Vraag

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:54
Hallo lieve tweakers,

ik heb tijd geleden voor mijn ouders de TP link M9 gekocht en geïnstalleerd. Werkt perfect bij hun thuis, algemene router in de gangkast regelt alles en de decos staan bij hun in AP mode.

6 maanden geleden maar dezelfde set gekocht, precies dezelfde setup, KPN experia V10 regelt alles en TP Link decos staan in AP mode.

Nu hebben mijn ouders continue hoge rates maar bij mij schommelt het continue van dag tot dag, ene dag 1 tot 15 mb en andere dag op dezelfde decos 400-500 mb (heb ook gecheckt of ik op de juiste decos zat met mijn devices) volgens de snelheidstestjes die ik run op verschillende sites.

Heb gekeken naar beamforming, fast roaming, laatste updates etc.. de hele mikmak maar toch blijft het gezeik.

Vandaag zelfs is mijn hele netwerk op z'n kop gegaan waardoor zelfs de bekabelde lijnen die rechtstreeks op de KPN box zitten in de knel liepen. Kon vanaf de directe verbinding naar de box niet eens meer inloggen terwijl alle kleurtjes groen waren maar het internet lag er gewoon uit.

15 minuten na de 3e herstart deed alles het weer maar heeft iemand (en ik hoop het echt) ENIG idee wat de oorzaak kan zijn en/of ik dit kan verhelpen of wordt die routertje Coolblue en hopen op een nieuwe?

Alvast bedankt als men mij kan helpen _/-\o_ want ik weet het niet meer.

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

Beste antwoord (via rens-br op 22-03-2021 08:49)

• arjanw848
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:35
De experia box als router blijven gebruiken, daarop een switch aansluiten en vervolgens alle deco’s op die switch in AP mode aansluiten. De voorbeelden op die pagina gaan uit van een main deco die in router mode staat.

Alle reacties

• arjanw848
Hoe zijn de deco’s aangesloten ? Indien bedraad op een switch, welk merk switch ?

• Headblast
arjanw848 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:22:
Hoe zijn de deco’s aangesloten ? Indien bedraad op een switch, welk merk switch ?
Hi dank voor snelle reactie!

Heb 3 aansluitpunten die rechtstreeks op de kpn box zitten dus daar de decos units via ethernet kabel op aangesloten.

• arjanw848
Mogelijk dat het switch gedeelte van kpn niet op juiste manier het verkeer doorlaat waarmee de deco’s onderling kunnen zien dat ze bedraad zijn aangesloten, oplossing is er een goedkope tp-link switch tussen te gooien waarop je de deco’s aansluit.

• Headblast
Oke dat zou dus mogelijk kunnen zijn dat daardoor het internet zo op en neer gaat?

Ik ga het eens proberen, kijken of dat het verhelpt. Thanks voor hulp!

• arjanw848
Zie Q5 op https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/98898 , d-link switches geven eenzelfde probleem.

• Headblast
Hm hoe nu staat is eigenlijk zoals de daisy chain.

Main deco staat in de woonkamer en de slave in de slaapkamer (beide rechtstreeks via ethernet naar de experia box) maar ik heb er nog 1 over.

Zou het dan handiger zijn om de main deco bij de kpn box aan te sluiten en dan een ethernet kabel vanuit de deco aansluiten op een switch en dan daar de aansluitpunten van de woonkamer, werkkamer (mijn pc is ook bedraad rechtstreeks op de kpn router) en slaapkamer op aansluiten?

Zo ja, stuurt de kpn router dan wel alles goed aan?

(Lang bericht excuus!)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• arjanw848
De experia box als router blijven gebruiken, daarop een switch aansluiten en vervolgens alle deco’s op die switch in AP mode aansluiten. De voorbeelden op die pagina gaan uit van een main deco die in router mode staat.

• Headblast
arjanw848 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:43:
Thanks dan bestel ik een tp link switch moet goed komen dan hopelijk. Dank je wel voor je hulp op dit late tijdstip! 🙏🏻

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
DIe switch is enkel nodig als je te weinig poorten hebt op de experiabox anders is hij overbodig.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou hem sowieso retour sturen :)
Als je de nodes bekabeld gaat aansluiten dan heeft een m9 nauwelijks/geen meerwaarde boven een m4. Hij is alleen 3x zo duur/200 euro duurder

De switch kan inderdaad nog wel eens dwarszitten bij het discovery protocol tussen de decos. Ik heb zelf de experiabox v10 en heb hier geen last van. Ik hoefde dus geen extra switch te kopen. Als je dit discovery probleem hebt dan moet dit zichtbaar zijn in de app omdat signaalbron dan geen ethernet meer is

Wel had ik er last van dat de clients soms op de 2.4 zaten waardoor de verbinding inkakte. Ik heb de 2.4 uitgezet (en aangezet op de guest wifi met ander ssid) en clients op 5ghz ssid gezet. Sindsdien geen gedoe meer

CISSP! Drop your encryption keys!

• Headblast
laurens0619 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:45:
Ik zou hem sowieso retour sturen :)
Als je de nodes bekabeld gaat aansluiten dan heeft een m9 nauwelijks/geen meerwaarde boven een m4. Hij is alleen 3x zo duur/200 euro duurder

De switch kan inderdaad nog wel eens dwarszitten bij het discovery protocol tussen de decos. Ik heb zelf de experiabox v10 en heb hier geen last van. Ik hoefde dus geen extra switch te kopen. Als je dit discovery probleem hebt dan moet dit zichtbaar zijn in de app omdat signaalbron dan geen ethernet meer is

Wel had ik er last van dat de clients soms op de 2.4 zaten waardoor de verbinding inkakte. Ik heb de 2.4 uitgezet (en aangezet op de guest wifi met ander ssid) en clients op 5ghz ssid gezet. Sindsdien geen gedoe meer
Kan helaas niet meer terug sturen maar hij is gekocht voor het nieuwe huis dat hopelijk over jaar af is. Er zit nu geen switch tussen, de acces points zitten rechtstreeks op de experia box. Vandaar de suggestie van Arjan om er een switch tussen te gooien om te kijken of dat beter werkt.

Wors case: werkt alsnog niet, dan heb ik extra switch over. Best case: het werkt en geen drama meer.

Maar als ik het goed begrijp heb jij dus een guest network aangemaakt en op de main netwerk 2.4 uitgezet, klopt zo?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Headblast schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:44:
[...]

Kan helaas niet meer terug sturen maar hij is gekocht voor het nieuwe huis dat hopelijk over jaar af is. Er zit nu geen switch tussen, de acces points zitten rechtstreeks op de experia box. Vandaar de suggestie van Arjan om er een switch tussen te gooien om te kijken of dat beter werkt.

Wors case: werkt alsnog niet, dan heb ik extra switch over. Best case: het werkt en geen drama meer.

Maar als ik het goed begrijp heb jij dus een guest network aangemaakt en op de main netwerk 2.4 uitgezet, klopt zo?
De 4 poorten in de experiabox is ook een switch :)
Maar je kunt het testen, dlink is bekende die roet in t eten gooit, sommige ziggomconnectbox ook. Experiabox werkt prima

Ja ik heb voornamelijk 5ghz devices maar merkte dat mijn devices soms toch via 2.4 op een verkeerd ap hingen. Ik heb dus
- 2.4 uitgezet op de algemene wifi
- guest wifi aangezet (met isolatie, in mijn geval heb ik geen 2.4 devices die op t lan moeten. Anders isolatie uit). Die doet 2.4 en 5

[Voor 14% gewijzigd door laurens0619 op 21-03-2021 19:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Headblast
laurens0619 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:05:
[...]

Maar je kunt het testen, dlink is bekende die roet in t eten gooit, sommige ziggomconnectbox ook. Experiabox werkt prima

Ja ik heb voornamelijk 5ghz devices maar merkte dat mijn devices soms toch via 2.4 op een verkeerd ap hingen. Ik heb dus
- guest wifi aangezet (met isolatie, in mijn geval heb ik geen 2.4 devices die op t lan moeten. Anders isolatie uit). Die doet 2.4 en 5

[Afbeelding]
Top, ik ga het eens proberen wellicht dat jou oplossing ook voor mij gaat werken.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
laurens0619 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:05:
[...]

[Afbeelding]
Heb jij je deco's dan wel in 1 netwerk gezet? (dat ze elkaar dus aanvullen). Ik las in een ander topic dat er ook mensen zijn die ze alle drie in een nieuw/apart netwerk zetten. Kan me voorstellen dat devices dan op een verkeerd ap blijven hangen.

Qua 2,4GHz uitzetten. Dat heb ik ook wel eens gedaan toen ik nog geen deco's had (aparte access points). Werkt prima als je dichtbij een access point bent, maar als je wat verder weg bent wordt 5GHz erg snel langzaam/instabiel (bijv. door een muur/plafond). Ik zou wel 2.4GHz erbij houden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Palomar schreef op maandag 22 maart 2021 @ 07:14:
[...]

Heb jij je deco's dan wel in 1 netwerk gezet? (dat ze elkaar dus aanvullen). Ik las in een ander topic dat er ook mensen zijn die ze alle drie in een nieuw/apart netwerk zetten. Kan me voorstellen dat devices dan op een verkeerd ap blijven hangen.

Qua 2,4GHz uitzetten. Dat heb ik ook wel eens gedaan toen ik nog geen deco's had (aparte access points). Werkt prima als je dichtbij een access point bent, maar als je wat verder weg bent wordt 5GHz erg snel langzaam/instabiel (bijv. door een muur/plafond). Ik zou wel 2.4GHz erbij houden.
Ja is 1 netwerk :)

2.4 is hier zo vervuild (denk babyfoons) dat het echt geen optie is. Daarbij, als je 5 ghz dekking wegvalt> ap beter positioneren en bijplaatsen :)
Mijn ervaring is dat je met een normaal huis met 3accesspoints het wel dekkend krijgt op de 5ghz

• Remi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:12

Remi

Moo!

Niet om je bang te maken maar lees deze eens: Performance issues en onderbrekingen

Dezelfde set werkt inmiddels al een paar maanden probleemloos in de woning van m'n moeder.

• Bakie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-04-2021
Ik heb een Tp-link deco m9 plus. Deze heb ik aangesloten met een kabel op mijn Ziggo modem. Ik heb sinds vorige week mijn internetsnelheid verhoogt (250/25)maar de snelheid die ik vlgns speedtest op mijn iPhone/iMac (via de Deco’s) doe is nog steeds de oude snelheid (50/5). Als ik via de app van Deco-link inlog op mijn systeem en dan de speedtest via de Deco app doe dan haal ik wel de nieuwe snelheid. Wanneer ik via wifi buiten de Deco om een speedtest doe dan haal ik ook de nieuwe snelheid (250/25). Weet iemand wat hier fout gaat?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee