Het is een begin, maar details mis ik aan alle kanten...
Uw antenne die de internetservice ontvangt is de volgende:Ubiquiti Powerbeam AC Gen2
OK, dat is duidelijk.
De afstand tussen onze AP en het station - uw huis = 11,5 km (11500 m)
Ook duidelijk.
Het betreft een PtMP in de frequenties 5475-5725 MHz met EIRP-vermogen beperkt tot 30dBm en
5725-5795 MHz en 5815-5855 MHz met EIRP-vermogen beperkt tot 36dBm dat we soms veranderen, afhankelijk van kanaalverzadiging of interferentie, daarom kan de huidige frequentie op de een of andere dag anders zijn.
Dit is een opsomming van de hogere kanaalblokken in de 5GHz in de VS (!

), en zegt weinig.
Uw probleem met de kwaliteit van de verbinding is te wijten aan de afstand en de rest van de zenders die de frequenties verstoren.
Andere clienten zijn verbonden met hetzelfde paneel en soms heeft de storing alleen invloed op bepaalde clienten, niet op allemaal.
De snelheid die je op dit moment hebt toegewezen of gecontracteerd is 20/4 Mb, maar de snelheid is afhankelijk van de kwaliteit van de koppeling.
Een ander probleem dat de verbinding beïnvloedt, is de oneffenheid van het terrein. U bevindt zich op een hogere hoogte dan de rest van de cliënten en het paneel is gericht op alle cliënten, die zich normaal gesproken op een lagere hoogte bevinden.
OK, en nu wat meetwaardes?
Kun jij bij jouw Powerbeam inloggen en daar op z'n minst de RSSI uitlezen? En als het even kan de link rate/modulatie/MCS (komt bij benadering op hetzelfde neer)?
Op basis daarvan valt iets te roepen over demping vs interferentie vs drukte.
Ik vind interferentie alvast uitermate onwaarschijnlijk. Zoals ik eerder al aangaf, interferentie speelt alleen een rol in de directe omgeving van de endpoints, en gezien de sterke richtantennes moet het ook nog eens exact in lijn van het signaal zijn... Komt bij, interferentie (en drukte trouwens) is continu veranderlijk. Je gaat niet strak een lagere snelheid halen bij interferentie, je snelheid zou dan op en neer springen en je zou packetloss krijgen. Dat hoor ik je niet beschrijven.
En mbt "je zit hoger" - als dat het is, is een mannetje van de ISP toen het begon naar buiten gewandeld en heeft hij de antenne naar beneden bijgesteld (net zoals hij 6 maanden eerder omhoog deed). Gezien het wazige antwoord zou ik niets uitsluiten, maar dit zou wel gek zijn.
Bomen in blad blijf ik een plausibele verklaring vinden gezien het '6 maanden wel, 6 maanden niet'-verhaal.