Toon posts:

YMVK en XMVK kabel gecombineerd

Pagina: 1
Acties:

• LVP_0548
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 11-02 13:45
Dag allemaal,

Dit weekend heeft de tuinman verschillende kabels (t.b.v. verlichting en stroompunten in de tuin) aangelegd en door de meterkast getrokken. Nu viel het mij op dat er een YMVK en XMVK kabel (beide AS) is gebruikt en naast elkaar is gelegd door de meterkast.

In de kruipruimte is alles los en dus NIET gebundeld.

Mijn vraag: kan dit kwaad?

• LVP_0548

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-05 13:44
Nu kan ik alleen als leek antwoorden, maar ik zit met het zelfde probleem. Bij mij gaan er meerdere XMVK kabels door losse pijpen de kruipruimte in en deze liggen los in het zand. Voor zover mag alles.

Alleen wil ik deze gaan bundelen en aan de vloer hangen in de kruipruimte zodat ik in het najaar kan gaan isoleren. Maar bundelen mag niet. Dit komt omdat XMVK te dunne mantel heeft en met hoge belasting een brand gevaar oplevert.

Dus in jouw geval zou ik zeggen, nee dat mag niet. De kabel kan er niet tegen.

(ik heb van het weekend 250m YMVK besteld om mijn probleem op te lossen.)

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-05 10:01
Iedere XMvK kabel mag je volgens mij wel afzonderlijk in een eigen buis leggen en de buizen hun je vervolgens met zadels aan de fundering vastzetten. Om de kabel in een buis te kunnen leggen zul je deze toch wel eerst moeten doorknippen om deze later weer in een lasdoos aan elkaar te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 08:30

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

XMVK en YMVK beide niet in de grond, daarvoor heb je XMVKas of YMVKas nodig. (as = aardschild, een "net" om de aders in de kabel heen die de kabel veiliger maakt voor doorgraven)

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:28
Als leek...

Lijkt mij dat hier niks fout kan gaan, de buis is erg ruim en open naar boven waardoor er genoeg luchtcirculatie is.

Met bundelen bedoelen ze zover ik weet het strak opbossen van kabels zodat de kabelgoot optimaal benut kan worden, in dat geval zullen bij hogere belastingen (zware machines bijvoorbeeld) de kabels in het midden van de bundel te weinig koeling kunnen hebben.
Dat is hier niet aan de orde.

In de kruipruimte mag het zover ik weet los liggen op de grond, maar persoonlijk vind ik het netter om het met lussen aan de onderzijde van de vloer te hangen.

In de meterkast zou ik de kabels wel met zadels vastzetten op de achterwand, voor de netheid maar ook om een trekontlasting te hebben.

En wat @Ethnocentrix zegt, deze kabel mag in je tuin niet door de grond lopen.
Voor zover ik weet ook niet in een mantelbuis.

[Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 22-03-2021 09:53]

• LVP_0548
Het zijn 2 YMVK kabels die wat lampen (7 stuks) in de tuin bedienen + 2 stopcontacten (constantstroom). De overige kabel zijn YVMK (7 spotjes / aan/uit) en laadpaal (ook YMVK).

Onder het huis is alles mooi geordend en is van bundeling geen sprake.

In de mantelbuizen lopen dezelfde kabels naar binnen. Daar is het wel wat strakker overigens.

[Voor 33% gewijzigd door LVP_0548 op 22-03-2021 10:03]

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
Volgens mij, maar dat is al even geleden:
YMVK max temp 90 graden
XMVK max temp 70 graden

Nu zal dit met wat tuinverlichting niet zo'n problemen geven. Ook bij redelijk zware belasting duurt het flink lang voordat kabels dit soort temperaturen krijgen.
(voorbeeld voor mijn elektrische auto heb ik een krachtstroom verlengsnoer gekocht, 5x1,5mm2. Deze is na 3 uur laden handwarm terwijl de norm zegt dat je voor 16A 2,5mm2 nodig hebt. Ik gebruik dit snoer sporadisch, dus niets aan de hand)

• ybos
Ethnocentrix schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:48:
XMVK en YMVK beide niet in de grond, daarvoor heb je XMVKas of YMVKas nodig. (as = aardschild, een "net" om de aders in de kabel heen die de kabel veiliger maakt voor doorgraven)
Dat zegt TS toch?
YMVK en XMVK kabel (beide AS)
Daarnaast mag een kabel zonder AS ook in de grond, als deze mechanisch beschermd is. Dus in de praktijk kan je gewoon XMVK in de grond leggen, wat zand erover en dan bijvoorbeeld oude stoepbanden er bovenop leggen en dan verder aanvullen.
Praktisch :? dat denk ik niet, maar er wordt hier vaak geroepen dat iets niet mag, maar dat is niet waar.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:00

Tens

My brain hurts

ybos schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:44:
Ik gebruik dit snoer sporadisch, dus niets aan de hand)
Als in: het kan maar sporadisch in de fik vliegen? >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• ybos
Tens schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:48:
[...]

Als in: het kan maar sporadisch in de fik vliegen? >:)
:P Nope, want na 3 tot 4 uur is de auto vol, dus warmer dan handwarm gaat t niet worden :N

• FrankHe
ybos schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:44:
Volgens mij, maar dat is al even geleden:
YMVK max temp 90 graden
XMVK max temp 70 graden

Nu zal dit met wat tuinverlichting niet zo'n problemen geven. Ook bij redelijk zware belasting duurt het flink lang voordat kabels dit soort temperaturen krijgen.
(voorbeeld voor mijn elektrische auto heb ik een krachtstroom verlengsnoer gekocht, 5x1,5mm2. Deze is na 3 uur laden handwarm terwijl de norm zegt dat je voor 16A 2,5mm2 nodig hebt. Ik gebruik dit snoer sporadisch, dus niets aan de hand)
Hangt af van de lengte van het verlengsnoer. Je hebt immers ook te maken met de spanningsval. Is de kabel 5 meter dan kan 1,5 mm2 wel, maar wanneer je spreekt over 25 meter dan zou ik toch eerder voor 4,0 mm2 kiezen.

• ybos
FrankHe schreef op maandag 22 maart 2021 @ 10:51:
[...]

Hangt af van de lengte van het verlengsnoer. Je hebt immers ook te maken met de spanningsval. Is de kabel 5 meter dan kan 1,5 mm2 wel, maar wanneer je spreekt over 25 meter dan zou ik toch eerder voor 4,0 mm2 kiezen.
Klopt, daar heb je gelijk in. Het snoer is inderdaad niet lang, meter of 7.

• FrankHe
ybos schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:33:
[...]

Klopt, daar heb je gelijk in. Het snoer is inderdaad niet lang, meter of 7.
Een lengte van 7 meter vind ik toch een beetje een twijfelgeval, zou daar eigenlijk 2,5 mm2 aanraden.

• ybos
FrankHe schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:16:
[...]

Een lengte van 7 meter vind ik toch een beetje een twijfelgeval, zou daar eigenlijk 2,5 mm2 aanraden.
Ach welnee.
Ik heb ooit een cursus kabelberekenen gevolgd. In de meest ideale situatie kan een 2,5mm2 maar liefst 80A voeren! Natuurlijk niet aan te raden in de praktijk, maar geeft wel aan dat er flink wat ruimte zit in de vuistregels.

• FrankHe
ybos schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:49:
[...]

Ach welnee.
Ik heb ooit een cursus kabelberekenen gevolgd. In de meest ideale situatie kan een 2,5mm2 maar liefst 80A voeren! Natuurlijk niet aan te raden in de praktijk, maar geeft wel aan dat er flink wat ruimte zit in de vuistregels.
Er moet inderdaad het nodige gebeuren voordat je de temperatuur bereikt die resulteert in permanente destructie van de kabel. Maar spanningsval is ook een aandachtspunt. Proberen om zo min mogelijk energie onnodig weg te gooien.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee