Toon posts:

Deco M5 op KPN V12 aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-05 18:18
Hoi,

Inmiddels heb ik een Deco M5 setje besteld en hopelijk komt deze morgen binnen. KPN staat ook geïnstalleerd.

Ik heb hier een KPN V12 box welke ik kan benaderen via mijnmodem.kpn. Om Deco in te stellen moet ik volgens mij de wifi van de KPN box uitzetten, de eerste Deco bekabeld aansluiten en verder de stappen in de Deco app volgen, klopt dat?

Maakt het nog uit waar ik de eerste Deco aansluit? ik heb namelijk vanuit de router een kabel naar de woonkamer liggen, hier zit een switch met kabels naar de PS5 en het Tv kastje. Als ik de eerste daar aansluit, heb ik natuurlijk meteen in de woonkamer betere wifi dan als ik dit in de meterkast aansluit (waar de router staat). Of klopt mijn aanname niet? En kan dit gewoon?

En het uitzetten van de wifi is echt zo simpel als het klinkt?

Skoda Enyaq iV80 Sportline | Easee Home | REC Alpha Pure 4400W

Beste antwoord (via crimby op 27-03-2021 14:44)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:01
Als die op router staat dan moeten alle andere decos achter de lan poort van de hoofd deco zitten.

Hij moet dus in ap mode in jouw geval. Werkt het dan ook niet op de hoofd deco?

Heb je wel dhcp etc aangelaten op de kpn?

Indien alleen niet op de satellieten:
De deco is best kieskeurig qua switch. Zet eens een goedkope tplink centraal ipv de experiabox switch

[Voor 57% gewijzigd door laurens0619 op 25-03-2021 20:06]

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

• laurens0619
Ik heb hier een KPN V12 box welke ik kan benaderen via mijnmodem.kpn. Om Deco in te stellen moet ik volgens mij de wifi van de KPN box uitzetten, de eerste Deco bekabeld aansluiten en verder de stappen in de Deco app volgen, klopt dat?
Ja

Maakt het nog uit waar ik de eerste Deco aansluit?
Als je hem in AP mode zet (Raad ik aan) dan niet

ik heb namelijk vanuit de router een kabel naar de woonkamer liggen, hier zit een switch met kabels naar de PS5 en het Tv kastje. Als ik de eerste daar aansluit, heb ik natuurlijk meteen in de woonkamer betere wifi dan als ik dit in de meterkast aansluit (waar de router staat). Of klopt mijn aanname niet? En kan dit gewoon?
Klopt, en ja doen

Ga je de andere nodes ook bekabeld aansluiten?

• crimby
laurens0619 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:36:
Ga je de andere nodes ook bekabeld aansluiten?
Op zolder sowieso. Op de slaapkamer uiteindelijk ook maar dan moet ik nog even een switch aanschaffen omdat ik daar ook een KPN tv kastje heb staan.

• laurens0619
crimby schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:40:
[...]

Op zolder sowieso. Op de slaapkamer uiteindelijk ook maar dan moet ik nog even een switch aanschaffen omdat ik daar ook een KPN tv kastje heb staan.
In theorie moet je gewoon de kpn decoder in de deco kunnen stoppen (zit twee poort switch in)

• crimby
laurens0619 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:40:
[...]

In theorie moet je gewoon de kpn decoder in de deco kunnen stoppen (zit twee poort switch in)
Helemaal top! Ga ik dat eerst proberen :-) thanks!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 15:58

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Let daar even mee op. kpn iptv werkt met VLAN 4 en dat komt niet altijd goed door de Decos heen.
je kan als je inlogt op de webinterface van de hoofddeco de optie IGMP snooping aanzetten.

Dan zou het moeten werken.

Dat is als je deze in accesspoint mode hebt staan.
(in routermode heb je een aparte vlan optie in de app)

[Voor 20% gewijzigd door fordrwd4ever op 23-03-2021 13:16]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:46
KPN werkt helemaal niet met vlan's, dat zit alleen tussen de het Kpn netwerk en de Experiabox, daarachter is alle untagged.
En uiteraard moet alles IGMP snooping ondersteunen zo gauw je multicast wilt gebruiken (iptv = multicast).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 15:58

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Toch wel, kpn iptv zit op vlan 4. (hebben ook een eigen ip range, die heel anders is)
internet gebruikt geen vlan.

Met alleen IGMP snooping ben je er nog niet namelijk.
Kom dit probleem regelmatig tegen met Deco setjes namelijk.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• laurens0619
fordrwd4ever schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:31:
Toch wel, kpn iptv zit op vlan 4. (hebben ook een eigen ip range, die heel anders is)
internet gebruikt geen vlan.

Met alleen IGMP snooping ben je er nog niet namelijk.
Kom dit probleem regelmatig tegen met Deco setjes namelijk.
Dat was bij bridged iptv zo en dan nog leefde dat vlan alleen aan de buitenkant, intern niet. Met routed iptv krijgt je tv decoder gewoon een lan ip zonder vlan tag

• crimby
De deco’s zijn binnen en meteen aangesloten. Heb nu:
Glasvezel kastje —> KPN V12 —> Deco

Op de KPN V12 heb ik wifi uitgezet en de deco is geconfigureerd. Alle deco’s zijn met de kabel verbonden via de KPN V12.

Nu werkt de hoofd deco goed, maar ondanks dat de andere deco’s via kabel verbonden zijn, pakken ze enkel het wifi signaal op.

De bedrijfsmodus staat nu op router. Als ik deze op accesspoint zet dan heb ik helemaal geen wifi.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
Als die op router staat dan moeten alle andere decos achter de lan poort van de hoofd deco zitten.

Hij moet dus in ap mode in jouw geval. Werkt het dan ook niet op de hoofd deco?

Heb je wel dhcp etc aangelaten op de kpn?

Indien alleen niet op de satellieten:
De deco is best kieskeurig qua switch. Zet eens een goedkope tplink centraal ipv de experiabox switch

[Voor 57% gewijzigd door laurens0619 op 25-03-2021 20:06]

• crimby
laurens0619 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:04:
Ik heb geen switches liggen hier hehe.
Als ik de deco’s in AP modus wil gebruiken, moet ik dan wel de wifi van mijn v12 router uit zetten of dan juist niet?

Heb nu dus alle deco’s rechtstreeks op de v12 via kabel aangesloten.

• laurens0619
crimby schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:06:
[...]

Ik heb geen switches liggen hier hehe.
Als ik de deco’s in AP modus wil gebruiken, moet ik dan wel de wifi van mijn v12 router uit zetten of dan juist niet?

Heb nu dus alle deco’s rechtstreeks op de v12 via kabel aangesloten.
Sluit er eerst een 1 aan in ap mode en zorg dat je dat werkend krijgt
Wifi op de v12 kan beter uit ja

• crimby
laurens0619 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:10:
[...]

Sluit er eerst een 1 aan in ap mode en zorg dat je dat werkend krijgt
Wifi op de v12 kan beter uit ja
Nou alles herstart en deco 1 ingesteld en gaat goed, deco 2 gaat ook goed en deco 3 instabiel en valt uit. Vervolgens 1 en 2 ook offline.
Wifi op de v12 staat uit, decos bekabeld aan de v12 gekoppeld in AP modus.

• laurens0619
crimby schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:56:
[...]

Nou alles herstart en deco 1 ingesteld en gaat goed, deco 2 gaat ook goed en deco 3 instabiel en valt uit. Vervolgens 1 en 2 ook offline.
Wifi op de v12 staat uit, decos bekabeld aan de v12 gekoppeld in AP modus.
Kun je eens voor de test
Deco 1 in experiabox. Kabel uit deco 1 naar deco 2, kabel uit deco 2 naar deco 3

Als het dan wel werkt zit je switch te etteren en moet je ff losse switch halen, wel gek want dan had het bij de 2e node al mis moeten gaan maar soit

Edit: sluit je ze los aan of heb je er direct apparatuur achter als de tv ontvanger of ps4

[Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 25-03-2021 21:06]

• crimby
laurens0619 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:03:
[...]

Kun je eens voor de test
Deco 1 in experiabox. Kabel uit deco 1 naar deco 2, kabel uit deco 2 naar deco 3

Als het dan wel werkt zit je switch te etteren en moet je ff losse switch halen, wel gek want dan had het bij de 2e node al mis moeten gaan maar soit
Als test kan dat wel inderdaad. Maar met switch in dit geval bedoel je dan dus de v12 toch? Er zit geen verdere switch tussen namelijk. Overigens ging het net ook al bij de tweede mis.

Als dit wel werkt, dan moet ik dus de volgende opstelling maken?
Glasvezel —> kpn v12 —> losse switch —> deco 1 / 2 / 3?

• laurens0619
@crimby klopt, wel de juiste switch kopen, geen dlink iig. Ik ben fan van netgear gs105e

[Voor 71% gewijzigd door laurens0619 op 25-03-2021 21:11]

• crimby
laurens0619 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:09:
@crimby klopt, wel de juiste switch kopen, geen dlink iig. Ik ben fan van netgear gs105e
Hoop dat het de oplossing is!
Heb nu de kpn v12 op deco 1, deco 2 op deco 1 en deco 3 op deco 2 en dan gaat het helemaal goed en blijft het stabiel.

Ik heb deze besteld: https://www.wehkamp.nl/ne...orderdetail_product_image

Is dat de goede?

[Voor 17% gewijzigd door crimby op 25-03-2021 21:43]

• laurens0619
crimby schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:25:
[...]

Hoop dat het de oplossing is!
Heb nu de kpn v12 op deco 1, deco 2 op deco 1 en deco 3 op deco 2 en dan gaat het helemaal goed en blijft het stabiel.

Ik heb deze besteld: https://www.wehkamp.nl/ne...orderdetail_product_image

Is dat de goede?
Ik bedoelde eigenlijk deze maar die van jou zal ook wel werken

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Edit: hmm die gs105ge lijkt geen igmp snooping te kunnen, weet niet zeker of die info klopt maar dat gaat je wel dwars zitten met iptv
De gs105e kan dat iig wel

[Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 25-03-2021 21:49]

• crimby
laurens0619 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:46:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk deze maar die van jou zal ook wel werken

pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

Edit: hmm die gs105ge lijkt geen igmp snooping te kunnen, weet niet zeker of die info klopt maar dat gaat je wel dwars zitten met iptv
De gs105e kan dat iig wel
Ooh ik heb gewoon verkeerd gelezen! Ik dacht dat het de Netgear gs105e of netgear gs105e prosafe was hehe. Heb nu de goede besteld! Thanks!
Morgen hopelijk binnen en dan kan ik dat zaterdag even installeren :-)

• laurens0619
@crimby ik ook, kreeg spontaan dyslexie van die productnaam. Gelukkig zag ik aan de kleur dat het een ander model was hehe

• crimby
laurens0619 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:26:
@crimby ik ook, kreeg spontaan dyslexie van die productnaam. Gelukkig zag ik aan de kleur dat het een ander model was hehe
Met switch doet ie het perfect! Thanks voor de hulp!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:59
crimby schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 14:43:
[...]

Met switch doet ie het perfect! Thanks voor de hulp!
Ik heb hier precies hetzelfde probleem icm de Zyxel T50 van Online.nl!

Heb je nu op 1 poort van je KPN V12 de Netgear gs105e switch met daarachter de 3 Deco's in AP mode? Indien dat werkt ga ik namelijk ook diezelfde switch aanschaffen :)

Voor de volledigheid, dus deze?: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E

[Voor 17% gewijzigd door -Edwin- op 24-04-2021 16:14]

• crimby
-Edwin- schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 16:07:
[...]

Ik heb hier precies hetzelfde probleem icm de Zyxel T50 van Online.nl!

Heb je nu op 1 poort van je KPN V12 de Netgear gs105e switch met daarachter de 3 Deco's in AP mode? Indien dat werkt ga ik namelijk ook diezelfde switch aanschaffen :)

Voor de volledigheid, dus deze?: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
Volgens mij wel, in ieder geval die ene die hierboven gepost is!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hansvw22
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 17:46
Dankjewel.
Ik heb afgelopen dagen met precies hetzelfde probleem rond gelopen. En dankzij een switch na de kpn v12 doet de m5 het in ap mode.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee