Toon posts:

hoe lees ik mij in op airco's en wat heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:44
Binnenkort komt een bedrijf een inventarisatie doen voor een airco. Meestal probeer ik mij in te lezen in de materie maar ik krijg niet het gevoel dat dit hetzelfde is zoals met zonnepanelen.
Toch zou ik graag de juiste vragen willen stellen over wat voor mij belanrijk is zodat ik niet later toch een te grote installatie heb of iets wat het net niet is. ik probeer het voor me uit te schrijven en hoop dat jullie mij nog verder helpen in wat ik nog moeten weten of vragen.

Specificaties huis:
- BENG huis uit 2018 met RC van 6 rondom. Tripple glas zelfs in het dakraam.
- Elke verdieping vloerverwarming verwarmd door gas. Na wat zelfstandig waterzijdig inregelen gezakt naar ~600m3 per jaar.
- Koken is elektrisch :)
- Zon voorkant van het huis op ZZW.
- Hoekhuis met uitbouw achter, dus elke ruimte is te bereiken via 1 zijmuur die tussen ~12 en ~2 in de zon staat. 1 slaapkamer zou nog een leiding van +/-(4m) buiten krijgen om het hoekje heen.
- Redelijk veel ramen dus wel licht in huis. Geen zonnewering nog omdat screens net zoveel zouden kosten als de airco (lijkt me) en ik waarschijnlijk toch een airco nodig hebt als het lang warm blijft.
- Genoeg zonnepanelen om airco te compenseren.
- WTW die s'nachts probeerd te koelen maar bij lange na de capaciteit niet heeft van een airco.

Wat ik merk dat het goed geisoleerd is, maar als het lang warm blijft, stijgt de temperatuur toch elke dag 1 graad als het buiten +/-30 graden is.
Afgelopen zomers liep dat op tot 27/28 graden in de avond en 25/26 graden in de ochtend.
Mijn idee is om in ieder geval de woonkamer (48m2)te koelen en de grote slaapkamer (18m2) aan de voorkant van het huis.
Als het te betalen is ook de 2 slaapkamers (11m2 en 7m2) achter en een ruimte op "zolder" (48m2?) waar later een dakkapel komt.
Waarschijnlijk wordt het een oplossing met 2 buitenunits die elk 2 binnenunits aandrijven.(verwacht ik)
Maar waar ik het meeste mee zit is dat het dan waarschijnlijk 1 hele grote (dure) buitenunit wordt die de slaapkamer en woonkamer/keuken gaat koelen en 1 kleinere die ruimtes gaat koelen die alleen een paar uur in de ochtend in de zon staan.

Dit is het beeld dat ik zelf heb dat de oplossing wordt om niet te lange leidingen te krijgen. Maar zijn er nog punten waarvan jullie denken dat die anders moeten of waar ik naar moet vragen of op moet letten?

- Ik dacht aan bruine overkapping van de leidingen ipv die witte.
- Is er bij iemand een andere oplossing geboden die logischer is?
- Welke prijsrange was die oplossing voor dat werk? Makkelijk te bereiken via zijkant en elke kamer ruimte om deze vast te schroeven direct bij de ingang.
- Zijn er merken waar ik vandaan wil blijven?
- Hoeveel onderhoud is nodig bij een airco?
- welke min en max hebben de binnenunits en buitenunits?

Alvast bedankt voor jullie ideeen. :P

EDIT: punten van verwarming toegevoegd na vraag.

[Voor 3% gewijzigd door gr8-jen op 25-03-2021 15:14]

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Al gezocht hier op het forum? Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen
2500+ posts aan leesplezier :Y

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• gr8-jen
Haha, ja goed leesvoer voor van het weekend.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 17:01
Hoe verwarm je je huis? Is het een optie om via vloerverwarming te koelen en verwarmen met een warmtepomp?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:16
naftebakje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:04:
Hoe verwarm je je huis? Is het een optie om via vloerverwarming te koelen en verwarmen met een warmtepomp?
En dat in combinatie met goede zonwering?

Energie die er niet in komt, hoef je ook niet af te voeren.

(Ja, ik weet het. Typische Tweaker-reactie, want ik geef geen antwoord op de vraag) :+

[Voor 12% gewijzigd door Joris748 op 25-03-2021 15:10]

• naftebakje
@Joris748 TS lijkt overtuigd dat die zinloos zijn. Zijn keuze.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• gr8-jen
Ik zit nog op het gas qua verwarming met op elke verdieping vloerverwarming.

Momenteel zijn er een helebloel planten en stekjes in het raam (op meerdere verdiepingen )waardoor de WAF laag is om zonnewering te plaatsen. ;)
Ik ben zelf ook bang dat ik na die kosten alsnog een airco nodig hebt omdat het alsnog geleidelijk opwarmt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:27
Is ook zo. Je huis wordt warmt met zonwering wat minder snel op, maar als het een week erg warm is verlies je die strijd altijd ook met zonwering.
Een goed geïsoleerd huis is natuurlijk ook met koelen een voordeel.

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:28
Begrijp ik het goed dat de WTW al reeds kan koelen. Maar die net niet genoeg koel vermogen heeft?

Dan zou zonwering wel een optie zijn ook voor lange termijn als je er daarmee voor zorgt dat de WTW het wel bij kan houden. En zou zeggen dat hoog zomer die stekjes gewoon buiten kunnen staan. Ze staan nu alleen binnen omdat het buiten nog niet warm genoeg is.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-03 17:07

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

- Ik dacht aan bruine overkapping van de leidingen ipv die witte.
Eerst maar eens een offerte, vraag kan je altijd neerleggen bij de installateur.

-
Is er bij iemand een andere oplossing geboden die logischer is?
? voor wat ?
- Welke prijsrange was die oplossing voor dat werk? Makkelijk te bereiken via zijkant en elke kamer ruimte om deze vast te schroeven direct bij de ingang.
Ik moest rekening houden met 1500 incl montage per unit ongeveer. Dit was met 1 centrale multi-split.
- Zijn er merken waar ik vandaan wil blijven?
Als je het zelf niet gaat doen, kom je waarschijnlijk toch uit op Mitsubishi, Daikan etcetra.
- Hoeveel onderhoud is nodig bij een airco?
Ik ga 1 keer in de 2 maanden even langs mijn binnen-units (gebruik ook voor verwarmen). Buiten-unit 1x keer in de 5 jaar volgens de installateur. Ik moet dan eerst een transportlift huren ivm hoogte en platdak.

- welke min en max hebben de binnenunits en buitenunits?

? ?

"We never grow up. We just learn how to act in public"

• naftebakje
gr8-jen schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:10:
Ik zit nog op het gas qua verwarming met op elke verdieping vloerverwarming.

Momenteel zijn er een helebloel planten en stekjes in het raam (op meerdere verdiepingen )waardoor de WAF laag is om zonnewering te plaatsen. ;)
....
Ik denk dat je plantjes het fijn gaan vinden als ze op warme dagen niet staan te bakken in de hete zon.
Als het in de planning staat om binnen afzienbare tijd over te schakelen naar warmtepomp, zou ik die gebruiken om te koelen, dan heb je zomer en winter plezier/winst van je installatie.

Warmte stijgt sowiezo, zou het geen goedkopere optie zijn om in de bovenste ruimte een airco te voorzien, en in die ene hittegolf de deuren open te laten zodat de koelte naar beneden daalt? De WTW zal een beetje meehelpen om de koelte te verdelen.

WTW nachtkoeling is geen echte koeling, gebruikt gewoon het principe dat het 's nachts kouder is dan overdag, dus dan wordt de bypass ingeschakeld (boven een instelbare temperatuur) om direct koele buitenlucht binnen te blazen (anders wordt die opgewarmd met de warme lucht uit je huis).
Dat scheelt wel wat, beter dan niets, maar als het 's nachts 22° is zal je huis niet tot 22° afgekoeld geraken.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee