland wel.
En daar baseert de werkgever zich op, heel simpel. Wat jij dan quatsch vindt doet daar verder niet toe.
Quatsch in de zin van, TS is niet in quarantaine vanwege de buitenlandreis, dus WG zal hem als elke andere werknemer met een positief geteste partner moeten behandelen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Garyu schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Quatsch in de zin van, TS is niet in quarantaine vanwege de buitenlandreis, dus WG zal hem als elke andere werknemer met een positief geteste partner moeten behandelen.
Zeker wel, hij is daar smaen met zijn gezin geweest, 1 gezinslid is daar besmet geraakt, als gevolg daarvan ook hij nu. Dit alles binnen de standaard quarantaine periode van 10 dagen.
Alles is hele simpel terug te voeren op het risico dat hij genomen heeft; de niet geadviseerde vakantie.

Hoe vaak moet de regering nog roepen, doe het niet, alles is voor eigen risico.

• UnMercable
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-03 10:30
Valorian schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Maar feit blijft dat als je een partner in de zorg hebt de kans op besmetting in je huishouden groter is dan wanneer diezelfde partner een kantoorbaan heeft en 100% thuiswerkt toch ;) ?

Maar begrijp wat je bedoelt hoor. Bij de zorg is de memo van veiligheidsmaatregelen inmiddels echt wel aangekomen. Zag bij Pointer (npo programma) laatst wel een tragische uitzending over de eerste golf besmette zorgmedewerkers vanuit voorjaar 2020. Daarvan zijn er best wat die toen geen goede bescherming kregen, ziek werden en nu in thuis zitten met long covid. Nu exact een jaar voorbij en naar 70% loon. Hoe zuur is dat...
Ja, dat vind ik zeker ook geen goede zaak.

Maar om op je eerste punt terug te komen, en ik snap dat je dit niet (heel) serieus bedoelt. Maar nee, dat denk ik eigenlijk niet. Buiten het feit dat de zorg zeer breed is en er dus ook genoeg mensen een kantoorbaan hebben in de zorg ;). Ken ik een hoop mensen om me heen die in het huidige klimaat thuiswerken en besmet zijn geweest. Terwijl ik zelf dagelijks in contact kom met besmette patiënten en zelf niet besmet ben geweest. Als jij je aan de voorschriften houdt hoort de kans op besmetting uiterst klein te zijn (0 is onmogelijk maar denk dat je er dicht bij in de buurt komt).

Ik denk dat juist wat mensen buiten het werk om doen de grootste factor is in het verkrijgen van corona. Misschien is de kans voor mensen in de zorg (momenteel) juist kleiner. Misschien als je bepaalde dingen gezien hebt (of dagelijks ziet), dat je dan toch wat voorzichtiger bent in het dagelijks leven. Tegenover iemand die het nagenoeg niet meemaakt en dus de overige regels ook een beetje aan zijn laars lapt.

Daarom was er ook (en niet voor niets) een hele discussie over het feit dat zorgpersoneel ineens als eerste ingeënt moesten worden. Maar goed, dat is natuurlijk allemaal vrij off-topic.

Even on-topic: de incubatietijd ligt tussen de 2 en 14 dagen, dus het kan wel degelijk zo zijn dat jouw vrouw in het buitenland besmet is geraakt. Ik snap zowel de voor als tegens in deze discussie maar persoonlijk vind ik het jammer dat je baas je niet enigszins tegemoet komt.

Je hebt "naar het buitenland gaan" en je hebt "op vakantie gaan". Het is niet alsof je echt even lekker op vakantie ging en bovendien, stel dat jouw vrouw toch zelf (zonder jouw hulp) terug was gekomen. En ze bleek corona te hebben. Dan zat je in precies dezelfde situatie alleen zonder dat je zelf de grens over geweest bent.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:25:
[...]

Zeker wel, hij is daar smaen met zijn gezin geweest, 1 gezinslid is daar besmet geraakt,
Dat weet jij doordat...? Heb ik namelijk nooit gezegd, het kan net zo goed in Nederland geweest zijn. Je doet hier een aanname.
als gevolg daarvan ook hij nu.
Dit is (nog) niet waar. Ik heb altijd gezegd en nog steeds dat ik negatief getest ben en klachtenvrij tot op heden.
Dit alles binnen de standaard quarantaine periode van 10 dagen.
Alles is hele simpel terug te voeren op het risico dat hij genomen heeft; de niet geadviseerde vakantie.
Wederom een aanname.
Hoe vaak moet de regering nog roepen, doe het niet, alles is voor eigen risico.
De regering verbied het niet, raad het streng af. Daarnaast ben ik gewoon voorzicht geweest en heb de nodige maatregelen opgevolgd.

Tot nu toe hebben we geen langdurig bezoek gehad van iemand, enkel een vriend die onze huisdieren heeft verzorgt die de sleutel terug kwam binnen. Hierbij hebben we ook afstand gehouden zoals voorgeschreven.

Ja, ik heb een risico genomen maar het word door jou afgedaan als een wereldzonde terwijl ik aan alle kanten geprobeerd heb het risico zo klein mogelijk te houden.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:50
Just_I schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:58:
[...]
Ja, ik heb een risico genomen maar het word door jou afgedaan als een wereldzonde terwijl ik aan alle kanten geprobeerd heb het risico zo klein mogelijk te houden.
Maar, waarom vind je dat jouw werkgever moet betalen voor het risico dat jij hebt genomen?

Maargoed, ik vind ook dat op ski vakantie gaan op risico zou moeten zijn van de werknemer ipv de werkgever. De wet staat helaas aan de kant van de werknemer ;(

Welke stappen/acties ga je ondernemen?

• Dionysiou
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-03 23:56
Tja, los van of je in je recht staat of niet. Dit lijkt me wel een gevalletje dat kan leiden tot een arbeidsconflict of een verstoorde relatie met je werkgever. De vraag is hoe hard je dit wil gaan spelen.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
President schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:41:
[...]

Maar, waarom vind je dat jouw werkgever moet betalen voor het risico dat jij hebt genomen?
Ikzelf ben niet ziek, mijn argumenten staan verder s de startpost.
Maargoed, ik vind ook dat op ski vakantie gaan op risico zou moeten zijn van de werknemer ipv de werkgever. De wet staat helaas aan de kant van de werknemer ;(
Dat is een redenatie waar ik ook wel in kan komen maar ja, er is niet het risico van besmetting van anderen.
Welke stappen/acties ga je ondernemen?
Ik denk dat ik het erbij ga laten, ik ga alleen aangeven dat ik het er niet mee ens ben maar me neerleg bij de uitleg.

Zoals velen hier ook al gezegd hebben heb ik het risico zelf genomen door naar het buitenland te gaan.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Just_I schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:56:
[...]

Ikzelf ben niet ziek, mijn argumenten staan verder s de startpost.

[...]

Dat is een redenatie waar ik ook wel in kan komen maar ja, er is niet het risico van besmetting van anderen.

[...]

Ik denk dat ik het erbij ga laten, ik ga alleen aangeven dat ik het er niet mee ens ben maar me neerleg bij de uitleg.

Zoals velen hier ook al gezegd hebben heb ik het risico zelf genomen door naar het buitenland te gaan.
is het niet mogelijk samsam te doen?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

[...]

Dat weet jij doordat...? Heb ik namelijk nooit gezegd, het kan net zo goed in Nederland geweest zijn. Je doet hier een aanname.

[...]

Dit is (nog) niet waar. Ik heb altijd gezegd en nog steeds dat ik negatief getest ben en klachtenvrij tot op heden.

[...]

Wederom een aanname.

[...]

De regering verbied het niet, raad het streng af. Daarnaast ben ik gewoon voorzicht geweest en heb de nodige maatregelen opgevolgd.

Tot nu toe hebben we geen langdurig bezoek gehad van iemand, enkel een vriend die onze huisdieren heeft verzorgt die de sleutel terug kwam binnen. Hierbij hebben we ook afstand gehouden zoals voorgeschreven.

Ehh jij en je partner komen thuis na weken (in geval partner) vakantie en op dag 6 of 7 is je partner ziek.
Lijkt me iets meer als toeval.

En nee het is geen doodzonde, het is een risico dat je tegen alle adviezen in hebt genomen. Dan moet JIJ ook de blaren zitten en niet je werkgever.
Ik vind je mindset gewoon raar, waarom is dit risico voor je werkgever ? Er zijn notabene regels voor -> quarantaine na vakantie in buitenland is voor eigen rekening.
Je doet dit ook nog terwijl je gewoon weet dat thuiswerken voor jou niet mogelijk is.

Ik kan me voorstellen dat je werkgever pissed is.

Je haalt er van alles bij (om het voor jezelf goed te praten?), maar dit is de info die je gegeven hebt...
Wel frappant dat je het land niet genoemd hebt.

(ik meende gelezen te hebbend at je ook ziek was, niet correct, ok sry)

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 19:17:
[...]

Ehh jij en je partner komen thuis na weken (in geval partner) vakantie en op dag 6 of 7 is je partner ziek.
Lijkt me iets meer als toeval.
Nogmaals, je doet een aanname, het kan zo zijn maar het is niet te achterhalen.
En nee het is geen doodzonde, het is een risico dat je tegen alle adviezen in hebt genomen. Dan moet JIJ ook de blaren zitten en niet je werkgever.
Ik vind je mindset gewoon raar, waarom is dit risico voor je werkgever ? Er zijn notabene regels voor -> quarantaine na vakantie in buitenland is voor eigen rekening.
Ik ga ook op de blaren zitten zoals ik in een eerdere post heb aangegeven. De regels zijn niet specifiek genoemd zoals in mijn case. Het is in mijns inziens dan ook niet gek om hier dan andere meningen over te vragen, dat is toch geen rare mindset?
Je doet dit ook nog terwijl je gewoon weet dat thuiswerken voor jou niet mogelijk is.
Het lijkt me zeer vreemd om dit als voorwaarde te mogen stellen of je wel of niet naar het buitenland zou mogen. Dit zou een soort discriminatie opleveren imho. Ik heb dit in ieder geval niet in overweging genomen.
Ik kan me voorstellen dat je werkgever pissed is.
Ik ook, ik kan me de reactie van het besrijf dan ook voorstellen.
Je haalt er van alles bij (om het voor jezelf goed te praten?), maar dit is de info die je gegeven hebt...
Wel frappant dat je het land niet genoemd hebt.
Het is in dit geval niet relevant, net zo min dat ik mijn werkgever of de organisatie grootte niet genoemd heb.
(ik meende gelezen te hebbend at je ook ziek was, niet correct, ok sry)
Kan gebeuren, no hard feelings :)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee je blijft maar vanuit jezelf redeneren, terwijl ik het juist vanuit een ander standpunt doe.

Kijk ik kan best begrijpen dat je die keuze maakt als je b.v. thuiswerkt en netjes bij iedereen wegblijft.
Dna mag iemand er nog moreel iets van vinden, maar dan is imo de impact nihil.
Jij hebt echter een job die je aanwezigheid vereist, dan is het imo niet slim deze risico's op te zoeken.

Als je het sec bekijkt is je partner tijdens de standaard quarantaine peridoe ziek geworden (precies waar ie voor is), na een buitenland reis. Tsja, zo zal je baas er ook naar kijken.

Vat het niet op als zijnde dat ik "iets" van je vind, ieder maakt zijn eigen keuze's en als je logisch nadenkt dan is de kans dat dit gebeurt gewoon echt aanwezig. Dat is het risico dat je neemt en dat dan imo voor jezelf zou moeten zijn.

Lol sorry, wel veel imo's :)

[Voor 14% gewijzigd door KillerAce_NL op 27-03-2021 19:59]

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
Dat is dan ook de functie van een discussie topic die imo’s ;)

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:27
Anoniem: 57963 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:06:
Spastisch gedoe van werkgever. Ik hoop dat je geleerd hebt dat je in deze tijd gewoon op het werk niet moet vertellen waar je uithangt in privétijd. Gaat ze niks aan en je hebt er nu alleen maar extra gezeur door.
En ook niet op Tweakers :D

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Topicstarter
PLAE schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:39:
[...]

En ook niet op Tweakers :D
Het ligt er denk ik aan hoe je als persoon ingesteld bent. Ik ben naar mijn werkgever open en eerlijk over de situatie, dit kan ook gezeik en gezeur voorkomen, een verstoorde arbeidsrelatie.
Daarom vind ik ook dat ik mijn mening/ weerwoord moet kunnen geven.

Wat ik op een forum als dit doe gaat mijn werkgever verder niet aan. Als ze het al zien wat ik doe kunnen ze zien dat ik hen niet in een kwaad daglicht stel, ik noem dus ook bewust geen specifieke details.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:26
Maar hoe dan? Jullie waren toch in quarantaine?

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:27
Just_I schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:56:
[...]

Het ligt er denk ik aan hoe je als persoon ingesteld bent. Ik ben naar mijn werkgever open en eerlijk over de situatie, dit kan ook gezeik en gezeur voorkomen, een verstoorde arbeidsrelatie.
Daarom vind ik ook dat ik mijn mening/ weerwoord moet kunnen geven.

Wat ik op een forum als dit doe gaat mijn werkgever verder niet aan. Als ze het al zien wat ik doe kunnen ze zien dat ik hen niet in een kwaad daglicht stel, ik noem dus ook bewust geen specifieke details.
Ik refereerde meer aan de gal die je over je heen kreeg.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee