Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Keuken kopen, offertegedoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rajdiederen
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 13-04 23:33
Wij betrekken binnenkort een nieuwe woning, welke voorzien is van een keuken van slechts 2 jaar oud. Deze keuken willen wij laten aanpassen, echter bij vrijwel elke zaak krijgen we te horen dat men enkel complete keukens verkoopt. Beetje irritant, maar goed.

Inmiddels hebben we een (nette) zaak gevonden die onze keuken wel wil aanpassen. Na twee uurtjes tekeningen maken zijn we tot het punt gekomen dat we de zaak (waarschijnlijk) de opdracht willen geven.

Echter, op het laatste moment komt men met de aap dat we geen offerte kunnen ontvangen. Men voert als reden aan dat we met een offerte naar een concurrent zouden kunnen stappen en dat ze de order mislopen èn niets krijgen voor de 2 verkoopuren die gespendeerd zijn aan het bedenken van onze toekomstige keuken.

Hoewel ik me een beetje kan verplaatsen in een dergelijke argumentatie is mijn primaire emotie hierbij toch... boosheid. Op persoonlijk niveau omdat ik me gewantrouwd voel, maar nog veel meer vanuit een principieel gedachtegoed. Immers, door geenszins transparant te zijn (wat kan ik kopen en wat kost dat) ontneemt mij mij als consument de mogelijkheid op een gedegen manier te besluiten wat ik wil èn of de prijs fair is. Dit staat haaks op de gedachte van een vrije markt.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat dit witte-boord-maffia praktijken zijn. Op deze manier stelt deze zaak (en wellicht de gehele branche?) zichzelf in staat om prijzen kunstmatig hoog te houden, gezien men een non-transparante, non-cooperatieve houding aanneemt.

Wat vinden jullie hiervan?

Beste antwoord (via rajdiederen op 19-03-2021 00:18)

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11:26
rajdiederen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:55:
[...]

... moet ik enkel nog steeds wat met het aanrechtblad.
Persoonlijk zou ik even door de zure appel heen bijten en voor één geheel gaan. Dus volledig nieuw. Wordt anders zo'n allegaartje van verschillende materialen.
rajdiederen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:56:
[...]

Hm ok, ik dacht dat het forum dat voor me deed, het stond er zo netjes gegroepeerd op :)
Klopt, GoT groepeert 't wel mooi tegenwoordig, maar 't blijve losse postst. Daardoor komt je topic wel elke keer omhoog in de actieve topic lijst met elke post. En dat is een beetje tegen forum etiquette in.
Tip, als je een reply typt kan je bij elke reactie op quote drukken. Deze komt dan automatisch in je reply op de plek waar je cursor staat op dat moment.

Verder on-topic, over DMG is al genoeg gezegd en geschreven. Wil niet zeggen dat elke vestiging slecht is.

Gezien je een Systemat keuken hebt, is het 't meest uniform als je daar ook mee uitbreidt. Hoe goed bedoelt zou ik als je daar op verder wilt bouwen niet combineren met een ander merk of zelfbouw van een meubelmaker. Zelfde advies als 't keukenblad, hou 't uniform. Dat had je zo te lezen zelf ook al bedacht.
rajdiederen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:22:
[...]

Ja dat kan zeker, maar ik wil eigenlijk meer standaardonderdelen van Systemat kopen...
Bel van tevoren de keukenboer op. Vertel ze wat je wilt, dat is aanpassen, niet vervangen. Hebben ze hierin geen interesse, dan weet je wat je aan elkaar hebt. Graag of niet is de boodschap.

Let wel op dat je met een twee jaar oude keuken enig risico neemt met verkleuringen. Daarop geeft niemand je garantie verwacht ik. Vervanging van alle deurtjes/fronts neemt dit risico weg, maar kan wel in de kosten lopen.
Is niet belangrijk. Bespreken van DMG en/of de gehele branche kunnen we pagina's mee vullen, maar daar koop je geen keuken mee. Doel is dat je de keuken krijgt die je wil.

nog wat korte tips:
- laat je nergens opjagen. Als ze vandaag winst maken met de "50% korting" dan krijg je die morgen ook.
- maak zelf je schetsen en bedenk welke kasten (afmetingen en indeling) je wil. Laat dat even inwerken.
- speel eventueel een beetje met de mogelijkheden en maak verschillende schetsen.

Afhankelijk of je zelf wil plaatsen/aanpassen of niet. Bestel je apparatuur los. Ben je vaak nog wat voordeliger uit dan bij de grote jongens mee bestellen bij de keuken.

Nog een laatste toevoeging, 't zit al een beetje in m'n verhaal, je doet jaren met je keuken. Overhaaste beslissingen zal je jaren mee moeten leven, of opnieuw de portemonnee trekken om aan te passen. Dus neem je tijd.

[Voor 3% gewijzigd door PROnline op 19-03-2021 00:22]

Alle reacties

• theorganiser
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 09:41

• KelvinX
  • Registratie: december 2019
  • Niet online
"De tijd ben je toch al kwijt. Mijn vertrouwen nu ook. Later!"

Ik bedoel willen ze dat je blind tekent? :')

[Voor 27% gewijzigd door KelvinX op 18-03-2021 20:55]

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online

Matis

Rubber Rocket

Die twee uur is gewoon ondernemersrisico.

Ik zal ze de vinger geven. Voor hen tien anderen.

Ik weet niet in welke regio je zit, misschien heb ik anders nog wel een aantal adressen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Sen
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 05:10

Sen

<-->

Mandemakers groep zeker?

• Koptelefoontje
  • Laatst online: 21-06 23:16
Ja ik snap het ook niet, als je als verkoper achter je verhaal staat en ook een scherpe prijs hebt neergezet dan moet het toch geen probleem zijn als de klant er een nachtje over slaapt?

Ik geef het vaak ook aan in het begin van het gesprek, dan weten ze dat alvast. Hebben ze er dan geen zin meer in dan is dat ook prima.

• Arjan90
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 12:12
Kansloze houding van een verkoper/organisatie. Wie doet er nou zo'n aankoop zonder offerte? Die denkt zeker dat je op je achterhoofd bent gevallen... Laat je wat dat betreft ook vooral niet overrompelen.

Ik zou in ieder geval weten wie de opdracht zeker niet meer krijgt.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• MOmax
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 21-06 22:19
Onze eerste "eigen" keuken waren IKEA kastjes met deurtjes die we hebben laten maken en lamineren bij een meubelmaker. Het aanrechtbald was beton; de mal werd door de meubelmaker gemaakt.

Bij onze tweede keuken heben we dat recept herhaald, maar op verzoek van de meubelmaker zijn de kastjes toen ook door hem gemaakt; op maat! De tijd die hij kwijt was aan het in elkaar zetten van de IKEA kastjes maakte het uiteindelijk nauwelijks goedkoper en de winst in kwaliteit en vooral de mogelijkheden van het hebben van maatwerk (bijvoorbeeld het netjes wegwerken van een plintboiler) waren gewoon enorm voordelig.

Advies:
- ga op zoek naar zo'n meubelmaker, maak zelf een tekening
- koop zelf je apparatuur via Coolblue of Expert, maar eerst exact uitzoeken wat je wil via een fabrieksshowroom, bijvoorbeeld AEG in Alphen a/d Rijn

• KnoxNL
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:31
Dat soort bedrijven ben ik heel snel beu.

In 2007 voor de eerste keer een keuken gaan shoppen (was 23 toen) en bij Bruynzeel binnengelopen.

Gesprek begon al verkeerd (wat heb je te besteden? Ja daahag!) en nog veel meer gekkigheden.

Enfin, uiteindelijk begint meneer te tekenen.... Op papier! En zo werkte hij ook de offerte uit. Duurde uren --> proberen je het idee te geven dat ze echt in je investeren.

Uren later, inc talloze koppen koffie en koekjes en weet ik niet al wat we afgeslagen hadden verder (we voelden de bui al hangen) een nagenoeg nutteloze zwart-wit potloodtekening, en prijzen die hoog en ondoorzichtig waren.

Natuurlijk ook geen kopietje mogelijk (al zouden we daar natuurlijk niks aan hebben behalve hooguit onze reet mee poetsen).

Die dachten een jong stel wel even in te palmen.

Uiteraard zijn we nog zo netjes geweest om ze te bellen dat ze het niet geworden waren, viel die bedrijfsleider toch een partij uit.... Nog nooit zo iets onsportiefs meegemaakt.

Needless to say raad ik iedereen Bruynzeel / Mandemakers af.

Anyway, i digress:

Je gevoel is volkomen terecht, nooit meer naar terug gaan.

• Puc van S.
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-06 16:39
KnoxNL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:08:

In 2007 voor de eerste keer een keuken gaan shoppen (was 23 toen) en bij Bruynzeel binnengelopen.

Gesprek begon al verkeerd (wat heb je te besteden? Ja daahag!) en nog veel meer gekkigheden.

Enfin, uiteindelijk begint meneer te tekenen.... Op papier! En zo werkte hij ook de offerte uit. Duurde uren --> proberen je het idee te geven dat ze echt in je investeren.

Anyway, i digress:

Mooi dat je dit nu zegt, waar ik mijn laatste keuken gekocht heb (niet bruynzeel/mandemakers maar een lokale keukenverkoper), heeft de verkoper hem eerst ook compleet op papier met potlood uitgetekend :*) Dat vond hij nu eenmaal makkelijker/sneller met het laten zien/aanpassen van de indeling en lijnen van de kastjes/greeploze grepen.

ze zijn bij Bruynzeel daar trouwens 180 graden in gedraaid, tegenwoordig krijg je gewoon de offerte mee in print en PDF met gedetailleerde prijsopgave per kastje en zijn de "aanbiedingen" ook niet meer maximaal 1 dag geldig

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• fonsoy
  • Laatst online: 12:07
Mijn keukenzaak loste dit op door op hoofdlijnen e.e.a. te omschrijven. Dus geen prijs per artikel/handeling maar een omschrijving van het geleverde en daar een totaalprijs voor.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• rajdiederen
KelvinX schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:54:
"De tijd ben je toch al kwijt. Mijn vertrouwen nu ook. Later!"

Ik bedoel willen ze dat je blind tekent? :')
Ja die vraag kreeg ik niet duidelijk beantwoord. Ik vermoed echter dat het erop uitdraait dat ik in de zaak een offerte mag inzien, deze mag tekenen en na de koop gesloten is wellicht een "bonnetje" meekrijg.

• rajdiederen
Matis schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:57:
Die twee uur is gewoon ondernemersrisico.

Ik zal ze de vinger geven. Voor hen tien anderen.

Ik weet niet in welke regio je zit, misschien heb ik anders nog wel een aantal adressen.
Ja idd. Ik zit zelf in de ICT en spendeer wel eens meerdere dagen aan verkooptrajecten die uiteindelijk tot niets leiden, om welke reden dan ook. En ja, dat is gewoon ondernemersrisico. En nee, ik trek nooit een kaart gemotiveerd vanuit "intellectueel eigendom" (op een paar keukenkastjes notabene...).

Regio Zuid-Limburg..

• rajdiederen
Zou je denken he... maar nee, niet dat ik weet. Desondanks wel zo'n houding ja..

• rajdiederen
Koptelefoontje schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:00:
Ja ik snap het ook niet, als je als verkoper achter je verhaal staat en ook een scherpe prijs hebt neergezet dan moet het toch geen probleem zijn als de klant er een nachtje over slaapt?

Ik geef het vaak ook aan in het begin van het gesprek, dan weten ze dat alvast. Hebben ze er dan geen zin meer in dan is dat ook prima.
Ja het strakke is dat ik nu net achterdochtig word door dit gedrag. Ik had eigenlijk weinig reden om aan de prijs te twijfelen, maar nu ga ik dus echt wel zoeken waarom men zo schimmig doet..

• rajdiederen
Arjan90 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:06:
Kansloze houding van een verkoper/organisatie. Wie doet er nou zo'n aankoop zonder offerte? Die denkt zeker dat je op je achterhoofd bent gevallen... Laat je wat dat betreft ook vooral niet overrompelen.

Ik zou in ieder geval weten wie de opdracht zeker niet meer krijgt.
Ik denk dat men dit punt zal proberen te bagatelliseren door te stellen dat ik een prijsopgave in de zaak mag gaan inzien, maar dat die de zaak niet mag verlaten. Voor mij is dat dan identiek aan geen offerte geven en als een manier om prijzen kunstmatig te verhogen...

• rajdiederen
MOmax schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:06:
Onze eerste "eigen" keuken waren IKEA kastjes met deurtjes die we hebben laten maken en lamineren bij een meubelmaker. Het aanrechtbald was beton; de mal werd door de meubelmaker gemaakt.

Bij onze tweede keuken heben we dat recept herhaald, maar op verzoek van de meubelmaker zijn de kastjes toen ook door hem gemaakt; op maat! De tijd die hij kwijt was aan het in elkaar zetten van de IKEA kastjes maakte het uiteindelijk nauwelijks goedkoper en de winst in kwaliteit en vooral de mogelijkheden van het hebben van maatwerk (bijvoorbeeld het netjes wegwerken van een plintboiler) waren gewoon enorm voordelig.

Advies:
- ga op zoek naar zo'n meubelmaker, maak zelf een tekening
- koop zelf je apparatuur via Coolblue of Expert, maar eerst exact uitzoeken wat je wil via een fabrieksshowroom, bijvoorbeeld AEG in Alphen a/d Rijn
Ja goed idee, heb ik ook al eens over nagedacht. Maar toen bedacht ik me dat de huidige keuken modulair is (Systemat) c.q. uitbouwen en aanpassen is simpel, mits men je onderdelen wil verkopen....

• rajdiederen
KnoxNL schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:08:

Uren later, inc talloze koppen koffie en koekjes en weet ik niet al wat we afgeslagen hadden verder (we voelden de bui al hangen) een nagenoeg nutteloze zwart-wit potloodtekening, en prijzen die hoog en ondoorzichtig waren.

Natuurlijk ook geen kopietje mogelijk (al zouden we daar natuurlijk niks aan hebben behalve hooguit onze reet mee poetsen).

Die dachten een jong stel wel even in te palmen.

Uiteraard zijn we nog zo netjes geweest om ze te bellen dat ze het niet geworden waren, viel die bedrijfsleider toch een partij uit.... Nog nooit zo iets onsportiefs meegemaakt.

Needless to say raad ik iedereen Bruynzeel / Mandemakers af.

Anyway, i digress:

Ik zou zeggen... goed gedaan... niet jong en naïef dus ...

• rajdiederen
Puc van S. schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:24:
[...]

Mooi dat je dit nu zegt, waar ik mijn laatste keuken gekocht heb (niet bruynzeel/mandemakers maar een lokale keukenverkoper), heeft de verkoper hem eerst ook compleet op papier met potlood uitgetekend :*) Dat vond hij nu eenmaal makkelijker/sneller met het laten zien/aanpassen van de indeling en lijnen van de kastjes/greeploze grepen.

ze zijn bij Bruynzeel daar trouwens 180 graden in gedraaid, tegenwoordig krijg je gewoon de offerte mee in print en PDF met gedetailleerde prijsopgave per kastje en zijn de "aanbiedingen" ook niet meer maximaal 1 dag geldig
Ah, die hebben de deksel op de neus gekregen?

• rajdiederen
fonsoy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:27:
Mijn keukenzaak loste dit op door op hoofdlijnen e.e.a. te omschrijven. Dus geen prijs per artikel/handeling maar een omschrijving van het geleverde en daar een totaalprijs voor.
Maar je kreeg wel een overzicht van de artikelen?

Ik krijg niets, enkel de eindprijs...

• fonsoy
  • Laatst online: 12:07
rajdiederen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:07:
[...]

Even een snippet geupload. Zo'n soort overzicht met dan een eindprijs.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Puc van S.
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-06 16:39
rajdiederen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:07:
[...]

Yup, bij alle 3 de keukenzaken waar ik geweest was kreeg ik alles.

Bij 1 kreeg per product "groep" de prijzen (kastjes/apperatuur/blad los uitgesplitst)
Bij de andere 2 kreeg ik per onderdeel (tot de plint aan toe) de prijs.

rajdiederen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:58:

[...]

Zou je denken he... maar nee, niet dat ik weet. Desondanks wel zo'n houding ja..
Mandemakers is groter dan je denkt ;)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 12:28
Dat stoort mij ook altijd, alsof het een zak snoep is wat ze verkopen. Alleen vandaag 50% korting. Nee, morgen ben je 100% te duur. En als ze niet eerlijk willen aangeven wat ze leveren voor welke prijs, dan stinkt het zaakje sowieso.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11:49
Als het gaat om aanpassingen, kun je ook een timmerman zoeken.

• rajdiederen
fonsoy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:12:
[...]

Even een snippet geupload. Zo'n soort overzicht met dan een eindprijs.
[Afbeelding]
OK daar kun je dan best al wat mee. Het ging me niet eens om de prijs...! Ik wilde gewoon weten wat we bij elkaar hadden gesteld, zodat we iets hadden om over na te denken. We moesten het maar doen met een plaatje in het hoofd, meer kregen we niet. Echt belabberd.

• rajdiederen
Puc van S. schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:13:
[...]Mandemakers is groter dan je denkt ;)
Daar zeg je zowat. Ik lees op het forum van Radar dat via 4 BV's ook deze zaak onderdeel van Mandemakers uit blijkt te maken. Dat verklaart... fijn dat men daar transparant in is.

• rajdiederen
NoepZor schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:13:
Dat stoort mij ook altijd, alsof het een zak snoep is wat ze verkopen. Alleen vandaag 50% korting. Nee, morgen ben je 100% te duur. En als ze niet eerlijk willen aangeven wat ze leveren voor welke prijs, dan stinkt het zaakje sowieso.
My point exactly!

• rajdiederen
Zwartoog schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:20:
Ja dat kan zeker, maar ik wil eigenlijk meer standaardonderdelen van Systemat kopen...

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:52

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@rajdiederen Ondanks dat het forum tegenwoordig posts bij elkaar zet, verwachten we toch wel enige inzet om er niet een oneliner verhaal per post van te maken. Je post net 10x achter elkaar.

[Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 18-03-2021 22:30]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• kever678
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 01:29
Wat wil je precies aanpassen? Hier verkopen ze het een en ander van Systemat.

• rajdiederen
Señor Sjon schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:29:
[mbr]@rajdiederen Ondanks dat het forum tegenwoordig posts bij elkaar zet, verwachten we toch wel enige inzet om er niet een oneliner verhaal per post van te maken. Je post net 10x achter elkaar.[/]
Hm ok, vond het wel zo netjes om eenieder even te reageren, hoe kort dan ook, als bedankje voor de moeite :)

• kever678
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 01:29
rajdiederen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:49:
[...]

Hm ok, vond het wel zo netjes om eenieder even te reageren, hoe kort dan ook, als bedankje voor de moeite :)
Is de bedoeling om alle reacties in 1 post te zetten ipv allemaal losse reacties.

• rajdiederen
kever678 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:31:
Wat wil je precies aanpassen? Hier verkopen ze het een en ander van Systemat.
We willen m.n. meer kasten in de keuken - onderkasten met lades, bovenkasten, topkasten, binnenkasten enzovoorts. Daarnaast moeten we iets met het aanrechtblad - we gaan het werkgebied vergroten, met als gevolg dat we een stuk aanrechtblad te kort hebben. Het blad dat er nu op ligt, hoe jong dan ook, blijkt niet meer te bestellen te zijn. Daar moet dus iets anders mee, al weten we niet wat. Het hele blad vervangen vinden we wat kostbaar, zodoende zoeken we naar een goed alternatief. Deze zaak had het idee een groot stuk teak neer te leggen, welk ook kan dienen als snijplank (ter breedte van 1m20).

Een flink deel kan ik daar idd bestellen. Ik was daar vooralsnog wat minder toe bereid, primair gemotiveerd vanuit de afstand (2 uur in de auto..) en secundair omdat ik wil voorkomen dat ik kleine dingen ga missen. Zo langzamerhand begin ik er wel weer naar te neigen, te meer omdat ik in de gaten krijg dat dit wel eens de goedkopere optie kan zijn... moet ik enkel nog steeds wat met het aanrechtblad.

• rajdiederen
kever678 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:52:
[...]

Is de bedoeling om alle reacties in 1 post te zetten ipv allemaal losse reacties.
Hm ok, ik dacht dat het forum dat voor me deed, het stond er zo netjes gegroepeerd op :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 11:26
rajdiederen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:55:
[...]

... moet ik enkel nog steeds wat met het aanrechtblad.
Persoonlijk zou ik even door de zure appel heen bijten en voor één geheel gaan. Dus volledig nieuw. Wordt anders zo'n allegaartje van verschillende materialen.
rajdiederen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:56:
[...]

Klopt, GoT groepeert 't wel mooi tegenwoordig, maar 't blijve losse postst. Daardoor komt je topic wel elke keer omhoog in de actieve topic lijst met elke post. En dat is een beetje tegen forum etiquette in.
Tip, als je een reply typt kan je bij elke reactie op quote drukken. Deze komt dan automatisch in je reply op de plek waar je cursor staat op dat moment.

Verder on-topic, over DMG is al genoeg gezegd en geschreven. Wil niet zeggen dat elke vestiging slecht is.

Gezien je een Systemat keuken hebt, is het 't meest uniform als je daar ook mee uitbreidt. Hoe goed bedoelt zou ik als je daar op verder wilt bouwen niet combineren met een ander merk of zelfbouw van een meubelmaker. Zelfde advies als 't keukenblad, hou 't uniform. Dat had je zo te lezen zelf ook al bedacht.
rajdiederen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:22:
[...]

Bel van tevoren de keukenboer op. Vertel ze wat je wilt, dat is aanpassen, niet vervangen. Hebben ze hierin geen interesse, dan weet je wat je aan elkaar hebt. Graag of niet is de boodschap.

Let wel op dat je met een twee jaar oude keuken enig risico neemt met verkleuringen. Daarop geeft niemand je garantie verwacht ik. Vervanging van alle deurtjes/fronts neemt dit risico weg, maar kan wel in de kosten lopen.
Is niet belangrijk. Bespreken van DMG en/of de gehele branche kunnen we pagina's mee vullen, maar daar koop je geen keuken mee. Doel is dat je de keuken krijgt die je wil.

nog wat korte tips:
- laat je nergens opjagen. Als ze vandaag winst maken met de "50% korting" dan krijg je die morgen ook.
- maak zelf je schetsen en bedenk welke kasten (afmetingen en indeling) je wil. Laat dat even inwerken.
- speel eventueel een beetje met de mogelijkheden en maak verschillende schetsen.

Afhankelijk of je zelf wil plaatsen/aanpassen of niet. Bestel je apparatuur los. Ben je vaak nog wat voordeliger uit dan bij de grote jongens mee bestellen bij de keuken.

Nog een laatste toevoeging, 't zit al een beetje in m'n verhaal, je doet jaren met je keuken. Overhaaste beslissingen zal je jaren mee moeten leven, of opnieuw de portemonnee trekken om aan te passen. Dus neem je tijd.

[Voor 3% gewijzigd door PROnline op 19-03-2021 00:22]

• rajdiederen
PROnline schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 00:06:
[...]

[...]

[...]

[...]

nog wat korte tips:

Je hebt zo net "Beste Antwoord" gescoord :-).

Ik heb met inmiddels 20+ keukenzaken contact gehad, variërend van kleineren zelfstandigen tot allerhande grootgrutters. Tot nu toe heb ik slechts 2 zaken (ThuisKeukens niet meegerekend gezien hen profiel) gevonden die bereid zijn om aanpassingen te leveren, de rest roept telkens "alles of niets".

We hebben ook wel nagedacht over even doorbijten, maar dat gaat het toch niet worden. Wat meer achtergrond: we willen over een jaar of 5 gaan aanbouwen en dan een nieuwe keuken nemen (tenzij we de korpussen kunnen hergebruiken!). Voor nu willen we met een relatief kleine investering de keuken naar onze hand zetten. Voor ons is dat van belang gezien we nogal verzot zijn op koken en eten. De huidige keuken is op dat vlak niet acceptabel. Tegelijkertijd is een investering van 15-20k voor 5 jaar niet te rechtvaardigen en gewoonweg kapitaalvernietiging.

DMG en verwanten.. ik vind het maar vreselijk. Enerzijds lijk je haast veroordeeld tot het in zee gaan met deze partij, maar gelijktijdig kan ik vrijwel mijn "zuurverdiende centjes" niet met goed geweten bij zo'n partij achterlaten. Dit gedrag zou feitelijk niet beloond mogen worden..

Anyhow. Ik denk dat ik met hetgeen ik bij Thuiskeukens kan kopen de boel ook kan oplossen en dat zelfs tegen een lagere prijs. Met uitzondering van... het werkblad. De zaak die we vanavond hebben bezocht suggereerde dat het mooi zou zijn om het missende stuk keukenblad aan te vullen met iets totaal anders. Het blad dat er nu ligt is een 12mm dik composiet blad, in het wit en met een marmerlook. De suggestie was om daar een dik blad van teak tegenaan te leggen, welk meteen kan dienen als snijplank. Wellicht dat dat een idee "for the time being" is..?

• The_Vice
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 15:55
rajdiederen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:53:Echter, op het laatste moment komt men met de aap dat we geen offerte kunnen ontvangen. Men voert als reden aan dat we met een offerte naar een concurrent zouden kunnen stappen en dat ze de order mislopen èn niets krijgen voor de 2 verkoopuren die gespendeerd zijn aan het bedenken van onze toekomstige keuken.
...
klinkt bekend, zelf ook meegemaakt met een grote club die wel adverteerde met "ergens anders een offerte opgemaakt, neem hem mee, wij kunnen altijd lager"

Je kan natuurlijk voorstellen de 2 verkoop uren af te rekenen.

Hier uiteindelijk, principe kwestie, zelf de keuken (af)gemaakt, was een afweging van wat er tweedehands verkrijgbaar was, custom aanrechtbladen (hout, granito beton) en in eerste instantie met een één dags multiplex gelakt een paar jaar overbrugd.

Keukenkasten bijgekocht op marktplaats en zelf hier en daar wat eigen frontjes gemaakt met de bovenfrees (vaatwasser). Houten aanrechtblad laten maken en zelf verdiepte wasbak en fornuis ingefreesd.

Ondertussen spuitset en goede compressor gekocht en alles behoorlijk strak in de verf gezet.

In de huidige overspannen markt voor huizen, aannemers en al niet meer vraag ik me af of zelf doen nog steeds niet beter loont.

En bedenk,
keuken kastjes zijn "geperst zaagsel". Alles wat je zelf maakt is vele malen beter.

[Voor 3% gewijzigd door The_Vice op 19-03-2021 00:34]

• ErgoStijn
  • Registratie: oktober 2007
  • Nu online
rajdiederen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:53:
Wij betrekken binnenkort een nieuwe woning, welke voorzien is van een keuken van slechts 2 jaar oud. Deze keuken willen wij laten aanpassen, echter bij vrijwel elke zaak krijgen we te horen dat men enkel complete keukens verkoopt. Beetje irritant, maar goed.

Inmiddels hebben we een (nette) zaak gevonden die onze keuken wel wil aanpassen. Na twee uurtjes tekeningen maken zijn we tot het punt gekomen dat we de zaak (waarschijnlijk) de opdracht willen geven.

Echter, op het laatste moment komt men met de aap dat we geen offerte kunnen ontvangen. Men voert als reden aan dat we met een offerte naar een concurrent zouden kunnen stappen en dat ze de order mislopen èn niets krijgen voor de 2 verkoopuren die gespendeerd zijn aan het bedenken van onze toekomstige keuken.

Hoewel ik me een beetje kan verplaatsen in een dergelijke argumentatie is mijn primaire emotie hierbij toch... boosheid. Op persoonlijk niveau omdat ik me gewantrouwd voel, maar nog veel meer vanuit een principieel gedachtegoed. Immers, door geenszins transparant te zijn (wat kan ik kopen en wat kost dat) ontneemt mij mij als consument de mogelijkheid op een gedegen manier te besluiten wat ik wil èn of de prijs fair is. Dit staat haaks op de gedachte van een vrije markt.

Hoe langer ik erover nadenk, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat dit witte-boord-maffia praktijken zijn. Op deze manier stelt deze zaak (en wellicht de gehele branche?) zichzelf in staat om prijzen kunstmatig hoog te houden, gezien men een non-transparante, non-cooperatieve houding aanneemt.

Wat zou je willen laten aanpassen, en is daarvoor specifiek een keukenzaak noodzakelijk? Vaak kan een goede timmerman hetzelfde regelen bij aanpaswerk in kastjes e.d, en die wil vaak gerust een afspraak met je maken en een offerte laten tekenen.

• rajdiederen
ErgoStijn schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 07:15:
[...]

Wat zou je willen laten aanpassen, en is daarvoor specifiek een keukenzaak noodzakelijk? Vaak kan een goede timmerman hetzelfde regelen bij aanpaswerk in kastjes e.d, en die wil vaak gerust een afspraak met je maken en een offerte laten tekenen.
Ja die tip lees ik hier wel meer en daar had ik nog niet bij stilgestaan. Is wel een goed idee, hoewel ik de kastjes zelf kant en klaar wil kopen (zo worden ze ook geleverd door de fabrikant en dat past dan altijd), moeten er ook installatiewerkzaamheden plaatsvinden. Wellicht dat ik dat ook zelf kan (ben best handig), maar goed, een vakman krijgt het wellicht net wat mooier.

Wat wel iets voor een timmerman kan zijn is het stukje werkblad, mochten we daar iets afwijkends in willen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HenkEisjedies
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:30
Ik snap de verkoper wel eigenlijk. Mensen hebben over het algemeen totaal geen respect voor de (tijd/energie van een) verkoper. Er zitten ook veel rotte appels tussen, dus ik snap waar het vandaan komt. Een offerte aanvragen kost niets, levert nuttige informatie en vaak gaan klanten daarna shoppen met die offertes of gebruiken de input om het zelf te doen. Je herkent imho ook een goede verkoper aan de vragen die hij/zij stelt. Best kans dat uit de antwoorden die TS gaf niet de juiste koopsignalen naar voren kwamen. Geen verwijt aan TS als dit zo is.

Check dit filmpje eens om de 'doe maar een offerte' vraag in een ander perspectief te zien:
YouTube: Gekke Gerritje (engelstalig)

Als ik TS was zou ik voorstellen om de uren die gemaakt zijn voor het opstellen van de offerte te betalen en te laten verrekenen bij het accepteren van de offerte, eventueel met een extra korting.

Als ik de verkoper was zou ik vragen wat de stappen zijn die TS gaat doorlopen na het ontvangen van de offerte, wat zijn overwegingen zijn, wat voor twijfels TS nog heeft en wat de verkoper kan doen om die twijfels weg te nemen.

[Voor 8% gewijzigd door HenkEisjedies op 19-03-2021 09:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 21-06 11:49
HenkEisjedies schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:39:
Ik snap de verkoper wel eigenlijk. Mensen hebben over het algemeen totaal geen respect voor de (tijd/energie van een) verkoper. Er zitten ook veel rotte appels tussen, dus ik snap waar het vandaan komt. Een offerte aanvragen kost niets, levert nuttige informatie en vaak gaan klanten daarna shoppen met die offertes of gebruiken de input om het zelf te doen. Je herkent imho ook een goede verkoper aan de vragen die hij/zij stelt. Best kans dat uit de antwoorden die TS gaf niet de juiste koopsignalen naar voren kwamen. Geen verwijt aan TS als dit zo is.

Check dit filmpje eens om de 'doe maar een offerte' vraag in een ander perspectief te zien:

Als ik TS was zou ik voorstellen om de uren die gemaakt zijn voor het opstellen van de offerte te betalen en te laten verrekenen bij het accepteren van de offerte, eventueel met een extra korting.

Als ik de verkoper was zou ik vragen wat de stappen zijn die TS gaat doorlopen na het ontvangen van de offerte, wat zijn overwegingen zijn, wat voor twijfels TS nog heeft en wat de verkoper kan doen om die twijfels weg te nemen.
Als je als verkoper een eerlijke prijs hanteert kan er niemand dik onder je prijs gaan zitten en heeft het shoppen van de consument geen nut. Het feit dat heel veel keukenboeren geen offertes geven is omdat ze belachelijke winstmarges hanteren, in de hoop klanten te treffen die niet/slecht onderhandelen. Als zulk soort zaken je een offerte meegeven en je gaat shoppen knikkert er zo 30% van de prijs af.

Ik heb mijn keuken gekocht bij een bedrijf dat pertinent niet onderhandelt over prijs; maar ze geven wel openheid van zaken. De verkoper sloot gewoon een extern beeldscherm aan op z'n laptop en we konden 1 op 1 meekijken naar wat hij in elkaar klikte en de prijzen die daar bij hoorden. Offerte kregen we ook mee, en ze vonden het jammer maar wel begrijpelijk dat we nog naar andere keukenboeren wilden gaan.

Bij andere zaken hebben ze leuk meegedacht over een andere/betere opstelling van de keuken; wilden ze ook wel een klein tikje onder de prijs gaan zitten... maar totaal geen fijn gevoel vanwege agressieve verkooptactieken. Terug gegaan naar de eerste zaak; opstelling aangepast, er nogmaals een halve dag gezeten en order afgerond.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• nono_einstein
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 09:49
Ik weet niet waar je woont maar mijn broer (Meubelmaker) doet tegenwoordig ook keukens en keukenaanpassingen, eigenlijk precies wat jij wilt, behalve aansluiten apparatuur.
Zit in Maasbracht,Limburg. Bij interesse een PB.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 12:16
Zwartoog schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:20:
Dit.

(de gemiddelde) Keukenboeren zijn wel de meest stugge en domme dozenschuivers die er bestaan.
Ruk kwaliteit MDF en plakplastic verkopen voor verschrikkelijk veel geld. Daar wegblijven zolang en zoveel als mogelijk is.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 12:52
Het beste is keukenshoppen nog altijd:
- Lijsje met apparatuur die je wilt hebben
- Weten welk model en breedte van de kastjes/lades etc.
- Naar verschillende winkels toegaan en zeggen: ik wil dit en dit met deze apparatuur. Waarvoor kan jij het aanbieden?

Dat kost idd wat tijd, maar loont wel. Zo liep ik elke winkel uit en dat gaf mij een goed beeld waar ik het beste uit kwam. Dat ze geen offerte mee gaven heb ik nooit gehad overigens, maar als je van te voren al weet wat je wilt maakt dat ook niet zo heel veel uit. En als je dat nog niet weet, dan zou ik eerst nog verder shoppen/informeren om ideeen op te doen!

• -DarkShadow-
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Je wilt iets waar keukenzaken over het algemeen niet zo goed in zijn. Keukenzaken zijn volledig gespecialiseerd in het plaatsen van nieuwe keuken in lege ruimtes. Het plaatsingstraject volgt meestal de volgende stappen:

1. Jij tekent de offerte
2. Wanneer de ruimte redelijk leeg is, komt er iemand langs met een laserscanner om de ruimte op te meten
3. De tekening uit de offertesoftware wordt aangepast a.d.h.v. de meting en naar de fabriek gestuurd
4. Vanuit de fabriek wordt de keuken bij jou thuis geleverd
5. Een installateur zonder timmerervaring of gereedschap komt de keuken plaatsen

Als zo'n bedrijf ineens een blad moet verlengen, dan lopen ze compleet vast. Beter is dus om een timmerman te zoeken. Als je die helpt, dan ben je nog goedkoper uit ook.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:19
rajdiederen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 00:25:
[...]

Je hebt zo net "Beste Antwoord" gescoord :-).

Ik heb met inmiddels 20+ keukenzaken contact gehad, variërend van kleineren zelfstandigen tot allerhande grootgrutters. Tot nu toe heb ik slechts 2 zaken (ThuisKeukens niet meegerekend gezien hen profiel) gevonden die bereid zijn om aanpassingen te leveren, de rest roept telkens "alles of niets".

We hebben ook wel nagedacht over even doorbijten, maar dat gaat het toch niet worden. Wat meer achtergrond: we willen over een jaar of 5 gaan aanbouwen en dan een nieuwe keuken nemen (tenzij we de korpussen kunnen hergebruiken!). Voor nu willen we met een relatief kleine investering de keuken naar onze hand zetten. Voor ons is dat van belang gezien we nogal verzot zijn op koken en eten. De huidige keuken is op dat vlak niet acceptabel. Tegelijkertijd is een investering van 15-20k voor 5 jaar niet te rechtvaardigen en gewoonweg kapitaalvernietiging.

DMG en verwanten.. ik vind het maar vreselijk. Enerzijds lijk je haast veroordeeld tot het in zee gaan met deze partij, maar gelijktijdig kan ik vrijwel mijn "zuurverdiende centjes" niet met goed geweten bij zo'n partij achterlaten. Dit gedrag zou feitelijk niet beloond mogen worden..

Anyhow. Ik denk dat ik met hetgeen ik bij Thuiskeukens kan kopen de boel ook kan oplossen en dat zelfs tegen een lagere prijs. Met uitzondering van... het werkblad. De zaak die we vanavond hebben bezocht suggereerde dat het mooi zou zijn om het missende stuk keukenblad aan te vullen met iets totaal anders. Het blad dat er nu ligt is een 12mm dik composiet blad, in het wit en met een marmerlook. De suggestie was om daar een dik blad van teak tegenaan te leggen, welk meteen kan dienen als snijplank. Wellicht dat dat een idee "for the time being" is..?
Misschien even 'out of the box' en niet helemaal wat je zoekt: maar kan je niet op basis van IKEA items de keuken naar eigen hand zetten? Als het er maar 2 jaar in zit dan lijkt dat een hele rendabele optie om de keuken nu naar eigen hand te zetten.

• DjoeC
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 12:37

@rajdiederen Dit hierboven dus. Wij hebben indertijd veel geld uitgegeven aan een keuken en zijn uiteindelijk niet bij de goedkooste geland maar bij degene die en leverde wat we zochten waar we het beste gevoel bij hadden.

Je wilt t goed en tot heden denkt deze winkel met je mee. Gun ze minimaal de kosten die ze maken - in deze tijd zijn er te veel mensen die voor een paar euro naar elders gaan dus heb begrip voor hun standpunt.

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 11:49
Ook die kant is te begrijpen, maar om het perspectief terug te zetten: klanten hebben geen idee wat iets kost. Richtprijzen worden vaak niet gegeven, stuksprijzen zijn onduidelijk, en op montagekosten is al helemaal geen zicht. Ook een klant investeert vele uren in het zoeken naar een geschikte partner, en zit er niet op te wachten dat de prijs steeds een stapje omhoog gaat voor men aan de initiële vraag van de klant voldoet.

Er is een reden dat IKEA en bouwmarkten e.d. zo populair zijn: de prijs is duidelijk, en gericht op DHZ montage. Vooraf duidelijkheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• warhamstr
Zo'n lampie die de hele dag in een (keuken)winkel rondhangt heeft met 6 muisklikken een offerte in elkaar gedraaid. Dat is iets heel anders dan de offertes waar die YouTube meneer het over heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rajdiederen
Dank allen. Ik merk dat sommigen hier zich kunnen verplaatsen in het argument van de zaak.. ik heb daar zelf ook nog eens lang en breed over nagedacht, maar ik kom toch niet verder dan het er pertinent mee oneens te zijn.

Natuurlijk is het zonde dat je tijd steekt in iets wat uiteindelijk niet wordt afgenomen, maar dat is toch ook het ondernemersrisico? En, hoe beter je verkoopt, hoe minder je hier last van hebt? Ik zie het toch als een consequentie van het model met (klaarblijkelijk) te hoge prijzen en te weinig transparantie - men kan dit soort prijzen enkel hanteren door verstoppertje te spelen.

En, als het wel een ding is, dan moet men daar ook eerlijk in zijn door minimaal vooraf aan het verkoopgesprek de verwachtingen van de klant te managen / temperen òf de optie geven om betaald advies in te winnen. Die optie ligt niet op tafel, het is een "take it or leave it"-scenario.

Het simpele feit is dat ik het zelfs nog wel ok had gevonden om voor het ontwerp te betalen, maar dat ik nu niet meer daar wil kopen, achterdochtig ben geworden en geleerd heb dat ik hetzelfde voor minder geld kan kopen. En dat heeft men 100% aan zichzelf te danken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:19
warhamstr schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:27:
Zo'n lampie die de hele dag in een (keuken)winkel rondhangt heeft met 6 muisklikken een offerte in elkaar gedraaid. Dat is iets heel anders dan de offertes waar die YouTube meneer het over heeft.
Nou, volgens TS is dat lampje toch echt 2 uur aan het tekenen geweest. ;)

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 12:05
Denk dat juist een goede, duidelijke offerte meerwaarde heeft. 's avonds aan de keukentafel toch nog even alle offertes doorlopen, bedenken waar je het beste gevoel bij had... als je dan ergens geen offerte krijgt is je gevoel toch minder... gaat om zat centen en dan val je sowieso al af.. als je daarentegen een goed opgezette offerte hebt en je hebt als mogelijke klant het gevoel goed geholpen te zijn doet dat zoveel meer.

Nu met covid zijn de verwachtingen overigens dat klanten makkelijker tekenen, omdat ze enkele maanden niet de winkels in konden en afspraken moeten maken om alsnog te bezoeken en daarmee sneller bezwaard zijn om weg te lopen zonder tekenen.

Overigens heb je voor keukenrenovaties aparte bedrijven, de meeste (zeker op woonboulevard) keukenzaken zullen geen naast geen interesse het gewoon (bijna) niet kunnen, kastjes zijn allemaal 30/45/60/90 etc breed, maar hoogtes kunnen afwijken, positie van scharnieren, een blad zal op maat gemaakt moeten worden, daar zijn ze totaal niet op ingericht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: februari 2010
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Hou je geld die 5 jaar lekker in je zak.

Des te mooier is je nieuwe keuken na die tijd.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• rajdiederen
Ik vind ook zeker wel dat een offerte meerwaarde heeft. Sterker nog, ik grijp net hartstikke vaak bij dit soort projecten naar een offertedocument om nog eens mijn keuzes te overdenken, varianten te bedenken, te bedenken hoe ik mijn wensen in een budget ingepast krijg en wat niet meer.

De verbouwing uitstellen ga ik niet doen. Hebben we wel overwogen, maar de huidige indeling zit ons dermate dwars dat we het beetje extra er wel voor over hebben...

• Luuk97
  • Registratie: november 2020
  • Nu online
Dit bedrijf is gespecialiseerd in het aanpassen en upgraden van bestaande keukens.

https://www.dekeukenvernieuwers.nl/

[Voor 4% gewijzigd door Luuk97 op 20-03-2021 08:13]

• warhamstr
Valorian schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:05:
[...]

Nou, volgens TS is dat lampje toch echt 2 uur aan het tekenen geweest. ;)
Je moet je dag ergens mee vullen?
En ik zou dat graag offreren...

• rajdiederen
warhamstr schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:17:
[...]

Je moet je dag ergens mee vullen?
En ik zou dat graag offreren...
Haha ja idd, laten we ook niet vergeten dat de betreffende verkoper daar gewoon betaald voor wordt en dat elke zaak incalculeert dat er zoiets bestaat als een hit rate. Met het juiste aanbod overtuig je me wel hoor :)

Dank voor de link!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True