Toon posts:

TP Link Deco M4 beste installatie?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.962 views

Vraag

• Jordyvd
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2022
Hoi allemaal,

Momenteel hebben wij thuis het standaard Ziggo modem die voor de WiFi zorgt. Ik merk echter dat de dekking niet optimaal is en dat de WiFi soms weg valt. Dit is best irritant, gezien ik redelijk wat slimme apparaten heb en ik deze soms opnieuw moet instellen.

Nu is mijn oog gevallen op de TP Link Deco M4. Deze heb ik via Ziggo voor nog geen 100 euro besteld en ik hoop hiermee het dekkingsprobleem op te lossen.

Op de punten waar ik de Deco's neer wil zetten, heb ik overal internetaansluitingen. Mijn voorkeur gaat dus uit naar bedraad aansluiten, mede doordat dit sneller schijnt te zijn.

Ik heb me een beetje ingelezen op de website van TP link en als ik het goed begrijp, moet ik de Deco's als AP instellen. In router mode zou je ze namelijk niet bedraad kunnen installeren. Klopt dit?

Daarnaast vroeg ik me het volgende af:
- als ik de Deco's in AP mode installeer, krijg ik dan twee losse netwerken (die van het modem en van de Deco's) of wordt dit één netwerk?
- ik lees ook veel over de router in bridge mode zetten. Is dit voor mij dan ook van toepassing?
- moet ik alle slimme apparaten opnieuw verbinden?

Alvast bedankt!

Gr. Jordy

Beste antwoord (via Jordyvd op 31-03-2021 12:10)

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Oke hier een stappenplan.

1. Inloggen in de huidige ziggo modem en screenshots maken van de wifi instellingen. Daarna op de ziggo modem de wifi helemaal uitzetten. (verstoort alleen maar het signaal van de deco's)

2. Deco's aansluiten. Deze kunnen direct op je ziggo modem normaal gesproken. Mocht je poorten tekort komen moet je inderdaad een switch plaatsen (bij voorkeur tussen de modem en de deco's).

3. Met de app van TP-link volg je de instructies voor het instellen van de deco's. (laatst zelf nog gedaan, is echt niet moeilijk). Als je de wifi gaat instellen zorg dat dat je dezelfde instellingen gebruikt als waar je screenshots van hebt gemaakt in stap 1.

Tadaaaaaa, je hebt dezelfde wifi, maar dan betere dekking. (mits je de deco's fatsoenlijk geplaatst hebt)

don't mind me

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje boven! Of toch onder..?

Je kunt het beste de wifi van je modem uitzetten en de Deco de gehele taak van de wifi over laten nemen.

Je modem kan gewoon in routerfunctie blijven zoals die nu is, je stelt je Deco vervolgens in als accesspoint.

Tijdens de installatie zal gevraagd worden om een nieuwe netwerknaam en wachtwoord te verzinnen, die kun je wel aanhouden als je oude, maar vaak is het wel beter om deze toch even opnieuw in te stellen.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Jordyvd
Bedankt voor de snelle reactie! Dus voor de installatie even de WiFi functie uitzetten dmv inloggen op het modem?

En wat is het voordeel van een nieuwe WiFi naam? Ik heb namelijk best veel slimme apparaten, dus deze moet ik dan ook allemaal opnieuw gaan installeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-03 16:38
Jordyvd schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:00:
Bedankt voor de snelle reactie! Dus voor de installatie even de WiFi functie uitzetten dmv inloggen op het modem?

En wat is het voordeel van een nieuwe WiFi naam? Ik heb namelijk best veel slimme apparaten, dus deze moet ik dan ook allemaal opnieuw gaan installeren.
Ik heb deze set ook. Werkt perfect. In je ziggo modem/router wifi uitschakelen inderdaad en tijdens installatie via de app de deco instellen als AP. Voordeel van een nieuwe naam? Schone start? Ik zou het gewoon dezelfde SSID geven en de security settings overnemen. De meeste apparaten zullen dan automatisch opnieuw verbinden. Scheelt weer wat werk, zeker met veel smart zooi.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:07

lier

MikroTik nerd

Naast dezelfde naam moet je de security settings exact over nemen, anders kan je alsnog tegen problemen aanlopen.
GGS_206 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 09:25:
Je kunt het beste de wifi van je modem uitzetten en de Deco de gehele taak van de wifi over laten nemen.
Waarom is dat het beste?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje boven! Of toch onder..?

lier schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:17:
Naast dezelfde naam moet je de security settings exact over nemen, anders kan je alsnog tegen problemen aanlopen.

[...]

Waarom is dat het beste?
De wifi van het modem heeft de 2.4Ghz en 5Ghz, dus dan zou je meerdere wifinetwerken hebben wat voor conflicten kan zorgen
Als de eerste Deco bij het modem geplaatst wordt, heeft dan toch geen zin om de wifi van het modem ook aan te houden.

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-02 09:25
lier schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:17:
[...]

Waarom is dat het beste?
De Deco is een mesh systeem dus die wisselt automatisch de verbinding naar de node met de beste verbinding. Die ziggo router gaat hier niet mee samenwerken dus als je client perongeluk een keer met de ziggo router verbindt is deze niet onderdeel van het mesh netwerk.

Kortom: ziggo router in bridge mode.

• Jordyvd
Ik ben best een leek op het gebied van Netwerken etc. Maar ik neem toch aan dat er geen conflicten kunnen ontstaan als het modem geen WiFi signaal meer uitzendt?

Dus als ik gewoon de SSID en het wachtwoord op de Deco's hetzelfde maak als die op het juiste modem/router, dan koppelen alle smart apparaten zich opnieuw aan de nieuwe Deco's?

Daarnaast zag ik dat ik niet alle Deco's kon verbinden aan de huidige Ziggo router/modem, maar dat ik ze als volgt moet instellen:

Router - Deco 1 - splitter en daaraan deco 2 en 3.

Klopt dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MeltedForest schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:23:
[...]

De Deco is een mesh systeem dus die wisselt automatisch de verbinding naar de node met de beste verbinding. Die ziggo router gaat hier niet mee samenwerken dus als je client perongeluk een keer met de ziggo router verbindt is deze niet onderdeel van het mesh netwerk.

Mesh zegt alléén iets over de backhaul waarmee de AP's onderling met elkaar babbelen en informatie met elkaar uitwisselen over de te hosten SSID's en authenticatie daar toe (bijvoorbeeld), het zegt nog niets over het gedrag wat cliënts op je netwerk gaan vertonen aangaande 'roaming'.

Mesh kán via WiFi verlopen maar ook over een kabel.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Jordyvd
Dus voor alle zekerheid kan ik de naan van mijn huidige WiFi ook aanpassen (WiFi_oud) en de Deco's de SSID geven van mijn huidige WiFi (WiFi)?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:07

lier

MikroTik nerd

MeltedForest schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:23:

Blij dat je het zo helder brengt, dan kan ik je ook uitleggen dat dit een enorm broodje aap verhaal is. Mesh is wireless backhaul, niets meer en niets minder. En automatisch wisselen is een keuze van de client (er zijn echt dure oplossingen die clients actief kunnen overdragen, maar dan hebben we het over een totaal andere oplossing met navenant prijskaartje). Anders is het niets meer dan het kicken van een client van het betreffend accesspoint, maar dan is de keuze aan de client met welk accesspoint hij (of zij) vervolgens verbinding maakt.

Het "samenwerken" gebeurt op het moment dat: 1. hetzeldfe SSID gebruikt wordt 2. exact dezelfde security settings ingesteld staan 3. hetzelfde layer 2 netwerk gebruikt wordt.

Overigens is het vanuit gebruikersgemak wel valide om Wifi uit te zetten op het modem. Maar je hoeft hem niet in bridge te zetten (ook ervan uit gaande dat het modem een betere router is dan die van de TP-Link).

[Voor 8% gewijzigd door lier op 26-03-2021 10:35]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Will_M schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:29:
[...]
Mesh kán via WiFi verlopen maar ook over een kabel.
Het hele punt van mesh is dat het net via de draadloze verbindingen gaat. Een wired backhaul is geen mesh meer. Het doet dan wel hetzelfde, via de kabel, maar het bestaat al sinds jaar en dag.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-02 09:25
@lier en @Will_M Ok I stand corrected.. maar ze doen wel 'seamless roaming' wat dat dan ook maar mag betekenen ;)
Jordyvd schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:27:
Ik ben best een leek op het gebied van Netwerken etc. Maar ik neem toch aan dat er geen conflicten kunnen ontstaan als het modem geen WiFi signaal meer uitzendt?

Dus als ik gewoon de SSID en het wachtwoord op de Deco's hetzelfde maak als die op het juiste modem/router, dan koppelen alle smart apparaten zich opnieuw aan de nieuwe Deco's?

Daarnaast zag ik dat ik niet alle Deco's kon verbinden aan de huidige Ziggo router/modem, maar dat ik ze als volgt moet instellen:

Router - Deco 1 - splitter en daaraan deco 2 en 3.

Klopt dat?
Als je alleen de wifi uitzet van je ziggo router heb je een router achter router situatie wat ook niet ideaal is en een hoop gedoe kan geven bij het correct instellen van je netwerk. Ik zou gewoon voor de bridge mode optie gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-03 20:08
MeltedForest schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:39:
@lier en @Will_M Ok I stand corrected.. maar ze doen wel 'seamless roaming' wat dat dan ook maar mag betekenen ;)

[...]

Als je alleen de wifi uitzet van je ziggo router heb je een router achter router situatie wat ook niet ideaal is en een hoop gedoe kan geven bij het correct instellen van je netwerk. Ik zou gewoon voor de bridge mode optie gaan.
als je je modem in bridge zet, moet er wel een router achter, anders werkt het sowieso niet. Waarom niet gewoon de tplink's in AP mode zetten, wifi op modem uit, en gaan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:14
MeltedForest schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:39:
Dat is alleen maar extra moelijk doen. Gewoon Ziggo modem zo laten staan, de Deco M4 in AP mode gebruiken en de Wifi instellingen gelijk maken. Zo heb je dus vier wifi AP's.

• Jordyvd
Ik heb iets op de website van TP link gevonden. Kan ik dit stappenplan aanhouden?

https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2879/

En houdt dit in dat ik de bridge van Philips Hue en, Base van mijn videodeurbel en de internet kabel van mijn PC moet aansluiten op een van de Deco's / op de Switch? Of kan ik deze nog in de router laten hangen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Borromini schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:35:
[...]

Het hele punt van mesh is dat het net via de draadloze verbindingen gaat. Een wired backhaul is geen mesh meer. Het doet dan wel hetzelfde, via de kabel, maar het bestaat al sinds jaar en dag.
Ook een LAN van switches / routers welke middels (bijvoorbeeld) OSPF met elkaar babbelen is een MESH Topologie.

OSPF = Open Shortest Path First.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-03 20:08
Will_M schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Ook een LAN van switches / routers welke middels (bijvoorbeeld) OSPF met elkaar babbelen is een MESH topologie.

OSPF = Open Shortest Path First.
Dan ga je er vanuit dat er meerdere paden mogelijk zijn. In een standaard netwerk layout (ster), zonder redundante verbindingen (vergeet in dat geval niet stp aan te zetten), is er maar een pad mogelijk. Ik denk niet dat de gemiddelde consumenten netwerk setup meerdere routes binnen hetzelfde netwerk heeft (en als dat wel zo is, waarschijnlijk niet expres, en ook niet met ospf en stp).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Jordyvd
Even een paar punten mbt best practice:

- Deco M4 zet je in AP mode, Ziggo laat je in router mode
- In theorie kun je iedere deco direct met de ziggo connectbox verbinden. Echter bij sommige switches in modem/routers geeft dit conflicten. Wil je zeker zijn van geen gedoe, zet een switch in de meterkast zoals deze pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch
- Het beste is om de WiFi van de ziggo uit te zetten. 3 punten is genoeg en roamen werkt alleen als de punten exact hetzelfde ingesteld zijn. Dat is meer dan ssid/wachtwoord en kan dus snel mis gaan. Advies: zet het ziggo Wifi uit

- Dan je vraag mbt SSID/wachtwoord hergebruiken
Dit kan prima mits je de deco precies hetzelfde gaat instellen als nu de Ziggo.
Dat is:
1. SSID
2. Wachtwoord
3. WPA mode: WPA1/WPA2 of WPA only
4. Encryptie: TKIP/AES

1 en 2 gaat wel lukken, 3 en 4 moet je even goed opzoeken hoe je netwerk nu uitgestuurd wordt en of je datzelfde kunt instellen bij de deco.
Doe je dat niet goed? Dan kunnen je clients niet verbinden (het opgeslagen profiel komt dan niet overeen met 3 en 4). JE kunt het dus prima proberen en werkt het, dan werkt het.
WErkt het niet? Dan moet je of op al je apparaten "wifi vergeten" doen en opnieuw instellen of een ander SSID gebruiken

edit:
Ik heb het even opgezocht. De deco kun je configuren op:
Optie 1: WPA2-PSK(AES)
Optie 2: WPA2-PSK (AES) + WPA-PSK (TKIP)

Log even in op je ziggo router en kijk wat daar staat. Als dat overeenkomt kun je dat overnemen en zal het wel blijven werken (maar advies is Optie 1 wpa2 only)

[Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 26-03-2021 10:53]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Jordyvd
laurens0619 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:49:
@Jordyvd
Even een paar punten mbt best practice:

- Deco M4 zet je in AP mode, Ziggo laat je in router mode
- In theorie kun je iedere deco direct met de ziggo connectbox verbinden. Echter bij sommige switches in modem/routers geeft dit conflicten. Wil je zeker zijn van geen gedoe, zet een switch in de meterkast zoals deze pricewatch: TP-Link TL-SG105-10/100/1000 Mbps Desktop switch
- Het beste is om de WiFi van de ziggo uit te zetten. 3 punten is genoeg en roamen werkt alleen als de punten exact hetzelfde ingesteld zijn. Dat is meer dan ssid/wachtwoord en kan dus snel mis gaan. Advies: zet het ziggo Wifi uit

- Dan je vraag mbt SSID/wachtwoord hergebruiken
Dit kan prima mits je de deco precies hetzelfde gaat instellen als nu de Ziggo.
Dat is:
1. SSID
2. Wachtwoord
3. WPA mode: WPA1/WPA2 of WPA only
4. Encryptie: TKIP/AES

1 en 2 gaat wel lukken, 3 en 4 moet je even goed opzoeken hoe je netwerk nu uitgestuurd wordt en of je datzelfde kunt instellen bij de deco.
Doe je dat niet goed? Dan kunnen je clients niet verbinden (het opgeslagen profiel komt dan niet overeen met 3 en 4). JE kunt het dus prima proberen en werkt het, dan werkt het.
WErkt het niet? Dan moet je of op al je apparaten "wifi vergeten" doen en opnieuw instellen of een ander SSID gebruiken

edit:
Ik heb het even opgezocht. De deco kun je configuren op:
Optie 1: WPA2-PSK(AES)
Optie 2: WPA2-PSK (AES) + WPA-PSK (TKIP)

Log even in op je ziggo router en kijk wat daar staat. Als dat overeenkomt kun je dat overnemen en zal het wel blijven werken (maar advies is Optie 1 wpa2 only)
Bedankt voor je antwoord! Is het eventueel ook mogelijk om de WiFi naam van het modem aan te passen naar WiFi_oud? Dat ik op die manier de naam WiFi opnieuw kan gebruiken met de Deco's?

• laurens0619
  • Nu online
Jordyvd schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:55:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Is het eventueel ook mogelijk om de WiFi naam van het modem aan te passen naar WiFi_oud? Dat ik op die manier de naam WiFi opnieuw kan gebruiken met de Deco's?
Ja maar ik denk dat je mijn antwoord niet snapt ;)
Je kunt Wifi gewoon uitzetten, als jij hem wilt renamen naar Wifi_oud dan mag dat maar ik zou hem uitzetten.

Het hergebruiken van je WiFi profiel (zonder clients opnieuw instellen) kan alleen als je de deco hetzelfde instelt. Niet alleen op SSID en wachtwoord maar ook op encryptie
Als ik hier kijk dan lijkt een Ziggo connectbox standaard ingesteld te staan op WPA/WPA2
https://www.ziggo.nl/klan...der/verder/verder/verder/

Een deco staat standaard op WPA2-PSK
Wil je dit werkend krijgen dan moet je dus de Deco ook instellen op WPA/WPA2

Echter WPA2 only is beter, log even in op je Ziggo modem om te kijken hoe het ingesteld staat.

Het is wel onduidelijk of die Ziggo nu TKIP of AES doet. Als dat afwijkt dan gaat het nog stuk :(
Beste is even een SSID scanner op Android erbij pakken, dan zie je precies hoe die ingesteld staat

[Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 26-03-2021 11:01]

• Jordyvd
laurens0619 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Ja maar ik denk dat je mijn antwoord niet snapt ;)
Je kunt Wifi gewoon uitzetten, als jij hem wilt renamen naar Wifi_oud dan mag dat maar ik zou hem uitzetten.

Het hergebruiken van je WiFi profiel (zonder clients opnieuw instellen) kan alleen als je de deco hetzelfde instelt. Niet alleen op SSID en wachtwoord maar ook op encryptie
Als ik hier kijk dan lijkt een Ziggo connectbox standaard ingesteld te staan op WPA/WPA2
https://www.ziggo.nl/klan...der/verder/verder/verder/

Een deco staat standaard op WPA2-PSK
Wil je dit werkend krijgen dan moet je dus de Deco ook instellen op WPA/WPA2
Duidelijk. De WiFi uit dus!
En dan alle apparaten (internetkabel naar PC, internetkabels naar Deco 2 en 3, Hue Bridge, Eufy Base) op de Switch aansluiten die achter Deco 1 geplaatst wordt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@laurens0619 PSK slaat alleen op de manier van authenticeren (middels een Pre Shared Key). WPA en WPA2 zijn de protocollen welke daar mee kunnen werken.

Ik vermoed dat de TS géén apparaten meer heeft welke nog het oude WPA protocol gebruiken en dat 'ie dus alleen WPA2 zal gebruiken? Die 'vertaling' in de Interface bij dat Ziggo apparaat is waarschijnlijk alleen een beetje ongelukkig gekozen. Aan de andere kant: De tegenhanger van PSK-TKIP zal door dat Ziggo apparaat niet eens afgehandeld kunnen worden.... AES kom je nog niet vaak tegen in een particuliere WiFi setup ;)

[Voor 3% gewijzigd door Will_M op 26-03-2021 11:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Jordyvd Ja de Wifi uit maar of je de SSID dus kunt hergebruiken zonder opnieuw in te stellen hangt dus van jouw technische skill eraf of je al die details (Wpa,tkip,aes the shebang) kunt vinden en gelijk trekken in de deco.

Mijn advies: fuck it, gewoon nieuw SSID. dan maak je maar ff een rondje :)

Mbt switch:
Hue Bridge/Eufy etc mogen prima in de ziggo connectbox direct maar ook in de tplink switch.
Belangrijkste is dat de deco in een goede switch zit, soms werkt het direct op de Ziggo connectbox zonder extra switch, soms niet.

De switch mag direct in de connetbox, hoeft niet achter de deco 1 (mag wel)

[Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 26-03-2021 11:12]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Will_M Ja het is allemaal wat te gebruiksvriendelijk beschreven dus je weet niet zeker welke protocollen ze gebruiken. Wat ik wel weet is dat een Deco M4 in WPA2 only mode AES gebruikt. PSK is inderdaad niet relevant maar TKIP/AES kan beide op een WPA2 setup en moet dus wel aligned zijn.
Kom je hem toch vaker tegen dan je denkt in een particuliere Wifi setup :P

Zie hier lijstje van mogelijke opties (uit ander modem), die moeten dus wel gelijk staan

Lijkt mij te complex voor TS, daarom zou ik het gewoon opnieuw instellen

[Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 26-03-2021 11:12]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Nu online

1. Inloggen in de huidige ziggo modem en screenshots maken van de wifi instellingen. Daarna op de ziggo modem de wifi helemaal uitzetten. (verstoort alleen maar het signaal van de deco's)

2. Deco's aansluiten. Deze kunnen direct op je ziggo modem normaal gesproken. Mocht je poorten tekort komen moet je inderdaad een switch plaatsen (bij voorkeur tussen de modem en de deco's).

3. Met de app van TP-link volg je de instructies voor het instellen van de deco's. (laatst zelf nog gedaan, is echt niet moeilijk). Als je de wifi gaat instellen zorg dat dat je dezelfde instellingen gebruikt als waar je screenshots van hebt gemaakt in stap 1.

Tadaaaaaa, je hebt dezelfde wifi, maar dan betere dekking. (mits je de deco's fatsoenlijk geplaatst hebt)

don't mind me

• Jordyvd
Pindakaas schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 11:08:

Dit zou zeker het makkelijkste zijn, maar ik lees dit op de site van TP link:
"Stap 13: Mocht u de Decos achteraf willen bekabelen dan kan dit op 2 manieren (sluit niet meerdere Decos op uw Ziggo modem-router)."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Jordyvd
Dit zeggen ze omdat het zeker werkt op een dedicated goede switch maar soms direct op het modem switch.

Ik snap tplink wel, ik zou ook eieren voor mijn geld kiezen, ze adviseren dus de manier die sowieso werkt.
Wat ik nu tot nu toe gelezen heb:
- Bij sommige mensen werkt het direct op de experiabox zonder switch (bv bij mij) bij sommige niet
- Bij sommige mensen werkt het direct op de connetbox zonder switch (bv bij @Pindakaas ) bij sommige niet

JE komt er snel genoeg achter hoor als het niet werkt je kunt het dus altijd proberen.

[Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 26-03-2021 11:28]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jordyvd
Ga ik het zo doen! Thanks allemaal!

• Jordyvd
Hoi allemaal,

Een beetje een laat bericht. De deco's zijn inmiddels geïnstalleerd en ik moet zeggen dat ik er tot nu toe erg tevreden mee ben! Snelheden liggen op de 250 MB/s en boven (draadloos omdat de internetaansluiting daar niet bleek te werken) haal ik 125 MB/s. Overal in de woning en in de tuin heb ik nu dus prima WiFi!

Aansluiten heb ik gedaan zoals @Pindakaas zei, met de hulp van de rest. Bij het pakket zat eigenlijk ook een hele beschrijving hoe ik deze met het Ziggo modem moest aansluiten haha xD.

Maar goed, het werkt nu allemaal perfect en ik wil jullie bedanken voor jullie hulp!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-03 23:34
laurens0619 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 10:49:
@Jordyvd

Precies dit. Ziggo heeft twee type Connectboxen, de Arris en de Compal. De Arris heeft al lange tijd een firmware probleem dat wanneer je twee of meer Deco's in AP mode achterop modem aansluit je een loop krijgt. Arris heeft ijzer frontje om de lan poorten.

Beste blijft altijd, ook in AP mode (ongeacht firmware probleem) : Modem > Deco > switch > rest netwerk en Deco's. Of je nu in router mode of AP mode zet :) Raad TP-link ook aan op hun website.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@dewiss1993 ah zo kun je de arris herkennen, wist ik niet

Jouw setup is idd wat aangeraden wordt maar in ap mode werkt het ook via:
Modem-switch-rest netwerk en deco

De meeste kabels komen samen in de meterkast en dat is precies waar je geen ap wilt. Daarom alles in switch in meterkast en accesspoints over huis verspreiden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:42
Waarom zou je precies het signaal van je modem uit willen zetten? Die fungeert toch alleen maar als extra AP als je er geen Deco in de buurt hebt staan?

Zo heb ik het iig ingericht en het werkt top. Enige nadeel is dat de modem een dedicated 5ghz uitzendt en de deco’s niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Nou je wilt dat het 1 netwerk wordt.
Dat kan wel maar dan moet je precies weten hoe je de deco/provider ap moet instellen.

Daarbij, deco doet 802.11krv en dat werkt niet met een los ap erbij (die dat niet kan)

3 nodes is vaak zat als je positionering goed is. Als bruggetje op dat laatste: provider wifi staat vaak in meterkast wat een slechte plek is

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-03 23:34
laurens0619 schreef op zondag 4 april 2021 @ 20:17:
@dewiss1993 ah zo kun je de arris herkennen, wist ik niet

Jouw setup is idd wat aangeraden wordt maar in ap mode werkt het ook via:
Modem-switch-rest netwerk en deco

De meeste kabels komen samen in de meterkast en dat is precies waar je geen ap wilt. Daarom alles in switch in meterkast en accesspoints over huis verspreiden
Ook aan het serienummer trouwens. De Compal begint van met "DDAP" en Arris met "ABAP.... of AAP..." :)

Wat je ook kan doen als je Deco in router modus wilt. Twee kabels naar de woonkamer leggen. Dan heb je een inkomende feed vanuit meterkast en kan je weer via de andere utp kabel naar meterkast terug doorlussen via een switch naar andere ruimtes. Zet je modem mooi in bridge :)

• juliank
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07:56
hallo, ik heb ook zojuist de M4 tripple pack besteld. Alleen zit ik met 2 vragen, kan je custom DNS instellen? en zijn er traffic stats beschikbaar van hoeveel GB een device gebruikt heb permaand of per jaar etc etc

• Chrisqq
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-03 21:28
Waardeloos systeem om in te stellen.
Direct terug gestuurd naar Ziggo vanwege alle ellende die het met zich mee brengt.

Conflicten, geen netflix meer , Hue verlichting van slag etc etc

1 van 10 sterren

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-03 21:12

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

www.google.nl

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee