• Pianist1985
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-10-2022
Hey,

Een tijdje terug voor een idioot bedrag m'n 5700 XT verkocht. Een R9 290X aangeschaft voor 130 euro. Net een 2e exemplaar op de kop getikt voor een vergelijkbaar bedrag.

Je hebt met zo'n kaart met wat overklokken vergelijkbare prestaties met een RX 580, die je voor 350 euro kunt kopen. Red Dead Redemption 2 in 1440p en een mix van medium, ultra en high en met ultra textures (waarvoor de 4GB echt net genoeg is) draait op één kaart al continu boven de 30 FPS.

Stel je voor dat je 2 van die kaarten hebt. Dan heb je dezelfde performance in games zonder Crossfire profiel maar betere performance in games met goede multi-GPU scaling. En dat zijn er toch nog heel wat.

Laten we zeggen dat je 250 tot 300 euro kwijt bent aan 2 290X's (en ik heb ze hier op Tweakers zelfs voor 100 euro voorbij zien komen) en je 50 euro méér kwijt bent om een 850w ipv. 650w voeding te gebruiken. Dan heb je dus per saldo betere waar voor je geld voor die zelfde 350 die je voor een 580 kwijt bent.

Zolang die prijzen totaal gestoord blijven, is het dankzij de toch aardige lijst van niet al te oude AAA-titles die fatsoenlijke multi-GPU scaling hebben, m.i. weer interessant om Crossfire te draaien, maar dan met oudere hardware.

Jullie mening?

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:44

jgj82

Ja, maar = nee

Zolang je er lol aan hebt en de energie hebt om het voor iedere titel weer aan de praat te krijgen is het inderdaad een prima oplossing! Ik vond het ook nooit een probleem, als je je maar realiseert dat het niet plug-en-play is.

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-03 17:28
Waar je wel rekening mee moet houden is mogelijk een veel hoger energie verbruik (2,5x zoveel met dual 290x t.o.v. 5700XT?), en zal ook wel heel wat warmte en geluid voortbrengen zo'n opzet.
Misschien financieel aantrekkelijk, maar of het dat ook waard is?

• Notenkraker20
  • Registratie: Februari 2021
  • Niet online
Ik zou er niet aan beginnen, alleen al vanwege microstuttering, beroerde (of zelfs negatieve) schaling en een enorm stroomverbruik.
Het zijn oude stroomslurpers waar in het begin ook mee gemined werd, ze kunnen derhalve ook elk moment het loodje leggen (raad eens waarom er weinig reference modellen meer in omloop zijn ;) ) en dan zit je met niks.

350 is nooit een realistische prijs geweest voor een RX580, laat je niet gek maken door scalpers. Een 1060 6GB / RX580 8GB mag gewoon niet meer dan 200 euro kosten.
350 is duurder dan wat ze ooi nieuw hebben gekost.

Voor die 350 koop ik toch veel liever een enkele GTX1080, deze zitten nog redelijk dicht bij de pre-scalpers prijs.

[Voor 6% gewijzigd door Notenkraker20 op 18-03-2021 13:57]

• Pianist1985
Goudstalen schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:44:
Waar je wel rekening mee moet houden is mogelijk een veel hoger energie verbruik (2,5x zoveel met dual 290x t.o.v. 5700XT?), en zal ook wel heel wat warmte en geluid voortbrengen zo'n opzet.
Misschien financieel aantrekkelijk, maar of het dat ook waard is?
Die 5700 XT van mij trok 260 watt op de hoogste stabiele overklok in Superposition, 2050mhz effectief. Met 1120mhz overklok en maximale power limits zit de 290X die ik heb op ongeveer hetzelfde.

Ga je niet overklokken dan tikt een 290X 225-230w aan met de standaard 1040mhz + een 1400mhz OC op de VRAM buffer.

40 euro meer voor een 850w 80+ Gold voeding ipv 100 voor een 650W exemplaar is m.i. geen deal breaker. Denk dat dit vooral een issue is als je behuizing minder luchtdoorstroming heeft, of als je per se een stille PC wil hebben.

• Pianist1985
Notenkraker20 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:56:
Ik zou er niet aan beginnen, alleen al vanwege microstuttering, beroerde (of zelfs negatieve) schaling en een enorm stroomverbruik.
Het zijn oude stroomslurpers waar in het begin ook mee gemined werd, ze kunnen derhalve ook elk moment het loodje leggen (raad eens waarom er weinig reference modellen meer in omloop zijn ;) ) en dan zit je met niks.

350 is nooit een realistische prijs geweest voor een RX580, laat je niet gek maken door scalpers. Een 1060 6GB / RX580 8GB mag gewoon niet meer dan 200 euro kosten.

Voor die 350 koop ik toch veel liever een enkele GTX1080, deze zitten nog redelijk dicht bij de pre-scalpers prijs.
Een rationele keus... met 1 kanttekening: als je al een 290X hebt, is een Crossfire setup natuurlijk goedkoper. + het oog wil ook wat. Die 2 Sapphire Tri-X in m'n PC met open zijkant en oranje cable mods en alle RGB-verlichting op oranje gaan een lust voor het oog worden. Maar eerst wachten tot m'n 2e GPU en m'n 850W voeding binnen zijn...

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-03 19:23
Hoeveel games zijn er nog echt die Crossfire / SLI goed kunnen benutten? En waarbij 4GB geen bottleneck wordt?
Daarnaast is een 290X natuurlijk een behoorlijk oud en hebben GPU's niet het eeuwige leven. Nu nog 250+ euro investeren in een duo 290X's klinkt me niet heel aantrekkelijk in de oren.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-03 19:22
Notenkraker20 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:56:

Een GTX 1080 gaat nu voor 500 euro, geen 350 (https://tweakers.net/vide...SWJeYoWUUrWVpYGirF1tbWAgA).

Verder heeft nieuwprijs weinig te maken met de verkoopprijs op dit moment. Die kaarten kunnen rendabel ETH minen dus zijn gegeerd. 4GB kaarten zoals de R9 290 kunnen geen ETH meer minen dus zijn minder gegeerd.

Het zijn ook niet allemaal "scalpers", veel verkopers willen gewoon een nieuwe kaart kopen, moeten daar ook honderden euro's meer voor neertellen, en willen dat compenseren. Niet dat ik het hun gun, ze zijn deel van het probleem, Ik hoop dat wie 1000+ euro voor een RTX 3070 neertelt, zijn GTX 1070 niet verkocht krijg voor 500 euro, helaas lukt dat bljkbaar wel. Maar het woord scalper klopt hier ook niet echt, dat gaat meer over in het groot opkopen om met winst te verkopen.

• Pianist1985
Wekko306 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:35:
Hoeveel games zijn er nog echt die Crossfire / SLI goed kunnen benutten? En waarbij 4GB geen bottleneck wordt?
Daarnaast is een 290X natuurlijk een behoorlijk oud en hebben GPU's niet het eeuwige leven. Nu nog 250+ euro investeren in een duo 290X's klinkt me niet heel aantrekkelijk in de oren.
Red Dead Redemption 2 draait in 1440p custom settings (mix van ultra, high, medium, low quality water) en met ultra textures op één kaart. 45 FPS met dips in de lage 30s tijdens de benchmark. Verder is er toch nog een behoorlijke waslijst aan games met Crossfire support, waaronder de complete Far Cry- Tomb Raider- en GTA-serie en Battlefield t/m versie 4.

Wat die levensduur betreft, een videokaart die niet is overgeklokt geweest en die een goeie koeler heeft zal niet veel lijden tijdens gebruik. Dat durf ik wel aan...

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 02:30
Ga dan voor een 390. Die hebben 8 gb, dat is tenminste nog leuk, 4 is veel te weinig voor 2 van die kaarten.
Als... Als het perfect schaalt/werkt.
Ik denk dat je een veel te positief beeld hebt over Multi gpu, en al helemaal over Crossfire.
Sli werkte meestal wel redelijk, met weinig microstutters, bij AMD hebben ze dat eigenlijk nooit voor elkaar gekregen.
Het is gewoon een waardeloze ervaring. Geeft in de metertjes in het beste geval bijna 2x zo veel FPS, maar door microstutters en ander gedoe voelt het gewoon bijna hetzelfde, of veel slechter.
En dan heb je nog de ondersteuning. Er zijn tegenwoordig echt niet veel games meer die het ondersteunen.

En stroomverbruik boeit niet? Prima, wat dacht je van de achterlijke hitte die van die kaarten af komt? Je moet echt een goede kast hebben om 2 van die kaarten niet te laten oververhitten.

En dan heb je inderdaad nog de levensduur. Wie weet hoe lang die kaarten nog werken. Vrm's worden bloedheet, vaak rond de 100c. Dat kunnen ze wel een tijd aan, maar niet eeuwig.

[Voor 3% gewijzigd door WEBGAMING op 18-03-2021 21:05]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:36
WEBGAMING schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:03:
Ga dan voor een 390. Die hebben 8 gb, dat is tenminste nog leuk, 4 is veel te weinig voor 2 van die kaarten.
Ik denk dat je een veel te positief beeld hebt over Multi gpu, en al helemaal over Crossfire.
Sli werkte meestal wel redelijk, met weinig microstutters, bij AMD hebben ze dat eigenlijk nooit voor elkaar gekregen.
Het is gewoon een waardeloze ervaring. Geeft in de metertjes in het beste geval bijna 2x zo veel FPS, maar door microstutters en ander gedoe voelt het gewoon bijna hetzelfde, of veel slechter.
En dan heb je nog de ondersteuning. Er zijn tegenwoordig echt niet veel games meer die het ondersteunen.

En stroomverbruik boeit niet? Prima, wat dacht je van de achterlijke hitte die van die kaarten af komt? Je moet echt een goede kast hebben om 2 van die kaarten niet te laten oververhitten.

En dan heb je inderdaad nog de levensduur. Wie weet hoe lang die kaarten nog werken. Vrm's worden bloedheet, vaak rond de 100c. Dat kunnen ze wel een tijd aan, maar niet eeuwig.
Crossfire doet het gewoon even goed als SLI, als je de kaarten aanstuurt vanuit de cpu en niet via een chipset.

SLI stelt dat als eis en daarom draait het wel goed, in tegenstelling tot bij Crossfire, waar dit niet nodig is, maar waar het in dat geval dan ook ruk draait.

Dus naast de al aangegeven nadelen moet je ook nog een bord hebben die het pci-E 16x-slot kan splitsen naar 2 sloten.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
De goedkoopste 390 met 8GB is 200 euro terwijl hij even snel is als een R9 290x die hij nu heeft. Nee, dat is geen goed advies in mijn ogen. Eigenlijk een GPU kopen is nu gewoon overpriced.

Heb je ook bewijs voor dat? Ik heb namelijk een totaal andere ervaring met 2x 295x2 kaarten in Crossfire een aantal jaar geleden. Ja, het was even stoeien met veel games om het lekker werkend te krijgen maar vaak was het super en werkten het fijn om op 7680x1440 games te spelen.

Daarna heb ik nog quad sli 1080 gedraaid met een vergelijkbare ervaring. Het probleem is gewoon dat heel veel dingen invloed hebben op het resultaat.

Wellicht heb je die ervaring omdat AMD toeliet dat Crossfire ook op een PCI x4 gebruikt kon worden? Vaak was die ook nog eens met de chipset verbonden, ja dan is het vragen om problemen.

• Pianist1985

De VRM's van een Tri-X 290X worden echt geen 100 graden.

• Speedway4
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-03 01:15
In mijn ogen: verspilling van geld en stroom. Als je de prijs gaat vergelijken, vergelijk dan met de 570 of 580 4GB kaarten. Dat is wel zo eerlijk. Die kosten rond de 200€ nu, dan ben je met 130+20 totaal per kaart en flink veel stroomverbruik niet heel veel beter uit. Zit je ook met een stuk jongere kaarten (minder risico op een dooie kaart binnen zoveel maanden). Een 480 4GB betaal je misschien zelfs diezelfde €150 voor.

Het idee om naar een oudere kaart terug te gaan en minder zware games te spelen daar kan ik me wel in vinden. Een enkele 290 is naar mijn mening momenteel wel interessant als je iets goedkoops zoekt om de prijzengekte dit jaar uit te zitten. Kan je hopelijk eind van het jaar/begin volgend jaar voor een relatief nette prijs weer een dikke kaart kopen en in de komende winter de games die je nu niet kon spelen voor een prikkie aanschaffen.

Ander alternatief is juist een kaart kopen die goed mined en op die manier je kaart terugverdienen. Ondanks met die gedachte een 2060 Super voor mijn vriendin gekocht. Heeft dan wel €450 gekost maar betaald zich in 5 maanden volledig terug.

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:10
Een enkele r9 290 (x) rond 100 euro is voor 1080p een prima oplossing nu en goed betaalbaar. Speelt meeste games wel op medium/high settings.

Een 1060 is nauwelijks sneller en al een stuk duurder nu.

Crossfire heb ik alleen ervaring met destijds 2 splinternieuwe hd5770's. Duidelijk meer fps in alle reviews en goedkoper dan 1x 5870!!! Jippieeee....... Wat was dat een stutter fest..... Na 2 maanden verkocht en heel gauw een 5870 gehaald, veel beter en wat was dat een fijne kaart ook destijds. Ging net als de r9 290 lang mee.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee