Toon posts:

SolarEdge plotselinge stop in levering bij volle zon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03 11:38

Fido

Jesus saves

Topicstarter
Het valt mij op dat bij zonovergoten dagen de levering van energie soms plotseling compleet stopt zonder aanwijsbare reden en vervolgens na twee minuten weer lineair stijgend begint met leveren. Zie ook onderstaand plaatje

Ik heb een SolarEdge HD wave 4000 en de status LED's geven op dat moment normaal bedrijf aan. De grafiek is gegenereerd met data die Domoticz via P1 uit m'n kWh meter haalt.

Op de website van SolarEdge vind ik niet echt zinvolle informatie wat mijn probleem omschrijft. De installateur heeft ook geen antwoord op mijn vraag. Zijn er onder jullie die dergelijke ervaring hebben? Voor m'n gevoel zou ik zeggen dat er ergens een beveiliging triggert en voorzichtig de levering weer opbouwt. Maar waarom?

Beste antwoord (via Fido op 16-04-2021 13:38)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
De SolarEdge HD Wave 4000 is een 1-fase omvormer zie ik. Als je een 3-fase aansluiting hebt in de meterkast dan zou je in je logging (een tool als dsmr-reader kan dit volgens mij wel) even moeten kijken welke fase overdag de laagste spanning heeft. Vervolgens de omvormer op die fase (laten) aansluiten. Bij een kennis hetzelfde gezien en nadat de installateur de omvormer op een andere fase heeft gezet hebben ze geen issues meer gehad.

Heb je een 1-fase aansluiting dan zal je de netbeheerder moeten inschakelen om je woning op een andere fase aan te sluiten.

Veel huizen met zonnepanelen in de buurt waarschijnlijk. Zou er wel actie op ondernemen want het probleem zal alleen maar vaker gaan optreden nu we richting de lente/zomer gaan.

[Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 17-03-2021 12:29]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Alle reacties

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:15
Kan je de netspanning (AC) ook zien in de logging? Meest waarschijnlijk is dat die boven de 253V en dat de omvormer daarom uitschakelt tot de netspanning weer binnen de juiste bandbreedte (230v +/- 10%) zit.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28

Exigence

dnkroz

Je leest je verbruik en teruglevering uit uit je slimme meter en trekt daaruit de conclusie dat je zonnepaneleninstallatie stopt met leveren?

Je zou namelijk ook de conclusie nkunnen trekken dat er op dat moment een apparaat in huis aanslaat met een vermogen hoger dan de opbrengst op dat moment en waarbij dat vermogen langzaam weer terug loopt (electrische auto aan de lader?).

Als ik een kratje bier mag inzetten, dan zet ik die in op dat er niks mis is met de omvormer.

Alléén deze info zegt niets over de levering van je omvormer. Lees de omvormer eens direct uit. Dat geeft betere informatie.

[Voor 8% gewijzigd door Exigence op 17-03-2021 11:14]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:21
Hoewel ik het verschil wel erg groot vind ben ik het eens met @Exigence. Dit is geen zuivere manier van meten. Je P1 meter leest uit: opgeleverde vermogen - verbruikte vermogen, en dat zie je in je grafiek.

Als jij een WP hebt die vol gas aan schiet dan is al je stroom van je panelen weg naar je WP. Heb je uitgesloten dat er geen grootverbruiker aan ging om 13:23?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Er zou ook nog iets anders gaande kunnen zijn. Op het moment dat er teveel terug geleverd wordt naar het net, dan wordt door de energiemaatschappij teruglevering gewoon afgeschakeld. In bepaalde omgevingen gebeurd dit sneller/vaker dan elders. Dit heeft alles te maklen met het capaciteit van het net en hoeveel er terug wordt geleverd.

Echter wat eerder ook genoemd werd, dat je op dat moment meer neemt dan terugleverd zou ook een goede verklaring kunnen zijn, omdat daar op hetzelfde moment een piek is te zien. Daarnaast of jouw panelen echt niet leveren kun je alleen direct bij de omvormer zien.

[Voor 28% gewijzigd door _Dune_ op 17-03-2021 11:25]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 13:31
Zonder de fase voltage(s) te meten kunnen we denk ik niet iets zinnigs zeggen.
Ik denk ook dat het net voltage te hoog is geworden.
Vorig jaar meette ik op 1 fase 248 volt, dat is echt net aan zeg maar.
Ik hou het zelf goed in de gaten met een raspberry pi + P1 kabel + domoticz

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-03 14:23
Je hebt Solaredge, dat betekent goede logging. Kijk eens in je app of je iets bijzonders ziet rond die tijd. Als de opwek naar beneden schiet heb je een beeld wat er aan de hand kan zijn en anders in overleg met je leverancier, want daar betaal je voor.

Er kan een apparaat aanspringen met een verbruik van 4kW (dat is een serieuze belasting) waardoor je verbruik in een keer omhoog schiet 2 minuten constant blijft en in 5 minuten langzaam minder vermogen vraagt en vervolgens uit gaat. Heb zo niet echt een beeld wat voor apparaat dat kan zijn.

• Fido

Fido

Jesus saves

Topicstarter
llevering schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:04:
Kan je de netspanning (AC) ook zien in de logging? Meest waarschijnlijk is dat die boven de 253V en dat de omvormer daarom uitschakelt tot de netspanning weer binnen de juiste bandbreedte (230v +/- 10%) zit.
De netspanning log ik ook, alleen heb ik niet direct zichtbaar in een grafiek. Maar je hebt mogelijk gelijk. Wat op dat moment gebeurt is dat de netspanning die ik meet via de kWh meter, de 250V nadert. De sampling frequentie zit daar op ongeveer 1 a 2x per seconde. De omvormer kan ik slechts 1x per 5 minuten uitlezen, en die gaf in de laatste meting voor het incident een spanning van 251V.
Wat je zegt is dus de meest waarschijnlijke verklaring, even in het midden latend of de omvormer dit doet, of dat de netbeheerder dit schakelt.

Maar dan de volgende vraag: Is dit op een of andere manier te voorkomen?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:40
Fido schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:07:
[...]

De netspanning log ik ook, alleen heb ik niet direct zichtbaar in een grafiek. Maar je hebt mogelijk gelijk. Wat op dat moment gebeurt is dat de netspanning die ik meet via de kWh meter, de 250V nadert. De sampling frequentie zit daar op ongeveer 1 a 2x per seconde. De omvormer kan ik slechts 1x per 5 minuten uitlezen, en die gaf in de laatste meting voor het incident een spanning van 251V.
Wat je zegt is dus de meest waarschijnlijke verklaring, even in het midden latend of de omvormer dit doet, of dat de netbeheerder dit schakelt.

Maar dan de volgende vraag: Is dit op een of andere manier te voorkomen?
250Vac is al aardig hoog. ;)
hoort rond de 230V te zijn, maar is dan ook afhankelijk hoever jij van de wijkcentrale zit.
(grof weg schommel ik een beetje tussen de 235 tot 240V, zeldzaam hoger.)
omvormer moeten afschakelen als zij een 253V meten (in de omvormer dus.).

een dikkere kabel tussen de meterkast en omvormer voorkomt +/-1 a 2 V.
dit kan net genoeg zijn dat je "buren" eerst uitvallen en jij dat niet hoeft te doen.
(allemaal afhankelijk van de lengte van de kabel en de dikte, dit kun je uit rekenen.)

met de netbeheerder praten zodat ze de V verlagen. (dit duurt soms wel even, is niet de snelste club op aarde.) of je op een andere fase gezet kan worden.(is niet altijd de taak van de netbeheerder, kan ook door elektricien gedaan worden. afhankelijk van je situatie.)

een 2kW of meer apparaat in de middag aan zetten, is er gebruik dan zorgt het er voor dat er minder stijging is in de V. ;)

[Voor 6% gewijzigd door migjes op 17-03-2021 12:27]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

De SolarEdge HD Wave 4000 is een 1-fase omvormer zie ik. Als je een 3-fase aansluiting hebt in de meterkast dan zou je in je logging (een tool als dsmr-reader kan dit volgens mij wel) even moeten kijken welke fase overdag de laagste spanning heeft. Vervolgens de omvormer op die fase (laten) aansluiten. Bij een kennis hetzelfde gezien en nadat de installateur de omvormer op een andere fase heeft gezet hebben ze geen issues meer gehad.

Heb je een 1-fase aansluiting dan zal je de netbeheerder moeten inschakelen om je woning op een andere fase aan te sluiten.

Veel huizen met zonnepanelen in de buurt waarschijnlijk. Zou er wel actie op ondernemen want het probleem zal alleen maar vaker gaan optreden nu we richting de lente/zomer gaan.

[Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 17-03-2021 12:29]

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 13:31
Inderdaad over op een andere fase is de meest waarschijnlijke oplossing.
*Mogelijk* kan een ("echte") electra installateur dit ook, die hebben namelijk zegelrecht.
Als de netbeheerder erg druk is kan je vragen of dat een optie is.

• Fido

Fido

Jesus saves

Topicstarter
ThinkPadd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:24:
Ik heb 3 fasen beschikbaar in de groepenkast waar ik bij kan zonder zegels te verbreken, dus dat kan ik proberen. Ik zit nu op L1. L2 heeft een lagere spanning weliswaar, maar L3 lijkt stabieler.
Het omzetten van de fase voor het leveren zou nu dus zonder financieel nadeel kunnen, maar zodra die salderingsregeling in werking gaat, dan krijg ik minder terug voor de geleverde stroom, dus kan ik het beste zoveel mogelijk zelf gebruiken. Of zeg je dat ik ook met m'n verbruik naar L2 zou moeten gaan dan?

• Fido

Fido

Jesus saves

Topicstarter
Ep Woody schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:45:
Je hebt Solaredge, dat betekent goede logging. Kijk eens in je app of je iets bijzonders ziet rond die tijd. Als de opwek naar beneden schiet heb je een beeld wat er aan de hand kan zijn en anders in overleg met je leverancier, want daar betaal je voor.
De logging vind ik eigenlijk wel tegenvallen. Dit laat niet zien wat er gebeurd is op het moment wat je in m'n grafiek ziet. Behalve van vanmiddag wel een melding over V-L1 Max1

Er kan een apparaat aanspringen met een verbruik van 4kW (dat is een serieuze belasting) waardoor je verbruik in een keer omhoog schiet 2 minuten constant blijft en in 5 minuten langzaam minder vermogen vraagt en vervolgens uit gaat. Heb zo niet echt een beeld wat voor apparaat dat kan zijn.
4kW is best veel gebruik. Ik kan het ook niet verklaren a.h.v. apparatuur dat hier aan staat op dat moment.

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:24

Comgenie

Soms heb je dat

Fido schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:08:
[...]

Ik heb 3 fasen beschikbaar in de groepenkast waar ik bij kan zonder zegels te verbreken, dus dat kan ik proberen. Ik zit nu op L1. L2 heeft een lagere spanning weliswaar, maar L3 lijkt stabieler.
Het omzetten van de fase voor het leveren zou nu dus zonder financieel nadeel kunnen, maar zodra die salderingsregeling in werking gaat, dan krijg ik minder terug voor de geleverde stroom, dus kan ik het beste zoveel mogelijk zelf gebruiken. Of zeg je dat ik ook met m'n verbruik naar L2 zou moeten gaan dan?
Je meter verrekent dit als het goed is zelf al, ongeacht op welke fase je verbruik en op welke fase je opwekking zit.

No animals were harmed in the making of this comment.

• Ep Woody
  • Laatst online: 21-03 14:23
De logging is goed genoeg: 13:54:49 V-L1 Max 1. Oftewel, het voltage aan de AC kant is te hoog.

Zet hem inderdaad eens over naar L2, qua salderen maakt dat niet uit, en als dat wel uitmaakt zal er een update van je meter moeten komen.

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fido schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:56:
Het valt mij op dat bij zonovergoten dagen de levering van energie soms plotseling compleet stopt zonder aanwijsbare reden en vervolgens na twee minuten weer lineair stijgend begint met leveren. Zie ook onderstaand plaatje
[Afbeelding]

Ik heb een SolarEdge HD wave 4000 en de status LED's geven op dat moment normaal bedrijf aan. De grafiek is gegenereerd met data die Domoticz via P1 uit m'n kWh meter haalt.

Op de website van SolarEdge vind ik niet echt zinvolle informatie wat mijn probleem omschrijft. De installateur heeft ook geen antwoord op mijn vraag. Zijn er onder jullie die dergelijke ervaring hebben? Voor m'n gevoel zou ik zeggen dat er ergens een beveiliging triggert en voorzichtig de levering weer opbouwt. Maar waarom?
Dit is een veelkomend probleem, op een andere fase zetten kan inderdaad de oplossing zijn. Wanneer het probleem zich op alle fasen manifesteert of je maar 1 fase hebt, kan je netbeheerder hier mogelijk iets in betekenen.

Controleer voor de zekerheid ook even je country settings. Het is precies de bedoeling dat de omvormer bij 253V uitschakelt. Dit is onderdeel van de netcode en NEN EN 50438.

Ik heb wel eens verhalen gehoord van installateurs die de country settings veranderen om bovengenoemd probleem op te lossen. Ik stel me zo voor dat je hiervoor lelijk aansprakelijk kan worden gesteld als er iets mis gaat.

[Voor 56% gewijzigd door Papa Roach op 17-03-2021 15:30]

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_Dune_ schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:23:
Er zou ook nog iets anders gaande kunnen zijn. Op het moment dat er teveel terug geleverd wordt naar het net, dan wordt door de energiemaatschappij teruglevering gewoon afgeschakeld. In bepaalde omgevingen gebeurd dit sneller/vaker dan elders. Dit heeft alles te maklen met het capaciteit van het net en hoeveel er terug wordt geleverd.

Echter wat eerder ook genoemd werd, dat je op dat moment meer neemt dan terugleverd zou ook een goede verklaring kunnen zijn, omdat daar op hetzelfde moment een piek is te zien. Daarnaast of jouw panelen echt niet leveren kun je alleen direct bij de omvormer zien.
Hier haal je wat dingen door elkaar. Je zou in theorie met je energieleverancier afspraken kunnen maken over afschakelen op afstand, zodat ze kosten op de onbalansmarkt kunnen beperken.

Je energiemaatschappij heeft verder weinig te maken met de netcapaciteit. Het in stand houden van het net is de taak van de netbeheerders. Ik ken zelf geen gevallen van netbeheerders welke toegang hebben tot individuele PV centrales achter geen kleinverbruiksaansluiting.

In toenemende mate kunnen netbeheerders in geval van calamiteiten zonnecentrales afschakelen, maar dit gebeurt veelal via hun eigen hardware op transformatorniveau, en zelden tot niet op de omvormer. ook gaat het dan veelal om parken van >10 Megawatt.

• _Dune_
  • Laatst online: 00:02

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Mijn excuus het zijn inderdaad de netbeheerders.

Lopersum (particulieren) heeft bijvoorbeeld als "zoethoudertje" veel subsidie gekregen om zonnepanelen op de daken te leggen vanwege de aardbevingen door aardgaswinning. Echter werden dit er zoveel dat met grote regerlmaat deze zonnepanelen werden/worden afgeschakeld, omdat er te veel terug geleverd werd aan het net.

Ik ken in ieder geval één netbeheerder die dat doet en dat weet ik van de persoon die daar op toe ziet.

[Voor 21% gewijzigd door _Dune_ op 17-03-2021 17:39]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:52
_Dune_ schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:37:
Mijn excuus het zijn inderdaad de netbeheerders.

Lopersum (particulieren) heeft bijvoorbeeld als "zoethoudertje" veel subsidie gekregen om zonnepanelen op de daken te leggen vanwege de aardbevingen door aardgaswinning. Echter werden dit er zoveel dat met grote regerlmaat deze zonnepanelen werden/worden afgeschakeld, omdat er te veel terug geleverd werd aan het net.

Ik ken in ieder geval één netbeheerder die dat doet en dat weet ik van de persoon die daar op toe ziet.
Netbeheerders kunnen geen zonnepanelen op commando afschakelen bij een particulier. Dit doet de omvormer zelf als het gemeten voltage >=253V wordt.

Dus omvormer inderdaad aansluiten op een andere fase. Mocht dit daar ook regelmatig voorkomen dan de netbeheerder bellen. Ze komen dan meten (een tijdje). Als meer in de straat hier last van hebben dan de krachten bundelen.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:27
@_Dune_
Er wordt niet toegezien op kleinverbruikers.

De omvormers in Loppersum gaan uit omdat de 253 V bereikt wordt. Dat komt omdat het electriciteitsnet het daar niet aan kan op momenten dat de zon flink schijnt en er weinig verbruik is.

Mocht de netfrequentie boven 50.2 Hz komen, dan moeten de omvormers ook onmiddelijk automatisch in vermogen terug gaan (in stapjes maar dat gebeurt nog niet of nauwelijks). Maar dat gaat dan met heel Europa tegelijk.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• ThinkPad

ThinkPad

@Fido De omvormer al op een andere fase kunnen zetten?

• Fido

Fido

Jesus saves

Topicstarter
ThinkPadd schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:50:
@Fido De omvormer al op een andere fase kunnen zetten?
Nee, helaas nog niet. Met iedereen die thuis werkt en 's avonds wil ontspannen heb ik daar nog geen moment voor kunnen vinden. Wellicht lukt het komend weekend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fido

Fido

Jesus saves

Topicstarter
Vorige week heb ik de hele installatie op de fase aangesloten die overdag de laagste spanning gaf. Nu een ruime week verder en veel zon vandaag, kan ik wel zeggen dat dit het probleem heeft opgelost. De oorzaak van de stop in levering was dus inderdaad het afschakelen doordat de uitgangsspanning te hoog werd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee