Vraag

• Raimond020
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-03-2021
Hallo, ik heb voor het eerst een vraag, over de aansluiting van mijn apparaten, na aanschaf van een nieuwe TV (Sony KD-85XH9505) en blu-ray dvd (Sony UBP-X800). Teveel opties, en de handleidingen helpen niet...

Oude situatie: aan mijn Onkyo receiver (NR-646) hingen de standaard Ziggo mediabox, een chromecast, een dvd-speler en de PS4, ieder op een 'hdmi in'. Een kabel vanaf de 'hdmi out' naar de Sharp TV, die ik dus alleen als monitor gebruikte. Maar nu hebben we een moderne TV, en wil ik wat gaan veranderen. De chromecast is niet meer nodig om te kunnen Netflixen, en ik wil ook een CI+ module gaan plaatsen. Dan bedienen we het meeste met de ab van de de TV (een wens van de echtgenote).

Om het geluid van de TV over de speakers te krijgen moet ik de ARC van de TV moet verbinden met de Onkyo, op de 'TV in'. Maar nu: de X800 heeft twee hdmi uitgangen, een voor beeld en geluid, een voor alleen geluid. Advies is, als ik het goed lees, om de eerste voor het beeld te verbinden met de TV, en de tweede voor het geluid te verbinden met de receiver, op de 'dvd in' aansluiting. Alternatief is om de dvd 'gewoon' te verbinden met alleen de hdmi voor beeld en geluid, op de 'dvd in' op de Onkyo en de tweede hdmi (audio out) te vergeten. Ik zie weinig verschil, waarom zit die er dan? En dan de PS4 (we wachten op de 5). Zelfde keuze: direct verbinden met de TV en geluid terugsturen naar de Onkyo, of de PS4 verbinden met de Onkyo op de 'game in' en via de 'hdmi out' verbinden met de TV?

In het kort lijkt mij dat ik moet kiezen tussen 1. alle bronnen aansluiten op ingangen van de Onkyo (inclusief de TV) en een tweede hdmi kabel tussen de Onkyo en de TV te leggen vanaf de hdmi out, ofwel 2. alle bronnen direct aansluiten op de TV, en deze voor het geluid met één kabel verbinden met de Onkyo. Of 3. een mix waarbij er drie hdmi kabels naar de TV lopen: eentje vanaf de ARC voor beeld uit, eentje vanaf de Onkyo hdmi out naar een ingang op de TV, en eentje vanaf de dvd naar de TV. De apparatuur komt een meter of vijf van de TV vandaan te staan, dus dat scheelt nogal in de kluwen nog aan te schaffen kabels. Wat is wijsheid?

Beste antwoord (via Raimond020 op 22-03-2021 15:33)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:49

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Raimond020 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:21:
Maar nu: de X800 heeft twee hdmi uitgangen, een voor beeld en geluid, een voor alleen geluid. Advies is, als ik het goed lees, om de eerste voor het beeld te verbinden met de TV, en de tweede voor het geluid te verbinden met de receiver, op de 'dvd in' aansluiting.
Het advies is mijns inziens te kort door de bocht en afhankelijk van de situatie. De reden dat de Sony UBP-X800 twee HDMI uitgangen heeft is om compatible te zijn met gebruikers die wel een nieuwe 4K TV hebben maar nog een receiver met HDMI 1.4 of lager. HDMI 1.4 kan namelijk geen dingen als HDR. Door de dubbele uitgang op de Sony UBP-X800 kan je beeld en geluid splitsen om zo 4K en HDR te hebben op TV maar ook HD Audio naar de receiver. Voor geluid hoef je namelijk geen hogere versie te hebben. Echte de Onkyo heeft een gelijke HDMI versie als de Sony en splitten is dus niet nodig.
Alternatief is om de dvd 'gewoon' te verbinden met alleen de hdmi voor beeld en geluid, op de 'dvd in' op de Onkyo en de tweede hdmi (audio out) te vergeten. Ik zie weinig verschil, waarom zit die er dan? En dan de PS4 (we wachten op de 5). Zelfde keuze: direct verbinden met de TV en geluid terugsturen naar de Onkyo, of de PS4 verbinden met de Onkyo op de 'game in' en via de 'hdmi out' verbinden met de TV?
Je moet kijken naar de HDMI-versies van de apparatuur en je wensen. Wil je bijvoorbeeld met de PS5 op 120 Hz gamen op 4K dan gaat de Onkyo een bottleneck worden omdat deze geen HDMI 2.1 heeft. De Onkyo heeft HDMI 2.0 en daarmee maximaal 60 Hz op 4K. Als ik de specs van de Sony KD-85XH9505 echter mag geloven doet deze TV geen 4K op 120 Hz maar maximaal 4K op 60 Hz. Dan heb je genoeg aan de HDMI 2.0 van de Onkyo.

Alle bronnen direct op de TV en dan met HDMI ARC naar de receiver zou nooit mijn voorkeur hebben. Ten eerste dient de TV dan altijd aan te staan voor een bron als je alleen muziek zou willen luisteren. Nu is dat afhankelijk van de bron en je gebruik maar wel een punt om in gedachten te houden. Daarnaast ben je met de TV als hub gebruiken afhankelijk van wat de TV qua audio door kan sturen. Geen idee wat de Sony KD-85XH9505 kan maar de LG OLED X-serie doet bijvoorbeeld geen DTS. Dat soort beperkingen laat mij altijd gaan voor alles naar de receiver. In deze is er nog één nadeel van de oudere Onkyo gebruiken. Zoals ik het lees heeft deze Onkyo alleen HDMI ARC en geen eARC waar de Sony KD-85XH9505 wel HDMI eARC heeft. Laagste versie telt, dus HDMI ARC. Dat betekent dat je maximaal DTS 5.1, 2.0 LPCM en Dolby Digital Plus vanuit de TV naar de Onkyo krijgt. Geen HD Audio wat met eARC wel kan. Voor de Sony UBP-X800 en de PS5 heb je daar al een punt te pakken om niet de TV als hub te gebruiken. Voor Netflix en de CI+ module maakt dat niet uit. Streamingsdiensten zitten op Dolby Digital Plus en dat kan over HDMI ARC en eARC is niet nodig. TV zenders zitten ook op audio welke binnen HDMI ARC valt. Vraag is echter wel of je HDMI ARC werkend krijgt. In theorie werkt het maar in praktijk lees je toch wel vaak nukken van deze oplossing. Men krijgt het geheel niet werkend, maar half of de werking is na x periode opeens niet meer. HDMI ARC kan je gebruiken maar houd er rekening mee dat het mogelijk niet vlekkeloos werkt.

Lange post kort:
Als je een TV hebt die 4K @ 120 Hz kan dan was de Onkyo een probleem geworden. Alleen als ik het zo zie doet de Sony die resolutie/refresh rate niet en zit je met de Onkyo met HDMI 2.0 zonder een bottle neck. Of de specs van de Sony kloppen niet, dan wordt het een ander verhaal.

[Voor 5% gewijzigd door FeaR op 21-03-2021 15:41]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
Hier alles aangesloten op de receiver en dan de ARC van TV naar ARC receiver.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:20
De gewenste vorm van aansluiting is situatieafhankelijk. Even een plaatje van mijn installatie:

Je ziet dat het mengpaneel zowel verbonden is met de analoge uitvang van de TV als met de AC3-decoder en de AC3-decoder zowel verbonden is met de TV als direct met de Ultimo 4K.

Waarom doe ik dat?

Nou, het geluid van de Ultimo 4K direct naar de AC3-decoder sturen heeft als voordeel dat ik makkelijk tussen televisie en radio kan wisselen en als 'ie op radio staat, dat ik de telvesie gewoon uit kan zetten zonder dat dat gevolgen heeft voor het geluid.

Daarentegen, als het geluid rechtstreeks uit de Ultimo 4K komt, kunnen de SmartTV-apps geen geluid weergeven. Het geluid via de TV rond sturen heeft als voordeel dat je bijvoorbeeld makkelijk tussen televisie en Youtube kunt schakelen zonder dat het gevolgen heeft voor het geluid.

Met de manier waarop ik het heb opgezet kan ik met een draai aan de knoppen van het mengpaneel en de INPUT-knop op de AC3-decoder heel makkelijk omschakelen naar wat in de specifieke situatie het handigste is.

Terug naar jouw situatie: Wat wijsheid is, is om in kaart brengen of bij jouw gebruik ook situaties voorkomen waarin de ene of de andere manier van aansluiten handiger is. Is het antwoord dat beide manieren van aansluiten soms handig zijn, dan zou ik ook in jouw geval de kabels dubbel aanleggen, zodat je eenvoudig kunt wisselen als het moment daarom vraagt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:49

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Raimond020 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:21:
Maar nu: de X800 heeft twee hdmi uitgangen, een voor beeld en geluid, een voor alleen geluid. Advies is, als ik het goed lees, om de eerste voor het beeld te verbinden met de TV, en de tweede voor het geluid te verbinden met de receiver, op de 'dvd in' aansluiting.
Het advies is mijns inziens te kort door de bocht en afhankelijk van de situatie. De reden dat de Sony UBP-X800 twee HDMI uitgangen heeft is om compatible te zijn met gebruikers die wel een nieuwe 4K TV hebben maar nog een receiver met HDMI 1.4 of lager. HDMI 1.4 kan namelijk geen dingen als HDR. Door de dubbele uitgang op de Sony UBP-X800 kan je beeld en geluid splitsen om zo 4K en HDR te hebben op TV maar ook HD Audio naar de receiver. Voor geluid hoef je namelijk geen hogere versie te hebben. Echte de Onkyo heeft een gelijke HDMI versie als de Sony en splitten is dus niet nodig.
Alternatief is om de dvd 'gewoon' te verbinden met alleen de hdmi voor beeld en geluid, op de 'dvd in' op de Onkyo en de tweede hdmi (audio out) te vergeten. Ik zie weinig verschil, waarom zit die er dan? En dan de PS4 (we wachten op de 5). Zelfde keuze: direct verbinden met de TV en geluid terugsturen naar de Onkyo, of de PS4 verbinden met de Onkyo op de 'game in' en via de 'hdmi out' verbinden met de TV?
Je moet kijken naar de HDMI-versies van de apparatuur en je wensen. Wil je bijvoorbeeld met de PS5 op 120 Hz gamen op 4K dan gaat de Onkyo een bottleneck worden omdat deze geen HDMI 2.1 heeft. De Onkyo heeft HDMI 2.0 en daarmee maximaal 60 Hz op 4K. Als ik de specs van de Sony KD-85XH9505 echter mag geloven doet deze TV geen 4K op 120 Hz maar maximaal 4K op 60 Hz. Dan heb je genoeg aan de HDMI 2.0 van de Onkyo.

Alle bronnen direct op de TV en dan met HDMI ARC naar de receiver zou nooit mijn voorkeur hebben. Ten eerste dient de TV dan altijd aan te staan voor een bron als je alleen muziek zou willen luisteren. Nu is dat afhankelijk van de bron en je gebruik maar wel een punt om in gedachten te houden. Daarnaast ben je met de TV als hub gebruiken afhankelijk van wat de TV qua audio door kan sturen. Geen idee wat de Sony KD-85XH9505 kan maar de LG OLED X-serie doet bijvoorbeeld geen DTS. Dat soort beperkingen laat mij altijd gaan voor alles naar de receiver. In deze is er nog één nadeel van de oudere Onkyo gebruiken. Zoals ik het lees heeft deze Onkyo alleen HDMI ARC en geen eARC waar de Sony KD-85XH9505 wel HDMI eARC heeft. Laagste versie telt, dus HDMI ARC. Dat betekent dat je maximaal DTS 5.1, 2.0 LPCM en Dolby Digital Plus vanuit de TV naar de Onkyo krijgt. Geen HD Audio wat met eARC wel kan. Voor de Sony UBP-X800 en de PS5 heb je daar al een punt te pakken om niet de TV als hub te gebruiken. Voor Netflix en de CI+ module maakt dat niet uit. Streamingsdiensten zitten op Dolby Digital Plus en dat kan over HDMI ARC en eARC is niet nodig. TV zenders zitten ook op audio welke binnen HDMI ARC valt. Vraag is echter wel of je HDMI ARC werkend krijgt. In theorie werkt het maar in praktijk lees je toch wel vaak nukken van deze oplossing. Men krijgt het geheel niet werkend, maar half of de werking is na x periode opeens niet meer. HDMI ARC kan je gebruiken maar houd er rekening mee dat het mogelijk niet vlekkeloos werkt.

Lange post kort:
Als je een TV hebt die 4K @ 120 Hz kan dan was de Onkyo een probleem geworden. Alleen als ik het zo zie doet de Sony die resolutie/refresh rate niet en zit je met de Onkyo met HDMI 2.0 zonder een bottle neck. Of de specs van de Sony kloppen niet, dan wordt het een ander verhaal.

[Voor 5% gewijzigd door FeaR op 21-03-2021 15:41]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• stefjepayuta
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:38
In de handleiding van de tv zie je het volgende (plaatje bijgevoegd), sluit deze kabel aan op de aansluiting van je Onkyo welke "HDMI OUT MAIN ARC" heet. Zet in zowel de tv als de Onkyo de opties van ARC aan.

Opvolgend kun je de tv kabel in de tv plaatsen en de CI+ kaart installeren. Als het goed is moet het geluid teruggestuurd worden naar je Onkyo ;)

De resterende apparaten kunnen gewoon aan de diverse hdmi inputs van de Onkyo aangesloten blijven.

• Raimond020
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-03-2021
Veel dank voor de snelle en nuttige antwoorden! Ik dacht al aan upgraden van de receiver, maar met deze TV ernaast (die wat ons betreft verder prima voldoet) heeft dat voor de aansluitingen maar beperkte toegevoegde waarde begrijp ik, anders dan de eARC..

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
@Raimond020 Zorg dat bij de instellingen op je TV bij de HDMI poorten Verbeterde indeling is aangevinkt, dan de TV via ARC HDMI aansluiten op de ARC van je Onkyo en dan de rest aansluiten op je Onkyo.
Wij gebruiken ook een CI+ module in de Sony TV, dan heb je de Ziggobox niet meer nodig.

[Voor 18% gewijzigd door HereIsTom op 21-03-2021 18:18]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:23
Neem een slimme afstandsbediening a la Logitech Harmony. Dan heb jij nog iets aan je Onkyo versterker en je vriendin iets aan het gebruikersgemak en heb je minder last van compatibiliteitsproblemen die ARC met zich mee kan brengen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee