Toon posts:

Manier gezocht voor methode plaatsing vensterbank

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:32
In het hele huis heb ik nieuwe kozijnen laten plaatsen. De nieuwe houten kozijnen liggen ca 6-7 cm naar binnen van buiten gemeten. De spouw is 7 cm. Links en rechts zitten spouwlatten, en de kozijnen zijn door de spouwlatten heen aan het buitenblad bevestigd met spax bouten.

De oude (kunststof ) kozijnen waren rondom voorzien van een massief plastic omlijsting, en een stenen vensterbank van 18mm dik. De vensterbank lag op een dikke laag specie op het binnenblad, zo dik dat het oppervlak precies onder het kozijn paste. Nu waren die kozijnen aan de binnenkant ‘kleiner’ dan aan de buitenkant. Dus er was sowieso veel op te vullen.

Anyway, dit is nu het resultaat. Ik kijk zo de spouw in, die overigens binnenkort wordt gevuld met eps.

De bedoeling is dat ik een hardhouten vensterbank bij allemaal wil terugplaatsen, en ik ben zoekende naar een manier waarop.

Het hoogteverschil tussen kozijn en binnenblad is niet bij alle kozijnen precies hetzelfde.
Is het verstandig om eerst een lat op het binnenblad te zetten, tot bijv 22mm onder het kozijn, zodat de vensterbank van 21mm dik zo op de lat ligt, en deels onder het kozijn? Of monteer ik de vensterbank beter tegen het kozijn aan, en moet ik dus eerst hoger?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:57
Met gips opvullen en daar de vensterbank op? Zou wel zorgen dat je net tegen je kozijn aan komt anders ziet het er niet uit :)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:27

JdM

Gas?Gas!

Als die binnenmuur nog wordt afgewerkt zou ik een bekisting tegen de wand plaatsen en opvullen met specie zodat de vensterbank tegen de onderkant van het kozijn uitkomt. Na verwijderen bekisting de muur afwerken zoals je van plan bent (stucen?)

[Voor 18% gewijzigd door JdM op 25-03-2021 21:16]

N54 powered

• paQ
JdM schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:15:
Als die binnenmuur nog wordt afgewerkt zou ik een bekisting tegen de wand plaatsen en opvullen met specie zodat de vensterbank tegen de onderkant van het kozijn uitkomt. Na verwijderen bekisting de muur afwerken zoals je van plan bent (stucen?)
Alles wordt uiteindelijk gestuct.
Met een bekisting, wordt het vreselijk moeilijk de hoogte bepalen, of onder elk raam moet ik bekisting op hoogte maken. Dat is serieus veel werk -O-

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:04

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Stellen met een paar latten en dan een paar dotten (geschikte) pu montage schuim eronder? Daarna smeer je de boel dicht met stuc?

[Voor 18% gewijzigd door deWit op 25-03-2021 21:22]

• paQ
deWit schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:21:
Stellen met een paar latten en dan een paar dotten (geschikte) pu montage schuim eronder?
Ja dat was het eenvoudigst. De latten zou ik nog kunnen vastschroeven van boven naar beneden.

• JdM

JdM

Gas?Gas!

paQ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:18:
[...]

Alles wordt uiteindelijk gestuct.
Met een bekisting, wordt het vreselijk moeilijk de hoogte bepalen, of onder elk raam moet ik bekisting op hoogte maken. Dat is serieus veel werk -O-
Een bekisting is in dit geval niet meer dan een plank tegen de muur schroeven op de juiste hoogte. Als je een waterpaslijn (met een lat en waterpas even uitmeten) vanaf onder het raamkozijn aanhoudt om de hoogte van de bekisting te bepalen is het in no time gefixt toch? Dan stort je daarna de zaak vol met specie. Misschien begrijpen we elkaar niet goed.

N54 powered

• paQ
JdM schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:36:
[...]

Een bekisting is in dit geval niet meer dan een plank tegen de muur schroeven op de juiste hoogte. Als je een waterpaslijn (met een lat en waterpas even uitmeten) vanaf onder het raamkozijn aanhoudt om de hoogte van de bekisting te bepalen is het in no time gefixt toch? Dan stort je daarna de zaak vol met specie. Misschien begrijpen we elkaar niet goed.
Ah zo... ok, maar wat is daar beter aan dan een stellat te gebruiken?

• JdM

JdM

Gas?Gas!

paQ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:38:
[...]

Ah zo... ok, maar wat is daar beter aan dan een stellat te gebruiken?
Niks, je noemt het alleen anders. Ik noem het betimmeren van zo'n gat eerder een bekisting, omdat je het gaat vullen met specie daarna. Een stellat gebruik je om een hoogte/waterpas/haakse lijn te stellen. Het zit hem dus gewoon in het woordgebruik. Komt nog bij dat ik nergens heb gezegd dat een stellat zoals wordt voorgesteld niet zou kunnen, zeker gezien er hetzelfde mee wordt bedoeld :9

N54 powered

• paQ
JdM schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:47:
[...]

Niks, je noemt het alleen anders. Ik noem het betimmeren van zo'n gat eerder een bekisting, omdat je het gaat vullen met specie daarna. Een stellat gebruik je om een hoogte/waterpas/haakse lijn te stellen. Het zit hem dus gewoon in het woordgebruik. Komt nog bij dat ik nergens heb gezegd dat een stellat zoals wordt voorgesteld niet zou kunnen, zeker gezien er hetzelfde mee wordt bedoeld :9
Nu doel ik op de optie van @deWit :+
Dus ophogen met een lat tot de juiste hoogte en daarop de vensterbank.

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:11
Kun je het binnenbad niet ‘opmetselen’ of uitvullen met grof hout tot een minimale hoogte (cm-werk) en de rest vervolgens uitvullen met bv. hout of cement tot perfecte hoogte (mm-werk) en daar de vensterbank op leggen?
Er lijkt obv de foto nog een behoorlijk verschil te zitten tussen bovenkant binnenmuur tot onderkant kozijn.

Wat normaal gedaan wordt is de vensterbank tegen het kozijn plaatsen. Geeft je namelijk nog wat stelruimte..

Edit:
Zo ziet het er in mijn huis nu uit, met cement uitgevuld tot gewenste hoogte -2mm en vervolgens afgewerkt met stuc Straks smeer ik de boel in met wat tegellijm en schuif ik de vensterbank erin (graniet) tegen het kozijn aan. Levering vensterbank is vertraagd maar normaal werk je je stuc tegen de vensterbank aan (is makkelijker). Nu moest ik met een tijdelijke lat werken om het stucwerk strak te krijgen.

[Voor 47% gewijzigd door Joost.B op 25-03-2021 22:00]

• JdM

JdM

Gas?Gas!

paQ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:50:
[...]

Nu doel ik op de optie van @deWit :+
Dus ophogen met een lat tot de juiste hoogte en daarop de vensterbank.
Wat bedoel je hier precies mee dan? Je wil een houten lat op maat (dikte?) (tussen de muren in plaatsen?) op bepaalde hoogte en daarop dan je vensterbank? Waar maak je die lat dan aan vast en laat je die zitten als steun?
Je vult het beter op met een vormvast materiaal lijkt me, hout werkt en een half loskomende vensterbank wil je niet. Ik begrijp de moeilijkheidsgraad niet zo.
Zoals @Joost.B ook laat zien is wat je ongeveer over wil houden zodat je daarna je vensterbank met montagekit of tegellijm zoals in zijn geval (omdat hij een steen op steen verbinding maakt).

N54 powered

• paQ
JdM schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:12:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee dan? Je wil een houten lat op maat (dikte?) (tussen de muren in plaatsen?) op bepaalde hoogte en daarop dan je vensterbank? Waar maak je die lat dan aan vast en laat je die zitten als steun?
Je vult het beter op met een vormvast materiaal lijkt me, hout werkt en een half loskomende vensterbank wil je niet. Ik begrijp de moeilijkheidsgraad niet zo.
Zoals @Joost.B ook laat zien is wat je ongeveer over wil houden zodat je daarna je vensterbank met montagekit of tegellijm zoals in zijn geval (omdat hij een steen op steen verbinding maakt).
Ik zat meer op bijv een lat òp het binnenblad monteren, bijvoorbeeld met slagpluggen even vastzetten, in dikte 22, of 27, nagelang dik genoeg is, en daar de vensterbank op vastkitten.

• JdM

JdM

Gas?Gas!

paQ schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Ik zat meer op bijv een lat òp het binnenblad monteren, bijvoorbeeld met slagpluggen even vastzetten, in dikte 22, of 27, nagelang dik genoeg is, en daar de vensterbank op vastkitten.
Ja precies, niet doen want dat wordt een wankel geheel. Die lat krijg je ook niet netjes waterpas en op de juiste hoogte zonder allerlei kunst en vliegwerk lijkt me. Slagpluggen zijn niet heel stevig en je ramt die baksteen zo doormidden/los. Ik zie niet voor me hoe je die lat stevig vast krijgt met als resultaat een goede en echt stevige ondergrond zoals dat met een vormvast materiaal wel gebeurt.
Wat is erop tegen dan om het gewoon op te vullen met specie? Dat is echt een karweitje van niks+ het kost geen drol aan € en aan werktijd.

N54 powered

• paQ
Okidoki :)

Dan maak ik wat cement aan, of iets anders dat goed plakt. Ondersabelingsmortel is fijn spul. Wel duur.

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Links en recht heb je niet veel ruimte.

Een gipsen strook op. Het stelkozijn schroeven welke dan gelijk is aan de voorkant metselwerk, die ook aan de bovenkant, ter plaatsen van het metselwerk de naad af schuimen met PUR 310, https://www.toolstation.n...m310-pistoolschuim/p16711

Wel voor het pureren een paar rachel tussen het gips klemmen, anders drukt de pur het gips naar binnen. Je kan ok beter het gips iets wijder drukken, de Stucadoor maakt het wel weer mooi haaks. Ook goot het metselwerk stof vrij maken en bevochtigen voor het purren voor een betere hechting.

De onderzijde kan het zelfde maar als de naad groter wordt als 20 a 30mm zou ik er eerst een laag stenen op metselen.

Als je de Stucadoor hem rondom in de hoek speren laat zetten en stuc en kan je achteraf je hardhoiten vensterbank er in lijmen met een montage kit.

Ik zou de zijkant juist niet met specie aanwerken, grote kans dat dit op den duur los gaat zitten.

[Voor 11% gewijzigd door Rick-- op 26-03-2021 06:53]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:26

BazzH

Kei-goed...

Mijn aannemer heeft gewoon een metselaar laten komen om aan de buitenkant een hogere vensterbank te metselen en de gemetselde binnenmuur iets op te metselen. We hadden iets meer hoogte nodig daar vanwege de nieuwe keuken.

Think smart........ Act stupid........

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:44
paQ schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 06:26:
Okidoki :)

Dan maak ik wat cement aan, of iets anders dat goed plakt. Ondersabelingsmortel is fijn spul. Wel duur.
Staat op marktplaats genoeg voor een redelijke prijs, ga toevallig zo wat oppikken voor een 10tje per zak. Mocht het wat te oud zijn is dat voor deze toepassing ook geen probleem, het heeft niks te hebben.

Ondersabelingsmortel is trouwens wel wat overdreven hier, constructief heeft het niks te hebben en wat krimp is ook geen heel groot probleem. Ik zou gewoon zelf wat mortel aanmaken met wat zand en cement, of zelfs met gips e.e.a.uitvullen.

[Voor 21% gewijzigd door lithoijen op 26-03-2021 15:46]

• paQ
Maar het plakt zo goed :+

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee