Toon posts:

Advies gesloten / open verdelers vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Hallo allemaal,

In juni krijgen we de sleutels van onze nieuwe woning. Dit betreft een vrijstaande woning bouwjaar 2005 met een voor die tijd goede RC isolatie waardes met een totale oppervlakte van ongeveer 190 m2 over 3 vloeren verdeeld. Later in september komt er een uitbouw van ongeveer 30 m2 bij.
Nu moet er op korte termijn een nieuwe CV of warmtepomp in. Vanwege de kosten zou het ook in eerste instantie een nieuwe CV ketel kunnen worden (eventueel huren).

We willen overal vloerverwarming laten aanleggen en de offertes hiervoor hebben we al liggen. Een partij biedt zogenaamde kunstof PRO-verdeler met een losse pomp set (per verdieping dus 3 vloerverwarmings verdelers).

Aangezien er slechts 1 radiator overblijft en we kunnen overwegen die mee te laten lopen of te vervangen door een infra rood paneel (badkamer) wil ik het liefst overstappen naar volledig laag temperatuur.

Ik heb al veel gelurkt en gelezen maar kom er toch niet helemaal uit.
Ik zit wel met een aantal vragen:

1. Er zullen waarschijnlijk nieuwe aanvoer / retour leidingen moeten komen. Als er maar 1 vloerverwarmings verdeler op zit hoe groot moeten deze leidingen dan zijn ? Ook met toekomstige warmtepomp.
2. In hoeverre kan een CV-Pomp dit aan ? Het zijn 3 vloer verwarmingsverdelers met zon 8 groepen per vloer. En in totaal dus voor 220 m2 aan oppervlakte waarvan ik denk zon 25 m2 gang.
3. Ik heb ergens op dit forum gelezen, en uit de boekjes van bijvoorbeeld de intergas hr ketel dat als je het vermogen van de CV ketel omlaag schroeft de pompsnelheid ook omlaag gaat.
4. Is er nog iets anders waar ik op moet letten ?
5. Kan ik direct pomploos of pas bij een warmtepomp ? En wat voor ?

Alle reacties

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:17

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Op verzoek naar DED :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Kun je niet meteen met gebruik van duurzaamheidssubsidies en de mogelijkheden hiervoor in hypotheekland voor een warmtepomp gaan?

Bij energiezuinige/groene huizen (of een verbouwing hiertoe) krijg je zo 25k meer hypotheekruimte. Daar heb je een warmtepomp voor en een flink aantal zonnepanelen met omvormer, waar je vervolgens óók nog de BTW van af mag trekken. De extra lasten van de hypotheek bespaar je dan ruimschoots op je energienota.

[Voor 31% gewijzigd door pagani op 26-03-2021 12:11]

• smaij
  • Nu online
Ik ben inderdaad aan het kijiken naar een lucht water warmtepomp maar het zou dus een tijdelijke situatie zijn van enkele maanden tot enkele jaren om het met de bestaande CV ketel te doen of een CV ketel te huren met de ontbindende voorwaarde dat je naar een warmtepomp toe kan.
Eventueel kan ik nog 10k verduurzaamheid hypotheek krijgen maar meer verwacht ik niet te kunnen lenen.
Het is natuurlijk mooi meegenomen als voor die 3 vloerverwarmingverdelers er dan geen pomp bij hoeft a 250 euro per stuk ex btw. Dat is win-win voor de toekomstige warmtepomp.

De huidige bewoners zitten op een gasverbruik van rond de 1800 m3 per jaar met normale radiatoren. Wat we aan gas gaan verbruiken met vloerverwarming is niet bekend. Hoe kan ik uitrekenen wat voor warmtepomp ik nodig heb ?

Er staat momenteel al een ventilatie warmtepompboiler van Invemtum van 80l, beetje krap bemeten voor zo'n huis dus daar zit ik ook nog mee in het totaalplaatje.

Zonnepanelen gaan er ook zeker komen. Het is een leien dak dus dat compliceert het een beetje. Het is mogelijk maar de aanbieders die het doen zijn beperkter. De uitbouw van ongeveer 3 x 10 meter is natuurlijk wel een mooi oppervlakte en maakt het onderhouden van de zonnepanelen ook een stuk makkelijker.

Waar ik aan zit te denken is de verdelers op te laten leveren zonder pomp en vervolgens door een cv-monteur aan te laten sluiten op de huidige CV ketel (moeten nieuwe aanvoer retour leidingen komen) en deze cv-monteur dan eventueel een extra circulate pomp te laten monteren ?
Waarschijnlijk moet er dan ook een bypass in het systeem komen ? Dit ook met het oog op zone verwarming ?

[Voor 27% gewijzigd door smaij op 26-03-2021 14:11]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 29-03 21:18
Je kunt er een beetje mee spelen. Als de vloerverwarmingsgroepen betreft lengte van de buis wat korter neemt - maar dus wel meer groepen- kun je pomploos proberen. mocht dat niet lukken kun je altijd een pomp in de aanvoer zetten.

de leidingen dienen vergroot te worden omdat traditioneel de CV meestal werkt op 90-70 of 70-50 en dus delta T van 20, een laag temperatuursysteem werkt met een kleinere delta T dus meer flow.

1800 m3 gas is een warmtepomp van 9kw.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:24
Ik heb dit toegepast als voorbereiding op mijn wp toen ik mijn vloerverwarming heb aan laten leggen. Een Festwertregler met een HST pomp en een gesloten verdeler.

https://www.amazon.de/s?k...ef=nb_sb_ss_ts-doa-p_6_16

Ik moet zeggen dat dit ook gewoon perfect werkt met de wp en laat deze voorlopig ook nog even zitten.

[Voor 9% gewijzigd door Signor Doekie op 26-03-2021 23:43]

• smaij
  • Nu online
In een offerte heb ik volgens mij deze verdeler geoffreerd gekregen
https://www.cv-compleet.n...-inclusief-adapters-16-mm
Met deze pomp-set
https://www.cv-compleet.n...rverwarming-verdeler.html

Echter, als het niet nodig is, toch een beetje zonde ? De vraag is dus, hoe bepaal je of het nodig is of niet ?
De huidige CV ketel kan ik op 20 tot 90 graden zetten, en mocht een warmtepomp er nog niet in zitten dan met een nieuwe ketel is dit ook geen probleem lijkt me.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@smaij
Een 5 kW warmtepomp kost netto 1000 euro. Een gloednieuwe CV-ketel zal niet veel goedkoper zijn ben ik bang. Je zal wel iets groters dan 5 kW nodig hebben.

Kortom, wat zijn de kosten precies van beide systemen? Bij installatie, en over 5 jaar, over 15 jaar? En al helemaal als je eenvoudigere verdelers kan gebruiken.

[Voor 32% gewijzigd door Dre op 27-03-2021 15:47]

• smaij
  • Nu online
Wat een CV ketel kost, bijv een Intergas CW5 ketel ongeveer 2000 euro, nul subsidie en ik gok op hetzelfde gasverbruik of net iets hoger (nu 2 bewoners, straks 5 bewoners maar wel overal vloerverwarming).

Een warmtepomp voor 1000 euro netto, waar ? Is deze dan geïnstalleerd ? Ik kan best iets zelf, maar zelf een warmtepomp installeren gaat me een beetje te ver.

Ik kom maar op weinig sites informatie tegen over warmtepomp prijzen inclusief installatie en alle extra benodigdheden. Er zijn zat sites met veel informatie met vanaf prijzen maar mijn ervaring tot nu toe is dat deze zelden kloppen (ook al staat er 2021 bij).

Gisteren kwam ik deze tegen: https://www.zerogas.nl/monobloc-warmtepomp/ met duidelijke prijzen inclusief installatie inclusief teruggave van de ISDE subsidie. Is dat in de lijn der verwachting?
Deze partij zit niet in mijn regio dus ik zoek nog even verder, maar dan heb ik een richtprijs.

• Dre
  • Niet online
https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc05j3e5.html

Krijg je 1800 euro ISDE subsidie op. Dus kost € 1.050,-. Je hebt zo ook in grotere vermogens of je koopt er meerdere.

Aansluiten van een monoblock warmtepomp is gewoon net als een radiator aansluiten, maar dan nog met 3 draden (fase, nul, aarde) naar de meterkast. Geen F-gassen nodig bij monoblok.

1800m3 gas kost denk ik iets van 25.000 euro over de komende 15 jaar?

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:24
Ik heb deze pomp en festwertregelset aangeschaft.
https://www.ebay.de/itm/H...984487:g:wZEAAOSw2tFelFLV
Je hebt een pomp nodig van 130mm.

https://www.amazon.de/Fes...x=Festwertregelset&sr=8-9

Als je nu nog even op Heizkreisverteiler zoekt op Amazon.de of ebay.de naar een verdeler die jou aanstaat, ben je volgens mij toch de helft kwijt als de set die jou aangeboden is en deze doet hetzelfde.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:18
Dre schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:08:
https://shop.rjtec.eu/de/panasonic-wh-mdc05j3e5.html

Aansluiten van een monoblock warmtepomp is gewoon net als een radiator aansluiten, maar dan nog met 3 draden (fase, nul, aarde) naar de meterkast. Geen F-gassen nodig bij monoblok.
Als je subsidie wil kan je het helaas nog steeds niet zelf doen.
Voorwaarden

Dit zijn de voorwaarden om in aanmerking te komen voor subsidie:

U bent eigenaar van de koopwoning en het is uw hoofdverblijf (of wordt uw hoofdverblijf direct na renovatie).
De warmtepomp is een nieuw product en is dus geen tweedehands / gebruikt product.
U laat de warmtepomp installeren in een woning waarvoor de omgevingsvergunning is aangevraagd voor of op 30 juni 2018.
De warmtepomp is geïnstalleerd voordat u een aanvraag gaat doen.
U heeft de warmtepomp na 30 juni 2020 laten installeren
De installatie is gedaan door een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen.
U bent in het bezit van een factuur en betaalbewijs van de aanschaf en installatie van uw warmtepomp.
U kunt tot maximaal 12 maanden na installatie van uw warmtepomp nog subsidie aanvragen indien uw aanvraag niet gepaard gaat met een aanvraag voor een isolatiemaatregel. Wanneer u uw aanvraag combineert met een isolatiemaatregel geldt dat u tot 12 maanden na het installeren of aanbrengen van de eerste maatregel subsidie aan kunt vragen.
U heeft geen recht op subsidie als u al eerder een andere subsidie voor de betreffende warmtepomp heeft ontvangen.
Mij is dit jaar nog niemand bekend die tussen de regels door is geglipt en subsidie heeft gekregen met zelf doen. dit jaar voor het eerst staat het ook expliciet genoemd dat het niet zelf mag.

• smaij
  • Nu online
Signor Doekie schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:46:
Ik heb deze pomp en festwertregelset aangeschaft.
https://www.ebay.de/itm/H...984487:g:wZEAAOSw2tFelFLV
Je hebt een pomp nodig van 130mm.

https://www.amazon.de/Fes...x=Festwertregelset&sr=8-9

Als je nu nog even op fussbodenverteiler zoekt op Amazon.de of ebay.de naar een verdeler die jou aanstaat, ben je volgens mij toch de helft kwijt als de set die jou aangeboden is en deze doet hetzelfde.
De prijzen die ik geoffreerd krijg zijn wel lager dan de links die ik noemde. Dus of het dezelfde is durf ik ook niet te zeggen, ga ik nog achterna.
twain4me schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:05:
[...]

[...]

Mij is dit jaar nog niemand bekend die tussen de regels door is geglipt en subsidie heeft gekregen met zelf doen. dit jaar voor het eerst staat het ook expliciet genoemd dat het niet zelf mag.
Ik was het ook niet van plan zelf te doen. Als ik alleen zou wonen wel, maar met een gezin met jonge kinderen wil ik wel een vorm van warmte garantie.

Ik heb een offerte check bij Nefit Bosch gedaan en daar komt deze set uit
EnviLine A/W Monoblock 5.0 T-S met een indicatieve prijs van 9200 euro waarin de subsidie al verwerkt zit.

Dit is dan een 5kw monobloc warmtepomp met een 9kw elektrisch element. Lijkt mij wat aan de lage kant ?

(Misschien tijd om de topic titel te hernoemen? :o )

Nog terugkomend op de originele vraag, hoe kom ik erachter hoeveel groepen / vloerverwarming verdelers er aangesloten kunnen worden zonder eigen mengpomp op de CV

[Voor 5% gewijzigd door smaij op 27-03-2021 17:25]

• Dre
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 17:05:
[...]

[...]

Je kan bij sommige installateurs voor € 400,- een factuur krijgen voor de ISDE subsidie :P

Maar het is inderdaad jammer dat door Tom van der Lee (Groenlinks), onder invloed van Techniek-Nederland, het lastiger is om ISDE subsidie te krijgen. Vraag Tom anders eens waarom hij de monopolie op ISDE subsidie verschoven heeft naar Techniek-Nederland. E-mail: t.vdlee@tweedekamer.nl (openbaar e-mailadres)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:18
Dre schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 20:53:
[...]

Je kan bij sommige installateurs voor € 400,- een factuur krijgen voor de ISDE subsidie :P

Maar het is inderdaad jammer dat door Tom van der Lee (Groenlinks), onder invloed van Techniek-Nederland, het lastiger is om ISDE subsidie te krijgen. Vraag Tom anders eens waarom hij de monopolie op ISDE subsidie verschoven heeft naar Techniek-Nederland. E-mail: t.vdlee@tweedekamer.nl (openbaar e-mailadres)
Omdat dan de economie/werkgelegenheid meer heeft aan de subsidie en er een deel direct terug de staatskas inkomt via loonbelasting etc, daarom is bij bijna alle woning verbetering subsidies het verplicht om het te laten doen. Is echt niet nieuw, Gewoon een politieke keuze.

De toch redelijke groep mensen die in het verleden isolatie subsidie heeft geclaimed en nooit heeft geplaatst
(opgehaald bij gamma, en 3 weken laten terug gebracht, wel het bonnentje ingediend) zorgt voor de benodigde fraiming voor genoeg draagvlak. ;)

• Dre
  • Niet online
twain4me schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 21:03:
[...]

Omdat dan de economie/werkgelegenheid meer heeft aan de subsidie en er een deel direct terug de staatskas inkomt via loonbelasting etc, daarom is bij bijna alle woning verbetering subsidies het verplicht om het te laten doen. Is echt niet nieuw, Gewoon een politieke keuze.

De toch redelijke groep mensen die in het verleden isolatie subsidie heeft geclaimed en nooit heeft geplaatst
(opgehaald bij gamma, en 3 weken laten terug gebracht, wel het bonnentje ingediend) zorgt voor de benodigde fraiming voor genoeg draagvlak. ;)
Dat zal wel de reden zijn, alhoewel Tom van der Lee een andere motivatie geeft. Het gevolg is dat warmtepompen heel duur worden. In het kader van energietransistie is het jammer, maar voor de installatiebedrijven zijn het natuurlijk gouden tijden.

• smaij
  • Nu online
Ik denk toch dat het wordt zoals in eerste instantie beoogd. Eerst de vloerverwarming aansluiten op de CV en later (na alle andere verbouwingsplannen zijn afgerond) maar eens kijken naar warmtepomp en zonnepanelen.
Dan is er ook nog ruimte voor tegenvallers en dergelijke. Warmtepomp + installatie is al gauw 10k nog zonder alle poespas er omheen en in de planning komt het dan net even niet lekker uit.

De huidige CV ketel is prima in te stellen van 20 tot 90 graden dus zou ik het graag direct zonder de extra vloerverwarmingspompen doen.
Desnoods als blijkt dat het in de wintermaanden niet warm te krijgen is zal ik er alsnog een CV pomp bij moeten plaatsen ? Ik zie in de handleiding van de Quinta 35C dat deze een aansluiting heeft voor een externe pomp om aan te sturen.

Voor het benodigde leidingwerk zat ik te denken aan Uponor Uni Pipe Plus meerlagenbuis 25x2,5 mm met RTM koppelingen die je zonder perstang kan monteren. Behalve een klein stukje op zolder komen ze nergens in het zicht te hangen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee