• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-04 23:55

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De gewenste vorm van aansluiting is situatieafhankelijk. Even een plaatje van mijn installatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2CaR-Nzbeoia9oSUr7dwK_o1XkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OhRGjC1N0lmkwNI88hh2dGA3.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat het mengpaneel zowel verbonden is met de analoge uitvang van de TV als met de AC3-decoder en de AC3-decoder zowel verbonden is met de TV als direct met de Ultimo 4K.

Waarom doe ik dat?

Nou, het geluid van de Ultimo 4K direct naar de AC3-decoder sturen heeft als voordeel dat ik makkelijk tussen televisie en radio kan wisselen en als 'ie op radio staat, dat ik de telvesie gewoon uit kan zetten zonder dat dat gevolgen heeft voor het geluid.

Daarentegen, als het geluid rechtstreeks uit de Ultimo 4K komt, kunnen de SmartTV-apps geen geluid weergeven. Het geluid via de TV rond sturen heeft als voordeel dat je bijvoorbeeld makkelijk tussen televisie en Youtube kunt schakelen zonder dat het gevolgen heeft voor het geluid.

Met de manier waarop ik het heb opgezet kan ik met een draai aan de knoppen van het mengpaneel en de INPUT-knop op de AC3-decoder heel makkelijk omschakelen naar wat in de specifieke situatie het handigste is.

Terug naar jouw situatie: Wat wijsheid is, is om in kaart brengen of bij jouw gebruik ook situaties voorkomen waarin de ene of de andere manier van aansluiten handiger is. Is het antwoord dat beide manieren van aansluiten soms handig zijn, dan zou ik ook in jouw geval de kabels dubbel aanleggen, zodat je eenvoudig kunt wisselen als het moment daarom vraagt.

• stefjepayuta
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20:56
In de handleiding van de tv zie je het volgende (plaatje bijgevoegd), sluit deze kabel aan op de aansluiting van je Onkyo welke "HDMI OUT MAIN ARC" heet. Zet in zowel de tv als de Onkyo de opties van ARC aan.

Opvolgend kun je de tv kabel in de tv plaatsen en de CI+ kaart installeren. Als het goed is moet het geluid teruggestuurd worden naar je Onkyo ;)

De resterende apparaten kunnen gewoon aan de diverse hdmi inputs van de Onkyo aangesloten blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6so-XJbduKdSsjDRzcn2nanqiw4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/54R44YnGU31Tj8PjjRQvu8oX.png?f=user_large
Pagina: 1