Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

SolarEdge plotselinge stop in levering bij volle zon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Fido
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 12-07 19:10

Fido

Jesus saves

Topicstarter
Het valt mij op dat bij zonovergoten dagen de levering van energie soms plotseling compleet stopt zonder aanwijsbare reden en vervolgens na twee minuten weer lineair stijgend begint met leveren. Zie ook onderstaand plaatje

Ik heb een SolarEdge HD wave 4000 en de status LED's geven op dat moment normaal bedrijf aan. De grafiek is gegenereerd met data die Domoticz via P1 uit m'n kWh meter haalt.

Op de website van SolarEdge vind ik niet echt zinvolle informatie wat mijn probleem omschrijft. De installateur heeft ook geen antwoord op mijn vraag. Zijn er onder jullie die dergelijke ervaring hebben? Voor m'n gevoel zou ik zeggen dat er ergens een beveiliging triggert en voorzichtig de levering weer opbouwt. Maar waarom?

Beste antwoord (via Fido op 16-04-2021 13:38)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11:15

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
De SolarEdge HD Wave 4000 is een 1-fase omvormer zie ik. Als je een 3-fase aansluiting hebt in de meterkast dan zou je in je logging (een tool als dsmr-reader kan dit volgens mij wel) even moeten kijken welke fase overdag de laagste spanning heeft. Vervolgens de omvormer op die fase (laten) aansluiten. Bij een kennis hetzelfde gezien en nadat de installateur de omvormer op een andere fase heeft gezet hebben ze geen issues meer gehad.

Heb je een 1-fase aansluiting dan zal je de netbeheerder moeten inschakelen om je woning op een andere fase aan te sluiten.

Veel huizen met zonnepanelen in de buurt waarschijnlijk. Zou er wel actie op ondernemen want het probleem zal alleen maar vaker gaan optreden nu we richting de lente/zomer gaan.

[Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 17-03-2021 12:29]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Alle reacties

• Fido

Fido

Jesus saves

Topicstarter
llevering schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:04:
Kan je de netspanning (AC) ook zien in de logging? Meest waarschijnlijk is dat die boven de 253V en dat de omvormer daarom uitschakelt tot de netspanning weer binnen de juiste bandbreedte (230v +/- 10%) zit.
De netspanning log ik ook, alleen heb ik niet direct zichtbaar in een grafiek. Maar je hebt mogelijk gelijk. Wat op dat moment gebeurt is dat de netspanning die ik meet via de kWh meter, de 250V nadert. De sampling frequentie zit daar op ongeveer 1 a 2x per seconde. De omvormer kan ik slechts 1x per 5 minuten uitlezen, en die gaf in de laatste meting voor het incident een spanning van 251V.
Wat je zegt is dus de meest waarschijnlijke verklaring, even in het midden latend of de omvormer dit doet, of dat de netbeheerder dit schakelt.

Maar dan de volgende vraag: Is dit op een of andere manier te voorkomen?

• Fido

Fido

Jesus saves

Topicstarter
ThinkPad schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 12:24:
De SolarEdge HD Wave 4000 is een 1-fase omvormer zie ik. Als je een 3-fase aansluiting hebt in de meterkast dan zou je in je logging (een tool als dsmr-reader kan dit volgens mij wel) even moeten kijken welke fase overdag de laagste spanning heeft. Vervolgens de omvormer op die fase (laten) aansluiten. Bij een kennis hetzelfde gezien en nadat de installateur de omvormer op een andere fase heeft gezet hebben ze geen issues meer gehad.
Ik heb 3 fasen beschikbaar in de groepenkast waar ik bij kan zonder zegels te verbreken, dus dat kan ik proberen. Ik zit nu op L1. L2 heeft een lagere spanning weliswaar, maar L3 lijkt stabieler.
Het omzetten van de fase voor het leveren zou nu dus zonder financieel nadeel kunnen, maar zodra die salderingsregeling in werking gaat, dan krijg ik minder terug voor de geleverde stroom, dus kan ik het beste zoveel mogelijk zelf gebruiken. Of zeg je dat ik ook met m'n verbruik naar L2 zou moeten gaan dan?

• Fido

Fido

Jesus saves

Topicstarter
Ep Woody schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:45:
Je hebt Solaredge, dat betekent goede logging. Kijk eens in je app of je iets bijzonders ziet rond die tijd. Als de opwek naar beneden schiet heb je een beeld wat er aan de hand kan zijn en anders in overleg met je leverancier, want daar betaal je voor.
De logging vind ik eigenlijk wel tegenvallen. Dit laat niet zien wat er gebeurd is op het moment wat je in m'n grafiek ziet. Behalve van vanmiddag wel een melding over V-L1 Max1

Er kan een apparaat aanspringen met een verbruik van 4kW (dat is een serieuze belasting) waardoor je verbruik in een keer omhoog schiet 2 minuten constant blijft en in 5 minuten langzaam minder vermogen vraagt en vervolgens uit gaat. Heb zo niet echt een beeld wat voor apparaat dat kan zijn.
4kW is best veel gebruik. Ik kan het ook niet verklaren a.h.v. apparatuur dat hier aan staat op dat moment.

• Fido

Fido

Jesus saves

Topicstarter
ThinkPad schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:50:
@Fido De omvormer al op een andere fase kunnen zetten?
Nee, helaas nog niet. Met iedereen die thuis werkt en 's avonds wil ontspannen heb ik daar nog geen moment voor kunnen vinden. Wellicht lukt het komend weekend.

• Fido

Fido

Jesus saves

Topicstarter
Vorige week heb ik de hele installatie op de fase aangesloten die overdag de laagste spanning gaf. Nu een ruime week verder en veel zon vandaag, kan ik wel zeggen dat dit het probleem heeft opgelost. De oorzaak van de stop in levering was dus inderdaad het afschakelen doordat de uitgangsspanning te hoog werd.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True