Wifi-sterkte slechter na Ziggo werkzaamheden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12
Gisteren heeft Ziggo in mijn wijk een en ander aan gepland onderhoud gedaan. Ik zag inderdaad een mannetje sleutelen in het kastje in de straat. Binnen de aangekondigde tijd was de boel weer up & running. Mijn modem is de standaard Connect-box van Ziggo, geen bijzondere instellingen gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://origin.ziggo.nl/content/dam/ziggo/klantenservice/img/hardware/modems/connectbox/cb-1-bevestigingsstap.png.transform/w320/high/img.png

Na de werkzaamheden heb ik er nu last van dat mijn wifi-signaal slechter is. Ik kon altijd prima een Youtube-filmpje kijken tijdens het afwassen, nu krijg ik in die hoek van het huis amper een wifi-verbinding. Modem staat beneden in de woonkamer (waar hij voor de werkzaamheden ook al stond). Wel een huis (1968) met dikke muren gewapend beton. Modem verplaatsen is niet echt een optie, zonder de halve woonkamer te verbouwen.

Ik kan er niet helemaal bij dat (of?) dit wat met elkaar te maken zou hebben: bij werk aan het netwerk buiten zou ik geen effect verwachten op mijn huisnetwerk. Hooguit dat de buren allemaal hun router herstart hebben, en dat er nu een shuffle van frequenties is geweest. Iemand een goede tip om dit te verbeteren?

Zo scherp als een voetbal!

Beste antwoord (via Reptile209 op 23-03-2021 21:07)

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:07
Hooguit dat het modem nu een ander kanaal gebruikt omdat het herstart is.
Handmatig op een kanaal zetten en/of 5Ghz gebruiken.
Wil je het helemaal goed doen dan moet je een eigen router kopen en aansluiten aangezien het standaard modem qua WIFI ruk is.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:20

FreakNL

Well do ya punk?

Buitenwerkzaamheden zouden geen invloed moeten hebben op jouw WiFi snelheid binnenshuis.

Wat wel kan is dat de werkzaamheden nodig waren om nieuwe mensen (buren) aan te sluiten en er nu additionele WiFi netwerken in de lucht zijn gebracht en je daar nu "storing" van hebt.

Dit kan met vanalles te maken hebben en het had ook op kunnen treden zonder werkzaamheden van Ziggo.

Je zal de algemene stappen moeten volgen om WiFi te verbeteren.

- Kabels trekken
- Strategisch WiFi punten neerzetten

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 16-03-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Doe eens een speedtest op een bekabelde pc...
Misschien is je wifi prima. Maar je snelheid en connectie van de modem naar buiten wel ruk

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:05

iMars

Full time prutser

Het enige waar ik aan kan denken is dat er een ander wifi kanaal gekozen is, als je router herstart is.
De vraag die je moet stellen is: Is de snelheid van "het internet" (jouw aansluiting) het probleem? Of is je WiFi het probleem?

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
@FreakNL @jack zomer @iMars
Het is echt de wifi. Speedtest geeft netjes mijn normale 250/50 mbit aan. Ik zie op mijn telefoon de signaalsterkte inkakken zodra ik naar de keuken loop: zowel met de wifi-indicator van de telefoon zelf, als met de Wifi Analyzer app.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Hooguit dat het modem nu een ander kanaal gebruikt omdat het herstart is.
Handmatig op een kanaal zetten en/of 5Ghz gebruiken.
Wil je het helemaal goed doen dan moet je een eigen router kopen en aansluiten aangezien het standaard modem qua WIFI ruk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Misschien is 5GHz juist het probleem. Dat bereik is aanzienlijk minder dan 2.4 GHz.
Wellicht heeft z'n telefoon besloten om op 5 GHz te gaan werken, terwijl hij voorheen op 2.4 GHz zat.
Dan is er aanzienlijke kans dat het bereik behoorlijk verschilt met voorheen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SniperGuy schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:05:
...
Het ziggo modem is niet slechter of beter dan de standaard consumenten routers.
Problemen worden vooral veroorzaakt doordat de plaats van het AOP niet de meest geschikte plaats voor wifi is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:28
Heel misschien dat je na een modem reset ook toevallig andere firmware op je connectbox gespoeld hebt gekregen waardoor die zich anders gedraagt ?

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Laatst online: 07:59
Bespaar je het uitzoekwerk en stress, met alle wifi invloeden van de buren is een simpele ziggo router onvoldoende om al je hoeken in huis te kunnen dekken. Ik zie op V&A deze advertentie. Wifi uitschakelen in router en de M5 installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:17:
[...]

Het ziggo modem is niet slechter of beter dan de standaard consumenten routers.
Problemen worden vooral veroorzaakt doordat de plaats van het AOP niet de meest geschikte plaats voor wifi is
Ik kan met niet voorstellen dat de connectbox beter is dan een instap router reviews: Wifi Best Buy Guide - Mei 2020
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat de dekking, stabiliteit en snelheid van wifi aanzienlijk toenam vergeleken met de connectbox op exact dezelfde locatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:48
Kan echt helemaal niets met die werkzaamheden te maken hebben.

Gewoon een accespoint kopen en die erbij plaatsen op een goede locatie.
Neem bijvoorbeeld een EAP225 van tl-link

Niet aan die mesh dingen beginnen zonde van het geld, valt altijd tegen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

SniperGuy schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:41:
[...]

Ik kan met niet voorstellen dat de connectbox beter is dan een instap router reviews: Wifi Best Buy Guide - Mei 2020
Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat de dekking, stabiliteit en snelheid van wifi aanzienlijk toenam vergeleken met de connectbox op exact dezelfde locatie.
Ik zeg ook niet dat de connectbox beter is, ik zeg dat de prestaties vergelijkbaar zijn.
De connectbox is een wifi5 1600 router. Hij blijft op de 2,4 GHz inderdaad achter op de genoemde voorbeelden.
Ik denk wel dat de term "instap router" lichtelijk aangetrokken is. In een landschap waarin routers vanaf 20 €uro worden aangeboden, denk je bij een instap router niet meteen aan een uitgave van 100 €uro of meer

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

@ discussie over Ziggo standaard modem/router:
Deze is prima voor gebruik in 1 ruimte. Zodra je dekking wil over meerdere ruimtes, is het afhankelijk van wat voor muren er tussen zit. Nu lees ik over gewapend betonnen muren. Dat geeft behoorlijke demping.

Maar er is niks veranderd aan de situatie. Muren zijn niet veranderd, keuken is niet verplaatst, modem is niet verplaatst. TS meld dat bedraad de snelheid gewoon goed is, dus laten we dat uitsluiten.

Dan blijven er een paar dingen over:
• zendvermogen
• gebruik juiste kanaal
• wijziging bij de buren

Zendvermogen: het kan zijn dat er een nieuwe firmware of setting naar de modem is gepushed. Als daarbij het zendvermogen is aangepast, kan dat een oorzaak zijn.

Kanaal: ook kan het zijn dat er tijdens het herstarten van de model/router een andere kanaal is gekozen. In dat geval moet het signaaltsterkte gewoon goed zijn, maar kan je in de ergste gevallen zelfs van je wifi geschopt worden (als dat kanaal te druk is)

Wijziging bij de buren puntje twee kan ook veroorzaakt worden door een (toevallige) wijziging bij de buren. Als zij op dezelfde kanaal gaan zitten, kan dat voor jou problemen geven. Als de gebruikte kanaal te vol is, krijg je veel vertraging, of kan je zelfs eraf gegooid worden.

Beste is om te kijken of je de wifi instellingen aan kan passen. Vaak zit er een auto channel functie op (wil je niet altijd, maar in dit geval kan je het de minst drukke kanaal laten kiezen). Blijf zoveel mogelijk op de standaard kanalen 1, 6 of 11.

En niet geheel onbelangrijk: meten is (zeker) weten ... download een wifi analyzer en kijk wat er allemaal in de buurt zit en op welke kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan er lang en kort over praten en allerlei oorzaken zoeken maar ga gewoon mee in de adviezen;

Zet op je modem WIFi uit
Koop 2/3 APs
Trek 2/3 kabels vanaf je modem naar de woonkamer en slaapkamer/zolder/trapgat (bijvoorbeeld) en sluit daar de APs op aan.

Ga je jaren plezier van hebben.

Bij mij staat er een AP in de huiskamer (hifi kast) en er hangt er 1 op zolder boven het trapgat. Overal dekking inclusief tuin. (125m2)

Bijvoorbeeld wat @mcsluis zegt. En bedraad aansluiten, niet gaan lopen prutsen met een WiFi backhaul.

Advies wordt hier overigens wekelijks een paar keer gegeven, dit wordt een beetje een “broken record”.

[ Voor 37% gewijzigd door FreakNL op 16-03-2021 19:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcsluis schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:22:
Bespaar je het uitzoekwerk en stress, met alle wifi invloeden van de buren is een simpele ziggo router onvoldoende om al je hoeken in huis te kunnen dekken. Ik zie op V&A deze advertentie. Wifi uitschakelen in router en de M5 installeren.
Ja, lukraak aanraden geld uitgeven zonder troubleshooting waardoor je weet wat het probleem nu exact is en dus waar je de oplossing moet zoeken is altijd de beste suggestie...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
dion_b schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:44:
[...]

Ja, lukraak aanraden geld uitgeven zonder troubleshooting waardoor je weet wat het probleem nu exact is en dus waar je de oplossing moet zoeken is altijd de beste suggestie...
Ervaring leert dat met een route op 1 punt het mij niet lukt om in iedere hoek wifi dekkend te krijgen. En is het na troubleshooten dekkend in die hoek, dan heeft de buurman opeens weer een wifi printer de lucht ingegooid waardoor er een probleem onstaat in een andere hoek. Feit blijft dat de 2.4 en 5ghz in woonwijken gewoon erg druk is. Dan druk ik liever een voor mij dekkend mesh/AP wifinetwerk tussen zodat ik wel dekkend wifi in iedere hoek heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcsluis schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:21:
[...]

Ervaring leert dat met een route op 1 punt het mij niet lukt om in iedere hoek wifi dekkend te krijgen. En is het na troubleshooten dekkend in die hoek, dan heeft de buurman opeens weer een wifi printer de lucht ingegooid waardoor er een probleem onstaat in een andere hoek. Feit blijft dat de 2.4 en 5ghz in woonwijken gewoon erg druk is. Dan druk ik liever een voor mij dekkend mesh/AP wifinetwerk tussen zodat ik wel dekkend wifi in iedere hoek heb.
Prima. Maar het is nog niet vastgesteld dat TS last van hetzelfde heeft. Vooral het feit dat er verschil voor en na werkzaamheden Ziggo waren doet sterk vermoeden dat er iets anders speelt. Ziggo heeft niet even z'n huis verbouwd of nieuwe buren geinstalleerd 8)7

Als je autobanden versleten zijn is het een goed idee om nieuwe banden te kopen, maar dat betekent niet dat bij iedere probleem met je auto lukraak "koop eens vier nieuwe banden!" de beste oplossing is. Als motor vermogen verliest na de laatste onderhoudsbeurt is de kans dat vier nieuwe banden dat gaat fixen minimaal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:48
Blijft gewoon het feit dat slechtere wifi door werkzaamheden aan het Ziggo netwerk wel heel erg onwaarschijnlijk is.
Dan zou z'n bekabelde netwerk er ook last van moeten hebben.

Ik vermoed dat dit gewoon toeval is en dat er andere oorzaken zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
dion_b schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:50:
[...]

Prima. Maar het is nog niet vastgesteld dat TS last van hetzelfde heeft. Vooral het feit dat er verschil voor en na werkzaamheden Ziggo waren doet sterk vermoeden dat er iets anders speelt. Ziggo heeft niet even z'n huis verbouwd of nieuwe buren geinstalleerd 8)7

Als je autobanden versleten zijn is het een goed idee om nieuwe banden te kopen, maar dat betekent niet dat bij iedere probleem met je auto lukraak "koop eens vier nieuwe banden!" de beste oplossing is. Als motor vermogen verliest na de laatste onderhoudsbeurt is de kans dat vier nieuwe banden dat gaat fixen minimaal.
Vergelijkingen met auto's gaan vaak fout, ook in dit geval. Het probleem bij de TS is per definitie WIFI in jouw voorbeeld 'banden'. Als de TS had aangeven dat hij na de Ziggo werkzaamheden dat hij zijn PC niet meer kon booten (Motor), zou mij advies uiteraard niet zijn om een betere WIFI apparatuur neer te zetten (Banden).

De werkzaamheden van ziggo zullen eerder toeval zijn dan causaal.

En hij heeft misschien geen nieuwe buren, maar ik heb geen weet of mijn buurman een nieuwe router installeert, of meer wifi zendapparatuur neerzet, of zijn wifikanalen aanpast. Maar dat zijn in woonwijken wel zaken die invloed hebben op je netwerk.

Maar Ik wil de TS best adviseren om in de keuken te gaan staan en met een app te checken hoe druk het op dat kanaal is met andere netwerken en het wifi kanaal aan te passen. Bij deze! Maar grote kans dat het goede bereik van de slaapkamer daarmee om zeep wordt geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mcsluis schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:27:
[...]

Maar Ik wil de TS best adviseren om in de keuken te gaan staan en met een app te checken hoe druk het op dat kanaal is met andere netwerken en het wifi kanaal aan te passen. Bij deze! Maar grote kans dat het goede bereik van de slaapkamer daarmee om zeep wordt geholpen,
Ook al een aanname. Kom op zeg, is het nou zo moelijk om gewoon te kijken wat er aan de hand is voor je dingen gaat roepen?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
dion_b schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:31:
[...]

Ook al een aanname. Kom op zeg, is het nou zo moelijk om gewoon te kijken wat er aan de hand is voor je dingen gaat roepen?
Wat let je om de TS andere adviezen te geven? Tot op heden vind ik juist jouw bijdrage in dit topic minder zinvol dan alle andere reacties. Maar, om nu een ontsporend topic te vermijden laat ik het hierbij met mijn reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Eeum, de adviezen die gegeven worden zijn helemaal niet slecht. En zelfs als zijn probleem daar niet ligt (ik heb geen flauw idee waar het dan wel zou moeten liggen overigens) is het nog altijd een fikse verbetering... Want als het nu niet aan de "drukte" ligt is dat volgend jaar misschien wel zo....

Een vriend van me ging in een nieuwbouwwijk wonen, ik heb hem geadviseerd om loze leidingen te trekken toen zijn huis nog in aanbouw was. Heeft hij genegeerd, want te duur. En toen hij er ging wonen heeft hij het Ziggo modem/router in de meterkast opgehangen en is door het huis gaan lopen. Ging prima.... Ja natuurlijk gaat dat prima in een nieuwbouwwijk waar iedereen nog volop aan de klus is. Maar inmiddels zijn we 2 jaar verder en heeft hij niks dan ellende en ligt er een UTP kabel over de trap als hij moet thuiswerken.. Want ja, de buren hangen de zaak vol met IOT zooi. Zoals iedereen doet... Routertje hier, APtje daar.. En de helft heeft geen flauw idee waar ze mee bezig zijn.. En daar zit je dan met je weggedrukte routertje in de meterkast in een huis van 130m2...

Ik weet niet welke kan jij op wilt @dion_b , maar als iemand met dit verhaal bij mij komt is mijn standaard antwoord dan ook; je modem/router hangt zeker in de meterkast?

Zoiets zal bij de TS ook aan de hand zijn... Volg gewoon de adviezen die gegeven worden. Je kan dat zelfs met lage kosten "uitproberen"... Koop een UTP kabel van 10meter en 1 van 20 meter en koop 2 APs (desnoods via VA).. Leg een AP op zolder en leg er 1 in de woonkamer.. En zet de WiFi uit op je ziggo ding.. En probeer dat even een dag.. Je zal er waarschijnlijk achterkomen dat dit veel beter werkt.. En dan kun je gaan kijken hoe je de boel netjes wegwerkt.. Daar zijn tal van mogelijkheden voor.

Je kan ook met de kanalen gaan kloten zoals sommigen voorstellen maar dan ben je over 2 maanden weer bezig. Je kan het beter direct goed oplossen. Zoals ik hierboven schreef, ik heb in 2014 mijn netwerk aanlegd. Dat was best even een klusje hoor. Maar sindsdien heb ik letterlijk geen omkijken meer naar gehad. Het werkt gewoon. En dat is nog op basis van een antieke Airport Extreme (woonkamer) en Airport Express (zolder/trapgat)... Die dingen zijn uit 2012.. Locatie (en bedrade backhaul) is veel belangrijker dan het nieuwste van het nieuwste kopen...

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 17-03-2021 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FreakNL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:39:
[...]

Ik weet niet welke kan jij op wilt @dion_b , maar als iemand met dit verhaal bij mij komt is mijn standaard antwoord dan ook; je modem/router hangt zeker in de meterkast?
Welke kant ik op wil? Gewoon basic troubleshooting:

1) bepaal wat de symptomen exact zijn.
2) Verzamel relevante data/logs/meetwaardes
3) Op basis daarvan een mogelijke oorzaak aanwijzen.
4) Toetsen of oorzaak ook daadwerkelijk juist is.
5) Mogelijke oplossingen benoemen
7) Beste/passendste oplossing kiezen.

Nu is het overdreven iedere keer elk van die stappen uitentreuren door te nemen, maar om gelijk van 1 naar 6 te springen komt heel erg in de buurt van 'lui', en helpt niet als blijkt dat de achterliggende aannames (die je nooit getoetst hebt) niet kloppen. Of het helpt wel, maar enkel en alleen omdat je kindje met badwater weggegooid hebt en maar een heel nieuw gezin gestart bent.

Of het nu met de werkzaamheden te maken heeft of niet, feit is dat het naar tevredenheid gewerkt heeft met huidige apparatuur. Het is helemaal niet zo vanzelfsprekend dat het dus onmogelijk zou kunnen werken met dezelfde apparatuur. Als dat zo is, is het geldverspilling om ander apparatuur aan te raden. Enige reden van niet is als interferentie opeens toegenomen is - maar dan moet dat dan wel blijken.

Dus...

Punt 1 lijkt hier redelijk duidelijk, ik mis alleen kwantificering. Hoeveel trager exact? Hoeveel slechter signaal exact?

Kom je aan bij punt 2.
- Ik zou graag willen weten wat de RSSI in de keuken is (in dBm), zowel in 2.4GHz als 5GHz.
- Draai eens op een Windows laptop in de keuken netsh wlan show interface en post de uitkomst hier.

Verder mbt (ver)plaatsing modem: het verschil tussen een modem die op de vloer achter een kast staat vs bovenop zelfde kast kan al snel 5dB zijn, wat zo maar 20Mbps of meer performance kan schelen. Los van bovenstaand verhaal is kijken hoe je met bestaande aansluiting en kabels creatief dat ding een beetje hoger of een beetje vrijer van obstakels kan krijgen een goed idee.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:47
Over het algemeen:
Eerst analyseren, kijken wat het probleem is, dan pas probleem oplossen

Echter in sommige situaties weet je vooraf al 90% zeker (zonder analyse) wat het probleem is en de oplossing gaat zijn. Tel daarbij op dat het voor sommige mensen erg lastig is om de analyse uit te voeren.

Dus ik begin meestal ook gewoon met de oplossingen waarmee je in 90% van de gevallen het oplost:
1 Alleen op de 5ghz gaan werken
* Dan krijg je meestal de opmerking van ja maar dan heb ik geen dekking. Daarom volgt 2 en 3.
2 Wifi router beter positioneren (lees: uit de meterkast halen)
3 Extra APs (ongeveer 1 per verdieping) neerzetten zoals een Deco M4 setje (liefst bekabeld)

Ja, er is nog 10%kans dat er werk/investing is verricht zonder dat het de oplossing was. Dan moet je dus alsnogde hele analyse doen. Echter, in 90% van de gevallen is er veel tijd bespaard door de analyse over te slaan. Netto is de mensheid minder tijd kwijt om soms gewoon aannames te doen :P

Persoonlijk ben ik een analyticus. Als mijn computer crasht, dan ga ik event logs napluizen en wil ik de oorzaak achterhalen. in 99% van de gevallen fixt een reboot het, dat is wat de meeste mensen doen. Een oplossing zonder de oorzaak te kennen. Nu is een reboot natuurlijk wel iets anders dan 100 euro investeren voor accesspoints :+

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 17-03-2021 15:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Inmiddels al een paar dagen verder... @Reptile209 ben je er al uit wat het is/was? Is het verbeterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:23
Dat is onmogelijk, vermoedelijk is de accesspoint opnieuw opgestart en tijdens opstarten kijken ze naar de best mogelijke WiFi kanaal en vermoedelijk staat die nu op een ander kanaal wat achteraf toch slechter blijkt te zijn.

Dit kan je handmatig aanpassen, dat automatisch channel zoeken gaat lang niet altijd goed daar heeft de werkzaamheden van Ziggo niks mee te maken, had ook bij stroomuitval kunnen gebeuren of zelf de modem opnieuw opgestart hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 20-03-2021 16:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Nog geen tijd gehad om echt even wat dingen te testen. Dat wordt komende week pas. Iedereen alvast wel bedankt voor de reacties!
Ik denk inderdaad dat het modem een ander kanaal gepakt heeft, waarop na alle herstarts van de buurt nu te veel drukte is. Dus even experimenteren met andere kanalen komende dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
Intussen wel wat kunnen proberen. Ik heb het kanaal van de 5GHz aangepast van 42 naar 58, zodat ik geen overlap meer heb met de wifi van de buren. En dat lijkt het wel te doen. Gek dat het eerder geen probleem was, maar door de werkzaamheden (en modem-resets) zullen de kanalen in de buurt wel wat gehusseld zijn waardoor er nu overlap was.

Pagina: 1