• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Sethro schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:39:
Router heb je al en daarvan heb je er maar 1 nodig.
Maar dan moet er in woonkamer alsnog een switch tussen, of ik moet m'n TV ook via Wi-Fi laten lopen.

Heb even plattegrond toegevoegd. Rood is waar Connectbox staat, groen is werkplek in werkkamer (alles op ethernet behalve smartphone), geel is eetkamertafel en blauw is waar TV staat en waar ik ook nieuwe Wi-Fi router zou willen plaatsen (zit al ethernet).

Meeste Wi-Fi gebruik nu is op de bank (vlak voor blauw) en in de slaapkamer (direct aan andere kant van de muur van blauw). De plek die ik het belangrijkst vind om straks goede Wi-Fi te hebben, ook voor meerdere gebruikers tegelijk, is op plek geel.

Enige reden om voor meer dan één AP te gaan is als ik er dus ook één bij groen zou zetten, maar dat is dan alleen voor m'n smartphone. Ik verwacht dat een goede AP op blauw dat ook prima haalt. Slaapkamer heeft 0 toegevoegde waarde, want dat is nog geen 2m vanaf blauw, zit alleen een gipsbetonmuurtje tussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/jVpvz8dx1L4ZVMkS0Do5Olsw.jpg
DexterDee schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:48:
Mijn tegenvraag is waarom deze 3 als je een merk wil hebben dat bekend staat om hun goede netwerkapparatuur ;)
Reviews i.c.m. specs.
TP-Link heeft nog wel een okay reputatie, maar Asus en Netgear zouden niet mijn eerste keus zijn.
Waarom niet? Alle drie doen het goed in (gebruikers)reviews.
Met jouw budget zou je eens moeten kijken naar Ubiquity, of anders Engenius, Aruba of Ruckus.
Ubiquity ken ik wel, die andere drie nog nooit van gehoord. Meestal is dat geen goed teken... ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:31

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Kid Jansen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:48:
Zou je een suggestie kunnen doen voor specifieke modellen?

Lijkt nu niet direct veel aanbod te zijn in die prijsklasse. Die Ubiquitis hebben dan ook PoE injector nodig, want heb nu geen PoE thuis en voor zover ik kan zien hebben die geen aansluiting voor voedingsadapter.
Omdat het professionele apparatuur is en niet primair voor consumenten bedoeld, zul je het merendeel van deze apparaten niet in de Tweakers Pricewatch kunnen terugvinden. Die is toch het meest gericht op consumentenelektronica ;)

Puur om eens door het assortiment van deze merken te bladeren zou je deze site eens kunnen gebruiken:
https://www.wifishop.nl/

Daarna uiteraard je Google-fu skills gebruiken om te kijken waar het betreffende apparaat het goedkoopst te krijgen is. Ik heb geen aandelen in bovenstaande webwinkel.

Een PoE injector heb je al voor 5 euro, dat is niet echt de moeite. De Ubiquity modellen die dat nodig hebben zijn eigenlijk ook bedoeld om aan een (systeem)plafond te hangen en dan is het handig dat er maar één kabel naartoe hoeft.

Als je naar de consumentenrange kijkt van Ubiquity denk ik dat je met een Amplifi HD eigenlijk al compleet geholpen bent:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1643/3603/products/2_AFi-HD_Router_FrontAngle_1024x1024_67de09e4-dc4f-4ce8-bbca-1b52df0bdcfc_1024x1024.png?v=1590481738

Het is een mooi kastje om neer te zetten in je woonkamer en heeft de noodzakelijke MIMO, band steering, beamforming en een uitstekend bereik om je hele appartement te bedienen. het is niet het aller- allersnelste Accesspoint, hoewel je 500mbit gemakkelijk haalt. Als je echt veel sneller wil dan moet je naar een MU-MIMO Wifi-6 Accesspoint zoeken. En misschien niet onbelangrijk, ook uit te breiden met mesh punten voor als het bereik toch tegenvalt.
Waarom drie? Zoals ik aangaf heeft meer dan twee sowieso geen toegevoegde waarde als ik kijk naar waar het nodig is en afstanden. De tweede zou in feite al alleen maar voor m'n smartphone zijn als ik op m'n werkkamer zit.
Drie lijkt me op het eerste gezicht (zeker met gipsbeton wandjes) inderdaad een beetje overkill. Stabiel 100mbit+ in je hele appartement met een Accesspoint op het blauwe bolletje zou echt wel haalbaar moeten zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Pagina: 1