Toon posts:

Onverklaarbaar hoog gas verbruik ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Charly44
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-03 10:25
Een vriendin van me heeft een onverklaarbaar hoog gas verbruik.
Onze appartementen zijn vergelijkbaar, met dit verschil dat haar appartement beter geïsoleerd is. Ik stook 1,5 graad warmer. Zij verbruikt 200 kuub per maand terwijl ik 60 kuub verbruik. Zij heeft vloerverwarming en ik radiatoren.
Is vloerverwarming zoveel inefficiënter ?
Hoe is dit grote verschil in verbruik te verklaren ?
Als je een cv-monteur laat komen kan deze dan de installatie op gasverbruik controleren ?
Bij voorbaat dank voor de reacties !

Alle reacties

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-03 22:15
Staat ze extra lang onder de douche?

Vloerverwarming is juist extra efficiënt, echter moet ze daarmee niet te veel aan de temperatuur morrelen.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Een hoog gasverbruik is altijd verklaarbaar.
Zoals altijd: meten = weten.

- Begin eerst eens om een paar dagen de meterstanden op te schrijven. Liefst de eerste dagen elk uur, zodat je een gedetailleerd overzicht hebt wat er gebeurt.
- Welke ruimtes worden verwarmd? Met welke temperatuur? Hoeveel uur per dag? Enz
- hoe vaak wordt er gedouched en hoe lang? Wat is het gasverbruik bij een douchebeurt?
- Ga op onderzoek in je CV ketel. Kijk hoe vaak je ketel aan slaat, enz. Wat voor ketel is het? Ouderwets aan/uit of modulerend? Hoe is deze ingesteld? Welke aanvoertemperatuur? Zit er een warmhoudstand in voor het warm water?, enz enz

Zie ook: Onverklaarbaar hoog gasverbruik

[Voor 53% gewijzigd door Microkid op 20-03-2021 10:48]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-03 14:23
Met appartementen heeft de ligging van je appartement ook veel invloed. Zit je in de bovenste hoek, verlies je meer warmte, wat weer aangevuld moet worden, zit je tussen 4 andere woningen in, heb je veel gemak van de warmte van je onderburen.

• Charly44
Haar appartement is gunstiger gelegen; zij zit aan alle kanten tussen woningen en ik heb niemand boven me.
We verwarmen allebei dezelfde ruimte.
Haar ketel is wel ouder, maar zou dat zoveel schelen ?
Ik zal bij mij zelf kijken wat 10 minuten douchen verbruikt om inzicht te krijgen hoe groot het aandeel van douchen in het totale gasverbruik is.
Bedankt voor jullie meedenken.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:49

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Charly44 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:23:
Haar ketel is wel ouder, maar zou dat zoveel schelen ?
Ja, dat kan zoveel schelen. Je zult van beiden alle specs even moeten verzamelen (merk/model/leeftijd/capaciteit/staat van onderhoud) en zoals @Microkid al noemde, instellingen als aan- en afvoertemperaturen.

Heel eenvoudig & snel te controleren: zij heeft vloerverwarming? Check de temperatuur die de ketel afgeeft - standaard meestal 85 graden, wat voor vloertemperatuur afgrijselijk hoog is. Zet 'm op 30 graden en meet dan nog eens een week verbruik.

Als het ding zo oud is dat het niet afzonderlijk van de warm water temperatuur kan worden ingesteld dan wordt het echt tijd voor een nieuwe.

Specs

• Wartopia
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:36
Wellicht is haar temperatuur fout ingesteld, bij mij was de echte temperatuur vs de ingestelde temperatuur 1c verschil. Dus ik had hem op 21 staan maar hij was 22 aan het doen.

Nu heb ik hem op 20, en ook echt op 20 afgesteld. Verbruik is met 200m3 omlaag gegaan, wel per jaar. Jullie verschil is wel echt extreem.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:24
Over welk getal gaat dit, het gemiddelde van afgelopen 5 maanden? Of een jaar gemiddelde?
Is een groot verschil, maar vergeet ook niet de zoninval bijvoorbeeld.
Afmetingen ook belangrijk. 2400m3 voor een appartement is fors, maar ze zal echt niet de eerste zijn...
Je zult alles idd op een rijtje moeten hebben.
Een vloerverwarming in een appartement kan betekenen dat er niks geïsoleerd is aan de onderzijde... Dan is het sneller minder zuinig dan sporadisch je verwarmingen aanzetten.
Vergelijk ook hoeveel jullie thuis zijn, werkt zij 40 uur thuis en jij 40 uur buiten de deur, dan zit je in de wintermaanden al zowat op het dubbele verbruik.
Meten=weten.

[Voor 8% gewijzigd door alaintje op 20-03-2021 10:46]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-03 14:23
HR vs VR ketel. Zeker in een appartementencomplex heb je te maken met bestaande aan/afvoeren en dat kan er voor zorgen dat je verplicht bent te kiezen voor een bepaald type ketel wat aanzienlijk minder efficient is.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:10
@Charly44
Zou je wat meer gegevens kunnen delen met ons? Bouwjaar van haar appartement, type Cv-ketel, etc.

En registreer je op https://enelogic.com/
Dan kan je gratis je meter uitlezen en krijg je precies per 15 minuten je verbruik te zien.

Ik verbruik circa 110 m3 per jaar in mijn appartement (76m2, 1991) incl. koken en douchen.
Het is nu 20 graden binnen en sinds de sneeuw weg is is mijn verwarming nog niet aan geweest.
Om maar even aan te geven hoe enorm het kan verschillen.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-03 20:34
Waar hangt de ketel? Is dat dicht bij de verbruikers in het appartement, of hangt de ketel ergens ver van de verbruik ruimte in een berging?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

• Charly44
We verwarmen beiden 70 kubieke meter woning (alleen de woonkamer).
Mijn appartement is uit 1959.
Haar appartement is uit de 80er jaren.
Haar appartement is aan alle kanten ingesloten, ik zit onder het dak.
Ik heb een Remeha Tzerra ketel die in de woonkamer hangt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Charly44 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 17:58:
Sorry, maar daar kunnen we nog steeds niets mee. We hebben namelijk geen glazen bol. Begin dus eens om antwoord te geven op de diverse vragen die hier gesteld zijn.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:52
DeBolle schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Ja, dat kan zoveel schelen. Je zult van beiden alle specs even moeten verzamelen (merk/model/leeftijd/capaciteit/staat van onderhoud) en zoals @Microkid al noemde, instellingen als aan- en afvoertemperaturen.

Heel eenvoudig & snel te controleren: zij heeft vloerverwarming? Check de temperatuur die de ketel afgeeft - standaard meestal 85 graden, wat voor vloertemperatuur afgrijselijk hoog is. Zet 'm op 30 graden en meet dan nog eens een week verbruik.

Als het ding zo oud is dat het niet afzonderlijk van de warm water temperatuur kan worden ingesteld dan wordt het echt tijd voor een nieuwe.
Klopt maar als beide ketels reeds HR zijn kan het niet zo veel schelen. Ik denk zelf ook aan douche gebruik, wat, sorry niet gender neutraal helaas, onder vrouwen regelmatig fors hoger is :)

• NimRod1337
Welk type ketel gaat het hier verder om?

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:37

JdM

Gas?Gas!

Zo'n groot verschil komt echt niet door het douchen, onmogelijk tenzij ze drie uur/dag onder de douche staat en dan nog zou er dan haast iets mis met de ketel moeten zijn. Waarom denk ik dit:
Wij (3 persoons huishouden; man/vrouw/baby) kijken nergens naar qua douchen. In de maanden dat hier de verwarming uit staat stook ik er op de top 35m3 gas doorheen. Dat is dus voor douchen en koken. Gevoelsmatig zijn wij daarmee grootverbruikers voor wat betreft douchen/koken want in verschillende topics hier zie ik gasverbruiken voor douchen/koken die op jaarbasis mijn maandverbruik zijn.
Ik douche met regelmaat 20+minuten en vrouw/babylief gaan 3xweek in bad. Tegen de tijd dat je op 140m3 verschil/maand zit met een huishouden waar ook gedoucht wordt....wat moet je daar onder de douche dan allemaal voor doen vraag ik me af (en vooral dus hoe lang).

[Voor 85% gewijzigd door JdM op 20-03-2021 20:05]

N54 powered

• NimRod1337
JdM schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 19:58:
Zo'n groot verschil komt echt niet door het douchen, onmogelijk tenzij ze drie uur/dag onder de douche staat.
Verklaart inderdaad zeker niet het hele verschil, maar waar staat verder de verwarming op elke dag en hoe lang, welk type CV ketel, etc.

https://www.vastelastenbo...erbruik-in-uw-huishouden/
Voor het douchen is het nodig dat het water een temperatuur van ca. 40 graden Celsius bereikt. Het opwarmen van 1000 liter water kost ca. 4 m3. Voor een gemiddelde douchebeurt van 5 min (50 liter water) heb 0,2 m3 gas nodig. Stel: Jouw huishouden bestaat uit 4 personen die elke dag 5 minuten douchen, dan staat dat gelijk aan een gasverbruik van 292 m3 gas op jaarbasis. Alleen al voor het douchen.
Kortom inderdaad we hebben meer informatie nodig :)

[Voor 3% gewijzigd door NimRod1337 op 20-03-2021 20:09]

• chrisborst
Sorry, verkeerd gelezen :X

[Voor 23% gewijzigd door chrisborst op 20-03-2021 21:40]

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:19
chrisborst schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 21:17:
[...]

Een appartement uit 1959, dat zou al een verklaring kunnen zijn. Als je muren hebt zonder isolatie, geen dak isolatie, enkel glas en wellicht ook tocht, dan kan de warmte er gemakkelijk uit vliegen.
Dus wat kan je over deze zaken ons vertellen?
Andersom. Het appartement uit 1959 is het appartement wat veel minder verbruikt.

@Charly44
Je hebt je verwarming wel hoger staan maar hoe lang stook je? Als jij alleen als je thuis bent stookt (2-3 uur per dag) en zij staat wegens de vloerverwarming de hele dag te stoken scheelt het ook al heel veel.

• Charly44
We stoken even lang, we zijn allebei overdag thuis.
De ketel van mijn vriendin heeft een gaslek gehad waardoor hij met een harde plof ontstak.
Dit is gerepareerd, hij ploft inderdaad niet meer. Maar gasverbruik maakt ons wel aan het twijfelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-03 22:15
Als ze alle verwarming etc uitzet, loopt de meter dan nog steeds door? Zou natuurlijk niet de bedoeling moeten zijn, maar wie weet is er idd iets gaars ergens.

• chrisborst
@Charly44 Nogmaals, wat voor ketel heeft hangen (VR/HR, leeftijd etc.) En hoe is de bouwkundige staat. Dubbelglas, enkel glas, HR-glas, isolatie, tocht, etc.
Maar je verhaal van het gaslek zou kunnen betekenen dat de ketel slecht functioneert en gewoon erg onzuinig is.

• Charly44
De bouwkundige staat van mijn appartement is veel slechter; bouwjaar 1959 revolutiebouw na de oorlog. Er werdt toen heel slecht gebouwd. Aan de achterzijde nog enkel glas en onder dak.
Haar appartement is uit 80 er jaren, veel beter bouw. Beter geïsoleerd overal dubbel glas rondom ingebouwd.
Ik heb alleen een HR ketel en zij niet. Dit laatste kan volgens mij nooit het enorme verschil verklaren.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:49

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Charly44 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:58:
Ik heb alleen een HR ketel en zij niet. Dit laatste kan volgens mij nooit het enorme verschil verklaren.
Als je de ontkennende fase voorbij bent en bijvoorbeeld de gegevens hebt die o.a. @Microkid en ik hebben gevraagd kunnen we spijkers met koppen slaan. Op deze manier blijft het bij speculaties.

Specs

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Charly44 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:58:
...
Ik heb alleen een HR ketel en zij niet...
Het duurde even maar het wordt is duidelijker. Wat voor ketel heeft ze dan wél hangen? Als dat een open toestel is (kan een ketel zijn, of een gashaard) dan wil het zeker in hoogbouw wel gebeuren dat de trek in het rookkanaal zo groot is, dat je daar de meeste warmte verliest. Alsof er 24 uur per dag een enorme afzuigfan staat te draaien. Als de kierdichting dan ook nog eens matig is, ben je de sjaak.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee