Ik ben me aan het oriënteren voor aanschaf van een aantal zonnepanelen. Ons eigen verbruik is circa 2500 kWh. Inmiddels heb ik van diverse partijen een advies gehad (deels met schouw van het dak). Nu zit ik nog met een aantal twijfels en wil graag jullie advies/kritische blik vragen.
De ruimte op het dak is beperkt, dus ik zoek naar een oplossing die zoveel mogelijk dakoppervlak benut. Ik verwacht dat we nog 7-8 jaar in dit huis blijven wonen, dus lagere investering/ kortere terugverdientijd is een belangrijk aspect.
Ons huis heeft een lessenaarsdak op noordwest (290 graden, 110 graden t.o.v. zuid, helling ca 35 graden). De woningbreedte is 5,40m, hiervan zit op 60% van het dak een stuk plat dak. Dus 40% is effectief het lessenaarsdak. Voor het plat dak is het advies 5 panelen van 2m lengte (450 Wp) in portrait gericht op 200 graden (20 graden t.o.v. zuid, helling ca 15 graden) of 2 rijen van 3 panelen (370 Wp) in landscape. Dit platte dak zou op jaarbasis al ca. 2000 kWh moeten opleveren.
Naast het platte dak passen dan nog 2 panelen (zeg 370 Wp) bovenaan de dakrand van het schuine dak gericht op noordwest. Gezien de richting zal dit maximaal ca. 600 kWh opleveren per jaar. Dit vergt een investering in extra montagemateriaal en stelt andere eisen aan de omvormer. Dus de vraag is of dit loont.
Oplossingen die ik gezien heb zijn een stringomvormer met 2 Tigo optimizers op de 2 afwijkend gerichte panelen, een SolarEdge oplossing en met Enphase micro-omvormers.
Ik zie de volgende opties voor me:
Ben ik volledig in de opties en wat zouden jullie kiezen?
De ruimte op het dak is beperkt, dus ik zoek naar een oplossing die zoveel mogelijk dakoppervlak benut. Ik verwacht dat we nog 7-8 jaar in dit huis blijven wonen, dus lagere investering/ kortere terugverdientijd is een belangrijk aspect.
Ons huis heeft een lessenaarsdak op noordwest (290 graden, 110 graden t.o.v. zuid, helling ca 35 graden). De woningbreedte is 5,40m, hiervan zit op 60% van het dak een stuk plat dak. Dus 40% is effectief het lessenaarsdak. Voor het plat dak is het advies 5 panelen van 2m lengte (450 Wp) in portrait gericht op 200 graden (20 graden t.o.v. zuid, helling ca 15 graden) of 2 rijen van 3 panelen (370 Wp) in landscape. Dit platte dak zou op jaarbasis al ca. 2000 kWh moeten opleveren.
Naast het platte dak passen dan nog 2 panelen (zeg 370 Wp) bovenaan de dakrand van het schuine dak gericht op noordwest. Gezien de richting zal dit maximaal ca. 600 kWh opleveren per jaar. Dit vergt een investering in extra montagemateriaal en stelt andere eisen aan de omvormer. Dus de vraag is of dit loont.
Oplossingen die ik gezien heb zijn een stringomvormer met 2 Tigo optimizers op de 2 afwijkend gerichte panelen, een SolarEdge oplossing en met Enphase micro-omvormers.
Ik zie de volgende opties voor me:
- Beperken tot alleen panelen op het platte dak met kleine stringomvormer. Investering ca. €2250 voor een opbrengst van €440 in jaar 1.
- Panelen op plat dak met grotere stringomvormer en 2 Tigo's op de afwijkend gerichte panelen. Investering ca. €3000 voor €550 in jaar 1.
- Beide dakvlakken benutten met een SolarEdge oplossing. Investering ca. €3500 voor €575 opbrengst in jaar 1.
- Beide dakvlakken benutten met micro-omvormers. Investering ca. €4000 voor €585 opbrengst in jaar 1.
- Wellicht is een situatie met 2 verschillende kleine stringomvormers nog te overwegen, maar dat maakt het qua monitoring en installatie ingewikkeld (?).
- Presteert oplossing 2 met Tigo's gezien de problematiek (5 of 6 panelen of zuid, 2 panelen op noordwest)? En gaat de werking van de Tigo's niet ten koste van de opbrengst van de panelen op het platte dak?
- Als de Tigo's niet werken: presteert een SolarEdge oplossing dan wel, aangezien de string slechts uit 7 of 8 panelen zal bestaan? Ik heb hier op het forum al een aantal negatieve ervaringen gelezen.
- De oplossing met micro-omvormers is erg duur (75% hogere investering dan oplossing 1 voor ruwweg maar 33% meer opbrengst). Dus dan ben ik weer terug bij optie 1. Of zie ik iets over het hoofd?
Ben ik volledig in de opties en wat zouden jullie kiezen?