Toon posts:

Interferentie op straalverbinding

Pagina: 1
Acties:

• ajalan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-01 14:44
Ik heb vorig jaar een lange tijd een interferentie gehad op mijn internet straalverbinding, plots was het gedaan en nu na 7/8 maanden is het er weer. De straal verbinding gaat over 11/12 km, de provider weet er ook geen raad mee. Hebben alles uitgetest en de schotel gekalibreerd. Kan dit een gsm mast zijn ? Maar waarom 8 maanden geen probleem en dan plots terug , is er iets aan te doen ? 8)7 .Ik heb normaal een download snelheid van 20 Mbs en nu 10 Mbs. Weet iemand hier raad mee ?

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-03 09:20

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Welke omstandigheden zijn er veranderd in de omgeving?

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06:48
Welke frequenties?
Wat voorn antennes?
Wat voorn bedrijven zitten onder de verbindingen?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
obstakels ?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:03

Illusion

(the art of)

7 maanden geleden was het herfst en vielen de blaadjes van de bomen. Nu groeien ze weer aan.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Bl@ckbird
  • Niet online
Ik heb eens een verhaal gehoord van de satelliet provider. Het signaal van het grondstation van hun klant in Zuid-Amerika werd steeds zwakker: Het probleem konden ze niet vinden, maar ze moesten ingrijpen anders zouden ze het grondstation verliezen. Uiteindelijk paar duizend Euro betaald aan reiskosten om het te fixen. Er bleek een struik voor de satellietschotel te groeien. Met een snoeischaar van een paar Euro was het gefixed :P

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jack zomer schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:22:
Welke frequenties?
Wat voorn antennes?
Wat voorn bedrijven zitten onder de verbindingen?
Dit.

+ hoe hoog staan de antennes opgesteld? En hoe hoog is hoogste obstakel ertussen?
+ waar woon je (deze afstanden klinkt niet als NL...)
+ hoe weet je dat het probleem interferentie is en niet demping?

Interferentie moet je vooral bij een van de twee uiteindes van de verbinding zoeken, en dan geldt dat hoe zwakker de stoorbron, hoe dichter het bij de antenne moet staan. Maar wat het zou kunnen zijn hangt helemaal af van frequenties.

Dat gezegd, tenzij er informatie is die je niet geeft denk ik dat dit niets met interferentie te maken heeft en alles met demping. Staan er toevallig bomen langs het traject? En staan ze toevallig net weer in blad na kaal geweest te zijn in de winter?

Soittakaa Paranoid!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-03 10:20
Gekalibreerd, betekent dat ook dat de zend- en ontvangstelectronica en de antennes en bekabeling op goede werking zijn gecontroleerd? Zijn er gebouwen bij gekomen of bomen net iets hoger geworden?

Geen straalverbindingsexpert, wel zendamateur en dit zijn even de dingen die ik kan verzinnen.

Weblog | Straling!

• ajalan
Hallo, sorry voor de late reactie maar ik was even weg geweest. Op alle vragen kan ik dit antwoorden :
De zendantenne is een wifi straalverbinding en staat op een pyloon van 30 meter hoogte op zee niveau, de ontvangst antenne staat op het dak van mijn huis en dat is op een hoogte van 320 meter. De afstand tussen de twee punten is 12 km. Er is visueel contact tussen de twee antennes en er is niets gewijzigd tussen deze twee punten dat een schaduw of hindernis kan geven. Het is gelegen in Spanje en dus geen hoogbouw want het is in de "campo". Ik kan met de verrekijker van mijn huis de antenne zien staan. Het is een vreemd en vervelend verhaal. De technieker heeft er hier bij mij alles aan gedaan om samen met de technieker aan de zendinstallatie om te zoeken wat de interferrentie veroorzaakt. Waarschijnlijk zit er hier een grote stoorzender maar waar ??? Alle aansluitingen, antennes bekabeling, router, omgeving van de router is gecontroleerd. Ik had graag gehad dat het een boom of een struik zou zijn maar helaas dat kan niet, gezien het hoogteverschil. De provider zegt dat het interferentie is, hij had allerlei apparatuur bij en demping...., ok maar hoe dan ?

• jack zomer
Welke antenne
Welke frequentie

Hier trouwens ook campo. Ik hoop snel mijn fiber lijn in het dorp te krijgen om hem zelf met antennes naar casa te krijgen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 00:03

Illusion

(the art of)

Je bent je bewust dat enkel de antenne zien niet genoeg is? Maar er ook een ruime marge omheen nodig is. De zogenaamde Fresnel Zone: Wikipedia: Fresnel zone

Daarnaast zou die technieker ook kunnen meten op welke frequentie hij die interferentie meet. Dan zet je daarna je eigen verbinding uit, en kan je met een mobiele richtantenne een rondje lopen/rijden om de bron op te sporen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• ajalan
Deze fresnel zones geven wel een indicatie wat ertussen zenden ontvangen gebeurt. Dit ga ik morgen even uitvogelen wat er op het traject nog aanwezig zou kunnen zijn. En ik ga ook met de technieker praten om te weten wat en hoe hij gemeten heeft met die interferentie. Bedankt ik kom nog terug.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-03 19:08
12 km is volgens mij ook nogal ambitieus voor een wifi straalverbinding.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ben(V) schreef op zondag 28 maart 2021 @ 23:46:
12 km is volgens mij ook nogal ambitieus voor een wifi straalverbinding.
Valt best mee. Met goede apparatuur en instellingen is het prima te doen als je inderdaad dit soort hoogtes ter beschikking hebt. In bergachtig gebied.

In Italie is het gelukt over 304km afstand throughput van 353Mbps te halen met Ubiquiti airFiber icm zelfgemaakte 120cm (Yagi?)antennes.

Maara goed, TS, ik heb een aantal posts terug aardig wat relevante vragen gesteld en krijg nog geen antwoorden. Wat je hier hebt kan prima werken, maar ongebruikelijk is het wel, dus gedetailleerde technische info is hoognodig.

Als het WiFi is kun je als het goed is de volgende zaken opzoeken:
- wat zijn de specs van de endpoints? Of in ieder geval die aan jouw kant? Merk+modelnr
- welke WiFi-standaard gebruik je?
- welk band/kanaal? (of gewoon zoals meermaals gevraagd welke frequentie)
- wat is de RSSI (signaalsterkte) van de verbinding?
- welke link rate/data rate haal je? (dat is iets anders dan je gemeten downloadsnelheid, verschil tussen die twee zegt veel over al dan niet aanwezig zijn van interferentie)

Soittakaa Paranoid!

• ajalan
Hi dion-b,
Ik heb de gegevens opgevraagd maar nog niet ontvangen, heb een herinnering gestuurd verwacht toch een antwoordt binnen enkele dagen en geef dan de resultaten. Groeten

• ajalan
Hier de gegevens die de provider me heeft gezonden. Heb je hier iets aan ?
Uw antenne die de internetservice ontvangt is de volgende:Ubiquiti Powerbeam AC Gen2
De afstand tussen onze AP en het station - uw huis = 11,5 km (11500 m)
Het betreft een PtMP in de frequenties 5475-5725 MHz met EIRP-vermogen beperkt tot 30dBm en
5725-5795 MHz en 5815-5855 MHz met EIRP-vermogen beperkt tot 36dBm dat we soms veranderen, afhankelijk van kanaalverzadiging of interferentie, daarom kan de huidige frequentie op de een of andere dag anders zijn.
Uw probleem met de kwaliteit van de verbinding is te wijten aan de afstand en de rest van de zenders die de frequenties verstoren.
Andere clienten zijn verbonden met hetzelfde paneel en soms heeft de storing alleen invloed op bepaalde clienten, niet op allemaal.
De snelheid die je op dit moment hebt toegewezen of gecontracteerd is 20/4 Mb, maar de snelheid is afhankelijk van de kwaliteit van de koppeling.
Een ander probleem dat de verbinding beïnvloedt, is de oneffenheid van het terrein. U bevindt zich op een hogere hoogte dan de rest van de cliënten en het paneel is gericht op alle cliënten, die zich normaal gesproken op een lagere hoogte bevinden.

• ajalan

• ajalan

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-03 16:08
ajalan schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:11:
[...]
U bevindt zich op een hogere hoogte dan de rest van de cliënten en het paneel is gericht op alle cliënten, die zich normaal gesproken op een lagere hoogte bevinden.
Nogal wat detail voor het antwoord 'u zit te ver boven onze andere cliënten om van deze schotel gebruik te maken op snelheden waar we een contract voor hebben afgesloten.' En tussen de regels door 'we voelen er weinig voor een extra zender te installeren die wel de goede kant op richt.'

De prijs van zo'n exacte zender, Ubiquiti Powerbeam AC Gen2, vallen mee. Hier rond de €120. Misschien kun je ze zover krijgen toch een 2e zender te plaatsen. Eventueel met een eigen bijdrage.

Addicted to silent computing

• ajalan
Awel hé, ik zal je zeggen door dit antwoordt heb ik me gerealiseerd dat ik 12 jaar geleden zo een rechtstreekse zender had. Ik was de eerste in de streek die met die provider werkte die pas begon met de internet diensten te leveren en ik bekwam een eigen verbinding door de speciale ligging van mijn huis en heb eigenlijk veel publiciteit gemaakt bij kennissen en vrienden hoe een goede verbinding ik had. Misschien had ik dat beter niet gedaan want intussen is het de grootste aanbieder van de streek en hebben ze mijn rechtstreekse verbinding blijkbaar weggenomen en behoor ik tot de groep van clienten op dezelfde blade. Een trieste vaststelling. Nu ik dat weet vraag ik mij af of door de vele aansluitingen op dezelfde blade en de trafiek daardoor, mijn snelheid niet beinvloed wordt en daarom een lagere snelheid krijg en is het verhaaltje van de interferentie een leugentje om de werkelijkheid te verbergen ????

Anoniem: 567735

Het antwoord gooit wel alles op één hoop:
  1. je zit op een gedeelde verbinding, andere klanten van dezelfde provider maken ook gebruik van dezelfde weg, daardoor kun je niet de topsnelheid halen (tenzij de weg leeg is)
  2. je gebruikt een niet-beschermde frequentie, waar ook anderen gebruik van kunnen maken en de frequentie kunnen storen, laten we zeggen dat je verbinding de Afsluitdijk is, en dat er windkracht 8 heerst, waardoor je geen topsnelheid halen kunt
  3. de verbinding is gericht, en die geldt niet alleen in de horizontale richting, maar ook in verticale richting - als de antenne dus niet genoeg omhoog kijkt om klanten die dichterbij en lager te kunnen bedienen krijg jij dus geen optimaal signaal
Het bijplaatsen van een extra basisstation op dezelfde locatie als waar nu de verbinding vandaan komt lijkt mij lastig voor de provider (want dat kost ze weer extra frequenties die eventueel storen op hun huidige verbindingen in alle richtingen). Mooier zou zijn dat ze in een grotere kern een nieuwe verbinding installeren om 'jouw' berg aan te stralen, dat kan draadloos of per kabel (bijvoorbeeld in San Jorge of Càlig).

• ajalan
Met alle respect maar de uitleg van gedeelde verbinding als oorzaak klopt niet als oorzaak, want ik heb het probleem verleden jaar ook gehad en toen was de zogenamde interferentie plots weg en had ik plots terug 20 Mb gedurende ongeveer 6 maanden en nu een maand geleden viel het alweer terug naar 10Mb. Wie kan dat verklaren. Ik vind het allezins toch zééér eigenaardig. Gans die tijd was er ook de gedeelde verbinding en toch volle snelheid. Kabel is uitgesloten gezien het terrein.

• jack zomer
Jou probleem lijkt te zijn,

1. Uitrichting ptmp antenne het kan zijn dat je net op de randje zit van het verticale maximum.
2. Frequentie. Werkelijk iedereen die 5ghz uitzend tussen jou en het basis station kan de verbinding verneuken.

Mogelijk oplossing.. kijk eens bij airlink van ubiquiti en plot daar zelf jou en hun locatie in.. dan kijken naar welke apparatuur er geschikt is voor jou afstand. Dan aan je provider vragen of er op hun systeem een separate antenne speciaal voor jou en alleen voor jou op jou kosten geplaatst kan worden...

Ik ben zelf bezig met een 60ghz systeem op 1300meter...
Maar ubiquiti heeft ook de airfiber 60lr.. tot 12km... Niemand zit op die frequentie, dus storing van andere is er niet... Regen/vochtigheid kan wel een probleem zijn voor dit type verbinding.

Mogelijke 2de optie. Heb je vrienden/kennissen in de buurt met los en een fibra lijn?

[Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 11-04-2021 11:27]

• ajalan
Ik heb bij airlink ubiquiti ingeplot en de aparatuur die ze voorstellen is dezelfde die er nu is. Er is nog een andere meer performante maar die kost 900€ en dat kan niet de bedoeling zijn.
De 2de optie is niet van toepassing want er is hier niemand in de buurt, de meest nabije fibra is 4 km.
Mogelijk heb ik de oorzaak gevonden heb. Er is een andere provider die ook exact in mijn richting straalt vanuit dezelfde locatie met als klant een grote camping op 2 km van bij mij en op 185 meter hoogte en dus lager. Boven die camping kruisen de de twee stralen mekaar. Het zou best kunnen dat daar de interferentie van komt. Deze klanten klagen ook van niet perfect signaal met soms onderbrekingen. Dus wanneer die andere provider soms van frequentie veranderd zal ik eens een goede ontvangst hebben en vice versa. Als dit de reden is dan is het ook niet op te lossen met een ander zend- en ontvangst station tenzij op een andere ferquentie, maar dat gaat mijn provider niet doen denk ik.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ajalan schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:11:
Hier de gegevens die de provider me heeft gezonden. Heb je hier iets aan ?
Het is een begin, maar details mis ik aan alle kanten...
Uw antenne die de internetservice ontvangt is de volgende:Ubiquiti Powerbeam AC Gen2
OK, dat is duidelijk.
De afstand tussen onze AP en het station - uw huis = 11,5 km (11500 m)
Ook duidelijk.
Het betreft een PtMP in de frequenties 5475-5725 MHz met EIRP-vermogen beperkt tot 30dBm en
5725-5795 MHz en 5815-5855 MHz met EIRP-vermogen beperkt tot 36dBm dat we soms veranderen, afhankelijk van kanaalverzadiging of interferentie, daarom kan de huidige frequentie op de een of andere dag anders zijn.
Dit is een opsomming van de hogere kanaalblokken in de 5GHz in de VS (! :o ), en zegt weinig.
Uw probleem met de kwaliteit van de verbinding is te wijten aan de afstand en de rest van de zenders die de frequenties verstoren.
Andere clienten zijn verbonden met hetzelfde paneel en soms heeft de storing alleen invloed op bepaalde clienten, niet op allemaal.
De snelheid die je op dit moment hebt toegewezen of gecontracteerd is 20/4 Mb, maar de snelheid is afhankelijk van de kwaliteit van de koppeling.
Een ander probleem dat de verbinding beïnvloedt, is de oneffenheid van het terrein. U bevindt zich op een hogere hoogte dan de rest van de cliënten en het paneel is gericht op alle cliënten, die zich normaal gesproken op een lagere hoogte bevinden.
OK, en nu wat meetwaardes?

Kun jij bij jouw Powerbeam inloggen en daar op z'n minst de RSSI uitlezen? En als het even kan de link rate/modulatie/MCS (komt bij benadering op hetzelfde neer)?

Op basis daarvan valt iets te roepen over demping vs interferentie vs drukte.

Ik vind interferentie alvast uitermate onwaarschijnlijk. Zoals ik eerder al aangaf, interferentie speelt alleen een rol in de directe omgeving van de endpoints, en gezien de sterke richtantennes moet het ook nog eens exact in lijn van het signaal zijn... Komt bij, interferentie (en drukte trouwens) is continu veranderlijk. Je gaat niet strak een lagere snelheid halen bij interferentie, je snelheid zou dan op en neer springen en je zou packetloss krijgen. Dat hoor ik je niet beschrijven.

En mbt "je zit hoger" - als dat het is, is een mannetje van de ISP toen het begon naar buiten gewandeld en heeft hij de antenne naar beneden bijgesteld (net zoals hij 6 maanden eerder omhoog deed). Gezien het wazige antwoord zou ik niets uitsluiten, maar dit zou wel gek zijn.

Bomen in blad blijf ik een plausibele verklaring vinden gezien het '6 maanden wel, 6 maanden niet'-verhaal.

Soittakaa Paranoid!

• ajalan
Dit is het ultieme antwoordt van de provider op mijn herhaalde klacht over de snelheid :
"Het spijt me voor uw situatie, maar het ligt niet in mijn macht om u een redelijk adequate oplossing te bieden.
Een mogelijkheid die zou bestaan, zou een gelicentieerde link zijn. Op deze manier zou er geen storing zijn, maar zijn de maandelijkse kosten voor de verhuur van frequenties erg hoog (meer dan € 200 / maand)."
Onbetaalbaar dus. Ik zoek nog wat rond voor een andere oplossing, de enige provider die ik hier ook kan ontvangen heeft geen beste betrouwbaarheid in stabiliteit van signaal dus in hetzelfde bedje ziek !
Bedankt iedereen die gereageerd heeft en hulp geboden heeft.
Case closed

• jack zomer
@ajalan geen vrienden kennissen met een fibre aansluiting en los?
Hier krijg ik hopelijk bij een bevriende metaal bewerker een fibre abbo op mijn naam... Vandaaruit straal ik het naar de campo
Ik moest er 18 maanden voor vechten met movistar.. maar hopelijk is die ellende het morgen allemaal waard geweest

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
ajalan schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:46:
Dit is het ultieme antwoordt van de provider op mijn herhaalde klacht over de snelheid :
"Het spijt me voor uw situatie, maar het ligt niet in mijn macht om u een redelijk adequate oplossing te bieden.
Een mogelijkheid die zou bestaan, zou een gelicentieerde link zijn. Op deze manier zou er geen storing zijn, maar zijn de maandelijkse kosten voor de verhuur van frequenties erg hoog (meer dan € 200 / maand)."
Onbetaalbaar dus. Ik zoek nog wat rond voor een andere oplossing, de enige provider die ik hier ook kan ontvangen heeft geen beste betrouwbaarheid in stabiliteit van signaal dus in hetzelfde bedje ziek !
Case closed
Satelliet misschien?

...

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:12
Is starlink niet ideaal voor dit gebruik?

https://www.starlink.com/

[Voor 26% gewijzigd door MantaMaartuh op 19-04-2021 22:09]

• ajalan
Starlink zou een oplossing kunnen zijn maar de one time fee 499 US$ en 99 US$ maandelijks, dat is niet min hé. Maar het is nog maar in beta en Spanje is er nog niet bij. Toch om te onthouden. Ik ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn bij zware bewolking of onweders. Ik had voor 10 jaar een satelliet internet verbinding maar met zware bewolking kan je niets meer doen of constante onderbrekingen.Misschien heeft starlink hier geen last van (mogelijk andere technologie) maar het zou me verwonderen.

• Bl@ckbird
  • Niet online
Is 4G een optie? Ik weet niet of er in Spanje zoiets als T-Mobile voor thuis is. Meest ideaal zou je dan een router nemen met een externe antenne. De directionele antenne richt je dan op de dichtstbijzijnde 4G mast. De antennekabel tussen de router en de antenne moet je zo kort mogelijk houden i.v.m. RF verliezen in de kabel.

Ervaringen van Starlink zijn positief. Ook bij veel bewolking als ik reviews op YouTube moet geloven. Traditioneel satelliet internet gebruikt geostationaire baan. (36.000 km hoogte) Starlink zit veel lager (550 km). Daarnaast gebruiken ze phased array antennes waardoor ze elektronisch op de dichtbij zijnde satelliet worden uitgelijnd.

~ Voordelig Leren Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ajalan schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:46:
[...]
Case closed
Beetje jammer dat je niet ingegaan bent op mijn vraag naar meetwaardes die jij uitleest uit de apparatuur die jij zelf hebt staan. Zoals je het hier brengt kloppen de uitspraken van je provider niet. Dat kan betekenen dat er in vertaling iets verloren gegaan is, of dat ze inderdaad uit hun nek lullen. Met een goede analyse van de situatie zou je mogelijk meer kunnen bereiken. Maar die kunnen we niet uit een glazen bol trekken.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee