Toon posts:

1 string of 2 strings SMA tripower 8.0

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Enric0
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-03 20:29
Beste tweakers,

Heb een zonnepanelen systeem voor ogen op een platdak.
24 longi panelen van 450wp, totaal vermogen 10.800wp

het systeem komt te liggen op betonvoeten op 7 graden. ligging zuid/west

Mijn vraag is echter is het mogelijk om het systeem op 2 strings aan te sluiten.
Dus 2 keer 12 panelen? Zodat je de 2 strings kan vergelijken met elkaar?

Omvormer die ik voor ogen heb is de SMA tripower 8.0 bereik (7200-9600)

Groet.

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Geen probleem.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Het moet zelfs in 2 strings want met 24 in 1 stringwordt het DC voltage te hoog.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• busscherski
  • Nu online
Een 8 kW omvormer bij 10.8 kWp richting het zuiden vind ik een relatief kleine omvormer voor Nederlandse begrippen. Is dat een bewuste keuze?

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Enric0
ok duidelijk verhaal,

Ja ze hebben ook van SMA de tripower 10.0 bereik (9600-12.000)
Lijkt me een beetje aan de grote kant?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Het is een plat dak he?
Kun je er sunnydesignweb op loslaten?

Is 22 dan een betere optie?
Ook ivm forfait van > 10.000 Wp? (ben er niet bekend mee, ben bewust geen ondernemer voor de btw)

[Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2021 12:15]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• busscherski
  • Nu online
Even met Sunnydesign.
Een 8 kW omvormer topt op jaarbasis 0.3% af ten opzichte van het 10 kW model. Het verschil met het 10 kW model is op jaarbasis slechts 36 kWh. Dat maakt de meerkosten voor het grotere model inderdaad nooit goed.
8 kW is prima.

Wat betreft btw terugvragen zou je ook de rekening kunnen laten opdelen in een deel met 22 panelen en een deel met 2 panelen. En dan alleen van die 22 de btw terugvragen.

• Enric0
top ja was net ook al even bezig met sunny, en automatisch koos die zelf voor de 8kw omvormer.
Het plan was idd zelf 22 panelen aan te schaffen en die andere 2 apart, en dan van de 22 de btw terugvragen.

bedankt voor de info.

Zat ik alleen nog even met een andere vraag.
Heb die betonvoeten aangeschaft van 7 graden, maar moeten die geaard worden?
De voeten zelf.

• busscherski
  • Nu online
Beton is een electrische isolator, dat valt niet of nauwelijks te aarden.
De frames van de panelen zouden denk ik wel geaard moeten worden (weet ik niet zeker).

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ga je last van schaduw hebben van die (ongebruikte?) schoorsteen links?

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• busscherski
  • Nu online
Jaaap schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:24:
Ga je last van schaduw hebben van die (ongebruikte?) schoorsteen links?
YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven

Andere merken doen ook in min of meerdere mate aan schaduwbeheer. Dit is dermate weinig dat elk merk het zou moeten kunnen.

• Enric0
ja op het eind van de dag wel van de linker schoorsteen.
begin van de dag heb ik last van schaduw van de schoorsteen in het midden van de woning.

maar goed sma heeft schaduwbeheer en de panelen zijn verdeeld in 2 strings,dus er zal altijd wel wat panelen blijven draaien neem ik aan?

• AUijtdehaag
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:22:
Beton is een electrische isolator, dat valt niet of nauwelijks te aarden.
De frames van de panelen zouden denk ik wel geaard moeten worden (weet ik niet zeker).
Ik dacht enkel de bevestigingsmaterialen dat die geaard (potentiaal vereffend) moeten worden en niet de panelen.
https://fritts.nl/aarding-zonnepanelen/
Dus die stap kan je overslaan.

SMA heeft een van de beste schaduwbeheer (van de string omvormers) dus dat gaat wel goed verwacht ik.
Ik heb er elke zonnige dag ook "last" van. (en dus eigenlijk geen last dus)

[Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-03-2021 14:10]

• Enric0
Zit toch te twijfelen of ik niet beter 2 panelen minder kan leggen.
zodat ik minder schaduw vang van de schoorstenen. ochtend/middag/avond

vraag is echter kan ik 2 strings aanhouden van 2x11 of is het ook mogelijk dat ik de eerste string uit 12 panelen hou en de achterste string waar de meeste schaduw komt 10 panelen.

of 2x11

of 1x12
1x10

of 24 panelen houden en de schaduw voor lief nemen?

• busscherski
  • Nu online
Kun je even een luchtfoto toevoegen met het noorden boven?

• Enric0
Zoals de foto staat. Bijgevoegd kompass +/-

• busscherski
  • Nu online
46 graden tov zuid, daar staat de zon 3 uur nadat die op het hoogste punt heeft gestaan.

Die linker schoorsteen zal niet veel invloed hebben op de dagopbrengst.
Die 2 die je eventueel weg zou kunnen laten gaan geen problemen veroorzaken maar zullen wel iets minder opwekken dan de rest.

Zie dat filmpje van SMA dat ik hierboven heb gedeeld.

Een string van 10+12 kan ook prima

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:54
Weet iemand of je deze 2,1m lange Longi panelen wel alleen aan de korte kant mag/kan ondersteunen/vastklemmen?

Want volgens dit document op pagina 16 volgens mij niet (laatste kolom).

[Voor 3% gewijzigd door Rouske op 24-03-2021 12:01]

• Enric0
Paneel zal het wel houden toch? Op de betonvoeten.
Ze liggen ook per 30 op een pallet.
Zie op het forum ook foto's van yingli Panelen op betonvoeten die zijn ook 2 meter +.

Maar busscherski jij zou het helemaal vol leggen 24 stuks?

• Rouske
Enric0 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:13:
Zie op het forum ook foto's van yingli Panelen op betonvoeten die zijn ook 2 meter +.

Ja, op de pallet liggen ze allemaal met alleen belasting op de frames, zonder een belasting op het glas.
handleiding zegt mag niet, dus op eigen risico dan en straks niet huilen als er 20+cm sneeuw op heeft gelegen en ze krom/gebarsten zijn... en je geen garantie krijgt.

Of ze dan in portrait plaatsen met extra betonnenvoeten.

• busscherski
  • Nu online
Het liefst heb zou je je niet 25 jaar lang moeten afvragen of de panelen het houden, misschien iets meer investeren in ander bevestigingsmateriaal. Heb je vast in een paar maandjes wel weer terugverdiend.

Ik vind het verlies door schaduw beperkt genoeg om geen rekening met de schoorstenen te houden.

• Enric0
Kan ik tussen die 4 panelen nog 1 paneel in portrait mode leggen?

Dus dan krijg ik 2 strings.

1x 11
1x 12

• busscherski
  • Nu online
Qua afmetingen kan dat wel. Qua bevestigingsmateriaal kan het lastig zijn.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:45
Enric0 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:13:

Ze liggen doorgaans niet plat op de pallet, ze staan op hun zijkant, en anders is het frame volledig ondersteund

Hoe platter je ze legt hoe groter de belasting /doorbuiging zal zijn, wat andere mensen doen moeten ze zelf weten. ik zou in deze de montagevoorschriften volgen.

Het glas blijft wel heel, gaat meer om teveel doorbuiging waardoor microcracks kunnen ontstaan.

[Voor 7% gewijzigd door twain4me op 26-03-2021 08:50]

• Enric0
Ja ok, en hoe vang je dat op?
Betonvoet erbij of het zonnepanelen frame verstevigen

• busscherski
  • Nu online
1) Betonvoeten in combinatie met panelen die wel aan de korte kanten ondersteund mogen worden.

2) Ander bevestigingsmateriaal (duurder)
https://www.solar-bouwmar...panelen.html?id=199773885

3) Iets creatiefs op je betonvoeten knutselen.

• Rouske
Enric0 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 13:27:
Ja ok, en hoe vang je dat op?
Betonvoet erbij of het zonnepanelen frame verstevigen
Extra betonvoeten en alles portrait zetten, dan is de overspanning maar 1m.

Of een extra betonvoet in het midden van elk 2 panelen zetten, zodat het paneel niet kan doorbuigen. Maar is wel afhankelijk of de betonvoet in het midden het frame kan ondersteunen of dat daar nu juist een uitsparing zit voor de kabels...

• Enric0
Betonvoeten en panelen zijn al reeds in bezit.
Ander bevestigings materiaal zit er niet meer in.

Enige optie is meer betonvoeten of een frame maken op de betonvoeten.

Zat eigenlijk te denken het frame aan de onderkant te verstevigen zodat die minder snel doorbuigt

• busscherski
  • Nu online
Als je een aluminium U-profiel van ongeveer dezelfde maat als het paneel zelf al heeft er bij onder schroeft zou het denk ik prima moeten gaan. (geen ervaring mee)

• Enric0
Ja aan een u profiel zat ik zelf te denken en die eronder schroeven.

• Enric0

[Voor 24% gewijzigd door Enric0 op 27-03-2021 15:43]

• busscherski
  • Nu online
Op die manier?
Ik dacht juist op onderstaande manier. Dus de lange profielen verstevigen. Dan is het net een normaal paneel dat stijver is.

• Enric0
ja dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Vraagje aan AUijtdehaag jij hebt volgens mij 12 x yingli 470wp op betonvoeten gelegd, neem aan dat deze panelen ook groter zijn dan 2 meter. Heb je er nog wat ondergemaakt of het frame verstevigd?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan me ook ff taggen met @AUijtdehaag
Nee er zit niks extra onder.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ben wel benieuwd hoe het is geworden.
;)
Heb je nog wat fotos gemaakt?

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Enric0
Beter laat dan nooit nog wat foto's van het resultaat.
Uiteindelijk 22 panelen (longi 450wp) gemonteerd op de betonvoeten 7 graden,daarbij gebruik gemaakt van de evo clickfit frames en de panelen in portrait gemonteerd.
Omvormer SMA tripower 8.0 , uit de praktijk blijkt dat ik weinig last ervaar van de schaduw van de schoorstenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:36
Mooie plaatjes!

Zie ik het goed dat de kabels helemaal rond lopen?
Creëer je dan geen grote inductielus?
https://www.zonnefabriek.nl/faq/inductielus-zonnepanelen/

Of speelt dat pas bij grotere systemen/oppervlaktes?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Enric0
Nee dat klopt niet, heb 2 aparte strings gelegd.
Het lijkt alsof die rond lopen maar die andere kabel is me aarde kabel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee