Vraag

• Kid Jansen
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Ik zoek een?
Wi-Fi router

Wat is je budget?
€300

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke voorkeur voor merk, maar het moet wel een merk zijn dat bekend staat om goede netwerkapparatuur.

Qua tech specs:
4+ ethernetpoorten 1+ Gbps
802.11ax met 4+ Gbps over 5 GHz
IPv6
WPA3
USB 3 poort is pré

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik woon in een vrij groot appartement van 137 m2, waarvan uiterste afmetingen ca. 17,5 x 7,8 m zijn, dus diagonaal van 19,2 m. Wel stuk meer dus dan standaard rijtjeshuis, daar kom je denk ik niet veel verder dan meter of 13~14, al moet je dan natuurlijk wel door de vloeren, wat ik weer niet heb.

Ik heb nu alleen een Ziggo Connectbox en die staat in de meterkast in een uiterste hoek van de woning met als resultaat dat signaalsterkte en snelheid van Wi-Fi behoorlijk slecht zijn. Zelfs op m'n werkkamer, wat dichtst in de buurt zit kon ik m'n laptop bijvoorbeeld niet fatsoenlijk videocalls hebben (Teams, Zoom, Webex, etc.) over Wi-Fi, terwijl dat nog geen 6 m is en alle binnenmuren gewoon van 10 cm dikke gipsbetonblokken, wat dus vrij weinig impact zou moeten hebben, in ieder geval vergeleken met gewapend beton.

Toen ik m'n appartement 2,5 jaar geleden in ging had ik er al voor gezorgd dat ik ook gewoon ethernet had op m'n werkkamer voor m'n vaste PC, dus met een Netgear GS305E was dat vrij snel opgelost en zaten m'n nieuwe Canon Pixma TS9550 en m'n laptop ook op ethernet.

In de woonkamer heb ik ook nog een ethernetaansluiting waar m'n LG OLED65C9PLA op zit aangesloten. M'n idee is om daar dan de nieuwe Wi-Fi router tussen te zetten. Dat ligt namelijk vrij centraal in de woning en bovendien is m'n woonkamer ook de plek waar ik beste dekking wil hebben. Het zal waarschijnlijk nooit voorkomen, maar eigenlijk zou 8 laptops + 8 smartphones (4G ontvangst is ook heel slecht binnen) aan de eetkamertafel tegelijk verbonden met Wi-Fi geen probleem moeten zijn. Heb wel al een keer gehad dat we 4 + 4 eigenlijk nodig hadden, maar dat dat dus voor geen meter ging.

Ik koop eigenlijk vrijwel altijd met alles hoger middensegment / onderkant hoogsegment, want ik wil gewoon goed spul dat lang mee gaat en geen gezeik geeft. Belangrijkste is dat ik gewoon een goede stabiele Wi-Fi-verbinding heb met een hoge signaalsterkte, hoge en vooral stabiele snelheid en lage ping door het hele huis.

Inmiddels heb ik m'n selectie weten te verkleinen tot:

Netgear Nighthawk RAX70
TP-Link Archer AX90
ASUS RT-AX86U

M'n vraag is welke van deze 3 en waarom?

[Voor 4% gewijzigd door Kid Jansen op 24-06-2021 11:09]

Beste antwoord (via Kid Jansen op 24-06-2021 13:33)

• DexterDee
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 24-09 14:55

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Kid Jansen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:48:
Zou je een suggestie kunnen doen voor specifieke modellen?

Lijkt nu niet direct veel aanbod te zijn in die prijsklasse. Die Ubiquitis hebben dan ook PoE injector nodig, want heb nu geen PoE thuis en voor zover ik kan zien hebben die geen aansluiting voor voedingsadapter.
Omdat het professionele apparatuur is en niet primair voor consumenten bedoeld, zul je het merendeel van deze apparaten niet in de Tweakers Pricewatch kunnen terugvinden. Die is toch het meest gericht op consumentenelektronica ;)

Puur om eens door het assortiment van deze merken te bladeren zou je deze site eens kunnen gebruiken:
https://www.wifishop.nl/

Daarna uiteraard je Google-fu skills gebruiken om te kijken waar het betreffende apparaat het goedkoopst te krijgen is. Ik heb geen aandelen in bovenstaande webwinkel.

Een PoE injector heb je al voor 5 euro, dat is niet echt de moeite. De Ubiquity modellen die dat nodig hebben zijn eigenlijk ook bedoeld om aan een (systeem)plafond te hangen en dan is het handig dat er maar één kabel naartoe hoeft.

Als je naar de consumentenrange kijkt van Ubiquity denk ik dat je met een Amplifi HD eigenlijk al compleet geholpen bent:

Het is een mooi kastje om neer te zetten in je woonkamer en heeft de noodzakelijke MIMO, band steering, beamforming en een uitstekend bereik om je hele appartement te bedienen. het is niet het aller- allersnelste Accesspoint, hoewel je 500mbit gemakkelijk haalt. Als je echt veel sneller wil dan moet je naar een MU-MIMO Wifi-6 Accesspoint zoeken. En misschien niet onbelangrijk, ook uit te breiden met mesh punten voor als het bereik toch tegenvalt.
Waarom drie? Zoals ik aangaf heeft meer dan twee sowieso geen toegevoegde waarde als ik kijk naar waar het nodig is en afstanden. De tweede zou in feite al alleen maar voor m'n smartphone zijn als ik op m'n werkkamer zit.
Drie lijkt me op het eerste gezicht (zeker met gipsbeton wandjes) inderdaad een beetje overkill. Stabiel 100mbit+ in je hele appartement met een Accesspoint op het blauwe bolletje zou echt wel haalbaar moeten zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

• AapBart
  • Registratie: april 2008
  • Niet online
Beter meerdere access-points bekabeld aansluiten op strategische plekken ipv 1 hele dure router die waarschijnlijk niet het hele appartement kan dekken?

[Voor 10% gewijzigd door AapBart op 24-03-2021 17:38]

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 11:17
AapBart schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:37:
Beter meerdere access-points op strategische plekken ipv 1 hele dure router die wrsch niet het hele appartement kan dekken?
Precies dit. Router heb je al en daarvan heb je er maar 1 nodig. Extra access points is wat je zoekt. Veel gebruikt zijn die van Ubiquity van circa 100e/stuk.

• Erkel
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 25-09 21:48
Is een mesh set niet een betere keuze. Ik heb zelf deze en ben daar prima tevreden over:
pricewatch: TP-Link Deco M9 Plus V1 (3-pack)

Maar er zijn ook andere merken, en ondertussen ook weer nieuwe modellen zag ik.

Lijkt me zeker de moeite waard om je in te verdiepen.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• DexterDee

DexterDee

Kid Jansen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:33:
Geen specifieke voorkeur voor merk, maar het moet wel een merk zijn dat bekend staat om goede netwerkapparatuur.

Inmiddels heb ik m'n selectie weten te verkleinen tot:

Netgear Nighthawk RAX70
TP-Link Archer AX90
ASUS RT-AX86U

M'n vraag is welke van deze 3 en waarom?
Mijn tegenvraag is waarom deze 3 als je een merk wil hebben dat bekend staat om hun goede netwerkapparatuur ;)

TP-Link heeft nog wel een okay reputatie, maar Asus en Netgear zouden niet mijn eerste keus zijn. Met jouw budget zou je eens moeten kijken naar Ubiquity, of anders Engenius, Aruba of Ruckus.

Ik heb overigens een Ubiquity Amplify HD en die voorziet mijn hele eengezingswoning van Wifi. Zelfs op zolder heb ik een snelle en stabiele 100mbit+ verbinding. Eventueel uit te breiden met (ethernet backhaul)l mesh punten. In mijn geval bleek dat overigens niet nodig te zjin.

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Nu online
Geen van de 3. Pak een TP-Link Deco X60 set en klaar

• Kid Jansen
  • Niet online
Sethro schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:39:
Router heb je al en daarvan heb je er maar 1 nodig.
Maar dan moet er in woonkamer alsnog een switch tussen, of ik moet m'n TV ook via Wi-Fi laten lopen.

Heb even plattegrond toegevoegd. Rood is waar Connectbox staat, groen is werkplek in werkkamer (alles op ethernet behalve smartphone), geel is eetkamertafel en blauw is waar TV staat en waar ik ook nieuwe Wi-Fi router zou willen plaatsen (zit al ethernet).

Meeste Wi-Fi gebruik nu is op de bank (vlak voor blauw) en in de slaapkamer (direct aan andere kant van de muur van blauw). De plek die ik het belangrijkst vind om straks goede Wi-Fi te hebben, ook voor meerdere gebruikers tegelijk, is op plek geel.

Enige reden om voor meer dan één AP te gaan is als ik er dus ook één bij groen zou zetten, maar dat is dan alleen voor m'n smartphone. Ik verwacht dat een goede AP op blauw dat ook prima haalt. Slaapkamer heeft 0 toegevoegde waarde, want dat is nog geen 2m vanaf blauw, zit alleen een gipsbetonmuurtje tussen.

DexterDee schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:48:
Mijn tegenvraag is waarom deze 3 als je een merk wil hebben dat bekend staat om hun goede netwerkapparatuur ;)
Reviews i.c.m. specs.
TP-Link heeft nog wel een okay reputatie, maar Asus en Netgear zouden niet mijn eerste keus zijn.
Waarom niet? Alle drie doen het goed in (gebruikers)reviews.
Met jouw budget zou je eens moeten kijken naar Ubiquity, of anders Engenius, Aruba of Ruckus.
Ubiquity ken ik wel, die andere drie nog nooit van gehoord. Meestal is dat geen goed teken... ;)

• DexterDee

DexterDee

Kid Jansen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:04:
Omdat je 3 consumenten routers hebt uitgekozen. Zoals anderen al aangaven, je issues met bereik, stabiliteit en snelheid van de Wifi los je het beste op met een Accesspoint (of meerdere). En met jouw budget is er ruimte voor prosumer of professionele apparatuur.
Ubiquity ken ik wel, die andere drie nog nooit van gehoord. Meestal is dat geen goed teken... ;)
Euhh.... :/
Je hebt dit topic geopend omdat je advies wil over je situatie toch? De merken die ik noem zijn op Ubiquity na geen merken die consumenten iets zegt. Als het realiseren van (draadloze) netwerken je beroep is, weet je dat dit hele gerenommeerde merken zijn die op vrijwel alle vlakken een flinke upgrade zijn op alle Wifi apparatuur die op de consumentenmarkt verkrijgbaar is. Niet voor niks hangt de apparatuur van deze merken in kantoorgebouwen, scholen en openbare gebouwen. En gezien je budget hebt voor een professionele oplossing en zelf aangeeft dat je het liefst naar hoogsegment kijkt, is dit naar mijn bescheiden mening het beste advies.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 25-09 23:05

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou kiezen voor een willekeurige non-Wifi router en 3 AP's van Ubiquiti.
Wil je alles binnen 1 ecosystem houden: Beiden van UBNT.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Wartopia
  • Registratie: februari 2005
  • Nu online
Kid Jansen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:04:
[...]

Maar dan moet er in woonkamer alsnog een switch tussen, of ik moet m'n TV ook via Wi-Fi laten lopen.

Heb even plattegrond toegevoegd. Rood is waar Connectbox staat, groen is werkplek in werkkamer (alles op ethernet behalve smartphone), geel is eetkamertafel en blauw is waar TV staat en waar ik ook nieuwe Wi-Fi router zou willen plaatsen (zit al ethernet).

Meeste Wi-Fi gebruik nu is op de bank (vlak voor blauw) en in de slaapkamer (direct aan andere kant van de muur van blauw). De plek die ik het belangrijkst vind om straks goede Wi-Fi te hebben, ook voor meerdere gebruikers tegelijk, is op plek geel.

Enige reden om voor meer dan één AP te gaan is als ik er dus ook één bij groen zou zetten, maar dat is dan alleen voor m'n smartphone. Ik verwacht dat een goede AP op blauw dat ook prima haalt. Slaapkamer heeft 0 toegevoegde waarde, want dat is nog geen 2m vanaf blauw, zit alleen een gipsbetonmuurtje tussen.

[Afbeelding]

[...]

Reviews i.c.m. specs.

[...]

[...]

In de AX-60 zitten 2 lan punten per AP. Er zit ook een router functie op, letterlijk alles wat je wilt kan ermee.

• Kid Jansen
  • Niet online
Was geen aanval hoor, je advies wordt zeker gewaardeerd.
Als het realiseren van (draadloze) netwerken je beroep is, weet je dat dit hele gerenommeerde merken zijn die op vrijwel alle vlakken een flinke upgrade zijn op alle Wifi apparatuur die op de consumentenmarkt verkrijgbaar is. Niet voor niks hangt de apparatuur van deze merken in kantoorgebouwen, scholen en openbare gebouwen. En gezien je budget hebt voor een professionele oplossing en zelf aangeeft dat je het liefst naar hoogsegment kijkt, is dit naar mijn bescheiden mening het beste advies.

Lijkt nu niet direct veel aanbod te zijn in die prijsklasse. Die Ubiquitis hebben dan ook PoE injector nodig, want heb nu geen PoE thuis en voor zover ik kan zien hebben die geen aansluiting voor voedingsadapter.
unezra schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:25:
Ik zou kiezen voor een willekeurige non-Wifi router en 3 AP's van Ubiquiti.
Wil je alles binnen 1 ecosystem houden: Beiden van UBNT.
Waarom drie? Zoals ik aangaf heeft meer dan twee sowieso geen toegevoegde waarde als ik kijk naar waar het nodig is en afstanden. De tweede zou in feite al alleen maar voor m'n smartphone zijn als ik op m'n werkkamer zit.
Wartopia schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:28:
In de AX-60 zitten 2 lan punten per AP. Er zit ook een router functie op, letterlijk alles wat je wilt kan ermee.
Zal die optie ook bekijken, thanks.

• unezra

unezra

[...]

PoE switch aanschaffen.
Switch heb je toch nodig.
[...]
Fair, ik was uitgegaan van je initiële vraag om 3 AP's.
Maar misschien dat je met 2 ook uit kunt. UBNT zegt zelf dat je het met 1 zou kunnen:

https://unifi-planner.ui.com/#/suggest

Je kunt altijd beginnen met 1 of 2 en als je dekkingsgraad te krap is, naar 3 gaan.

• Kid Jansen
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:55:
Fair, ik was uitgegaan van je initiële vraag om 3 AP's.
Vraag was "welke van deze 3?", niet 3 AP's ;)
Maar misschien dat je met 2 ook uit kunt. UBNT zegt zelf dat je het met 1 zou kunnen:

https://unifi-planner.ui.com/#/suggest

Je kunt altijd beginnen met 1 of 2 en als je dekkingsgraad te krap is, naar 3 gaan.
Dat is inderdaad wel groot voordeel van mesh; je kan altijd uitbreiden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Omdat het professionele apparatuur is en niet primair voor consumenten bedoeld, zul je het merendeel van deze apparaten niet in de Tweakers Pricewatch kunnen terugvinden. Die is toch het meest gericht op consumentenelektronica ;)

Puur om eens door het assortiment van deze merken te bladeren zou je deze site eens kunnen gebruiken:
https://www.wifishop.nl/

Daarna uiteraard je Google-fu skills gebruiken om te kijken waar het betreffende apparaat het goedkoopst te krijgen is. Ik heb geen aandelen in bovenstaande webwinkel.

Een PoE injector heb je al voor 5 euro, dat is niet echt de moeite. De Ubiquity modellen die dat nodig hebben zijn eigenlijk ook bedoeld om aan een (systeem)plafond te hangen en dan is het handig dat er maar één kabel naartoe hoeft.

Als je naar de consumentenrange kijkt van Ubiquity denk ik dat je met een Amplifi HD eigenlijk al compleet geholpen bent:

Het is een mooi kastje om neer te zetten in je woonkamer en heeft de noodzakelijke MIMO, band steering, beamforming en een uitstekend bereik om je hele appartement te bedienen. het is niet het aller- allersnelste Accesspoint, hoewel je 500mbit gemakkelijk haalt. Als je echt veel sneller wil dan moet je naar een MU-MIMO Wifi-6 Accesspoint zoeken. En misschien niet onbelangrijk, ook uit te breiden met mesh punten voor als het bereik toch tegenvalt.
Drie lijkt me op het eerste gezicht (zeker met gipsbeton wandjes) inderdaad een beetje overkill. Stabiel 100mbit+ in je hele appartement met een Accesspoint op het blauwe bolletje zou echt wel haalbaar moeten zijn.

• unezra

unezra

Kid Jansen schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:07:
[...]
Vraag was "welke van deze 3?", niet 3 AP's ;)
Fair enough.
[...]
Dat is inderdaad wel groot voordeel van mesh; je kan altijd uitbreiden.
Daar heb je geen mesh voor nodig. Bedraad kun je ook altijd uitbreiden.
Kost je alleen het trekken van een extra ethernet kabel.

Ik zou sowieso de bende bedraad aansluiten, heb je het PoE probleem ook niet meer.

Qua overall: Unifi
Gewoon 1 merk, voor zowel je firewall/router, switch als AP's.

• Kid Jansen
  • Niet online
Thanks @DexterDee en @unezra. Ik ga de opties bekijken.

• Kid Jansen
  • Niet online
@DexterDee heeft even geduurd, maar heb je advies gevolgd en voor pro spul gegaan van Ubiquiti. Gisteren Ubiquiti UniFi 6 Long-Range opgehaald bij ubcenter.nl in Ede toen ik zag dat die voor het eerst sinds aanmaken topic weer leverbaar was en vanochtend TP-Link TL-SG105PE binnengekregen van bol.com.

Installeren ging vrij gemakkelijk vanaf telefoon met de UniFi Network mobile app. Wel even verschilletje dit zeg. Haal nu 150 Mbps down, 30 Mbps up op laptop met 6ms ping op gele plek op plattegrond. Haal op 2.4 GHz daar -35 tot -38 dBm RSSI en over 5 GHz -47 tot -53 dBm RSSI. M'n Samsung Galaxy S10 haalt zelfs 297 Mbps down (abonnement is 300/30 van Ziggo).

Net eerste Teams call gedaan vanaf gele plek en dat ging ook uitstekend.

[Voor 9% gewijzigd door Kid Jansen op 24-06-2021 13:55]

• DexterDee

DexterDee

Het klinkt alsof je de goede keuze hebt gemaakt, heel veel plezier ervan d:)b

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee