Toon posts:

Welke Draytek router voor o.a. VLAN's?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:22
Hallo,

Vorig jaar al een keer een poging gewaagd om met VLAN's aan de slag te gaan, maar toch niet aan begonnen omdat de combinatie Asus router en Netgear switch een pain in the ass zou gaan worden.
Er werd toen o.a. door Ora et Labora aangeraden om de ASUS in te ruilen voor bijvoorbeeld een Draytek router, omdat daar VLAN's en Inter VLAN's eenvoudiger in te stellen zijn, gewoon via de GUI (en niet via CLI zoals bij de Asus zou moeten). En omdat mijn kennis van VLAN's practisch 0 is }:O
Nu wil ik toch weer gaan beginnen om mijn netwerk opnieuw in te richten met VLAN's, waarschijnlijk 3 stuks, misschien 4.

Maar welke Draytek router moet ik hebben?

Ik heb nu dus een Asus AC88U (met Merlin firmware) en een Netgear Prosafe Gigabit Plus JGS524E.
Verder T-Mobile Thuis Glasvezel 1000, met routed IPTV (dat loopt nu via de Asus dus).
Ik zou wel graag, net als nu, T-Mobile glasvezel via de router willen laten lopen zoals nu.
En Wifi op de router is ook wel handig (al heb ik op de eerste verdieping een Asus accesspoint hangen)

Uiteraard gekeken op de website van Draytek, en ik moet denk ik eentje uit de serie van Vigor (fiber routers) hebben, maar welke?
Pricewatch met filters op Wifi en 5Ghz geeft 12 resultaten met aardig uiteenlopende prijzen.
Op zich is budget echt van belang. Betaal liever 100€ meer dat ik zeker weet dat het goed is, dan dat ik later denk, had ik maar.... Afijn, je snapt het wel.
En de switch, kan ik die wel gewoon blijven gebruiken om samen met de Draytek router mijn netwerk op te delen in verschillende VLAN's? Of is het handiger om daarvoor ook een Draytek te nemen? Nu zijn die ook wel donders duur, dus als het ook met de Netgear kan, dat dan liever :)

Alvast bedankt.

8080Wp op oost / west (Barneveld) • PVOutput
Het grote Enphase topicHaal meer uit je Envoy!

Alle reacties

• Pazo
Ik zit momenteel te kijken naar de pricewatch: DrayTek Vigor 2927ac (en hier op de Draytek website), die voldoet volgens mij wel. Vraag is alleen of ik hier glasvezel van T-mobile op kan gebruiken / instellen? Volgens mij gaf T-mobile vroeg altijd Draytek routers mee (ik heb nu een ZyXEL liggen in de doos).

• Pazo
Niemand eerder met dit bijltje gehakt? -O-

Ik zit nog verder te kijken, zou anders wellicht voor een Draytek Vigor 2135F moeten gaan, want die zijn speciaal voor glasvezel. Dan de versie 2135FVac, zoals hier. Iemand ervaring met Draytek routers en glasvezel (van bijv. T-mobile)?

[Voor 15% gewijzigd door Pazo op 25-03-2021 10:03]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00
Draytek is mooi spul, maar duur. Ik ben zelf een Ubiquiti liefhebber. Dat is een geweldig netwerk systeem voor VLAN's en pielen aan apparaten. De pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine heeft een router, switch en ingebouwde controller. Het is ook mogelijk om een USG te nemen met losse Unifi switch en de controller op een NAS of RPi te draaien. Meer advies in het [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

• Pazo
@Djarune bedankt voor je input. Ben bereid om ook naar andere opties te kijken, zoals die van Ubiquiti. Al zijn die prijzen niet perse lager? Routers zitten ook zo op de 250-300 en 24 poort 1Gbps switch ook vergelijkbaar met prijzen van Draytek, dus dat maakt niet zo veel uit. Als het maar goed spul is :)

Belangrijk is dat ik T-mobile glasvezel kan gebruiken met routed IPTV, en, dan al niet of wel via een switch, (inter)VLAN's kan instellen. Ik heb vandaag nog aardig zitten inlezen in de eerder genoemde Draytek 2135FVac, en die lijkt aan mijn eisen te voldoen. Wat zou bij Ubiquiti evt een vergelijkbare optie zijn? Nadeel van de door jouw genoemde ronde Dreammachine, is dat die niet mooi kan ophangen / wegwerken in de meterkast zoals ik dat nu heb. Wellicht de pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine Pro?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00
Een beetje slechte tekst van mij inderdaad. Vaak is Ubiquiti zelfs nog duurder dan Draytek. Het is wel een erg fijn ecosysteem wat mooi uitbreidbaar is in de toekomst omdat het goed samenwerkt.

Die dream machine is inderdaad slecht weg te werken.

Ik heb het zelf als volgt. Misschien heb je wat aan de informatie om je op weg te helpen:

Router: pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
Switch: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
Acces Points: diverse pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Controller: via Synology NAS (docker)

Deze is voorbereid op glasvezel (SFP poorten op switch). Uiteindelijk wil ik deze stappen volgen: Home setup T-Mobile Thuis (fiber).

Het is sinds kort mooi weggewerkt in de meterkast: Djarune in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee