Toon posts:

Studio monitor, Dac vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:27
Een externe DAC ( in je mobo zit ook een dac anders komt er geen analoog geluid uit) kan voorkomen dat je stoorgeluiden krijgt, vaak lichte ruis afhankelijk van cpu belasting die op audio uitgangen te horen is. Het is niet dat je muziek beter ervan gaat klinken, ook al zijn er believers die menen van wel :)

Waar je muziek wel echt beter van gaat klinken zijn degelijk ontworpen speakers iov prullaria. JBL lsr 305, 306 of 308 bijvoorbeeld (afhankelijk van hoe groot je kwijt kunt). Of Adam T5V.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:05
Gps4l schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 21:02:

Als ik een DAC aanschaf, word dan de geluids-chip op me moederbord uitgeschakeld?
Ik vind daar tegenstrijdige antwoorden over.

Waarom ik het wil weten is vooral, of ik met een DAC een beter geluid heb?
Volgens mij zit het zo

Met een USB dac worden data pakketjes van je computer naar je dac gestuurd, daar worden die stukjes data gebufferd en omgezet naar analoog, hierom ben ik fan van USB dacs, omdat je omdat de omzetting in de dac zelf plaatsvindt, je vrij bent van jitter veroorzaakt door de pc en je de geluidskaart omzeilt. Bij mijn pc is de geluidskaart zelfs kapot en heb dit opgelost met een USB dac die ook een veel beter geluid geeft.

Bij andere digitale aansluitingen geschiedt de omzetting in de geluidskaart van de pc naar enen en nullen vandaar worden de enen en nullen naar de dac geleid, waar de digitale blokjes worden omgezet in analoge golven (dit gedeelte ben ik niet helemaal zeker van,cortigeer me als ik het mis heb)

Volgens mij omzeil je alleen met de USB dac je geluidschip op je moederbord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:24
Je hebt als muzikant vaak een audio interface, dat is een apparaat wat zowel het digitale geluid uit je pc omzet in analoog geluid, voor je luidsprekers en hoofdtelefoon en ook analoog geluid uit je microfoon, keyboard of gitaar omzet in digitaal signaal voor je pc en dus je DAW. Het apparaat van bax wat je linkt is zo'n ding. Als je alleen maar je speakers en hoofd telefoon van analoog signaal wilt voorzien heb je aan een eenrichtingsverkeer apparaat genoeg, in dit geval een DAC - oftewel
een digital analog converter.

De geluidskaart in je PC is ook een DAC. Een losse DAC buiten je PC kan beter klinken omdat deze geen last heeft van de andere componenten in je PC (wat @Jag zegt), en meestal heeft deze een eigen klok, die de jitter die @aljooge omschrijft tegengaat.

Dus de eerste vraag is of je ook zelf geluid maakt wat je DAW in moet? Dan heb je een audio interface nodig, anders volstaat je geluidskaart of een DAC.

Een goed stel monitoren begint bij zo'n 200 euro, bv. de JBL 305P Mk II, voor ruim 100 euro heb je een goede instap audio interface, bv. de Focusrite Scarlett Solo

[Voor 42% gewijzigd door martyw op 23-03-2021 22:18]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:29
@Gps4l zie het antwoord van Jag. Heb je last van bromachtige geluiden die beïnvloed worden door bijv je muis bewegingen of wat je op je scherm ziet? Dan kan een externe dac dat verhelpen. Een externe dac gaat niet de klank anders maken. Investeer in goede monitoren of akoestische behandeling van je luisterruimte.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-12 16:48

GforceNL

Out of memory....

Kijk eens op V&A, staan ook een aantal setjes.

Aansluiten met XLR kabels om zo min mogelijk storing te hebben.

Ik gebruik zelf de jbl’s icm focusrite 2i2, erg tevreden over.

<Zinloze tekst hier>

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:29
Gps4l schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 23:31:
[...]
Om echt een beter geluid te krijgen uit je pc, heb je een goede geluidskaart nodig.
Eentje die beter is als de onboard chip.
Niet helemaal, een goede geluidskaart gaat geen beter geluids geven, die gaat betere features geven (meer aansluitingen, lagere latency, minder last van overspraak van andere onderdelen uit je pc, etc), maar die gaat niets aan de klank veranderen. Hetzelfde geldt voor een 'externe dac' (zie hieronder).
Met een externe dac vervang ik alleen het dac gedeelte.
De term dac wordt een beetje dubbel ingezet. Eigenlijk is het alleen een stukje electronica die een digitaal signaal (kan audio zijn maar hoeft niet) omzet naar analoog (dac = digital analog convertor). Een dac is dus een (belangrijk) onderdeel van een 'geluidskaart'. Als men het over een externe dac heeft, bedoelt men eigenlijk een externe geluidskaart met dezelfde eigenschappen als hierboven beschreven.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:27
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Ben het hier niet mee eens, onboard geluidskaarten kunnen echt wel behoorlijk slecht zijn met hoge vervorming, lage output en veel ruis.

Voorbeeld van een RealTek HD Audio Interface:
https://www.audiosciencer...o-interface-review.10403/

Je gaat mij niet vertellen dat dit goed is ;).
Zeker niet goed, droevig niveau. Maar dan nog zal dat net aan hoorbaar slecht zijn. De output is niet zo relevant bij lijn gebruik, de vervorming is natuurlijk onnodig hoog maar misschien net aan hoorbaar. En wellicht dat de ruis wel vervelend is. Kortom, slecht spul maar je muziek gaat niet anders klinken van een betere, alleen minder ruis. Dus dat is een prima reden om een betere te kopen.

Ik zou iig daar de focus niet op leggen, verdient het niet. De imperfectheid van de voorgestelde luidsprekers is veel groter.

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jag schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:27:
[...]
Zeker niet goed, droevig niveau. Maar dan nog zal dat net aan hoorbaar slecht zijn. De output is niet zo relevant bij lijn gebruik, de vervorming is natuurlijk onnodig hoog maar misschien net aan hoorbaar. En wellicht dat de ruis wel vervelend is. Kortom, slecht spul maar je muziek gaat niet anders klinken van een betere, alleen minder ruis. Dus dat is een prima reden om een betere te kopen.

Ik zou iig daar de focus niet op leggen, verdient het niet. De imperfectheid van de voorgestelde luidsprekers is veel groter.
Fair enough, maar het upgraden naar een transparant niveau kost niet zoveel. Geluidskaartje van €100 en je bent er al.

• Gps4l
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-10 15:57
Ik denk dat Jag ook bedoeld dat als een klein budget hebt, je dat beter uitgeeft aan studio monitoren, ipv dat je goedkopere speaker koopt met een externe dac.

Ik heb net het laatste puzzelstukje gevonden.

Van bax music
Meestal hebben studiomonitors XLR-aansluitingen, herkenbaar aan de drie gaatjes. Om studiomonitors aan te sluiten op je laptop of PC zonder tussenkomst van een audio interface kun je gebruikmaken van een 3.5 mm jack naar 2 x XLR kabel.
Moet ik er misschien wel even bij zeggen dat dit alleen opgaat voor actieve monitoren.
Speakers met een ingebouwde versterker dus.

Zonder dac heb ik voor iets meer als 300 euro wel twee goede speakers.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee