Vraag

• len.asdf
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-12-2021
Goedemorgen Tweakers!

Ik werk fulltime in loondienst maar zo af en toe doe ik een freelance klusje. Zo ook voor mijn oude werkgever, echter nadat ik de factuur heb gestuurd vraagt hij om een btw nummer. Die heb ik niet, wat nu?

Achtergrond info:

Ik heb 3 jaar in Antwerpen gewoond en toen ook voor een baas gewerkt. Begin dit jaar ben ik weer terug verhuisd naar NL (jeej). Mijn baas uit Antwerpen vroeg of ik de nieuwsbrief wilde blijven versturen/opmaken en daar hebben wij een vast bedrag voor heel 2021 voor afgesproken.

Volgens de ondernemerscheck van de belastingdienst ben ik geen ondernemer en hoef ik mij dus niet in te schrijven.

Ik heb een factuur gestuurd voor het bedrag dat we hadden afgesproken. Deze factuur is een fixed price en geldig voor heel 2021. Deze factuur is gestuurd naar Belgie en heb de btw-verlegd (0%). Echter nu vraagt mijn baas om een btw-nummer, die heb ik dus niet.

Wat te doen? Gewoon zeggen dat ik geen btw-nummer heb? Ik kan ook iets willekeurig opgeven maar dat lijkt me niet het meest verstandige ..

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:02
zonder btw nummer geen factuur, wel een kwitantie
https://zzpdaily.nl/factuur-sturen-particulier/

Tijd van werken, tijd van rusten

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03 11:26
Bij KVK en/of administrateur navragen?
Waarbij regelgeving voor buitenland anders kan zijn.

Abort, Retry, Quake ???

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-03 13:42
Als je naar het buitenland factureert en daarbij 0% aangeeft, dan is dat zoals de Engelsen noemen Reverse Charge. Netto is het 0%, maar het bedrag moet aangegeven worden en kan gelijk teruggevraagd worden als voorbelasting.
Nou zit ik niet zo heel sterk in de Belgische wetgeving, maar het is in ieder geval verplicht om een btw nummer te hebben hiervoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

Of je BTW moet verleggen kun je hier checken:

https://www.belastingdien...iensten-in-uit-buitenland

Ik vermoed dat je met de Belgische belastingdienst contact moet opnemen hoe je eea moet oplossen maar als je geen gebruik maakt van de kleine ondernemingsregeling moet je volgens mij een BTW nr aanvragen en dan kun je de BTW sowieso verleggen (en kun je de afnemer dus een BTW nummer laten zien)

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4Henk 'm!

• mrveenie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:54
Je kan geen btw vermelden op je factuur dus ook biet 0% of verlegd.

Als je ook geen kvk registratie hebt dan kun je zelfs geen factuur sturen alleen zoals hierboven genoemd een kwitantie met betaal verzoek.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:23

franssie

Save the albatross

Het punt aan BE zijde kan zijn dat ie bang is om aangeslagen te worden voor sociale lasten wellicht oid?

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:02
Kijk eens naar de IB47 regeling, dan kan de werkgever het gewoon uitkeren en ligt de verantwoordelijkheid bij jou voor de aangifte. Kan alleen bij incidenteel werk, weet niet of dat het geval is.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-03 16:16
Die site gaat mij te kort door de bocht. De belastingdienst stelt eisen aan een factuur, maar deze gelden voor je BTW-administratie. Als je geen BTW-administratie hebt zijn er ook ineens geen eisen.

Je kan wel leuk een kwitantie sturen, maar ZZPDaily zegt daar zelf al over:
Een kwitantie is een document dat ondertekend is door de particulier, die daarmee verklaart dat het bedrijf de betaling heeft voldaan en de goederen of diensten ontvangen heeft.
Dat is dus geen document met 'yo graag X naar me overmaken' (wat de opdrachtgever wilt hebben voor zijn administratie), maar een 'yo hierbij bevestig ik dat je X betaald hebt'. Het is dus een beetje gek dat ZZPDaily zegt dat je in plaats van een factuur een kwitantie zou moeten opsturen. Overigens is een kwitantie ook bijzonder bij bancaire overboekingen. Meestal gebeurt dat alleen bij contante betalingen om te voorkomen dat iemand later nog een keer z'n geld komt halen.

Lang verhaal kort; gewoon een factuur sturen, maar daar zet je dan geen enkele vermelding op over BTW . Desnoods een zinnetje als 'Aangezien het particuliere verdiensten betreft is hierover geen BTW berekend'. Als je wel een BTW-nummer zou hebben zou je de BTW inderdaad verleggen (maar heeft de opdrachtgever een BTW-nummer nodig).

Voor iedereen die nu heel hard gaat roepen dat dit allemaal onzin is (dat mag je vinden...); bedenk ook even dat bijvoorbeeld een Amerikaanse leverancier geen BTW op zijn facturen zet, en dat ieder Europees bedrijf die facturen ook gewoon kan inboeken. Strict genomen is een factuur wellicht niet nodig, maar aangezien de meeste bedrijven een vaste flow hebben voor factuur komt binnen -> betaling gaat er uit, maak je het veel en veel lastiger door eventueel te weigeren een factuur te versturen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrveenie
Als particulier een factuur sturen is een misdrijf (belastingfraude)... zou me dus even twee keer bedenken voordat je dat doet. De term factuur is namelijk redelijk beschermt. Een particulier mag geen factuur sturen.

Je kan een kwitantie versturen of een betaalverzoek met daarop samenvatting van de werkzaamheden.

https://financieel.infonu...r-een-factuur-sturen.html

[Voor 16% gewijzigd door mrveenie op 29-03-2021 09:08]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• len.asdf
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-12-2021
Goedemorgen, bedankt voor al jullie antwoorden! Fijn dat jullie allemaal meedachten.

Dit is toch wat uitgebreider dan ik had verwacht. Omdat jullie reacties toch nog wat uit elkaar lagen heb ik nog een keer geprobeerd te bellen met de kvk en dit keer kreeg ik iemand aan de lijn die er (volgens mij) wel veel van wist!

Hij beredeneerde als volgt:
- Ik ben geen ondernemer, want maar 1 opdracht.
- Geen ondernemer = geen btw opgeven.
- Alleen een ondernemer/bedrijf mag een factuur schrijven
- Als particulier moet ik een onkosten nota schrijven waarop mijn verrichte verdiensten staan . (Maar dan geen btw meeschrijven)
- Mijn verdiensten gewoon opgeven bij mijn belastingopgave van 2021
- Grote MAAR, ik mag dit maar 1 keer doen, zodra ik meerdere onkosten nota's ga schrijven dan wordt het een ander verhaal.
- Als je NL bedrijf een particulier inhuurt voor 1 dienst dan moeten ze inderdaad een IB47 formulier invullen. Maar aangezien dit een BE bedrijf is weet ik dat niet. Enfin, dat balletje ligt bij in hun kamp en hun boekhouder zou dit moeten weten :-)

Super bedankt allemaal! Door jullie reacties heb ik uiteindelijk de juiste weg weten te vinden.
De factuur die ik heb gestuurd moeten ze dus negeren. Ik moet hier dus een onkosten nota van maken en alles over de btw verwijderen.

[Voor 2% gewijzigd door len.asdf op 29-03-2021 10:20. Reden: typo]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:37

Herman

FP ProMod
len.asdf schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:59:
(...)

Volgens de ondernemerscheck van de belastingdienst ben ik geen ondernemer en hoef ik mij dus niet in te schrijven.
Let op! Je wijst naar de check die toeziet op de vraag of je ondernemer bent voor de IB! De Belastingdienst heeft andere definities voor 'ondernemer' voor de IB en BTW. Zie hier de definitie voor 'ondernemer' zijn voor de BTW: link.

Mijn vermoeden is dat je wel ondernemer bent voor de BTW. Dit houdt in dat je bij de Belastingdienst een BTW-nummer moet aanvragen (dat kan zonder KVK-inschrijving). Vervolgens dien je elk tijdvak aangifte BTW doen. Omzet die je naar het buitenland maakt, zijn zgn. 'intracommunautaire diensten'. Hierover ben je geen BTW verschuldigd, maar dien je wel apart aangifte van te doen (aangifte I.C.P.). Voordruk BTW van de gemaakte kosten die toezien op deze omzet, mag je opvoeren.

Als ik je verhaal zo lees, lijkt het me goed dat je iemand zoekt die je hierbij kan helpen en ook kan uitleggen hoe de verschillende belastingsoorten in elkaar steken :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:37

Herman

FP ProMod
len.asdf schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:19:
Goedemorgen, bedankt voor al jullie antwoorden! Fijn dat jullie allemaal meedachten.

(...)
Hij beredeneerde als volgt:
- Ik ben geen ondernemer, want maar 1 opdracht.
- Geen ondernemer = geen btw opgeven.
(...)
Het niveau van de helpdesk van de KVK wisselt nog wel eens. Ik vermoed dat je iemand aan de lijn hebt gehad, die wat minder thuis is in de fiscaliteiten. Meerder opdrachtgevers is namelijk een vereiste voor het ondernemerschap voor de IB maar niet voor de BTW (zie link van mij hierboven).

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:08

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik lees hier wat dingen die naar mijn ervaring niet helemaal kloppen; zoals geen KVK=geen BTW nummer.

Ik heb namelijk wel een BTW nummer maar géén KVK. Volgens het KVK was dat niet nodig dus wilde ze mij er geen geven (ook na aandringen niet) en was een BTW-nummer alleen genoeg om te factureren. Dit heb ik ook op schrift laten zetten en overlegd met de belastingdienst en blijkbaar was dat goed. Circa 8 jaar zo 'freelance' opdrachten gedaan voor meerdere opdrachtgevers (handjevol vaste) naast mijn baan en elk jaar netjes opgegeven bij de IB, facturen, van inkomsten en uitgaven netjes vastgelegd, BTW aangifte gedaan, ect.

Enige gezeik was wel eens als ik mijn naam op een factuur wilde hebben dan doen sommige bedrijven moeilijk omdat ik geen KVK heb.
En is opzeggen van een BTW-nummer een draak zonder KVK :(

@dit wat hierboven mij gezegd word door Herman dus; wel ondernemer voor de BTW maar niet voor de IB.

[Voor 5% gewijzigd door sapphire op 29-03-2021 11:13]

Gabriël ITX

• Freeaqingme
mrveenie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 09:06:
Als particulier een factuur sturen is een misdrijf (belastingfraude)...
Op basis van welke wet is dat dan?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Freeaqingme schreef op maandag 29 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Op basis van welke wet is dat dan?
Is ook echt pertinente onzin. Het is gewoon een semantische kwestie. Je kunt het ook een nota, kwitantie of rekening noemen, maar zo lang je niet onterecht btw berekent pleeg je geen fraude.

Het is meer dat je factuur aan bepaalde eisen moet voldoen voor je btw-administratie, mits je btw-plichtig bent.

• mrveenie
finsdefis schreef op maandag 29 maart 2021 @ 14:33:
[...]

Is ook echt pertinente onzin. Het is gewoon een semantische kwestie. Je kunt het ook een nota, kwitantie of rekening noemen, maar zo lang je niet onterecht btw berekent pleeg je geen fraude.

Het is meer dat je factuur aan bepaalde eisen moet voldoen voor je btw-administratie, mits je btw-plichtig bent.
Staat er notabene achter Belastingfraude... het vals opgeven van belastingen is een misdrijf. Over het algemeen zal het niet zo heet gegeten worden maar het is het wel degelijk. Als de FIOD handhaaft dan ben je wel degelijk de klos in deze.

• Freeaqingme
mrveenie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:33:
[...]

Staat er notabene achter Belastingfraude... het vals opgeven van belastingen is een misdrijf. Over het algemeen zal het niet zo heet gegeten worden maar het is het wel degelijk. Als de FIOD handhaaft dan ben je wel degelijk de klos in deze.
Maar het versturen van een factuur != vals opgeven van belastingen.

Een link naar infonu.nl die verder geen wetsartikel of jurisprudentie noemt != een bron.

• mrveenie
Of je geeft specifiek antwoord, óf je negeert de vraag, maar iemand 'n complete wettenbundel aanwijzen is NIET de bedoeling. Wie stelt, bewijst.

[Voor 82% gewijzigd door Ardana op 29-03-2021 17:21]

• Freeaqingme
Quote en reactie verwijderd.

[Voor 89% gewijzigd door Ardana op 29-03-2021 17:21]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:01
Herman schreef op maandag 29 maart 2021 @ 10:47:
[...]

Let op! Je wijst naar de check die toeziet op de vraag of je ondernemer bent voor de IB! De Belastingdienst heeft andere definities voor 'ondernemer' voor de IB en BTW. Zie hier de definitie voor 'ondernemer' zijn voor de BTW: link.
Dit dus.. IB is iets anders dan BTW maargoed.. je bent er al lees ik..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee