Toon posts:

Extra groep of verdelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Dave85
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06-2022
Groepenkast

Beste, wij zijn bezig met het aanschaffen van een nieuwe keuken.

Hierbij krijgen wij extra erbij een stoomoven, onze groepenkast zit vervolgens zo in elkaar;

- 1 groep is een kookgroep
- 1 groep voor de vaatwasser (16A 230v)
- 1 groep voor overige WCD

Echter is het niet heel gemakkelijk in onze woning nieuwe groep erbij te plaatsen aangezien we in appartement wonen en wij alleen dat kunnen bereiken met nieuwe leidingen in te frezen.

Is het toegestaan om de Oven bij de vaatwasser te betreken aangezien wij deze toch alleen in ochtend of nacht aanzetten.

De oven heeft een aansluitwaarde van 3.6kw.

Ik heb een foto bijgevoegd van de meterkast.

Alle reacties

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:00
Het officiële antwoord:

Volgens de NEN 1010 moeten alle apparaten met een vermogen van meer dan 2000 Watt op een aparte groep worden aangesloten.

Dus ja, vaatwasser en oven (beiden 2000W+) moeten dus een eigen groep hebben.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05
In de praktijk heb je daar verdelers voor. Ter illustratie: quooker verkoopt ze in de shop, maar je kunt ze ook ergens anders heus wel vinden: https://www.quooker.nl/powerswitch-31-253-03-1.html

Wat een ieniemieni groepenkastje trouwens, 4 groepen en koken, dat was het?

[Voor 17% gewijzigd door Floor-is op 25-03-2021 13:56]

Bericht hierboven

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:56

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

kemphaas schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:49:
Het officiële antwoord:

Volgens de NEN 1010 moeten alle apparaten met een vermogen van meer dan 2000 Watt op een aparte groep worden aangesloten.

Dus ja, vaatwasser en oven (beiden 2000W+) moeten dus een eigen groep hebben.
offtopic:
Is dat later niet aangepast in NEN1010:2015 naar:

"De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.", waarbij de harde 2 kVA vervallen is?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:00
gorgi_19 schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:03:
[...]

offtopic:
Is dat later niet aangepast in NEN1010:2015 naar:

"De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.", waarbij de harde 2 kVA vervallen is?
True, dus naast je vaatwasser zouden er nu nog wel wat lampen bij mogen.

Verandert alleen niks aan vaatwasser + oven op 1 groep.
Als apparaten op één groep zitten, moeten ze theoretisch tegelijk kunnen "opereren", of dat nu in de praktijk gebeurd of niet.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Vroeger was het in België een hack mogelijk; door op je eendraadsschema een stopcontact te tekenen ipv het symbool van een wasmachine kwamen de extra eisen te vervallen.
Met de grote update laatst is het dacht ik omgezet met iets genre "stopcontact bedoeld voor apparaat met aansluitwaarde >= 2000W" waardoor die uitweg is afgesloten.
Misschien in NL nog mogelijk om te beweren: "dat stopcontact achter de oven, pff, ik weet niet of die voor de oven is hoor" :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:47
naftebakje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:08:
Vroeger was het in België een hack mogelijk; door op je eendraadsschema een stopcontact te tekenen ipv het symbool van een wasmachine kwamen de extra eisen te vervallen.
Met de grote update laatst is het dacht ik omgezet met iets genre "stopcontact bedoeld voor apparaat met aansluitwaarde >= 2000W" waardoor die uitweg is afgesloten.
Misschien in NL nog mogelijk om te beweren: "dat stopcontact achter de oven, pff, ik weet niet of die voor de oven is hoor" :+
Ook al mag het, dan nog moet je het niet willen...

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:32
Kan je daar ook niet zo'n 'energie-verdeler' schakelaar gebruiken die het ene uitschakelt als je de andere aanzet.
Op die manier voorkom je dat je per ongeluk de boel overbelast.
Dan zal het misschien nog steeds niet mogen, maar heb je wel het probleem opgelost.

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:20
Ik betwijfel of zo'n energieverdeler echt goed gaat werken met een oven en een vaatwasser samen, aangezien beide niet zomaar uit kunnen worden gezet. Enige mogelijkheid die ik daarin zie is als je een vaatwasser hebt die uitschakelen gedurende een programma ondersteunt.

En de oven laten uitschakelen lijkt me nou ook niet echt wenselijk. Heb je net je avondeten in de oven gezet gaat ie vrolijk 5-10 minuten uit omdat de vaatwasser net gaat opwarmen.

Wij hebben dit in ons vorig appartement ook zo gehad, namelijk de oven en de vaatwasser op dezelfde groep. Werkte prima, maar we moesten er uiteraard wel rekening mee houden. De vaatwasser draaide eigenlijk toch altijd 's nachts dus in de praktijk geen enkel probleem.

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 07:53
Een energieverdeler werkt alleen als een van de apparaten 'dom' is zoals een boiler/quooker.
Een moderne oven of vaatwasser pikt het niet als het geleverde vermogen ineens een stuk lager is. De elektronica schakelt waarschijnlijk het apparaat uit.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:18
Tja, als je geld uittrekt voor een nieuwe keuken. Dan hoort dit er gewoon bij. Stroomverdeler dingen zullen hier waarschijnlijk onhandig zijn en delen met een andere grootverbruiker moet je ook niet willen. Dit zijn van die dingen, die je alleen veilig kunt gebruiken als je weet hoe het is aangesloten. Als je tante tijdens een verjaardag effe wat kopjes wil wassen knalt je zekering er uit. Moet je niet willen.

Misschien kun je in een andere dedicated leiding die al naar de keuken gaat draden voor een extra groep bij trekken. Maar ik denk eigenlijk dat dat ook niet mag. Vast wel mensen hier die dat weten.

Verder zie ik een hele oude sticker dat alleen groene groepen onder een aardlek zitten. Heb je een idee welk gedeelte van je huis wel en niet door aardlek beveiligd is? Anders een keer de kap er af schroeven en controleren.

• Dave85
Floor-is schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:55:
In de praktijk heb je daar verdelers voor. Ter illustratie: quooker verkoopt ze in de shop, maar je kunt ze ook ergens anders heus wel vinden: https://www.quooker.nl/powerswitch-31-253-03-1.html

Wat een ieniemieni groepenkastje trouwens, 4 groepen en koken, dat was het?
Inmiddels iemand gesproken die elektrawerk doet, hij gaat onze groepenkast vervangen voor de meest recente norm met alles erop en der aan.

Meer groepen kan wel als wij meer sleuven zouden gaan frezen, echter zien wij dit niet zitten omdat alles netjes gestuukt is.

Hij gaf ook aan dat wij wel een dubbele contactdoos kunnen nemen, alleen wel bedenken dat beide niet tegelijk aankunnen.

• Dave85
AtomicShockwave schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:31:
Tja, als je geld uittrekt voor een nieuwe keuken. Dan hoort dit er gewoon bij. Stroomverdeler dingen zullen hier waarschijnlijk onhandig zijn en delen met een andere grootverbruiker moet je ook niet willen. Dit zijn van die dingen, die je alleen veilig kunt gebruiken als je weet hoe het is aangesloten. Als je tante tijdens een verjaardag effe wat kopjes wil wassen knalt je zekering er uit. Moet je niet willen.

Misschien kun je in een andere dedicated leiding die al naar de keuken gaat draden voor een extra groep bij trekken. Maar ik denk eigenlijk dat dat ook niet mag. Vast wel mensen hier die dat weten.

Verder zie ik een hele oude sticker dat alleen groene groepen onder een aardlek zitten. Heb je een idee welk gedeelte van je huis wel en niet door aardlek beveiligd is? Anders een keer de kap er af schroeven en controleren.
Inmiddels iemand gesproken die elektrawerk doet, hij gaat onze groepenkast vervangen voor de meest recente norm met alles erop en der aan.

Meer groepen kan wel als wij meer sleuven zouden gaan frezen, echter zien wij dit niet zitten omdat alles netjes gestuukt is.

Hij gaf ook aan dat wij wel een dubbele contactdoos kunnen nemen, alleen wel bedenken dat beide niet tegelijk aankunnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:44
Dave85 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 01:22:
Vergeet je dit bij verkoop van je woning niet als gebrek door te geven?

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:25
naftebakje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:08:
Lekker spelen met je eigen veiligheid.. :F

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:25
Anders naar zoiets kijken als je het toch op één groep gaat doen?
https://www.elektrototaal...WeIV0hUkF8WRoCbE8QAvD_BwE

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
DonJunior schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 06:25:
[...]Lekker spelen met je eigen veiligheid.. :F
Op welke manier komt veiligheid daarmee in het gedrang? Alles zit achter een aardlekschakelaar, die zal je leven redden. Dat er geen loze leiding meegetrokken wordt naar de wasmachine, is geen veiligheidsrisico. De zekering beveiligt de bedrading, zowel tegen kortsluiting als overbelasting, dus er gaat niets mis. Een LED lampje combineren in dezelfde kring als een wasmachine, gaat dat problemen geven? Bij verbouwing die er sowiezo aankwam is alles perfect volgens laatste normen gelegd, in tussentijd alles veilig en wettig in orde (ook al wordt er gebruik gemaakt van de vrijheden die er zijn).

Ontopic: Een zekering kan je significant boven de nominale stroom gaan voor die uitvalt, dat voldoet perfect aan alle normen. Een oven van 3.6kW zal 15.65A nemen, een vaatwasser van 2kW 8.7A; met een normale zekering van 16A zal trippen na 40 tot 200 seconden, dus dat gaat mis. Geen optie.
In België worden op stopcontacten 20A zekeringen gezet, die kunnen zo'n belasting minstens een uur aan, dus dat zou wel lukken (sinds 1 juni 2020 niet meer toegestaan echter, dus geen optie).
Mag je in NL 2kW van vaatwasser wel vrij inpluggen? Dan zou je die op een andere kring kunnen verbinden waar geen te zware verbruiker op zitten. Misschien aan andere kant van een muur een stopcontact dat kan verlegd worden?

@DonJunior Zou zo'n schakelaar aanvaardbaar zijn bij keuring? Anders heeft dat weinig nut.

[Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 26-03-2021 12:40]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:21

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb ook gewoon een dubbele WCD waar wasmachine en droger opzitten. Totaal niet gek in een ouder huis. Alleen niet tegelijkertijd gebruiken. Zit verder echt geen risico aan... Ik heb helaas geen 2e vrije groep op zolder.
Aomi schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:24:
Een energieverdeler werkt alleen als een van de apparaten 'dom' is zoals een boiler/quooker.
Een moderne oven of vaatwasser pikt het niet als het geleverde vermogen ineens een stuk lager is. De elektronica schakelt waarschijnlijk het apparaat uit.
Het is in deze casus ook niet om het “te laten werken”

Het is om je groep niet te overbelasten. Dus dat kan in deze casus prima.

TS en huisgenoten weten; nooit oven en vaatwasser tegelijk aan. Mocht er bezoek zijn die dit niet weet of een abusievelijk actie van TS zal de verdeler zijn werk doen. En ja, dan valt de oven uit. Maar dat is juist de bescherming. Het is dus niet bedoeld (in deze casus) om de apparaten tegelijkertijd te laten werken, het is bedoeld om de groep niet te overbelasten.

Dus ik zou er gewoon zo’n ding tussen zetten.

Ik heb zelf wel een aparte groep voor vaatwasser en oven maar in de 6 jaar dat ik hier woon is het hooguit 1 keer voorgekomen dat beide apparaten en tegelijkertijd aanstonden. Dus ik zou prima kunnen leven met 1 groep voor beiden met een apparaat ertussen die de groep beschermt tegen overbelasting.

[Voor 95% gewijzigd door FreakNL op 26-03-2021 12:55]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:59
Kan je de splitsing niet maken met zo'n wasmachine/wasdroger schakelaar? Dan heb je ook 2 apparaten van meet dan 2kW op 1 stopcontact, en wordt b.v. de afwasmachine automatisch tijdelijk uitgeschakeld als de over veel stroom trekt. Omdat afwasmachines vrij domme apparaten zijn, zou ik die het liefste afsluiten van de stroom. Daarnaast ben je in de over echt iets aan het bereiden, dus heeft dat voorrang.

[Voor 196% gewijzigd door MeTooPV op 26-03-2021 12:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:21

FreakNL

Well do ya punk?

Daar heb ik het over @MeTooPV.

Maar dan alleen als beveiliging gebruiken, niet bewust de 2 apparaten gelijktijdig gebruiken. Want daar kunnen ze waarschijnlijk toch niet mee omgaan.

Maar in de praktijk gebruik je de vaatwasser nauwelijks gelijktijdig met de oven (in mijn geval dan).

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:38

decramy

root@birdie:~#

Begrijp ik het goed? Je moet voor de nieuwe keuken een extra kookgroep voor de oven krijgen, naast de bestaande kookgroep? En dan meteen eentje voor de afwasmachine?

Dan zit je toch al meteen aan nieuwe leidingen?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's || Servertje @ www.coloclue.net

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee