Toon posts:

Mini server setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het idee is om een 2 Tier Proxmox omgeving te bouwen. met daarachter een NAS en een PMB-server.
Voor de 2 Proxmox front ends wil ik een zo klein mogelijk systeem hebben. Het is niet de bedoeling dat dit alles als productie systeem in een bedrijf gaat werken. Ik wil enkel een 'speel omgeving' voor Proxmox creëren waar ik oa live migration mee kan doen en Proxmox Backup Server kan gaan inregelen.
De NAS en de PMB-server gaan later pas komen. Ik wil eerst de 2 PM nodes hebben die identiek aan elkaar zullen worden.
Er is geen monitor nodig, alles zal headless draaien. Misschien alleen een monitor voor de installatie maar die leen ik wel even voor een dagje. Volledig unattended gaat waarschijnlijk te ver. Ik zou dan iets van FAI moeten opzetten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Minder is beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog geen onderdelen. Alles zal moeten worden aangeschaft

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
zie lijst onderaan

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
kleiner is beter. minder verbruik is beter.

Ga je overklokken?
nee

Wat verwacht je van ons?
Mijn eerste prioriteit is klein en laag stroom verbruik. Verder hoor ik graag of mijn keuzes gaan werken en of er verbeteringen zijn te bereiken zonder dat de kosten enorm toenemen.

Ik heb deze onderdelen bij elkaar:
Ik heb ook geprobeerd om dit met AMD voor elkaar te krijgen maar dat lijkt toch een stuk duurder te worden. (er moet dan veel veranderen omdat ik geen Thin mini-ITX borden kon vinden voor AM4 socket.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400 Boxed€ 161,60€ 161,60
1MoederbordenAsus H110T/CSM€ 85,44€ 85,44
1BehuizingenSilverstone PT13€ 54,90€ 54,90
1Computer accessoiresSpeedlink Pecos Universal 90W Notebook Power Adapter€ 19,99€ 19,99
1ProcessorkoelingSilverstone Argon SST-AR04€ 30,98€ 30,98
1Geheugen internCrucial CT2K8G4SFRA32A€ 81,01€ 81,01
1Solid state drivesIntegral M.2 SATA 2280 (2020 model) 256GB€ 31,-€ 31,-
Totaal€ 464,92

[Voor 19% gewijzigd door michielRB op 19-03-2021 18:11]

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:17
Voor een laag stroomverbruik zou ik een Fujitsu D3674-B moederbord nemen - Fujitsu borden staan daar bekend om, zie Het grote zuinige server topic - deel 2. Als je een Intel Core i3-9100 erop zet kun je ECC geheugen nemen - bv. Kingston KTH-PN424E/16G. Neem 1 module, dan kun je er nog een bij plaatsen als je tegen de limiet aanloopt. De i3 is zeker voor 'home-lab'-achtige toepassingen krachtig genoeg.

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-03 19:42
Eens met martyw. Kijk ook eens op random bits: Workshop: zuinige NAS, zuinige file server. Daar heb ik ooit geleerd wat zuinig is.

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Topicstarter
Ik had het asus mobo gekozen omdat het 2 netwerkpoorten heeft. Dat zou een groot voordeel kunnen zijn als ik het storage en backup deel een eigen dedicated netwerkverbinding kan geven.
wat voor verschil in verbruik zou ik rekening mee moeten houden als ik de Asus met het Fujitsu mobo vergelijk?

• martyw
michielRB schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:04:
Ik had het asus mobo gekozen omdat het 2 netwerkpoorten heeft. Dat zou een groot voordeel kunnen zijn als ik het storage en backup deel een eigen dedicated netwerkverbinding kan geven.
wat voor verschil in verbruik zou ik rekening mee moeten houden als ik de Asus met het Fujitsu mobo vergelijk?
In het zuinige server topic wordt deze thread genoemd. Daar rapporteert iemand voor een H110 moederbord en een optimale voeding een gebruik van 10-12 Watt, met een iets mindere voeding 5 Watt meer. Met een vergelijkbaar Fujitsu moederbord wordt daar 4,2 Watt gerapporteerd.

• martyw
Dreamvoid schreef op zondag 5 februari 2017 @ 12:24:
De eerste tests met mijn nieuwe Hackintosh setup:
- Core i3-6100
- Asus H110T (Thin-mITX)
- Dell 65W 19V laptop adapter
- Integral 120 GB SSD (M.2 60mm)
- 1x 8GB Crucial DDR4 SODIMM
- Seagate 1.5TB 2.5" HDD

- 14W semi-idle verbruik, met actieve 4k monitor aan de DisplayPort
- 53 W max verbruik, tijdens een H.264 encode (CPU maxed) plus een 3D screensaver (GPU hard aan het werk)

Gemeten met een simpel Cresta verbruiksmeter. Als de HDD uit gaat en de monitor op standby gaat er vast nog we een beetje af, maar dit is prima naar verwachting zo. Ik heb de secondaire Intel netwerkpoort uitgeschakeld in de UEFI, plus de seriele poort.
Kwam dit tegen in het Zuinige server topic - 14 Watt voor de Asus. De (grotere - dus andere behuizing nodig) Supermicro X11SCL-IF met ook twee netwerkpoorten komt daar ook op - die extra netwerkpoort kost dus wat stroom ....
Zie wederom je (binnenkort) favoriete topic ;)
Gijs007 schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 21:50:
Het volledige systeem vervangen om het meest zuinige te bouwen ga ik niet doen, dat is zonde van het geld.
Dus de hardeschijven en voeding laat ik voorlopig lekker zitten :)

Het X11SCL-F moederbord van Supermicro gebruikte in de test van c't 14 watt idle onder Windows. In Ubuntu was dit 13 watt na het gebruik van powertop --auto)

Wellicht ga ik voor het Fujitsu systeem. Ff kijken of ik een losse KVM kan vinden.

Heeft het overigens nog nut om dit systeem nog een paar jaartjes te gebruiken en te wachten op de volgende generatie systemen?
Met <10 watt idle van de huidige generatie lijkt het mij niet dat er nog veel te halen is met nieuwere generatie processoren e.d.

[Voor 40% gewijzigd door martyw op 19-03-2021 20:07]

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Topicstarter
Die Supermicro is wellicht interessant als het in een 24/7 situatie moet worden toegepast, wellicht met een Xeon E3-12xx processor. Moet ik wel een andere behuizing er bij zoeken. Wat ik tegen ben gekomen is het allemaal net niet op mini-ITX gebied. De meesten zijn al snel 30-35 cm diep en dat vind ik eigenlijk te veel. Het liefst zie ik dan eenzelfde kastje als ik nu heb gekozen maar dan 10cm hoog.

• martyw
De In Win Chopin is een van de kleinste behuizingen

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Topicstarter
Bedankt voor deze tip. Die had ik nog niet ontdekt. Ziet er goed uit en de prijs incl voeding is te doen.
Ik kijk nu ook even bij de barebones en daar heeft ASRock ook een paar erg leuke setjes:
pricewatch: ASRock DeskMini H470 Series voor de nieuwste intel processors
en
pricewatch: ASRock DeskMini X300 voor de AMD processors.

[Voor 65% gewijzigd door michielRB op 20-03-2021 12:50]

• martyw
michielRB schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 12:40:
Bedankt voor deze tip. Die had ik nog niet ontdekt. Ziet er goed uit en de prijs incl voeding is te doen.
Ik kijk nu ook even bij de barebones en daar heeft ASRock ook een paar erg leuke setjes:
pricewatch: ASRock DeskMini H470 Series voor de nieuwste intel processors
en
pricewatch: ASRock DeskMini X300 voor de AMD processors.
Die Deskmini is nog iets kleiner, maar er komt wel een losse 'power brick' voeding bij, in de In Win zit de voeding ingebouwd in de kast. De AMD versie is op nu niet zo interessant, er zijn geen APU's leverbaar die kunnen concurreren met Intels met iGPU. Ook is de Deskmini niet de allerzuinigste, zie hier. Mocht je de Intel Deskmini nemen let dan wel op de socket, die is alleen voor 10e en de komende 11e generatie socket 1200 CPU's geschikt - een Intel Core i5-10400, en het geheugen - dat is van het DDR4 SODIMM type.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee