• Metal spoon
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-12-2022
Hi,
Sinds vorige week woensdag is mij opgevallen dat het 5ghz wifi netwerk in huis enorm traag is op bepaalde plekken in het huis.
Voorheen was de snelheid op die plekken uitmuntend, mits er een degelijke adapter werd gebruikt.
Nu word er nog geen 20mbps gehaald waar ik normaal, met dezelfde adapter toch wel dik 200 mbps kon trekken over wifi.
Mijn telefoon haalt soms nog niet eens 5mbps.

Mijn eerste gedachte was om even het modem te restarten, had geen effect.
Vervolgens de settings bekeken, ook daar was niks te vinden wat dit zou kunnen veroorzaken, heb ook nog even in de logs gekeken en er was die nacht ervoor wel een software update gedaan, alhoewel dit nog best wel eens anekdotisch kan zijn.
Mijn volgende gedachte was dat het wellicht aan ziggo lag, heb toen even bekabeld getest en haalde daar de volledige snelheid.
Voor de zekerheid ook nog het modem compleet gereset en opnieuw ingesteld, ook geen effect.
Daarnaast heb ik ook het kanaal van het 5ghz veranderd van 40 naar 48 en van 48 naar 44, ook dit had geen effect.
Om storingen binnen het huis uit te sluiten heb ik echt alles wat mogelijk zou kunnen storen losgehaald, mijn tradfri lampen, google home speaker, tradfri hub, telefoons, tablets, etc. ook dit had geen effect.
Ik heb ook met zo'n wifi analyse app gekeken of er inderdaad andere netwerken op hetzelfde kanaal zaten, ook hier werd ik niet veel wijzer van aangezien er maar een netwerk in de buurt zat qua kanaal.
Daarnaast is het vreemd dat deze issues zich juist voordoen aan de kant van het huis waar ik het niet zou verwachten, de kant waar we geen buren hebben (2 onder eenkapswoning voor de beeldvorming) dus in mijn ogen zou storing van buiten dan juist minder waarschijnlijk zijn.

Uit ellende maar overgestapt op 2.4ghz maar dat veroorzaakte weer problemen met de adapter van mijn pc (asus usb-ac68) want die heeft verschrikkelijk instabiele drivers voor windows 10.
Ik overweeg om deze adapter aan te schaffen voor mijn pc in de hoop dat dit het signaal verbeterd en wellicht stabielere drivers heeft voor windows 10.
Ik overweeg ook om een extender aan te schaffen en die enigszins dichtbij de desbetreffende slaapkamer te hangen.
Het modem is een ziggo connect box, hardware versie 10, software versie 9.1.2009.201

Iemand enig idee wat zo'n dramatische afzwakking in het signaal kan veroorzaken?
wellicht is het het aivd busje :+

Het liefst zou ik kabels laten trekken maar dit is helaas geen optie.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 23:24
Hebben je devices wel een fatsoenlijke snelheid over WiFi als je vlak naast de modemrouter staat? Zo ja, dan is de meest waarschijnlijke oplossing toch echt een access point (dus geen WiFi 'extender'), bekabeld (ethernet verbonden met je modemrouter) plaatsen op de plek waar je verbinding niet goed is.

Waarom het eerst wel goed werkte, en nu niet meer, is wel apart. Is er ook geen andere apparatuur in huis geplaatst, verplaatst, of vervangen in die periode die voor storing kan zorgen?

• Metal spoon
Cpt.Morgan schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:08:
Hebben je devices wel een fatsoenlijke snelheid over WiFi als je vlak naast de modemrouter staat? Zo ja, dan is de meest waarschijnlijke oplossing toch echt een access point (dus geen WiFi 'extender'), bekabeld (ethernet verbonden met je modemrouter) plaatsen op de plek waar je verbinding niet goed is.

Waarom het eerst wel goed werkte, en nu niet meer, is wel apart. Is er ook geen andere apparatuur in huis geplaatst, verplaatst, of vervangen in die periode die voor storing kan zorgen?
Snelheid op wifi is prima als ik naast het modem sta.
Access point zou inderdaad de oplossing zijn maar het betreft de eerste verdieping waar geen kabels liggen, en kabels trekken is helaas geen optie.
In de slaapkamer direct boven het modem is de snelheid overigens prima, daar zou ik wellicht een extender of iets dergelijks kunnen plaatsen.

Verder is er de afgelopen tijd niks veranderd qua apparatuur.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-03 23:24
Metal spoon schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:15:
[...]
kabels trekken is helaas geen optie.
Flauw misschien om hier op te reageren, maar waarom niet? Dit wordt zo vaak gezegd door mensen hier, maar er zijn zoveel oplossing om dit te doen (door lege buizen, door plinten, langs plinten, door kabelgoten, door holle muren, etc.). En het is echt veruit de meest stabiele oplossing.

• Metal spoon
Cpt.Morgan schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Flauw misschien om hier op te reageren, maar waarom niet? Dit wordt zo vaak gezegd door mensen hier, maar er zijn zoveel oplossing om dit te doen (door lege buizen, door plinten, langs plinten, door kabelgoten, door holle muren, etc.). En het is echt veruit de meest stabiele oplossing.
Ik weet het, en ik weet zeker dat het kan maar het is niet mijn huis, mijn vader wilt het gewoon niet laten doen ondanks dat hij en ik weten dat het veruit de beste oplossing is en het extreem fijn was in het vorige huis waar werkelijk elke kamer een ethernet aansluiting had.
Dusja, als ik het mocht bepalen zou ik het gelijk laten doen, maar helaas is de realiteit anders.

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 31-03 20:59
Ik heb het bij mij thuis ook gehad, toen bleek er in de straat de kabel niet goed te zijn. Het kan iets zijn wat je totaal niet verwacht. Ik zou een monteur langs laten komen om de kabel uit te laten meten. En zit er een coax versterker tussen? Daar kan ook wat mee zijn ;)

• Metal spoon
Wessel0101 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:25:
Ik heb het bij mij thuis ook gehad, toen bleek er in de straat de kabel niet goed te zijn. Het kan iets zijn wat je totaal niet verwacht. Ik zou een monteur langs laten komen om de kabel uit te laten meten. En zit er een coax versterker tussen? Daar kan ook wat mee zijn ;)
Haha, dit is eigenlijk wel grappig.
Gisteren werd er hier glasvezel aangelegd door KPN en toen hebben die medewerkers onze coax en die van de buren gesloopt, die is toen gelijk vervangen door ziggo zelf.
Dus ik betwijfel of dat het is, maar dank voor de input.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:11
Wifi-sterkte slechter na Ziggo werkzaamheden?

Kan toeval zijn maar..... gek toch?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Herkenbaar, hier precies hetzelfde. Ook ongeveer een week. Ik houd het topic in de gaten.

Via de kabel haal ik wel nog steeds de volledige up- en downloadsnelheid.

@Metal spoon In welke regio woon je?

[Voor 14% gewijzigd door Squawk op 24-03-2021 20:37]

• Metal spoon
Squawk schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:31:
Herkenbaar, hier precies hetzelfde. Ook ongeveer een week. Ik houd het topic in de gaten.

Via de kabel haal ik wel nog steeds de volledige snelheid.

@Metal spoon In welke regio woon je?
Zou het dan toch die update geweest zijn?

Ik woon in Assen, dus infrastructuur is hier redelijk en zoals eerder aangegeven is de coax buiten gisteren nog vervangen.

• Squawk
  • Niet online
Metal spoon schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:37:
[...]

[...]

Zou het dan toch die update geweest zijn?

Ik woon in Assen, dus infrastructuur is hier redelijk en zoals eerder aangegeven is de coax buiten gisteren nog vervangen.
Wij wonen in elk geval niet bij elkaar in de buurt. Kunnen we dat ook meteen uitsluiten. 🙂

Voor de volledigheid: ik heb zelf een Ziggo Connect Box (Arris).

[Voor 7% gewijzigd door Squawk op 24-03-2021 20:41]

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-03 23:16
Niet toevallig de buurman die zijn wifi-router op kanaal 48 heeft ingesteld met 160 MHz kanaal breedte?
Dan zou ie je namelijk van kanaal 36 t/m 64 in het vaarwater zitten. Zelfs al gebruikt ie 80 MHz kanaalbreedte dan zit ie op 36 - 48.

Dus als je een ander kanaal kiest probeer dan even iets in het 100 - 144 gebied. Of check van te voren met bijv. wifi-analyzer (of acrylic wifi-home) welke kanalen andere netwerken in beslag nemen.

• Metal spoon
Squawk schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:39:
[...]

Wij wonen in elk geval niet bij elkaar in de buurt. Kunnen we dat ook meteen uitsluiten. 🙂

Voor de volledigheid: ik heb zelf een Ziggo Connect Box (Arris).
Wellicht staan we allebei onder AIVD surveillance en zorgt hun apparatuur voor storing :+

Maar even zonder grappen, dit kan haast geen toeval zijn.
Heb vorige week via twitter wel even contact gehad met ziggo maar dan krijg je weer de standaard riedel van restart je modem, reset je settings, etc.
Hopelijk is het issue bekend bij ziggo en word er snel een firmware update of iets dergelijks gepushed.

Morgen komt de nieuwe adapter, ben benieuwd of dat verschil gaat maken.
Masimo schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:48:
Niet toevallig de buurman die zijn wifi-router op kanaal 48 heeft ingesteld met 160 MHz kanaal breedte?
Dan zou ie je namelijk van kanaal 36 t/m 64 in het vaarwater zitten. Zelfs al gebruikt ie 80 MHz kanaalbreedte dan zit ie op 36 - 48.

Dus als je een ander kanaal kiest probeer dan even iets in het 100 - 144 gebied. Of check van te voren met bijv. wifi-analyzer (of acrylic wifi-home) welke kanalen andere netwerken in beslag nemen.
Ik had van te voren al even gekeken met wi-fi analyzer, die gaf aan dat 44 vrij was, dus heb hem daar op gezet maar dat maakte geen verschil.
Ik kan proberen hem boven de 50 te zetten maar kreeg toen een waarschuwing dat ik dan op DFS kanalen zou gaan zitten.
Nu weet ik eigenlijk niet heel goed wat DFS precies in houdt dus die stap durfde ik nog niet aan.

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-03 23:16
DFS is niks om bang voor te zijn. Dat is iets dat mogelijke verstoring van radarsignalen door wifi voorkomt.
(Google)

Nu ik toch kanaalbreedte noem. Heb je je kanaalbreedte goed ingesteld? op 40 of liever zelfs 80 MHz?

• Metal spoon
Masimo schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 21:03:
DFS is niks om bang voor te zijn. Dat is iets dat mogelijke verstoring van radarsignalen door wifi voorkomt.
(Google)

Nu ik toch kanaalbreedte noem. Heb je je kanaalbreedte goed ingesteld? op 40 of liever zelfs 80 MHz?
Kanaalbreedte staat op de setting "20/40/80mhz"
Heb hem getest op 20mhz maar dat maakte het probleem alleen maar erger :+
Net weer even op wifi analyzer gekeken en er is geen enkel ander netwerk te bekennen op het kanaal waar mijn 5ghz netwerk op zit.

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-03 16:38
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ook sinds vorige week woensdag ongeveer. Het modem viel uit en sindsdien lage/wisselvallige snelheden op 5 GHz. Bizar!

Mijn eigen access points op de overige verdiepingen halen makkelijk 200 mbit/s. Maar alleen het Ziggo modem komt niet verder dan 30 mbit/s. Zelfs als je er naast staat is het moeizaam. Snap er vrij weinig van. Bedraad is alles gewoon zo snel als nodig.

[Voor 45% gewijzigd door TMC op 24-03-2021 23:53]

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Heb dit topic ook even gebookmarked. Hier exact hetzelfde verhaal. Sinds vorige week maandag/dinsdag valt bij mij constant de WiFi verbinding weg op mijn laptop. Met de kabel heb ik geen enkel probleem. Ik zit redelijk ver van het modem af, maar tot nu toe was dat altijd probleemloos.

Ik gebruik alleen mij werk laptop draadloos. Het signaal valt elke 10 minuten ongeveer weg. Mijn VPN verbinding wordt dan verbroken. Als ik dan de WiFi verbinding verbreek en opnieuw verbinding maak dan doet hij het gelijk weer.

Ik heb nu op de achtergrond een command prompt met "ping google.nl -t". Zodra ik een aantal time outs krijg dan verbind ik opnieuw met WiFi. Er valt tijdens teams vergaderingen niet mee te werken, dus meestal stap ik over op de kabel.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• laurens0619
Hmm hier lees ik er ook iets over
https://community.ziggo.n...loos-internet/td-p/747422

Als ik jullie was zou ik je daar melden, wie weet doet het eits
Ik heb ook een Connectbox en te zien in de logging van het device is dat er op 24-03-2021 om 03:21 nieuwe software is gepusht. Sindsdien is het drama. De sterkte van het 5Ghz signaal is enorm/meer dan de helft afgenomen en haal op 6 meter afstand nog maar een download snelheid van 10-30Mbps (i.p.v. 250Mbps) afhankelijk van welk apparaat je het test. De upload snelheid is wel nog steeds ~25Mbps.
Ook hier zijn er geen aanpassingen in huis geweest of bij de buren. Ik heb alles nagelopen en gemeten met meerdere speedtests en analyzers. Zelfs naast de Connectbox kom ik vaak niet hoger dan 130Mbps down.
Ik weet zeker dat de software update de oorzaak en boosdoener is.
Ik moet nog kijken of terugzetten naar fabrieksinstellingen uitkomst biedt, maar waarschijnlijk krijg je dan opnieuw dezelfde software gepusht. Hopelijk kunnen ze de uitrol van deze release terugdraaien of een nieuwe release pushen waarin dit probleem opgelost is.
Of dit ook met 2,4Ghz een issue is weet ik niet, want deze heb ik uitgeschakeld.

De logging is te vinden onder:
Geavanceerde instellingen -> Hulpmiddelen -> Netwerk status -> tabblad Netwerk historie

Logging van nieuw naar oud (laatste vier karakters van MAC-adressen vervangen door xxxx):
24/03/2021 03:29:34 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=48:d3:43:d9:xxxx;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:xxxx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01/01/1970 00:01:36 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:d9:xxxx;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:xxxx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24/03/2021 03:26:54 notice SW download Successful - Via NMS
24/03/2021 03:21:5 notice SW Download INIT - Via NMS
18/03/2021 23:07:27 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=48:d3:43:d9:xxxx;CMTS-MAC=00:01:5c:b3:xxxx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-03 23:13

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Als je met je 5Ghz signaal door vloeren en muren heen wilt, wordt het al snel problematisch. Dat ga je gewoon niet oplossen, anders dan:
Mesh netwerk
Maar beter: AP met kabel (al is dat niet wenselijk in dit geval, gesteld door de TS.)

Als de snelheid goed is dicht bij het modem, dan is er weinig wat je kunt doen aan het modem zelf.

Al kun je niet ver komen met een kabel:
Zet er een goed Access point achter en maak een degelijk mesh netwerk
Zet WiFi in het modem uit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Metal spoon schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:55:
[...]

Ik had van te voren al even gekeken met wi-fi analyzer, die gaf aan dat 44 vrij was, dus heb hem daar op gezet maar dat maakte geen verschil.
Zie hier het probleem met dat soort apps:

Zonder de benodigde kennis heb je er niet zoveel aan.

Kanalen in de 5GHz zijn 20MHz breed, jij had je AP op 80MHz ingesteld. Dus je pakt altijd vier tegelijk mee. 36, 40, 44, en 48 zitten allemaal in dezelfde blok van 80, dus enige wat je gedaan hebt is een andere primary kanaal binnen zelfde blok kiezen. Blok zelf heeft exact evenveel drukte ongeacht primary. Om een ander resultaat te krijgen moet je dus een ander blok pakken, inderdaad boven de 52.
Ik kan proberen hem boven de 50 te zetten maar kreeg toen een waarschuwing dat ik dan op DFS kanalen zou gaan zitten.
Nu weet ik eigenlijk niet heel goed wat DFS precies in houdt dus die stap durfde ik nog niet aan.
Nou, als het heel erg tegen zit kan je vliegtuig neergeschoten worden als je het onverstandig gebruikt :o :+

Hier is daadwerkelijk een paper over geschreven 8)7

Maar ervan uitgaande dat je niet aan boord van een vliegtuig boven een conflictzone woont is dat niet relevant. DFS houdt in dat je AP eerst een minuut (of bij 120-128 10 minuten) moet luisteren naar radarsignalen voordat het mag zenden. De waarschuwing is niets anders dan een heads-up dat het dus even duurt voordat je je netwerk terug ziet. Met minuut geduld niets aan de hand.

Sowieso mogen je devices >100 harder zenden, dus als er geen doorslaggevende reden is om ze niet te gebruiken zou je daar als eerste moeten kijken. Dat doet de modem op 'auto' trouwens sowieso.

Soittakaa Paranoid!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:07
+1.
Ik heb geen speedtest gedaan, maar ik ben van retestrak 5ghz wifi naar een wapperende versie gegaan. Ik kan zo snel niet zien in de Connectbox of hij is ge-update. Waar zien jullie dat? Vanochtend om half 8 een software update gehad en nu is het dus helemaal mis met de 5ghz. Ik probeer ook op het Ziggo forum te reageren, maar daar heb ik ruzie mee.

[Voor 31% gewijzigd door MrAngry op 25-03-2021 17:30]

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Metal spoon
dion_b schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 13:58:
[...]

Zie hier het probleem met dat soort apps:

Zonder de benodigde kennis heb je er niet zoveel aan.

Kanalen in de 5GHz zijn 20MHz breed, jij had je AP op 80MHz ingesteld. Dus je pakt altijd vier tegelijk mee. 36, 40, 44, en 48 zitten allemaal in dezelfde blok van 80, dus enige wat je gedaan hebt is een andere primary kanaal binnen zelfde blok kiezen. Blok zelf heeft exact evenveel drukte ongeacht primary. Om een ander resultaat te krijgen moet je dus een ander blok pakken, inderdaad boven de 52.

[...]

Nou, als het heel erg tegen zit kan je vliegtuig neergeschoten worden als je het onverstandig gebruikt :o :+

Hier is daadwerkelijk een paper over geschreven 8)7

Maar ervan uitgaande dat je niet aan boord van een vliegtuig boven een conflictzone woont is dat niet relevant. DFS houdt in dat je AP eerst een minuut (of bij 120-128 10 minuten) moet luisteren naar radarsignalen voordat het mag zenden. De waarschuwing is niets anders dan een heads-up dat het dus even duurt voordat je je netwerk terug ziet. Met minuut geduld niets aan de hand.

Sowieso mogen je devices >100 harder zenden, dus als er geen doorslaggevende reden is om ze niet te gebruiken zou je daar als eerste moeten kijken. Dat doet de modem op 'auto' trouwens sowieso.
Bedankt voor de input, heb hem zojuist ingesteld op kanaal 108, daaromheen was alles vrij.
Helaas heeft ook dit niet mogen baten, snelheid en bereik nog steeds belabberd.

Nieuwe adapter is gekomen, het is een beest maar ook die krijgt belabberde snelheden op 5ghz.
2.4ghz nu hopelijk wel stabiel om dat voor mijn pc in ieder geval te kunnen gebruiken.
Als het goed is hebben wij hier nog een oude router liggen, wellicht met 5ghz ondersteuning, ik wil die even proberen als access point op dezelfde plek als het modem om te kijken of dat wellicht betere resultaten oplevert.
MrAngry schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 17:18:
+1.
Ik heb geen speedtest gedaan, maar ik ben van retestrak 5ghz wifi naar een wapperende versie gegaan. Ik kan zo snel niet zien in de Connectbox of hij is ge-update. Waar zien jullie dat? Vanochtend om half 8 een software update gehad en nu is het dus helemaal mis met de 5ghz. Ik probeer ook op het Ziggo forum te reageren, maar daar heb ik ruzie mee.
Zou je even willen na gaan of je een arris connectbox of een compal hebt?
Ook voor iedereen die meeleest en issues ervaart, zouden jullie even je hardware versie en software versie willen checken? dit vind je onder beheer -> informatie in je modem.

De issues zijn mij opgevallen op hardware versie 10, software versie 9.1.2009.201 op een Arris connectbox

• TMC
Ik heb n.a.v. dit issue een nieuwe Connectbox gehad van Ziggo. Nu is de snelheid weer zoals het hoort. Ik vrees alleen dat ik wellicht alsnog de softwareupdate gepusht ga krijgen. Laten we hopen van niet. :)

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:07
Metal spoon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:17:
[...]

Ook voor iedereen die meeleest en issues ervaart, zouden jullie even je hardware versie en software versie willen checken? dit vind je onder beheer -> informatie in je modem.

De issues zijn mij opgevallen op hardware versie 10, software versie 9.1.2009.201 op een Arris connectbox
Conform standaard specificaties : DOCSIS 3.0
Hardware versie : 11
Software versie : 9.1.2009.201
Serienummer Connect Box : ABAP[xxxxxx]

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Metal spoon
TMC schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:45:
Ik heb n.a.v. dit issue een nieuwe Connectbox gehad van Ziggo. Nu is de snelheid weer zoals het hoort. Ik vrees alleen dat ik wellicht alsnog de softwareupdate gepusht ga krijgen. Laten we hopen van niet. :)
Goed om te horen!

Voor de rest, ik had inderdaad nog een TP-link archer c2 ac750 liggen, heb die nu naast het modem gezet en bedraad aangesloten, modem staat NIET in bridge modus, dus het is nu praktisch een access point.
Heb de c2 zn eigen netwerk ssid gegeven en hij heeft zijn eigen subnet voor de dhcp, 2.4 netwerk uitgezet want dat werkt prima vanaf het modem.

Dus gelijk even speedtestje gedraaid op het nieuwe 5ghz netwerk in de problematische kamer en *tromgeroffel*:

prima snelheid wat mij betreft, zeker meer werkbaar dan de 20mbps hiervoor.
andere devices ook getest op nieuwe netwerk, telefoon haalt weer dik 120mbps, dik tevreden mee.

Mocht je dit op korte termijn zelf willen oplossen, dan is een eigen router wellicht een strak plan, maar ik zou je sterk afraden om speciaal hiervoor een router te kopen want dit probleem heb je niet zelf veroorzaakt, dit is hoogstwaarschijnlijk ziggo z'n schuld.

Dus voorloopig kan ik weer even verder, het is nu de vraag wat de langetermijnoplossing is, zoals hierboven al aangegeven is het laten vervangen van de ziggo connect box de meest waarschijnlijke oplossing, of hopen dat een volgende update het verhelpt.
Het liefst wil ik die router niet gebruiken, de ruimte bij het modem begint inmiddels zeer vol te raken met van alles en nog wat, dus hopen dat ziggo de box wilt vervangen.

• TMC
Metal spoon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 20:23:
[...]

Goed om te horen!

Voor de rest, ik had inderdaad nog een TP-link archer c2 ac750 liggen, heb die nu naast het modem gezet en bedraad aangesloten, modem staat NIET in bridge modus, dus het is nu praktisch een access point.
Heb de c2 zn eigen netwerk ssid gegeven en hij heeft zijn eigen subnet voor de dhcp, 2.4 netwerk uitgezet want dat werkt prima vanaf het modem.

Dus gelijk even speedtestje gedraaid op het nieuwe 5ghz netwerk in de problematische kamer en *tromgeroffel*:
[Afbeelding]

prima snelheid wat mij betreft, zeker meer werkbaar dan de 20mbps hiervoor.
andere devices ook getest op nieuwe netwerk, telefoon haalt weer dik 120mbps, dik tevreden mee.

Mocht je dit op korte termijn zelf willen oplossen, dan is een eigen router wellicht een strak plan, maar ik zou je sterk afraden om speciaal hiervoor een router te kopen want dit probleem heb je niet zelf veroorzaakt, dit is hoogstwaarschijnlijk ziggo z'n schuld.

Dus voorloopig kan ik weer even verder, het is nu de vraag wat de langetermijnoplossing is, zoals hierboven al aangegeven is het laten vervangen van de ziggo connect box de meest waarschijnlijke oplossing, of hopen dat een volgende update het verhelpt.
Het liefst wil ik die router niet gebruiken, de ruimte bij het modem begint inmiddels zeer vol te raken met van alles en nog wat, dus hopen dat ziggo de box wilt vervangen.
Mee eens dat je zelf geen AP zou moeten kopen, toch kan je op die manier wel voor <100 euro het probleem snel en definitief oplossen. Als thuiswerken echt problematisch is, kan dat de moeite waard zijn.

Desalniettemin moet Ziggo gewoon een werkend modem leveren. Echter, als je met Ziggo belt hebben ze sterk de neiging met non-oplossingen te komen (Wifiboosters, monteur laten komen, zeggen dat je moet switchen naar 2,4 GHz, etc.). Hier wat tips om dat te voorkomen:
  • Bereik overeenstemming met de Ziggo-medewerker dat je mag verwachten dat op een afstand kleiner dan 2m je altijd de maximale snelheid zou moeten halen op 5 GHz. Begin hier direct over als zij beginnen over interferentie, Wifiboosters of wat dan ook. Die dingen zijn pas relevant wanneer het over grotere afstanden gaat.
  • Vermeld dat je bedraad wel de maximale snelheid haalt, het probleem ligt dus niet aan het signaal zelf. Doe uiteraard wel even de check of dit ook echt zo is.
  • Doe voordat je belt al het modem resetten, wellicht zelfs naar de fabrieksinstellingen. Dit kunnen zij ook in de logs zien, dus ga hier niet over bluffen.
Als je deze drie punten volgt zal denk ik elke Ziggo medewerker tot de conclusie komen dat er iets mis is met het modem.

• Metal spoon
TMC schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 21:05:
[...]
Mee eens dat je zelf geen AP zou moeten kopen, toch kan je op die manier wel voor <100 euro het probleem snel en definitief oplossen. Als thuiswerken echt problematisch is, kan dat de moeite waard zijn.

Desalniettemin moet Ziggo gewoon een werkend modem leveren. Echter, als je met Ziggo belt hebben ze sterk de neiging met non-oplossingen te komen (Wifiboosters, monteur laten komen, zeggen dat je moet switchen naar 2,4 GHz, etc.). Hier wat tips om dat te voorkomen:
  • Bereik overeenstemming met de Ziggo-medewerker dat je mag verwachten dat op een afstand kleiner dan 2m je altijd de maximale snelheid zou moeten halen op 5 GHz. Begin hier direct over als zij beginnen over interferentie, Wifiboosters of wat dan ook. Die dingen zijn pas relevant wanneer het over grotere afstanden gaat.
  • Vermeld dat je bedraad wel de maximale snelheid haalt, het probleem ligt dus niet aan het signaal zelf. Doe uiteraard wel even de check of dit ook echt zo is.
  • Doe voordat je belt al het modem resetten, wellicht zelfs naar de fabrieksinstellingen. Dit kunnen zij ook in de logs zien, dus ga hier niet over bluffen.
Als je deze drie punten volgt zal denk ik elke Ziggo medewerker tot de conclusie komen dat er iets mis is met het modem.
Helemaal mee eens,
Inmiddels word het issue nu ook gemeld op ziggo's community site:
https://community.ziggo.n...loos-internet/td-p/747422

• Metal spoon
Update van het ziggo community forum:
https://community.ziggo.n...617/highlight/true#M51666

Het probleem word dus onderzocht door ziggo zelf, hopen dat het snel opgelost kan worden.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:48
Vermoedelijk alleen een probleem met de Arris versie van de Connectbox.
Heb hier nergens last van.

Een paar maanden geleden was er hier voor een ander probleem de monteur die moest toen de AOP vervangen om het op te lossen.
Tevens heeft hij toen de Arris Connectbox door een Compal Connectbox vervangen.
Hij zei dat ze dat overal deden als er nog een Arris stond, want die worden uit gefaseerd.

Dus als je last heb van dit probleem de helpdesk bellen en vragen om een nieuwe ConnectBox, meestal doen ze niet moeilijk maar soms moet je wat aandringen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Squawk
  • Niet online
Metal spoon schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 19:17:
[...]

Bedankt voor de input, heb hem zojuist ingesteld op kanaal 108, daaromheen was alles vrij.
Helaas heeft ook dit niet mogen baten, snelheid en bereik nog steeds belabberd.

Nieuwe adapter is gekomen, het is een beest maar ook die krijgt belabberde snelheden op 5ghz.
2.4ghz nu hopelijk wel stabiel om dat voor mijn pc in ieder geval te kunnen gebruiken.
Als het goed is hebben wij hier nog een oude router liggen, wellicht met 5ghz ondersteuning, ik wil die even proberen als access point op dezelfde plek als het modem om te kijken of dat wellicht betere resultaten oplevert.

[...]

Hier ook hardwareversie 10 en softwareversie 9.1.2009.201 op een Connectbox van Arris. :-(
Update 30-03-21
@Metal spoon Is er aan jouw kant nog nieuws sinds je laatste bericht?

Gisteren schreef de 'Community Moderator' van Ziggo dat er een wijziging is doorgevoerd. Hij heeft niet aan wat er is gewijzigd. Zelf merk ik in elk geval geen vooruitgang.

[Voor 13% gewijzigd door Squawk op 30-03-2021 11:25]

• Metal spoon
Squawk schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 18:45:
[...]

Hier ook hardwareversie 10 en softwareversie 9.1.2009.201 op een Connectbox van Arris. :-(
Update 30-03-21
@Metal spoon Is er aan jouw kant nog nieuws sinds je laatste bericht?

Gisteren schreef de 'Community Moderator' van Ziggo dat er een wijziging is doorgevoerd. Hij heeft niet aan wat er is gewijzigd. Zelf merk ik in elk geval geen vooruitgang.
Ook hier geen verandering helaas, eigen AP blijft een factor 10 sneller op afstand.
Zelfs de compal van de buren heeft beter bereik :+

@Squawk
De moderator heeft doorgegeven dat het niet heeft geholpen, meer mensen melden zich:
https://community.ziggo.n...787/highlight/true#M52329

[Voor 12% gewijzigd door Metal spoon op 30-03-2021 14:52. Reden: update van ziggo mod]

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 31-03 07:44
+1

Al moet ik eerlijk zeggen dat de hele WIFI vanuit de Connectbox al vanaf de start droevig slecht is op zowel 2,4 als 5Ghz regelmatig weg.

gisteren was ik er zo klaar mee (en had dit topic nog niet gevonden) dat ik zelf een TPLink DECO mesh netwerkje aangesloten. Ik werk er nu de hele dag al op, en ipv minimaal 4 á 5 verbroken teams gesprekken, werkt het de hele dag al als een zonnetje.

Overigens heb ik de radio's van de connectbox nu ook uitgezet.. dat geeft weer een beetje lucht in de ether :D

edit:
Conform standaard specificaties : DOCSIS 3.0
Hardware versie : 10
Software versie : 9.1.2009.201

[Voor 9% gewijzigd door Gwindorian op 30-03-2021 15:36]

Gwindorian's Diablo Profiel

• Metal spoon
Voor iedereen die meeleest:
Er komt een update aan die het zou moeten fixen, verschillende users met hetzelfde probleem melden op het ziggo community forum dat zij na een update weer normale snelheden halen.
Check je logs af en toe, als het goed is staat daar iets van "SW Download INIT - Via Config file" en "SW download Successful - Via Config file" in als je een update hebt gehad, daarna restart ie geloof ik.
Meestal word er s'nachts geupdate dus hou het in de gaten.
Niet iedereen zal hem gelijktijdig krijgen want ik geloof dat updates per regio worden uitgerold, dus je zult even geduld moeten hebben.

bron:
https://community.ziggo.n...006/highlight/true#M52717
https://community.ziggo.n...797/highlight/true#M52650

• Squawk
  • Niet online
Metal spoon schreef op donderdag 1 april 2021 @ 14:12:
Voor iedereen die meeleest:
Er komt een update aan die het zou moeten fixen, verschillende users met hetzelfde probleem melden op het ziggo community forum dat zij na een update weer normale snelheden halen.
Check je logs af en toe, als het goed is staat daar iets van "SW Download INIT - Via Config file" en "SW download Successful - Via Config file" in als je een update hebt gehad, daarna restart ie geloof ik.
Meestal word er s'nachts geupdate dus hou het in de gaten.
Niet iedereen zal hem gelijktijdig krijgen want ik geloof dat updates per regio worden uitgerold, dus je zult even geduld moeten hebben.

bron:
https://community.ziggo.n...006/highlight/true#M52717
https://community.ziggo.n...797/highlight/true#M52650
Bedankt voor de update!

Denk dat het een 1 aprilgrap is van Ziggo. Alle klanten rennen vandaag naar de Connectbox, trekken de stekker uit het stopcontact, wachten een minuut, om er vervolgens achter te komen dat het draadloos internet nog steeds ontiegelijk traag is. :D :+

Hier nog steeds softwareversie 9.1.2009.201 in elk geval.

• Metal spoon
Squawk schreef op donderdag 1 april 2021 @ 15:14:
[...]

Bedankt voor de update!

Denk dat het een 1 aprilgrap is van Ziggo. Alle klanten rennen vandaag naar de Connectbox, trekken de stekker uit het stopcontact, wachten een minuut, om er vervolgens achter te komen dat het draadloos internet nog steeds ontiegelijk traag is. :D :+

Hier nog steeds softwareversie 9.1.2009.201 in elk geval.
Wellicht moesten ze het sleepnet van de AIVD even weghalen :+
Hier ook nog geen update, duimen maar.

• Marco Geleijns
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:49
voor 9 maart nooit problemen gehad
9 maart een update gehad naar 9.1.2009.201
7 april een update gehad naar 9.1.1912.304

HW versie 10

Wifi probleem nog niet verholpen, snelheid blijft hangen op 30-40 Mbps.

Contact gehad met Ziggo, komende weken gaan ze downgraden geven ze aan.

• Againzender
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 22:15
Ik had ook dezelfde problemen met de 5GHz. Via dit topic kwam ik er achter niet de enige te zijn.
Wel contact gehad met Ziggo, die stuurden gelijk een monteur langs. Als het aan hun apparatuur zou liggen zou ik geen kosten hebben.
Nou, monteur het modem vervangen, nog steeds een baggertrage 5GHz. Dit leek wel op een bepaalde plek in huis veel erger te merken te zijn, dus ik begon toch ook te denken aan iets van storing.
Dat was twee weken geleden.

En nu vanochtend komt mijn oudste zoon met de opmerking: 'Heb jij het wifi gemaakt, het is hartstikke snel :? '
En ja, het is nu gewoon zoals je het verwacht.

Toch eens in de log gekeken, en verrek:
10/04/2021 03:57:13 notice SW download Successful - Via NMS
10/04/2021 03:51:21 notice SW Download INIT - Via NMS
En software is nu versie 9.1.1912.304

Nou kan het zijn dat de buren toevallig vanochtend hun gare magnetron hebben weggegooid, maar ik vind het opvallend.

• Metal spoon
Ik heb een paar dagen geleden even het stroom van het modem gehaald en er na 30 sec weer op gezet, begon daarna gelijk met updaten naar 9.1.1912.304.
Sindsdien is de snelheid weer dik in orde, ook signaal is een stuk sterker.

Mocht je nog steeds op 9.1.2009.201 zitten, haal even de stroom voor 30sec van je modem.
Kan me niet voorstellen dat mensen nog op 9.1.2009.201 zitten aangezien ziggo zelf aangaf dat de uitrol nu klaar zou moeten zijn.

Blij dat het voor veruit de meesten nu weer in orde is, hopelijk test ziggo hun updates nu van te voren :+

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-03 19:48

D33F

Tweelingtemmer

Ook hier is sinds vandaag de 5G snelheid en bereik weer als vanouds na de firmware downgrade.

Jammer dat ik dit topic niet eerder ben tegengekomen want ik heb dagen lopen klooien met instellingen, kanalen e.d. en kan het niet verklaren behalve dat ik in de logging zag dat er een update was geïnstalleerd (de beruchte 9.1.2009.201)

Helemaal blij nu met 9.1.1912.304. Haal weer netjes 300mbps op mijn werkkamer i.p.v. een super instabiele verbinding waarmee de 20mbps moeilijk was te halen.

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MIC1011
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-10-2021
Ik heb na een software/firmware update van het modem (ConnectBox model Arris) ook veel problemen met de internetsnelheid.
Ik zou 500/600 Mbit moeten halen, maar ik haal maar 185 Mbit max, en dit is via ethernetkabel.
Ook heb ik problemen met het Wifi netwerk, voornamelijk het 5 Ghz netwerk.
Nu 2 maal een monteur over de vloer gehad van Ziggo, de eerste keer is de software versie terug gezet naar het vorige en toen was het probleem opgelost. Ik haalde weer de beloofde 500/600 Mbit, waarvoor ik gewoon betaal.
Maar toen op de 17de van mei weer gesodemieter want de software update was weer geïnstalleerd op het modem. Dus weer een monteur langs gehad en die zei dat de enige oplossing was om een Compal modem aan te vragen(daar kun je dus niet voor kiezen) of een Giganet modem aanvragen (waar je dus ook niet voor kunt kiezen.
Al met al, ben ik klaar met Ziggo en zal dan ook de overeenkomst ontbinden en overstappen naar een andere provider die zijn beloftes wel kan nakomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• laurens0619
@MIC1011 mooi!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Metal spoon
MIC1011 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 18:14:
Ik heb na een software/firmware update van het modem (ConnectBox model Arris) ook veel problemen met de internetsnelheid.
Ik zou 500/600 Mbit moeten halen, maar ik haal maar 185 Mbit max, en dit is via ethernetkabel.
Ook heb ik problemen met het Wifi netwerk, voornamelijk het 5 Ghz netwerk.
Nu 2 maal een monteur over de vloer gehad van Ziggo, de eerste keer is de software versie terug gezet naar het vorige en toen was het probleem opgelost. Ik haalde weer de beloofde 500/600 Mbit, waarvoor ik gewoon betaal.
Maar toen op de 17de van mei weer gesodemieter want de software update was weer geïnstalleerd op het modem. Dus weer een monteur langs gehad en die zei dat de enige oplossing was om een Compal modem aan te vragen(daar kun je dus niet voor kiezen) of een Giganet modem aanvragen (waar je dus ook niet voor kunt kiezen.
Al met al, ben ik klaar met Ziggo en zal dan ook de overeenkomst ontbinden en overstappen naar een andere provider die zijn beloftes wel kan nakomen.
heb ik even goed nieuws, aan het einde van deze maand moet ziggo vrije modemkeuze bieden.

bron:
nieuws: Ziggo moet van Geschillencommissie eind deze maand vrije modemkeuze a...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MIC1011
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-10-2021
Metal spoon schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:05:
[...]

heb ik even goed nieuws, aan het einde van deze maand moet ziggo vrije modemkeuze bieden.

bron:
nieuws: Ziggo moet van Geschillencommissie eind deze maand vrije modemkeuze a...
Aan de ene kant goed nieuws, aan de andere kant: ik ga niet een eigen modem aanschaffen om fatsoenlijk internet te krijgen.

• Zidane007nl
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03 15:45
Ik heb sinds kort ook erg veel last van problemen met mijn Wifi 5Ghz verbinding, vooral in Google Meet.

Nu heb ik dit in het verleden opgelost door het kanaal te veranderen naar iets boven de 100 aangezien het daar een stuk rustiger is met andere Wifi netwerken. Maar de Connect Box zet gewoon het kanaal terug naar 48, waar het best druk is. |:(

Nu zie ik ook dat Ziggo Smart Wifi aan staat zodat mijn verbinding automatisch wordt geoptimaliseerd, maar dat is dus niet zo. Ik kan dat ook niet uitzetten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:56

lier

MikroTik nerd

Zou ook prima een gevolg kunnen zijn van een DFS radar detection (al dan niet false positive), @Zidane007nl. Want dat kan ook een reden zijn dat je naar een non-DFS kanaal overgezet wordt. Deze detecties zijn opgenomen in de Wifi standaard en kunnen soms tot false positives leiden.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Zidane007nl
lier schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:55:
Zou ook prima een gevolg kunnen zijn van een DFS radar detection (al dan niet false positive), @Zidane007nl. Want dat kan ook een reden zijn dat je naar een non-DFS kanaal overgezet wordt. Deze detecties zijn opgenomen in de Wifi standaard en kunnen soms tot false positives leiden.
Duidelijk. Ik heb het kanaal weer aangepast naar 120. Is nu wel opgepakt gelukkig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Het probleem was bij mij een hele tijd opgelost, sinds gister of eergister is het probleem ineens weer terug helaas..

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Zidane007nl
Hier ook ... De connectbox heeft het kanaal weer teruggezet naar 48 vanwege DFS radar detection waar @lier het al over had.
10-06-2021 07:51:58: Radar signal detected, DFS sequence applied, channel changed from 120 to 48
Hierdoor staat het Wifi netwerk weer tussen veel andere Wifi netwerken en dat merkte ik net in Google Meet met wegvallen verbinding ...
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee