Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Extra groep of verdelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• gorgi_19
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16-07 14:07

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

kemphaas schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:49:
Het officiële antwoord:

Volgens de NEN 1010 moeten alle apparaten met een vermogen van meer dan 2000 Watt op een aparte groep worden aangesloten.

Dus ja, vaatwasser en oven (beiden 2000W+) moeten dus een eigen groep hebben.
offtopic:
Is dat later niet aangepast in NEN1010:2015 naar:

"De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.", waarbij de harde 2 kVA vervallen is?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
naftebakje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 15:08:
Vroeger was het in België een hack mogelijk; door op je eendraadsschema een stopcontact te tekenen ipv het symbool van een wasmachine kwamen de extra eisen te vervallen.
Met de grote update laatst is het dacht ik omgezet met iets genre "stopcontact bedoeld voor apparaat met aansluitwaarde >= 2000W" waardoor die uitweg is afgesloten.
Misschien in NL nog mogelijk om te beweren: "dat stopcontact achter de oven, pff, ik weet niet of die voor de oven is hoor" :+
Ook al mag het, dan nog moet je het niet willen...

• kings54
  • Registratie: september 2019
  • Nu online
Ik betwijfel of zo'n energieverdeler echt goed gaat werken met een oven en een vaatwasser samen, aangezien beide niet zomaar uit kunnen worden gezet. Enige mogelijkheid die ik daarin zie is als je een vaatwasser hebt die uitschakelen gedurende een programma ondersteunt.

En de oven laten uitschakelen lijkt me nou ook niet echt wenselijk. Heb je net je avondeten in de oven gezet gaat ie vrolijk 5-10 minuten uit omdat de vaatwasser net gaat opwarmen.

Wij hebben dit in ons vorig appartement ook zo gehad, namelijk de oven en de vaatwasser op dezelfde groep. Werkte prima, maar we moesten er uiteraard wel rekening mee houden. De vaatwasser draaide eigenlijk toch altijd 's nachts dus in de praktijk geen enkel probleem.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:40
Dave85 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 01:22:
Hij gaf ook aan dat wij wel een dubbele contactdoos kunnen nemen, alleen wel bedenken dat beide niet tegelijk aankunnen.
Vergeet je dit bij verkoop van je woning niet als gebrek door te geven?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:26
Anders naar zoiets kijken als je het toch op één groep gaat doen?
https://www.elektrototaal...WeIV0hUkF8WRoCbE8QAvD_BwE

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Daar heb ik het over @MeTooPV.

Maar dan alleen als beveiliging gebruiken, niet bewust de 2 apparaten gelijktijdig gebruiken. Want daar kunnen ze waarschijnlijk toch niet mee omgaan.

Maar in de praktijk gebruik je de vaatwasser nauwelijks gelijktijdig met de oven (in mijn geval dan).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True