Toon posts:

Zonnepanelen advies: kleine installatie, twee oriëntaties

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:49
Ik ben me aan het oriënteren voor aanschaf van een aantal zonnepanelen. Ons eigen verbruik is circa 2500 kWh. Inmiddels heb ik van diverse partijen een advies gehad (deels met schouw van het dak). Nu zit ik nog met een aantal twijfels en wil graag jullie advies/kritische blik vragen.
De ruimte op het dak is beperkt, dus ik zoek naar een oplossing die zoveel mogelijk dakoppervlak benut. Ik verwacht dat we nog 7-8 jaar in dit huis blijven wonen, dus lagere investering/ kortere terugverdientijd is een belangrijk aspect.

Ons huis heeft een lessenaarsdak op noordwest (290 graden, 110 graden t.o.v. zuid, helling ca 35 graden). De woningbreedte is 5,40m, hiervan zit op 60% van het dak een stuk plat dak. Dus 40% is effectief het lessenaarsdak. Voor het plat dak is het advies 5 panelen van 2m lengte (450 Wp) in portrait gericht op 200 graden (20 graden t.o.v. zuid, helling ca 15 graden) of 2 rijen van 3 panelen (370 Wp) in landscape. Dit platte dak zou op jaarbasis al ca. 2000 kWh moeten opleveren.

Naast het platte dak passen dan nog 2 panelen (zeg 370 Wp) bovenaan de dakrand van het schuine dak gericht op noordwest. Gezien de richting zal dit maximaal ca. 600 kWh opleveren per jaar. Dit vergt een investering in extra montagemateriaal en stelt andere eisen aan de omvormer. Dus de vraag is of dit loont.

Oplossingen die ik gezien heb zijn een stringomvormer met 2 Tigo optimizers op de 2 afwijkend gerichte panelen, een SolarEdge oplossing en met Enphase micro-omvormers.
Ik zie de volgende opties voor me:
  1. Beperken tot alleen panelen op het platte dak met kleine stringomvormer. Investering ca. €2250 voor een opbrengst van €440 in jaar 1.
  2. Panelen op plat dak met grotere stringomvormer en 2 Tigo's op de afwijkend gerichte panelen. Investering ca. €3000 voor €550 in jaar 1.
  3. Beide dakvlakken benutten met een SolarEdge oplossing. Investering ca. €3500 voor €575 opbrengst in jaar 1.
  4. Beide dakvlakken benutten met micro-omvormers. Investering ca. €4000 voor €585 opbrengst in jaar 1.
  5. Wellicht is een situatie met 2 verschillende kleine stringomvormers nog te overwegen, maar dat maakt het qua monitoring en installatie ingewikkeld (?).
Vragen die ik heb:
  1. Presteert oplossing 2 met Tigo's gezien de problematiek (5 of 6 panelen of zuid, 2 panelen op noordwest)? En gaat de werking van de Tigo's niet ten koste van de opbrengst van de panelen op het platte dak?
  2. Als de Tigo's niet werken: presteert een SolarEdge oplossing dan wel, aangezien de string slechts uit 7 of 8 panelen zal bestaan? Ik heb hier op het forum al een aantal negatieve ervaringen gelezen.
  3. De oplossing met micro-omvormers is erg duur (75% hogere investering dan oplossing 1 voor ruwweg maar 33% meer opbrengst). Dus dan ben ik weer terug bij optie 1. Of zie ik iets over het hoofd?
Omdat de situatie wat complexer is en ik de standaard tooling van de adviseurs niet altijd vertrouw, wil ik zelf de situatie begrijpen voordat ik een keuze maak.
Ben ik volledig in de opties en wat zouden jullie kiezen?

Alle reacties

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-02 20:37
SolarEdge kan inderdaad, elk paneel heeft dan een optimizer dus dan maakt het de ligging minder/niet uit, als de overige panelen verder geen last hebben van schaduw is dit wel een duurdere oplossing.

Je kunt inderdaad ook voor de TIGO / honeybee oplossing gaan, die werken prima met bv een Growatt, Goodwe, e.d., deze gaan echter niet werken met SolarEdge, SE werkt enkel met SE optimizers.

Je zou ook nog kunnen kijken naar optie 3 met bv APsystem micro omvormers, met elk paneel op een eigen MPPT (max 4 per micro) is dat welllicht ook interessant, maar dit zal met name afhankelijk zijn hoe ver de panelen uit elkaar liggen.

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:56
Ik denk dat @HSA.Solar met de APS omvormers je wat nieuwe inzichten geeft.

Ik denk dan nog aan optie 4:
1 kleine 2kw omvormer + een aps micro omvormer voor je overige 2 panelen.

Optie 5:
Een relatief kleine omvormer met een laag startvoltage en 2 mppt. Denk aan de Solis 2.5 bijvoorbeeld. https://www.ginlong.com/1p_inverter3/27020.html

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:51
Een nette luchtfoto of tekening van je favoriete legplan zou veel helpen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• schumacher
Dank voor alle reacties zover, ondanks het gebrek aan een tekening. Dit is de creativiteit die ik zocht :)

Bij deze een aantal afbeeldingen ter verduidelijking:
Afbeelding 1: Satellietfoto in originele oriëntatie; boven is Noord. Volgens Google gemaakt in maart 2020.

Afbeelding 2: Satellietfoto gedraaid, met de beschikbare vlakken ingetekend.

1: ca 5,3 bij 2,9m. Plat dak, bitumen.
2: ca 2,5 bij 2,5m. Dakpannen, oriëntatie noordwest, 290 graden, helling 35 graden. Onder het rode kruis zitten diverse pijpjes voor ventilatie, CV en riool.
3: ca 3,3 bij 3,3m. Dakpannen, oriëntatie zuidoost, 110 graden, helling 72 graden (!). Dit dakvlak heb ik voor mijzelf inmiddels afgeschreven i.v.m. de helling.
Naast het platte dak bevindt zich een omheind dakterras. Zoals op de satellietfoto zichtbaar is, werpt de omheining een schaduw op het grind daarnaast.

Afbeelding 3: Impressie van de voorzijde en indruk van de hoeveelheid schaduw volgens Solaredge designer. Het onderste paneel van de rij links kan daar niet liggen vanwege de pijpjes. Dit moet een rij van 2 bovenaan bij de nok worden.

Afbeelding 4: Impressie van bovenaanzicht. Dakvlak 3 is niet correct ingetekend op deze afbeelding. De panelen liggen hier correct: setje van 2 langs de nok.

Qua aangeboden hardware.
Afbeelding 3 betreft:
- 8x JA Solar JAM60S20/380 Half Cell Mono White (Zilver Frame)
- Solaredge 2200H
Een andere aanbieder gebruikt hiervoor:
- 6x Canadian solar 370 wp en 2x Canadian solar black 360 wp.
- Goodwe 3000 XS met 2 Tigo optmizers op de 2x black panelen.

Afbeelding 4 betreft:
- 6 of 7 keer Longi 450 Wp. In ieder geval 5 stuks portrait op plat dak 1 en 1 of 2 panelen op dakvlak 2. Gecombineerd met Goodwe 3000 XS en ik verwacht Tigo optimizers, maar dit staat niet expliciet in de offerte.
- Een andere aanbieder kan 5 keer Longi 450 Wp leveren voor plat dak en 2 keer Denim 400 Wp op dakvlak 2. Gecombineerd met SolarEdge 3000H.

Datasheets:
JA Solar 380 https://cdn.webshopapp.co...sf-1mtr-mc4-revisie-0.pdf
Canadian 370 https://cdn.webshopapp.co...cs3l-ms-super-high-po.pdf
Canadian 360 Black https://natec.com/wp-cont..._CS3L-MS_355_v5.59_EN.pdf
Longi 450 https://cdn.webshopapp.co...-solar-425-455wp-perc.pdf
Denim 400 Black https://cdn.webshopapp.co...nim-u-m1-395-bb-144-h.pdf

[Voor 0% gewijzigd door schumacher op 25-03-2021 16:32. Reden: Soorten dakbedekking toegevoegd]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02:29
@schumacher
oke, over aantal panelen en hoe en waar, dat is een ander verhaal.
eerst deze:

ik heb een set op oost-west:

door dat oost en west een totaal ander moment op de dag hun top haalt.
heb ik nu 6430Wp op een 4000W omvormer hangen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
(grafiek is dan zomer dag, door de warmte een 30% lager, maar ja die perfecte dagen waar je deze mooie grafieken mee kunt maken zijn de hele dag zon en altijd warmer, in de lente kan het dus 30% hoger zijn.)

na oost-west heb je ook nog, zomer-winter (zomer en winter zijn iets anders als mensen rekenen in PV land.
zo is 24 december hartje winter, dat heeft de minste uren licht, hou daar vast rekening mee.)
in zomer staat de zon erg hoog aan de hemel, in de winter erg laag.
dus panelen vrij plat (-10 graden) doen het goed in de zomer.
panelen vrij stijl (+45graden) doen het goed in de winter

dan heb je ook nog: als de panelen warm worden, dan zakken ze ongeveer 30% in hun opbrengst.
dit is dus vooral in de zomer.

kun je een combi maken met al die zaken die ik noem.
dan is een 6000Wp op een 3000W omvormer helemaal niet zo gek.
(verhouding van 2xWp vs 1xW omvormer)

(solaredge of optimizers, micro's geeft wel snel problemen om die te gebruiken, maar soms lukt het net.
string omvormers zijn gewoon flexibeler. ;) )

[Voor 9% gewijzigd door migjes op 25-03-2021 14:00]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• schumacher
PV calc link, coördinaten van De Bilt gebruikt:
http://users.skynet.be/be...akw2=720&temp_coeff2=-0.4

Het lijkt er in dit geval op dat de noordwest panelen niet veel later nog actief zijn dan de zuid panelen.
Zou dat helpen om de spanning in de string voldoende hoog te houden, zodat de Tigo omvormers goed werken? Want het lijkt mij dat die 2 panelen op zichzelf niet goed werken zonder ondersteuning van de andere 5 of 6?

• busscherski
3: ca 3,3 bij 3,3m. Dakpannen, oriëntatie zuidoost, 110 graden, helling 72 graden (!). Dit dakvlak heb ik voor mijzelf inmiddels afgeschreven i.v.m. de helling.
Afgeschreven omdat er geen geschikt montagemateriaal beschikbaar is? Qua opbrengst is dat dak nog niet zo slecht.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9

Zover ik weet kan een Tigo alleen de uitgaande spanning verlagen. 2 Tigo's in een systeem zorgen er dus alleen voor dat de rest van de panelen geen last hebben van die 2.
Op momenten dat de 2 panelen meer zon krijgen dan de rest zullen ze niet optimaal functioneren. Wat dat betreft doet SolarEdge het soms beter maar ook daar moet je weer voldoende panelen tegelijk in de zon hebben om geen 'optimiser voltage clipping' te krijgen.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Dat gaat ook niet zo lekker met 6 + 2 panelen.

Al met al denk ik dat dit een prima dak voor micro omvormers is. Enphase of APS.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• schumacher
busscherski schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 18:49:
[...]

Afgeschreven omdat er geen geschikt montagemateriaal beschikbaar is? Qua opbrengst is dat dak nog niet zo slecht.
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9
Inderdaad vanwege issues rondom montage. Meerdere leveranciers raden het af of geven geen garantie op de montage. De opbrengst is inderdaad prima en zou 's ochtends een mooie aanvulling zijn.
Zover ik weet kan een Tigo alleen de uitgaande spanning verlagen. 2 Tigo's in een systeem zorgen er dus alleen voor dat de rest van de panelen geen last hebben van die 2.
Op momenten dat de 2 panelen meer zon krijgen dan de rest zullen ze niet optimaal functioneren. Wat dat betreft doet SolarEdge het soms beter maar ook daar moet je weer voldoende panelen tegelijk in de zon hebben om geen 'optimiser voltage clipping' te krijgen.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"
Dat gaat ook niet zo lekker met 6 + 2 panelen.
Ben je het met mij eens dat dit vooral zal gebeuren in de zomermaanden tussen 20 en 22u 's avonds? Wanneer de blauwe lijn onder de groene ligt?
Al met al denk ik dat dit een prima dak voor micro omvormers is. Enphase of APS.
Mee eens, maar ik denk dat ik het verlies in de avonduren op de 2 panelen dan maar moet nemen. Het vergt honderden euro's extra investering voor beperkte meeropbrengst.

• busscherski
Ben je het met mij eens dat dit vooral zal gebeuren in de zomermaanden tussen 20 en 22u 's avonds? Wanneer de blauwe lijn onder de groene ligt?
Vanaf het moment dat de 2 panelen per stuk meer zonlicht krijgen dan de andere 6 verlies je bij die 2 potentiële opbrengst.

Op momenten met bewolking krijgen alle panelen zowat evenveel instraling dus dan maakt het niet uit.

Met 2 Tigo's is er in ieder geval geen negatief effect op de andere 6 panelen.
Het kan inderdaad een bewuste keuze zijn om een gedeelte van de opbrengst van die 2 panelen gewoon niet te pakken.
Ik weet niet hoeveel die 2 panelen ieder verliezen maar ik denk niet meer dan 30%.

Bij een klein systeem vind ik de meerkosten voor micro's vaak wel meevallen.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03 21:16
Met zo weinig panelen zou ik wegrennen van SolarEdge.

De tip van de Micro inverters lijkt me verreweg de beste. Mpp tracker per paneel die echt werkt.

2 panelen in noord/oost gast nooit werken op een solaredge. De andere panelen hebben in de ochtend als ze zon nog laag staat weinig opbrengst via hun zijkant als die twee op noord /oost haaks op de zon staan en maximaal willen presteren. Het hele solaredge principe remt ze dan volledig af.
In de middag en avond als die 2 panelen in de schaduw liggen remmen ze wederom de hele string af.

Laat je a.u.b. Niet een solaredge aansmeren door een waardelozen instalateur.

Je hebt eigenlijk een mpp tracker per orientatie nodig. En dan moetmje zoals al aangegeven ofwel een string inverter hebben die met de lage spanning van 2 panelen werkt, ofwel micro inverters.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• schumacher
jacovn schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 07:13:
2 panelen in noord/oost gast nooit werken op een solaredge. De andere panelen hebben in de ochtend als ze zon nog laag staat weinig opbrengst via hun zijkant als die twee op noord /oost haaks op de zon staan en maximaal willen presteren. Het hele solaredge principe remt ze dan volledig af.
In de middag en avond als die 2 panelen in de schaduw liggen remmen ze wederom de hele string af.
Voor die 2 panelen gaat het om WNW oriëntatie. Dus ze leveren pas vermogen wanneer de op Zuid gerichte panelen al actief zijn. Zie de pvcalc link hierboven.

Hierbij de aangepaste link met het vermogen van 1 paneel per oriëntatie. Het gaat natuurlijk om vermogen per paneel, zoals opgemerkt door @busscherski. Ik heb nu voor 450 versus 400 wp gekozen, omdat dat de slechtste verhouding is.
Een gedachte: het systeem zou dan als geheel beter kunnen presteren door 6*380wp op plat dak ipv 5*450.
http://users.skynet.be/be...akw2=400&temp_coeff2=-0.4

• busscherski
2 panelen per dakvlak is erg weinig met SolarEdge, daar is SolarEdge niet voor bedoeld. Micro's wel.
Een gedachte: het systeem zou dan als geheel beter kunnen presteren door 6*380wp op plat dak ipv 5*450.
Die gedachte snap ik niet.

Mocht het perse SolarEdge moeten worden.
Als er richting WNW bijvoorbeeld 3 kleine panelen passen in plaats van 2 grote dan zullen de 3 kleine het wel beter gaan doen. Dan krijg je pas later op de dag last van optimiser voltage clipping.

• schumacher
Ik redeneer nog steeds vanuit een oplossing met string-omvormer met 2 optimizers op de NW panelen. Dat heeft mijn voorkeur.
Edit: Bij Solaredge wil ik wegblijven, omdat ik zeker geen spijt wil hebben van die extra investering.
Micro-omvormers blijven volgens mij zo'n 600 euro duurder dan een stringomvormer. De stringomvormer zal vervangen moeten worden na x jaar, maar ik hoop dat ik dan ook weer kan profiteren van technologische vooruitgang.

En qua paneelkeuze heb ik op het platte dak dan nog keuze uit 5 2-meter panelen van 450 wp of 6 standaardpanelen van bijv. 380 wp.
Voor het NW dak gaat de voorkeur uit naar full black, dus 2-meter panelen van 400 wp of standaard van 360 wp.

Ik begrijp nu dat het verschil in vermogen per paneel zo klein mogelijk moet zijn om te voorkomen dat aan het eind van de middag de 2 panelen op het NW dak geremd worden door de Z panelen.
Volgens mij kan ik dat doen door meer panelen (met dus een lager vermogen per paneel) op Z te leggen?

[Voor 20% gewijzigd door schumacher op 27-03-2021 12:27]

• busscherski
Ik kom op 356 euro verschil, indien je een Chinees merk omvormer kiest

Als je het vergelijkt met een Duits merk stringomvormer is er nauwelijks prijsverschil met micro's.

De vraag is inderdaad of je die 356 euro terug verdiend. Als micro's jaarlijks bijvoorbeeld maar 25 euro extra opbrengen tov string omvormer met 2 Tigo's dan duurt dat best een poosje maar lukt het uiteindelijk wel.
De stringomvormer zal vervangen moeten worden na x jaar, maar ik hoop dat ik dan ook weer kan profiteren van technologische vooruitgang.
Ook micro's kunnen kapot maar wat voor vooruitgang verwacht je?
En qua paneelkeuze heb ik op het platte dak dan nog keuze uit 5 2-meter panelen van 450 wp of 6 standaardpanelen van bijv. 380 wp.
Voor het NW dak gaat de voorkeur uit naar full black, dus 2-meter panelen van 400 wp of standaard van 360 wp.

Ik begrijp nu dat het verschil in vermogen per paneel zo klein mogelijk moet zijn om te voorkomen dat aan het eind van de middag de 2 panelen op het NW dak geremd worden door de Z panelen.
Volgens mij kan ik dat doen door meer panelen (met dus een lager vermogen per paneel) op Z te leggen?
Ook al heb je 2 Tigo's, ik weet niet in hoeverre je verschillende types paneel in 1 string van een stringomvormer zou moeten opnemen. Ik tag even @Rol-Co (de grootste Tigo fan)

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03 21:16
schumacher schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 11:44:
[...]

Voor die 2 panelen gaat het om WNW oriëntatie. Dus ze leveren pas vermogen wanneer de op Zuid gerichte panelen al actief zijn. Zie de pvcalc link hierboven.

Hierbij de aangepaste link met het vermogen van 1 paneel per oriëntatie. Het gaat natuurlijk om vermogen per paneel, zoals opgemerkt door @busscherski. Ik heb nu voor 450 versus 400 wp gekozen, omdat dat de slechtste verhouding is.
http://users.skynet.be/be...akw2=400&temp_coeff2=-0.4
Sorry niet goed genoeg gelezen wat de orientatie is. Maar een 110 graden dak is ook verre van optimaal wat ook de orientatie is. Alleen op opkomende of ondergaande zon is de hoek van zon op paneel redelijk, en dan staat de zon schuin door de dampkring heen en is de opbrengst laag..

Feit blijft nog steeds dat je bij solaredge moet lezen:

Minimaal aantal optimizer wat ze aangeven is per orientatie en niet voor een systeem verpreid over orientaties.

Ze zullen volhouden dat het niet zo is, maar in de schaduw panelen remmen in de zon panelen simpelweg bij een Solaredge systeem. Hun eigen rekenvoorbeelden gaan over aantal panelen waarbij op een paneel een schaduw komt. Dus een orientatie met genoeg panelen met 1 schaduw paneel.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 21:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@busscherski

Ook bij Tigo opletten dat bijv bij 13 panelen waarvan 3 in de zon maar 10 in de schaduw het niets doet, ik ben er nog niet achter vanaf hoeveel dat wel werkt.
Verder kan je bij alle soorten en typen panelen door elkaar aan de tigo hangen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee