Toon posts:

Studio monitor, Dac vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-03 05:37
Ik maak herrie (muziek) met LMMS (een Daw)

Omdat ik van meerdere kanten het advies kreeg om niet met een koptelefoon op te mixen, maar met speakers, ben ik al een tijdje opzoek.

Muziek soort EDM en misschien nog ooit eens iets als wat Jean Michel Jarre doet.
Een poging tot house:
YouTube: Dig This
(video met blender gemaakt)

Nu de vragen en waar ik het spoor bijster raak.

Als ik een DAC aanschaf, word dan de geluids-chip op me moederbord uitgeschakeld?
Ik vind daar tegenstrijdige antwoorden over.

Waarom ik het wil weten is vooral, of ik met een DAC een beter geluid heb?

Dit geld natuurlijk alleen voor het luisteren naar muziek, ik begrijp dat als ik in LMMS export naar .WAV doe, de CPU gebruikt word.

Ik heb nu een Sennheiser GSP 300 (game headset) en begrijp ik nou goed dat je die niet op een dac kan aansluiten? Omdat een DAC een aparte microfoon en koptelefoon verwacht ?

Als ik alleen de koptelefoon wil gebruiken op de DAC, dan zou ik een 3.5 naar 6.3 mm adapter kunnen kopen. ( Misschien heb ik ergens nog wel zo een adapter)

Budget een 200 - 300 euro.

Ik vond bijvoorbeeld dit setje:
https://www.bax-shop.nl/s...t-van-twee#productreviews

En dan deze DAC
https://www.bax-shop.nl/e...ntro-2i2o-audio-interface

75euro

Dit zou volgens een filmpje van deze winkel, en iets beter geluid geven als de onboard chip.

Maar ik heb geen idee wat zoiets mag kosten.

Wat is bijvoorbeeld een bodem prijs voor een redelijk setje studio monitoren en een DAC?
Of heb ik die met dat devine setje al gevonden? :P

Ik ken ook vrijwel niet één van de merken van Studio monitoren op één na. Yamaha :P

Hoewel ik Yamaha vooral ken van de brommers en motorfietsen, weet ik al langer dat ze oa ook piano's maken.
Voor wie het nog niet opgevallen was, het Yamaha logo ook op de motorfietsen, bestaat uit 3 stemvorken.

Maar ik denk niet dat een setje Yamaha in mijn budget past?

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:22
Een externe DAC ( in je mobo zit ook een dac anders komt er geen analoog geluid uit) kan voorkomen dat je stoorgeluiden krijgt, vaak lichte ruis afhankelijk van cpu belasting die op audio uitgangen te horen is. Het is niet dat je muziek beter ervan gaat klinken, ook al zijn er believers die menen van wel :)

Waar je muziek wel echt beter van gaat klinken zijn degelijk ontworpen speakers iov prullaria. JBL lsr 305, 306 of 308 bijvoorbeeld (afhankelijk van hoe groot je kwijt kunt). Of Adam T5V.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:22
Gps4l schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:02:

Als ik een DAC aanschaf, word dan de geluids-chip op me moederbord uitgeschakeld?
Ik vind daar tegenstrijdige antwoorden over.

Waarom ik het wil weten is vooral, of ik met een DAC een beter geluid heb?
Volgens mij zit het zo

Met een USB dac worden data pakketjes van je computer naar je dac gestuurd, daar worden die stukjes data gebufferd en omgezet naar analoog, hierom ben ik fan van USB dacs, omdat je omdat de omzetting in de dac zelf plaatsvindt, je vrij bent van jitter veroorzaakt door de pc en je de geluidskaart omzeilt. Bij mijn pc is de geluidskaart zelfs kapot en heb dit opgelost met een USB dac die ook een veel beter geluid geeft.

Bij andere digitale aansluitingen geschiedt de omzetting in de geluidskaart van de pc naar enen en nullen vandaar worden de enen en nullen naar de dac geleid, waar de digitale blokjes worden omgezet in analoge golven (dit gedeelte ben ik niet helemaal zeker van,cortigeer me als ik het mis heb)

Volgens mij omzeil je alleen met de USB dac je geluidschip op je moederbord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:09
Je hebt als muzikant vaak een audio interface, dat is een apparaat wat zowel het digitale geluid uit je pc omzet in analoog geluid, voor je luidsprekers en hoofdtelefoon en ook analoog geluid uit je microfoon, keyboard of gitaar omzet in digitaal signaal voor je pc en dus je DAW. Het apparaat van bax wat je linkt is zo'n ding. Als je alleen maar je speakers en hoofd telefoon van analoog signaal wilt voorzien heb je aan een eenrichtingsverkeer apparaat genoeg, in dit geval een DAC - oftewel
een digital analog converter.

De geluidskaart in je PC is ook een DAC. Een losse DAC buiten je PC kan beter klinken omdat deze geen last heeft van de andere componenten in je PC (wat @Jag zegt), en meestal heeft deze een eigen klok, die de jitter die @aljooge omschrijft tegengaat.

Dus de eerste vraag is of je ook zelf geluid maakt wat je DAW in moet? Dan heb je een audio interface nodig, anders volstaat je geluidskaart of een DAC.

Een goed stel monitoren begint bij zo'n 200 euro, bv. de JBL 305P Mk II, voor ruim 100 euro heb je een goede instap audio interface, bv. de Focusrite Scarlett Solo

[Voor 42% gewijzigd door martyw op 23-03-2021 22:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:22
@Gps4l zie het antwoord van Jag. Heb je last van bromachtige geluiden die beïnvloed worden door bijv je muis bewegingen of wat je op je scherm ziet? Dan kan een externe dac dat verhelpen. Een externe dac gaat niet de klank anders maken. Investeer in goede monitoren of akoestische behandeling van je luisterruimte.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Gps4l
martyw schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:54:
Je hebt als muzikant vaak een audio interface, dat is een apparaat wat zowel het digitale geluid uit je pc omzet in analoog geluid, voor je luidsprekers en hoofdtelefoon en ook analoog geluid uit je microfoon, keyboard of gitaar omzet in digitaal signaal voor je pc en dus je DAW. Het apparaat van bax wat je linkt is zo'n ding. Als je alleen maar je speakers en hoofd telefoon van analoog signaal wilt voorzien heb je aan een eenrichtingsverkeer apparaat genoeg, in dit geval een DAC - oftewel
een digital analog converter.

De geluidskaart in je PC is ook een DAC. Een losse DAC buiten je PC kan beter klinken omdat deze geen last heeft van de andere componenten in je PC (wat @Jag zegt), en meestal heeft deze een eigen klok, die de jitter die @aljooge omschrijft tegengaat.

Dus de eerste vraag is of je ook zelf geluid maakt wat je DAW in moet? Dan heb je een audio interface nodig, anders volstaat je geluidskaart of een DAC.

Een goed stel monitoren begint bij zo'n 200 euro, bv. de JBL 305P Mk II, voor ruim 100 euro heb je een goede instap audio interface, bv. de Focusrite Scarlett Solo
Als muzikant....
Dit is waarom ik twijfel of ik een dac nodig heb. Zingen kan ik niet, nou ja, ik kan wel zingen, maar ik zing vals.
Voor ik zelf muziek begon te maken, hoorde ik dat overigens niet.

Ik kan niet live spelen. Het enige wat ik opneem is midi input van me midi controller.
Gewoon improviseren, en dan 90% weg gooien.

Het gaat puur om het mixen van me eigen muziek. :)

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:26

Grozno

acts without consequence!

Hoe dan ook, voor goed is het belangrijk om monitorspeakers te hebben met een nette frequentierespons. Die hoeven niet altijd verschrikkelijk veel kosten, maar dat kan wel. Zo maakt Genelec erg goed spul, maar ook voor een stevige prijs.
Kali LP-6's zijn ook al competent, maar niet perfect: https://www.audiosciencer...iew-studio-monitor.17978/
€160,- per stuk bij Bax-shop, en ze hebben B-stock opties zo te zien.

[Voor 12% gewijzigd door Grozno op 23-03-2021 23:35]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• Gps4l
Jag schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:21:
Een externe DAC ( in je mobo zit ook een dac anders komt er geen analoog geluid uit) kan voorkomen dat je stoorgeluiden krijgt, vaak lichte ruis afhankelijk van cpu belasting die op audio uitgangen te horen is. Het is niet dat je muziek beter ervan gaat klinken, ook al zijn er believers die menen van wel :)

Waar je muziek wel echt beter van gaat klinken zijn degelijk ontworpen speakers iov prullaria. JBL lsr 305, 306 of 308 bijvoorbeeld (afhankelijk van hoe groot je kwijt kunt). Of Adam T5V.
Dank je wel.

Hoewel ik niet denk dat ik er de ruimte er voor heb in mijn huidige kast, bevestig je iets wat ik al langer denk.

Om echt een beter geluid te krijgen uit je pc, heb je een goede geluidskaart nodig.
Eentje die beter is als de onboard chip.

Met een externe dac vervang ik alleen het dac gedeelte.

Eindelijk zie ik licht in het duister.

Een korte zoektocht op het net leert mij dat een JBL lsr 305 en Adam T5V wel duurder zijn.
(als die divine)

Wel altijd goed opletten of het per speaker is of per paar met studio monitoren.

Een setje divine kost ongeveer net zo veel als 1 jbl. :)

Eigenlijk kom ik dus budget te kort. :)

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-03 10:16

GforceNL

Out of memory....

Kijk eens op V&A, staan ook een aantal setjes.

Aansluiten met XLR kabels om zo min mogelijk storing te hebben.

Ik gebruik zelf de jbl’s icm focusrite 2i2, erg tevreden over.

<Zinloze tekst hier>

• MerijnB
Gps4l schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:31:
[...]
Om echt een beter geluid te krijgen uit je pc, heb je een goede geluidskaart nodig.
Eentje die beter is als de onboard chip.
Niet helemaal, een goede geluidskaart gaat geen beter geluids geven, die gaat betere features geven (meer aansluitingen, lagere latency, minder last van overspraak van andere onderdelen uit je pc, etc), maar die gaat niets aan de klank veranderen. Hetzelfde geldt voor een 'externe dac' (zie hieronder).
Met een externe dac vervang ik alleen het dac gedeelte.
De term dac wordt een beetje dubbel ingezet. Eigenlijk is het alleen een stukje electronica die een digitaal signaal (kan audio zijn maar hoeft niet) omzet naar analoog (dac = digital analog convertor). Een dac is dus een (belangrijk) onderdeel van een 'geluidskaart'. Als men het over een externe dac heeft, bedoelt men eigenlijk een externe geluidskaart met dezelfde eigenschappen als hierboven beschreven.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Gps4l
GforceNL schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 00:01:
Kijk eens op V&A, staan ook een aantal setjes.

Aansluiten met XLR kabels om zo min mogelijk storing te hebben.

Ik gebruik zelf de jbl’s icm focusrite 2i2, erg tevreden over.
Misschien ga ik wel voor een focusrite.

Ik herken dat merk van het Linux musicians forum. Werd ook daar genoemd als een goede DAC.

https://www.bax-shop.nl/b...2-out-usb-audio-interface

De prijs valt me mee, en bax shop vooral omdat er een winkel in Amsterdam zit, waar ik woon.
Zeker met speakers lijkt het me wel slim om even te luisteren voor ik ze aanschaf.

Ik kocht daar mijn midi controller een keystation mini 32, en toen ik vroeg of ik hem kon ruilen, als hij niet op Linux zou werken, was hun reactie, dat ik altijd een product kon terug sturen als ik niet tevreden was.

Het is wel B stock, en wat bax music daar over zegt:

What does B-stock mean?

We refer to products that are no longer new as 'B-stock'. This could be a product that has been returned by a customer within the 60-day trial period, or it could be a showroom model. In any case, a B-stock product still functions perfectly.

Even verder gezocht, B stock is niet echt veel goedkoper.
Dat scheelt maar een paar euro.

https://www.bax-shop.nl/e...2-out-usb-audio-interface

103 voor Bstock, 107 voor helemaal nieuw.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jag schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:21:

Ben het hier niet mee eens, onboard geluidskaarten kunnen echt wel behoorlijk slecht zijn met hoge vervorming, lage output en veel ruis.

Voorbeeld van een RealTek HD Audio Interface:
https://www.audiosciencer...o-interface-review.10403/

Je gaat mij niet vertellen dat dit goed is ;).

• Gps4l
MerijnB schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 07:12:
[...]

Niet helemaal, een goede geluidskaart gaat geen beter geluids geven, die gaat betere features geven (meer aansluitingen, lagere latency, minder last van overspraak van andere onderdelen uit je pc, etc), maar die gaat niets aan de klank veranderen. Hetzelfde geldt voor een 'externe dac' (zie hieronder).

[...]

De term dac wordt een beetje dubbel ingezet. Eigenlijk is het alleen een stukje electronica die een digitaal signaal (kan audio zijn maar hoeft niet) omzet naar analoog (dac = digital analog convertor). Een dac is dus een (belangrijk) onderdeel van een 'geluidskaart'. Als men het over een externe dac heeft, bedoelt men eigenlijk een externe geluidskaart met dezelfde eigenschappen als hierboven beschreven.
Dat is dus precies waarom in de war raakte. Ze gebruiken het woord dus dubbel. :)

Ooit had ik een computer met 2 MIDI poorten. De Atari ST 1040.
Een keer een yamaha DX7 op aangesloten met cubase.
Dat draaide vooral op een teleurstelling uit. Een DX7 kan niet twee instrumenten tegelijk laten horen.

Als ik het goed zeg is een DX 7 wel polyphonisch maar niet multitimbraal.

• Gps4l
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Ben het hier niet mee eens, onboard geluidskaarten kunnen echt wel behoorlijk slecht zijn met hoge vervorming, lage output en veel ruis.

Ik ben niet ontevreden over mijn moederbord, maar heb wel het idee dat de asus die ik hiervoor had, beter was. (geluid)

Ik heb nu een Asrock BM450M. Het verschil is echter wel heel klein. Het is niet zo dat de asrock een slecht geluid heeft.

• Jag
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Zeker niet goed, droevig niveau. Maar dan nog zal dat net aan hoorbaar slecht zijn. De output is niet zo relevant bij lijn gebruik, de vervorming is natuurlijk onnodig hoog maar misschien net aan hoorbaar. En wellicht dat de ruis wel vervelend is. Kortom, slecht spul maar je muziek gaat niet anders klinken van een betere, alleen minder ruis. Dus dat is een prima reden om een betere te kopen.

Ik zou iig daar de focus niet op leggen, verdient het niet. De imperfectheid van de voorgestelde luidsprekers is veel groter.

• Niet online
Jag schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:27:
[...]
Zeker niet goed, droevig niveau. Maar dan nog zal dat net aan hoorbaar slecht zijn. De output is niet zo relevant bij lijn gebruik, de vervorming is natuurlijk onnodig hoog maar misschien net aan hoorbaar. En wellicht dat de ruis wel vervelend is. Kortom, slecht spul maar je muziek gaat niet anders klinken van een betere, alleen minder ruis. Dus dat is een prima reden om een betere te kopen.

Ik zou iig daar de focus niet op leggen, verdient het niet. De imperfectheid van de voorgestelde luidsprekers is veel groter.
Fair enough, maar het upgraden naar een transparant niveau kost niet zoveel. Geluidskaartje van €100 en je bent er al.

• Jag
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Fair enough, maar het upgraden naar een transparant niveau kost niet zoveel. Geluidskaartje van €100 en je bent er al.
Zeker, ik had het zelfs half aanbevolen. We worden het nog wel eens eens op dit punt :)

• Gps4l
Ik denk dat Jag ook bedoeld dat als een klein budget hebt, je dat beter uitgeeft aan studio monitoren, ipv dat je goedkopere speaker koopt met een externe dac.

Ik heb net het laatste puzzelstukje gevonden.

Van bax music
Meestal hebben studiomonitors XLR-aansluitingen, herkenbaar aan de drie gaatjes. Om studiomonitors aan te sluiten op je laptop of PC zonder tussenkomst van een audio interface kun je gebruikmaken van een 3.5 mm jack naar 2 x XLR kabel.
Moet ik er misschien wel even bij zeggen dat dit alleen opgaat voor actieve monitoren.
Speakers met een ingebouwde versterker dus.

Zonder dac heb ik voor iets meer als 300 euro wel twee goede speakers.

• aljooge
Gps4l schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:39:

Zonder dac heb ik voor iets meer als 300 euro wel twee goede speakers.
al geef je 10000 euro uit aan hifh end speakers, als de bron en conversie slecht is, is je sound slecht. Zeker als je het haalt uit de 3.5 mm jack van je pc zal het met de beste speakers nooit wat worden.

• Gps4l
aljooge schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 20:47:
[...]

al geef je 10000 euro uit aan hifh end speakers, als de bron en conversie slecht is, is je sound slecht. Zeker als je het haalt uit de 3.5 mm jack van je pc zal het met de beste speakers nooit wat worden.
Mag ik vragen waarom niet ? Het ligt vast niet aan die 3.5mm plug.

Enigszins off-topic sloot ik ooit een goedkope transistor radio, mono zelfs, aan op een echte speaker.
Bij iedereen inclusief ik, viel de mond open over hoe goed dat radiootje ineens klonk.

Terug on topic, is het een vermogens kwestie, en dat de onboard sound niet bedoelt is om echte externe speakers op aan te sluiten ?

Is de impedantie van studio monitoren hoger als van laten we het maar even pc speakers noemen ?

• Pieter_621
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-03 14:31
Als je laptop geluidskaart slecht is - en dat is zeker niet altijd zo - dan kan je een Apple usb-c naar 3.5mm dongle kopen. Die zijn prima, voor 10 euro. Zie bijvoorbeeld de metingen van audio science review. Heb je een Mac, dan is het al in orde.
Met zo'n goedkope dongle heb je meer over voor goede monitors, en dat maakt waarschijnlijk meer uit voor je geluid. Let wel op, soms heb je voor consumenten ongebruikelijke kabels nodig om ze aan te sluiten, en hebben ze geen volumeknoppen aan de voorkant.
Balanced kabels, dus de xlr die hier aangeraden werd, hebben vooral voordeel bij zwakke microfoonsignalen, en niet echt bij Line level kabels, zeker als ze kort zijn. Sowieso doen ze niks als je geen Audio interface met balanced uitgangen hebt. Als je geen hoorbare ruis van je kabels hebt, doen ze niks, maar als je al een audio interface hebt zijn ze ook niet duur. TRS kabels ipv XLR maakt niks uit, als de luidspreker beide balanced kan.
Een focusrite is een goed idee als je ook microfoons, gitaren of piano's wil aansluiten, of een handige volumeknop wil, of andere features nodig hebt. Een Behringer umc202hd, of die met ook midi in, doet het ook echt heel aardig voor minder geld, maar heeft wel minder goede koptelefoon uitgang, en voor opnames klinkt ie wat minder warm. De goedkopere van Behringer zijn zeker geen aanrader.

• Pieter_621
Oh, en voor koptelefoonuitgang kan het wél veel uitmaken als je een betere koptelefoonversterker hebt, afhankelijk van wat voor koptelefoon je hebt.

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:26

Grozno

acts without consequence!

Gps4l schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 23:05:
[...]

Enigszins off-topic sloot ik ooit een goedkope transistor radio, mono zelfs, aan op een echte speaker.
Bij iedereen inclusief ik, viel de mond open over hoe goed dat radiootje ineens klonk.

Terug on topic, is het een vermogens kwestie, en dat de onboard sound niet bedoelt is om echte externe speakers op aan te sluiten ?

Is de impedantie van studio monitoren hoger als van laten we het maar even pc speakers noemen ?
De 3.5mm stereo uitgang zal toch gewoon een lijnsignaal uitsturen van ergens rond de 2 volt neem ik aan, dat gaat dan naar de versterkers in de monitorspeakers, dus impedantie van de daadwerkelijke speakers hoef je niks mee verder. :)
Als je bron via 3.5mm een enigszins schoon signaal uitstuurt, dan kun je het daarmee prima redden. Mocht dat tegenvallen, dan kun je daar altijd later nog iets aan doen.

[Voor 3% gewijzigd door Grozno op 25-03-2021 00:22]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

• aljooge
Gps4l schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 23:05:
[...]

omdat pc's veel elektromagnetische straling hebben, de werking van elektriciteit. Een eigenschap van elektriciteit is dat het een magnetisch veld heeft. Er zit een dikke voeding in zo'n ding die invloed heeft op alles wat met audio te maken heeft in je pc. Maar ook de rest heeft invloed, kabeltjes, de videokaart,de processor het moederbord, alles gebruikt stroom, die genereert weer magnetisme en die heeft invloed op je ingebouwde geluidskaart en het analoge circuit van je dac en daarna. Om die reden wordt een externe dac aangeraden. misschien niet omdat de dac zelf beter is, maar omdat de plek waar die de externe dac verblijft buiten de elektromagnetische velden ligt van je pc omdat de metalen kast de straling tegen houdt. De omzetting vindt in een schoon milieu plaats.

Een goed geluid begint bij de bron,verstoorde bron, is verstoord audio signaal wat nog verder versterkt wordt, waarna al je slechte bronsignalen keurig netjes door je high end speakers worden weergegeven. :F

• Pieter_621
Dat straling en velden van pc's invloed kunnen hebben klopt, ik weet nog de oude realtek rommel van vroeger waar je op de boxen hoorde dat je aan het scrollen was met je muis. Dat sommige onboard audiochips rommel zijn klopt ook.
Maar het is ook zo dat er interne geluidskaarten bestaan die dit probleem niet hebben, van budget tot hele dure professionele pci-e audio interfaces.

Je kan dit simpel meten, met een loopback-kabeltje en wat software, al meet je dan wel tegelijk de uitgang en de ingang. Maar als die combinatie goed is, is enkel de uitgang dat zeker.

• MerijnB
aljooge schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 00:24:
[...]

omdat pc's veel elektromagnetische straling hebben, de werking van elektriciteit. Een eigenschap van elektriciteit is dat het een magnetisch veld heeft. Er zit een dikke voeding in zo'n ding die invloed heeft op alles wat met audio te maken heeft in je pc. Maar ook de rest heeft invloed, kabeltjes, de videokaart,de processor het moederbord, alles gebruikt stroom, die genereert weer magnetisme en die heeft invloed op je ingebouwde geluidskaart en het analoge circuit van je dac en daarna. Om die reden wordt een externe dac aangeraden. misschien niet omdat de dac zelf beter is, maar omdat de plek waar die de externe dac verblijft buiten de elektromagnetische velden ligt van je pc omdat de metalen kast de straling tegen houdt. De omzetting vindt in een schoon milieu plaats.

Een goed geluid begint bij de bron,verstoorde bron, is verstoord audio signaal wat nog verder versterkt wordt, waarna al je slechte bronsignalen keurig netjes door je high end speakers worden weergegeven. :F
En dat is precies waarom er geadviseerd is: heb je last van brom of ruis (dat komt dan dus van ems)? Dan kijken naar een andere dac.

• Niet online
Grozno schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 00:22:
[...]

De 3.5mm stereo uitgang zal toch gewoon een lijnsignaal uitsturen van ergens rond de 2 volt neem ik aan, dat gaat dan naar de versterkers in de monitorspeakers, dus impedantie van de daadwerkelijke speakers hoef je niks mee verder. :)
Als je bron via 3.5mm een enigszins schoon signaal uitstuurt, dan kun je het daarmee prima redden. Mocht dat tegenvallen, dan kun je daar altijd later nog iets aan doen.
Heel veel onboard geluidskaarten zullen die 2V niet halen hoor, ook halen lang niet alle dongles dat. Je ziet vaak dat ze rond de 1V blijven hangen. Maar dat is een non-discussie omdat je het voor €100 oplost.

[Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 25-03-2021 08:54]

• Gps4l
Ik wil even iedereen bedanken.

200 - 300 euro was iets te optimistisch. :)

Maar met iets van 450 euro kom ik er wel. (inclusief kabels en een steun/voet)

Ik begrijp nu ook hoe ik misschien me gaming headset met ingebouwde microfoon kan gebruiken.

Nu nog even uitzoeken hoe ver ze zijn met pipewire op Linux.
Pipewire zou het gebruik van oa JACK eenvoudiger moeten maken. ( en dus programma's naast elkaar gebruiken die alsa en of jack en of pulse audio gebruiken.

Eerdere pogingen om JACK te gebruiken liepen vooral op frustratie uit, oa door het crashen van JACK.

Ik zit op openSUSE tumbleweed en weet dat pipewire geïnstalleerd is.
Ik heb echter geen idee of het ook al gebruikt word.
Ik las wel dat de nieuwste Fedora beta het al gebruikt.

Weet verder niet wat ik er van denken moet, maar als je serieus met geluid bezig bent op Linux, schijn je JACK te moeten gebruiken......
Als ik echter zie hoe vaak mensen problemen hebben met jack, dan sta ik niet te springen. :)

• Gps4l
Maar even een update.

Als het niet tegenzit, ga ik donderdag naar de winkel om twee Adam TV5 en een Focus Scarlett solo 3rd gen 2I2O te halen. (betaald heb ik al)

Dan ga ik daar ook vragen of mijn EPOS/Sennheiser GSP 300, op die focus kan.

Volgens het Linux mucisians forum hangt dat af van de microfoon in me headset.

In theorie zou het met 2 - 3.5-6.3 mm verloop stekkers geen probleem moeten zijn.

Voor de speakers in me headset, gaat zo een verloop stekker zeker werken.

Misschien ook handig voor andere op Linux:
YouTube: Focusrite Scarlett 2i2 3rd gen. on LINUX (Tutorial and Review)

Voor mij is dat filmpje genieten.UNFA is een echte opensource fan, die natuurlijk begint te zeuren, maar belangrijker is dat het werkt.

Zoals wel vaker word Linux niet officieel ondersteund (alleen windows en Mac) maar het werkt gewoon.

Ik zit op openSUSE (tumbleweed) en draai pipewire.
Ik heb ook JACK geïnstalleerd. Geen idee nog of ik dat ga gebruiken.

Linux audio, of je nou jack, pulse audio, of pipe wire gebruikt, je zit nog steeds op ALSA.

Op mijn vraag waarom ze niet ALSA aanpassen, maar weer een nieuwe laag maken (pipewire) kwam als antwoord dat ALSA erg slecht gedocumenteerd is......

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-03 18:19
Gps4l schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 01:12:
Maar even een update.

Als het niet tegenzit, ga ik donderdag naar de winkel om twee Adam TV5 en een Focus Scarlett solo 3rd gen 2I2O te halen. (betaald heb ik al)
Waarom heb je precies voor deze audiointerface gekozen? In heb begin van het topic gaf je aan dat je eigenlijk alleen een midi interface gebruikt, en nu heb je precies een audiointerface zonder midi ingang.

• Gps4l
Echte midi apparatuur met een ronde din stekker heb ik niet.

Ik heb wel dit:
https://www.bhphotovideo....ystation_mini_32_mk3.html

Die zit dus gewoon via usb aan me pc.

Van de focus scarlett gen3 weet ik dat hij het ook op Linux doet.

De speakers en de focus zijn vooral om me eigen muziek nummers te mixen.

Nu heb ik alleen een Sennheiser gsp300. Daar ben ik op zich zeer tevreden mee. maar een gaming headset is niet ideaal om te mixen.

Toen ik een keer feedback vroeg, over mijn muziek, kreeg ik de vraag of ik soms mixte met een koptelefoon op.
Ik kreeg toen het advies om studio monitoren te kopen.

Nu zal ik best nog wel veel moeten leren, maar ik kan nu tenminste vergelijken.
Hoe klinkt mijn nummer op studio monitoren, vs hoe klinkt het op de gaming headset.

Het stoort me al langer dat er mensen zijn die een beer geluid uit LMMS halen, dan ik.
Nu zullen studio monitoren dat op zich niet oplossen maar het is een begin.

Voorbeeld, dit moet toch beter kunnen;
https://soundcloud.com/us...y-2018-tribute-midi-remix

Acapella versie van Kraze the party gebruikt. De muziek is van mij.

Het origineel:
YouTube: Kraze - The Party (house, 1988)

Andere mensen met LMMS, en hoewel dit niet echt mijn soort muziek is, het klinkt wel beter als mijn nummers.
YouTube: Artur B - Breakthrough (LMMS Opus Official Release)

Ander nummer van mij:
https://soundcloud.com/user586365033/beyond-the-stars (dat moet toch beter kunnen klinken)

Het mixen van me eigen nummers valt me ontzettend tegen, dat is veel moeilijker als ik dacht.
Maar ik leer nog steeds bij, ik kijk ook veel video's van andere die hun muziek maken op de computer, niet alleen met LMMS.

Deze bijvoorbeeld:
YouTube: Style Guide: House - Part 1 (A History of House Music / The TR-909)

Never give up, never surrender.
Toen ik ooit mijn eerste nummer uploade, kreeg ik de vraag of ik toon doof was.

Toonladders ? Wat zijn dat ? Mijn oren hadden training nodig, tegenwoordig hoor ik het zelf ook als het vals is.
(not in scale)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee