• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:58
Ik werk als freelance software engineer en werk op dit moment voor een opdrachtgever met een grote klus. Zoals het er nu uit ziet zou deze opdrachtgever mij het liefst het grootste gedeelte van 2021 inhuren.

Ik werk op dit moment met contracten van 3 maanden, waarna de optie bestaat om deze te verlengen. Ik sta nu op het punt om te verlengen voor mijn 2e periode van 3 maanden, maar zie eigenlijk al aankomen dat ook in Q3 en Q4 van dit jaar mijn hulp gewenst is.

Een luxeprobleem, dus :-)

Mijn vraag: is het wel verstandig om voor een dergelijk lange periode te verlengen bij één opdrachtgever? Ik wil namelijk graag voorkomen dat ik wél als ondernemer voor de btw, maar niét als ondernemer voor inkomstenbelasting wordt gezien.

Wanneer ik de online check uitvoer, dan is de kans vrij groot dat ik niet als ondernemer voor de IB wordt gezien omdat ik, als ik zo doorga, geen 3 verschillende opdrachtgevers heb en/of 70% van mijn tijd voor dezelfde opdrachtgever werk. Tegelijkertijd voelt het ook vreemd om midden in een project uit te stappen, omdat ik het liefst het project tot een goed einde breng.

Ook valt mij op dat op LinkedIn ontzettend veel langlopende (12 maanden of meer) freelance opdrachten worden aangeboden door recruiters. Grote organisaties zoals de NS, maar ook de KvK werken ook veel met freelancers die langer dan een jaar blijven plakken. Lijkt me dat die tegen dezelfde "problemen" aanlopen?

Lang verhaal kort: is het verstandig dat ik NIET verleng of kan ik "veilig" verlengen en mij belastingtechnisch indekken door dit op de een of andere manier te formaliseren?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Deze vraag is hier: Het freelance ICT-ers discussie topic al vele malen langs gekomen. Op het moment zou ik mij er niet al te druk over maken want de wet DBA wordt nog niet gehandhaafd. Wat de toekomst brengt is nog onzeker, maar daar zou ik nu nog niet al te veel op voorsorteren.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• hondsdol
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:58
Woy schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:38:
Deze vraag is hier: Het freelance ICT-ers discussie topic al vele malen langs gekomen. Op het moment zou ik mij er niet al te druk over maken want de wet DBA wordt nog niet gehandhaafd. Wat de toekomst brengt is nog onzeker, maar daar zou ik nu nog niet al te veel op voorsorteren.
Bedankt voor de snelle reactie!

Is het feit dat de wet DBA niet wordt gehandhaafd dan ook direct van toepassing op het vraagstuk "wordt ik aangemerkt als ondernemer voor de IB"?

Mijn grootste zorg is dat ik geen ondernemersaftrek meer mag toepassen in mijn IB-aangifte.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
hondsdol schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:40:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie!

Is het feit dat de wet DBA niet wordt gehandhaafd dan ook direct van toepassing op het vraagstuk "wordt ik aangemerkt als ondernemer voor de IB"?
Daar heb je als het goed is toch al een oordeel over gekregen op het moment dat je je inschreef bij de KVK. Verder wordt dat niet zo heel uitgebreid beoordeeld, als jij je gewoon ingeschreven hebt bij de KVK, een BTW nummer gekregen hebt, aangifte BTW doet, dan kun je bij je aangifte inkomstenbelasting gewoon als ondernemer aangifte doen.

Maar als jij gewoon full-time als IT'er aan de slag bent dan zal dat niet ter discussie gesteld worden. Zo is er een hele bevolkingsgroep die dat doet ;). Het punt is dat ze in den haag ook nog niet duidelijk weten wat ze hiermee willen doen.

Bij de belastingaangifte komt ook geen vraag over hoeveel opdrachtgevers je had, of hoe dat verdeeld is. Bij een controle kan het natuurlijk wel ter sprake komen, maar op dit moment zal dat niet snel een probleem zijn ( Mogelijk bij overduidelijk misbruik maken van de regels )

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:07
Wet DBA is van toepassing op het vraagstuk zelfstandige of verkapt loondienst. Het is dus redelijk van toepassing. Voor het vraagstuk "word ik aangemerkt als ondernemer" speelt ook nog een rol of er sprake is van Winst uit onderneming of Resultaat uit overige werkzaamheden.

Zaken zoals omvang van de activiteiten (omzet), bezittingen van de onderneming(zakelijke auto bijvoorbeeld) en het aantal opdrachtgevers kunnen dan een rol spelen.

In de praktijk is er dus m.i. een heel klein risico (maar dan ook echt heel klein) dat er een keer naar gevraagd wordt en dan kan je nog prima ondernemer zijn met maar 1 opdrachtgever als andere zaken wel wijzen op ondernemerschap.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-03 13:48
Woy schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Daar heb je als het goed is toch al een oordeel over gekregen op het moment dat je je inschreef bij de KVK.
Huh? Nee. Toen ik me inschreef bij de KVK kreeg ik daar niks over hoor. Dat is ook absoluut niet aan hun om daar een oordeel over te vellen.

Als je aan de criteria voldoet van de IB (welke je gewoon op de Belastingdienst site kan vinden) dan geef je zelf aan bij de aangifte dat je ondernemer bent voor de belastingdienst. Mocht je een controle krijgen moet je middels je administratie aannemelijk kunnen maken dat dat ook het geval is.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Harm2211 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:52:
Wet DBA is van toepassing op het vraagstuk zelfstandige of verkapt loondienst. Het is dus redelijk van toepassing. Voor het vraagstuk "word ik aangemerkt als ondernemer" speelt ook nog een rol of er sprake is van Winst uit onderneming of Resultaat uit overige werkzaamheden.

Zaken zoals omvang van de activiteiten (omzet), bezittingen van de onderneming(zakelijke auto bijvoorbeeld) en het aantal opdrachtgevers kunnen dan een rol spelen.

In de praktijk is er dus m.i. een heel klein risico (maar dan ook echt heel klein) dat er een keer naar gevraagd wordt en dan kan je nog prima ondernemer zijn met maar 1 opdrachtgever als andere zaken wel wijzen op ondernemerschap.
Exact, dat is inderdaad wat beter verwoord. Sowieso is de test op de BD site alleen een indicatie. Het is niet zo dat er enkel op 1 factor gekeken wordt, maar het is een combinatie.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
armageddon_2k1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:56:
[...]
Huh? Nee. Toen ik me inschreef bij de KVK kreeg ik daar niks over hoor. Dat is ook absoluut niet aan hun om daar een oordeel over te vellen.
Ik kan mij herrineren dat ik toen ook een schrijven van de BD gekregen heb, maar het kan zeker zijn dat ik mij daar in vergis. Het is bij mij toen zeker wel ter sprake gekomen bij het intake gesprek, want ook daar werden vragen gesteld over verwachte omzet en verwacht aantal klanten. Sowieso wordt aan de hand van die intake bepaald of je ondernemer voor de BTW bent, maar dat staat natuurlijk los van ondernemer voor de IB.

[Voor 27% gewijzigd door Woy op 22-03-2021 09:58]

• armageddon_2k1
Woy schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:57:
[...]

Ik kan mij herrineren dat ik toen ook een schrijven van de BD gekregen heb, maar het kan zeker zijn dat ik mij daar in vergis.
Ja, ik vond het allemaal erg onduidelijk toen. Maar mijn zwager die bij de belastingdienst werkt, nota bene bij het MKB etc, zei dat je dit gewoon zelf aan moet geven. De KVK geeft die info niet en is niet gerechtigd dat te oordelen. De volgorde klopt ook niet natuurlijk, want bij de KVK schrijf je je in, dan is er nog geen enkele garantie dat je aan je urencriterium komt of aan de andere eisen voldoet. Dus de KVK kan ook niet zoveel.

En inderdaad. Ondernemer voor BTW is anders dan ondernemer voor IB.

TS: je gaat je urencriterium makkelijk halen. Netjes je administratie bijhouden en je hebt gewoon recht op je ondernemersaftrek (en eventueel nog startersaftrek?).

[Voor 14% gewijzigd door armageddon_2k1 op 22-03-2021 09:59]

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:07
armageddon_2k1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Ja, ik vond het allemaal erg onduidelijk toen. Maar mijn zwager die bij de belastingdienst werkt, nota bene bij het MKB etc, zei dat je dit gewoon zelf aan moet geven. De KVK geeft die info niet en is niet gerechtigd dat te oordelen. De volgorde klopt ook niet natuurlijk, want bij de KVK schrijf je je in, dan is er nog geen enkele garantie dat je aan je urencriterium komt of aan de andere eisen voldoet. Dus de KVK kan ook niet zoveel.

En inderdaad. Ondernemer voor BTW is anders dan ondernemer voor IB.

TS: je gaat je urencriterium makkelijk halen. Netjes je administratie bijhouden en je hebt gewoon recht op je ondernemersaftrek (en eventueel nog startersaftrek?).
Je draait het een klein beetje om. Eerst is het van belang of je wel ondernemer bent. Als dat inderdaad zo is dan heb je recht op zelfstandigenaftrek als je aan het urencriterium voldoet. KVK kan inderdaad geen oordeel geven hierover. Feiten als je eenmaal aan de gang bent zijn doorslaggevend.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ja voor het feit of je wel/niet aangifte als ondernemer kunt doen haalt het sowieso niet uit. Zelfs bij mijn moeder die niet bij de KVK ingeschreven is is er bij het aangifte programma de mogelijkheid om inkomsten uit onderneming aan te geven.

Voor de TS sowieso niets om druk over te maken.

Het eerste jaar dat ik ondernemer was, was dat maar een gedeelte van het jaar, en ook nog eens parttime, maar ook dar heb ik gewoon als ondernemer aangifte gedaan, alleen dus niet de urennorm gehaald. Dus ik kreeg geen ondernemersaftrek, maar was wel ondernemer voor de IB, want het was wel een structurele commerciele activiteit.
armageddon_2k1 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:58:
[...]
Ja, ik vond het allemaal erg onduidelijk toen. Maar mijn zwager die bij de belastingdienst werkt, nota bene bij het MKB etc, zei dat je dit gewoon zelf aan moet geven. De KVK geeft die info niet en is niet gerechtigd dat te oordelen.
De informatie van de belastingdienst geeft mij toch een wat andere indruk:
Bron
6.2 Wanneer bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting?
Als ondernemer meldt u zich eerst bij de Kamer van Koophandel voor uw inschrijving in het Handelsregister. De Kamer van Koophandel geeft uw gegevens aan ons door. Uw inschrijving bij de Kamer van Koophandel betekent niet dat u ook ondernemer bent voor de inkomstenbelasting. Wij beoordelen of u ondernemer bent op basis van uw omstandigheden.

Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen in het economisch verkeer en als u winst kunt verwachten bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting. Als uw activiteiten zich afspelen binnen de hobby- of familiesfeer, bent u geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.
Over het aantal opdrachtgevers word overigens dit gezegd
Wie zijn uw opdrachtgevers?
U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico's te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van 1 of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe.
Daar staat dus ook niet dat je binnen 1 jaar meerdere opdrachtgevers moet hebben. Maar het moet niet het doel zijn om voor altijd bij 1 opdrachtgever te blijven. Het afronden van een project, die binnen de IT al snel meer dan een jaar duurt, is helemaal niet zo gek, als je daarna maar weer de intentie hebt om naar een andere opdrachtgever te gaan.

• armageddon_2k1
Woy schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:12:

[...]

De informatie van de belastingdienst geeft mij toch een wat andere indruk:

[...]
Volgens mij is dit precies wat ik bedoel :) De KVK zegt er niks over in ieder geval.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-03 12:19
@hondsdol een lange termijn contract is 1 van de indicatoren om niet als ondernemer aangemerkt te worden, maar je kunt dat aan een inspecteur prima uitleggen. Zeker als het een groot project is, dan kun je die niet eens in 3 maanden opleveren. Waar het om gaat: gebruik je eigen laptop, zoveel mogelijk eigen licenties, loop betaalrisico (dus niet elke 21e van de maand krijg je 'salaris' van je opdrachtgever). Bepaal je eigen uren/locatie en je kunt onderhandelen over je tarief. Zorg dat je netjes op linkedin als freelancer/ondernemer staat en dan valt het allemaal prima uit te leggen.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Harm2211 schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:52:
Veel belangrijker zijn:
  • Moet je de werkzaamheden zelf uitvoeren of mag je dat ook door derde laten doen na overleg (verplichting persoonlijke arbeid)
  • Mag je zelf bepalen hoe je de werkzaamheden uitvoert (gezagsverhouding)
Dat zijn de centrale vragen binnen de DBA. Nu is de handhaving minimaal maar als jij persoonlijk de arbeid moet verrichten is er in beginsel een dienstverband en ben je geen ondernemer.

Verder is een onderneming volgend de belastingdienst een “een duurzame organisatie van arbeid en kapitaal dat door deelname aan het economisch verkeer beoogt winst te behalen”. (is geen wetgeving maar jurisprudentie).
  • Duurzaam (niet in de 'groene zin), activiteiten zijn niet eenmalig te noemen, maar er moet sprake zijn van continuïteit van de activiteiten.
  • Organisatie van arbeid en kapitaal. Als je arbeid levert is hier al snel sprake van.
  • Economisch verkeer: je doet het niet alleen hobbymatig en voor familie en vrienden.
  • Winstoogmerk: je moet winst willen maken en het moet aannemelijk zijn dat je winst kan maken met de activiteiten die je ontplooit.
  • Risico: loop je ondernemersrisico. Kan het zijn dat een opdrachtgever jou factuur niet betaald.
  • Aantal opdrachtgevers: Je moet zoals eerder gezegd streven naar meerdere opdrachtgevers om je risico te verkleinen en je onafhankelijkheid te vergroten (en daarmee een de duurzaamheid te vergroten).
En daar komt een urencriterium bij voor ondernemersaftrek in de IB. Maar dat je het urencriterium betekend nog niet automatisch dat je ondernemer bent.

Al deze zaken zijn allemaal te bediscussiëren en er is een hoop grijs gebied. Als @hondsdol net 10 jaar voor deze opdrachtgever heeft gewerkt en nu een jaar lang wordt ingehuurd als ZZP'er en hij heeft voor de rest geen opdrachten dan is het lastig vol te houden dat je ondernemer bent. Is [@hondsdol al 10 jaar ondernemer en heeft hij tientallen opdrachtgevers gehad en gaat hij nu een tijdelijk project aan voor een jaar, zelfs als de DBA gehandhaafd werd had je een heel verdedigbaar standpunt dat je ondernemer bent.

• Aftansert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:21
Volledig off-topic, maar aangezien dit topic toch nog drie pagina's doorgaat vol met eindeloos herhalende FUD over wel of niet één opdrachtgever, wilde ik dit ook nog even vermelden: vergeet niet je tarief omhoog te gooien bij contractverlenging! Ze zijn blijkbaar blij met je.

[Voor 3% gewijzigd door Aftansert op 23-03-2021 20:54]

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:37
Lastig. Als je een heel jaar voor één en dezelfde opdrachtgever werkt, ben je wat mij betreft een jaar in loondienst. Of is er dus sprake van een verkapt dienstverband. Maar dan ook alleen als je dit jaar helemaal geen andere opdrachtgevers hebt.

Zelf werk ik al jaren met een aantal opdrachtgevers samen. Maar dat zit wel heel anders. Zij sturen me weliswaar het hele door (grote) opdrachten, maar ik blijf de ondernemer. Wil ik een opdracht ombuigen, dan leg ik dat gewoon bij de opdrachtgever neer. Heb ik vrijdag geen tijd om de opdracht te doen, dan komt het maandag.

Met andere woorden: ik geloof in samenwerken, maar ik blijf de baas. Dus zijn er ook weken bij dat ik voor volledig andere opdrachtgevers werk. Er zijn nu twee opdrachtgevers met grote projecten. Maar daarnaast zijn er ook nog wat opdrachtgevers met ‘losse flodders’.

Dat is dus aanzienlijk anders dan als je een heel jaar als zzp’er maar één klant hebt. Dankzij dit soort opdrachtgevers zitten zzp’ers straks met de gebakken peren. Dan kunnen we uren gaan investeren in allerlei rapporten en vragenlijsten voordat we een opdracht die nog geen 60 euro oplevert kunnen aannemen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee