Toon posts:

Optimizers, Microomvormers of toch niet nodig

Pagina: 1
Acties:

• mrmario
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05-2022
Even een vraag om mijn inschatting te controleren: ik ben zoals velen bezig met de aanschaf van zonnepanelen. Ik heb 4 offertes laten opstellen, elk bedrijf geeft een ander advies met kosten die variëren van 5000 tot 12000 euro. Het betreft een dak op het zuid/zuidwesten, waar mooi twee rijen van 8 of 9 panelen op passen. Op de zonnekaart is te zien dat de onderste rand van het dak schaduw vangt van de buren:

En op google maps de schoorsteen van de buren die misschien wat schaduw werpt als de zon laag staat:

Drie van de vier leveranciers die ik heb gesproken raden daarom aan om optimizers of micro omvormers te installeren om de meeste opbrengst te garanderen. De goedkoopste leverancier vindt dit echter onzin, hij raadt mij aan om Longi DUO panelen te nemen in portrait, gekoppeld aan een SMA omvormer (met shadefix en 2 MPP trackers, dus de onderste rij in een aparte serie) en geeft aan dat er met optimizers niet veel winst te behalen valt. Als ik zijn verhaal zo hoor klinkt dat inderdaad redelijk, daar komt bij dat deze oplossing minstens zo'n 1500 euro goedkoper is dan de andere offertes, dus de opbrengst moet echt een stuk lager uitvallen om optimizers interessant te maken (ik vind terugverdientijd belangrijk omdat ik niet verwacht hier langer dan 10-12 jaar te wonen)

Nu lees ik hier best goede berichten over Longi panelen en helemaal over de SMA omvormer, dus ik neig er naar gewoon voor deze goedkope en eenvoudige opstelling te gaan. Lijkt jullie dat verstandig?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:56

Gerco-M

mijn tornado res.

Ja.

Serieus, ja dat is een goed plan!
Verkopers vertellen altijd over een hogere opbrengst met optimizers en micro omvormers, maar vertellen er niet bij dat deze hoge extra kosten en 2% opbrengst verbetering een netto TVT heeft van ongeveer 37 jaar. En zo lang gaan ze niet eens mee.

Standaard string omvormers hebben tegenwoordig al een aardig goede schaduwmanagement die nauwelijks onderdoet voor wat optimizers e.d. uberhaupt kunnen bereiken. Naast dat dit extra electronica is op je dak wat ook weer stuk kan gaan, en ook weer andere nadelen heeft (software problemen)

Ik had ook eens zo'n PV verkoper over de vloer, en die vertelde mij dat ik met optimizers een hogere opbrengst kon genereren, maar de TVT wel langer wordt. Ik dacht toen van, nou wat is dan het nut? Het is een simpel economisch rekensommetje met kosten en opbrengst en niet meer dan dat, voor 95% van de mensen die zonnepanelen willen.

Dus ja, goed plan en gewoon doen 👍

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:52
@mrmario
ik snap je stelling van TVT en 10-12 jaar samen niet.
de TVT is zoveel korter als die tijd zelfs met "duur" spul dat het niet veel uit maakt. ;)

longi/SMA is niks speciaals niet slecht maar speciaal en extra goed is wat overdreven (marketing).

schadefix en 2 mpp's.
daar kunnen we hier wel wat over vertellen.
shadefix (of mppscanning, pvsweep etc etc hoe het ook genoemd word door de desbetreffende fabrikant.) werkt best wel aardig.
maar wel met beperkingen.
de omvormers waar je naar kijkt zijn allemaal van het type TL, dus hou het verhaal daarop beperkt.
al die omvormers willen allemaal 350Vmpp uit de panelen het liefst hebben.
gelukkig met een flinke marge, zie tabel:

de longi panelen, heb ik niet opgezocht. (geeft ook niet de precieze type dus ik ga even uit van deze:
https://cdn.webshopapp.co...24542/longi-350.pdf%C2%A0 )
dit soort panelen leveren +/-33Vmpp.
hang je die dus 8x op je dak heb je dus 8x33Vmpp = 264Vmpp.
dan kom je dus leuk uit in de grafiek.

maar: als je dit dus op 2 mpp's van een omvormer hangt.
dan heb je maar 2x4x33Vmpp.
dus 4x33Vmpp = 132Vmpp per mpp.
en dat is ruim in het slechte gedeelte van de grafiek. :-(

heb je schaduw, dan zitten er diodes in het paneel, en die schakelen een gedeelte uit van het paneel.
heb je dan nog maar 2 panelen over, dan heb je maar 2x33Vmpp, of te wel die mpp valt gewoon uit met schaduw. (schadefix, pvsweep, mppscanning lost het probleem wel op van schaduw, maar allen als je genoeg panelen in serie hebt staan en ruimte hebt in deVmpp.)

conclusie:
of optimizers/micro of een omvormer met 1 mpp gebruiken.

(persoonlijke oplossing die erg tof is en mensen vaak niet verwachten dat het kan.
hang 8 panelen op zuid, en hang 8 panelen op noord.
2x8x350Wp=5600Wp.
dit hang je gewoon op een 3600W (SMA sb3.6) omvormer.
350Wp levert lekker in de lente zijn 350W, maar in de zomer is dat 30% minder door de warmte.
maar in de zomer dan werkt de noord set ook nog een ruime 30% mee.

dit kost natuurlijk iets meer als 8 panelen, maar panelen zijn zo goedkoop.
dat de andere kosten harder aantikken.
ook het niet hoeven gebruiken van optimizes bespaar per paneel al de helft aan kosten.
en meer Wp op een omvormer bespaart nog meer kosten.
op deze manier krijg je een setje op dak voor nog geen 0,80€/Wp, dus heb je de hele set al voor <5000€ op je dak liggen. ;)

hier mee wil ik eigenlijk alleen maar aangeven dat zonnepanelen veel flexibeler zijn als je zou verwachten.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
oke, even duidelijk voor de kosten:
ik neem het 2x8x3??Wp voorbeeld van mij even.
en ik reken even via winkelman als voorbeeld.
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/

16x Longi Solar Mono Full Black Half Cell 355Wp
€ 2.000,00
1x SMA Sunny Boy SB3.6-1AV-41 inclusief Webconnect + Wifi
€ 953,00
4x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 4 panelen
€ 480,00
Complete installatie 16 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.574,00

Totaal 4 producten excl. btw
€ 4.138,01
BTW€ 868,99
Totaal
€ 5.007,00

oke dit kan dus al voor 5k€ inc BTW.
die BTW vraag je grote deels terug dus het kost je maar +/- 4400€.

16x355Wp=5680Wp
4400€/5680Wp = 0,78€/Wp wat het je kost.

(reken voor je zelf de kosten uit per Wp, dan vergelijk je minder appels en peren ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
en dan ook de 8 panelen variant.

8x Longi Solar Mono Full Black Half Cell 355Wp
€ 1.000,00
2x Clickfit Evo Pannendak Portrait 1 rij van 4 panelen
€ 240,00
1x SMA Sunny Boy 2.5 inclusief webconnect + Wifi
€ 773,00
1x Complete installatie 8 Panelen inclusief meterkast aanpassing en bekabeling
€ 1.059,00

Totaal 4 producten excl. btw
€ 2.538,85
BTW€ 533,15
Totaal
€ 3.072,00

maakt een 2600€ ex BTW inc forfait.
8x355Wp=2840Wp
2600€ / 2840Wp = 0,92€/Wp

dan snap je beter wat het zou moeten kosten.
12000€, geen idee, hebben de panelen dan gouden randjes, of doet de installateur ook nog andere hand en span diensten. :?

• migjes
oke en dan de TVT.
uitgaande van een kWh prijs van 0,22€/kWh. (geen idee wat voor contract je hebt, zelf beter doen dus.)

we hebben 2 opties.
2840Wp zal het meeste opleveren met zijn volledig zuid (- een beetje schaduw).
dit zal rond de 90% zitten.
dan heb je 0,92€/Wp / 0,9 /0,22€/kWh = 4,7 jaar TVT.

2x2840Wp zal het minder opleveren met zijn volledig zuid (- een beetje schaduw) en de noord set (veel schaduw).
dit zal rond de 90% zitten voor zuid.
noord doet 50%.
90 + 50 / 2 = 70%
dan heb je 0,78€/Wp / 0,7 /0,22€/kWh = 5,1 jaar TVT.

leuk TVT berekenen, maar er kan van alles veranderen waar door iets langer of korter word.

stel dat je maar 3000kWh per jaar nodig hebt, en je wekt met de grote set een 4000kWh op.
dan krijg je maar 3000x0,22€/kWh en 1000x0,08€/kWh.
dit is geen ramp, maar juist leuk, je krijgt gewoon geld.
maar beter is nog, schaf aan een warmtepomp aan, en vervang gas voor kWh.
dubbel leuk, geen elektra kosten geen gas kosten. ;)

• mrmario
Bedankt voor de reacties!

@migjes Bedankt voor de uitgebreide beschrijving, ik ga me hier nog eens goed in verdiepen! Je gaat er volgens mij alleen vanuit dat ik 8 panelen wil, maar ik ga voor 2 rijen van 8 of 9 (denk 9), dus 18 panelen in totaal. Dat kan dan toch best op twee strings zo te zien? En ook beter allemaal op het zuiden? Die longi panelen zijn DUO panelen, ik kan hier weinig info over vinden maar zoals ik het begrijp zijn het eigenlijk twee panelen in een, als de schaduw op de onderkant komt levert de bovenkant dus nog gewoon 100%. Betekent dat niet gewoon dat ze nog steeds 33Vmpp doen maar dan op half vermogen? Of zeg ik nu iets heel doms?

Toch wat meer details (ik probeerde de vraag algemeen te houden):

- De goedkope offerte is voor 16 longi mono duo 375Wp panelen en een SMA tripower 6.0 omvormer (ik heb al 3 fasen). Deze zit op ongeveer 4900 euro ex btw. De 1200 euro duurdere offerte betreft 15x 365Wp JA Solar panelen met Enphase Micro Inverter IQ7 PLUS. Daar heb ik dus mijn bedenkingen over .

- Daarnaast ook nog andere offertes, bijvoorbeeld 18x REC 365 Wp panelen met een huawei sun2000-6ktl-m1 omvormer (6600euro ex btw) en 21 QCell 335Wp panelen met SolarEdge P404 optimisers (8500euro ex btw, dat was degene die ik bedoelde met 12000 euro). Lijkt allemaal minder interessant dus. Niet eens gouden randjes :)

- Ik snap je punt over TVT, 10-12 jaar is meer dan genoeg daarvoor. Ik zou het alleen fijn vinden om na het terugverdienen ook nog wat winst te behalen in die periode, dus ik bedoel meer dat 25 jaar duurzaamheid voor mij iets minder van belang is dan de aanschafkosten. Verder gebruiken we zelf zo'n 5000 kwh en daar komt nog een laadpaal bij ook dit jaar, dus denk dat overproductie geen groot probleem zal zijn

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jij bent het rechter huis?

In dat geval heb je wellicht wat aan het topic over de installatie bij m’n ouders: Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning Zij hebben een zelfde type woning.

TL:DR: Daar geen optimizers genomen maar alles in één string, de schaduw is daar alleen in de herfst/wintermaanden zagen we met een SketchUp simulatie.

[Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2021 19:31]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrmario
@ThinkPad Yes, daar heb ik inderdaad wat aan! BIjna dezelfde situatie zo te zien. ik was ook nog op zoek naar een tool als sketch-up, wilde me al bijna gaan inschrijven bij solar monkey maar dat mag niet als particulier volgens mij... Heb ook sunnydesignweb.com geprobeerd maar die neemt schaduw volgens mij helemaal niet mee.

Ik zie in dat topic trouwens ook meer info over die longi DUO panelen (half-cut heet dat blijkbaar?)
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/64247574

En de opmerking dat twee strings altijd nog zijn samen te voegen tot 1 string :)

Bedankt!

• migjes
mrmario schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:49:
Bedankt voor de reacties!

@migjes Bedankt voor de uitgebreide beschrijving, ik ga me hier nog eens goed in verdiepen! Je gaat er volgens mij alleen vanuit dat ik 8 panelen wil, maar ik ga voor 2 rijen van 8 of 9 (denk 9), dus 18 panelen in totaal. Dat kan dan toch best op twee strings zo te zien? En ook beter allemaal op het zuiden? Die longi panelen zijn DUO panelen, ik kan hier weinig info over vinden maar zoals ik het begrijp zijn het eigenlijk twee panelen in een, als de schaduw op de onderkant komt levert de bovenkant dus nog gewoon 100%. Betekent dat niet gewoon dat ze nog steeds 33Vmpp doen maar dan op half vermogen? Of zeg ik nu iets heel doms?

Toch wat meer details (ik probeerde de vraag algemeen te houden):
lol over heen gelezen, je wil dus 18 panelen per kant. ;)

longi duo? geen idee wat daar mee marketingt word.
vaak niet zo heel interessant behalve voor de verkoper, als gebruiker negeren.
verkoop praatjes heb je niet veel aan.
dit doet eigenlijk elk mono of halfcell mono paneel is gewoon standaard functie. ;)
(volgens mij is dit gewoon een standaard half cel paneel met een leuk praatje. :?
praatjes vullen geen gaatjes. ;) )
- De goedkope offerte is voor 16 longi mono duo 375Wp panelen en een SMA tripower 6.0 omvormer (ik heb al 3 fasen). Deze zit op ongeveer 4900 euro ex btw. De 1200 euro duurdere offerte betreft 15x 365Wp JA Solar panelen met Enphase Micro Inverter IQ7 PLUS. Daar heb ik dus mijn bedenkingen over .
ik snap de stap 3fase, maar verstandig is:
1 fase = 6-12 panelen per mpp.
3 fase = 10-20 panelen per mpp.
optimaal is:
1 fase = 12 panelen per mpp.
3 fase = 18 panelen per mpp.

dus ga je voor 3fase omvormer, dan maar 1 mpp gebruiken.
(heeft de omvormer geen problemen mee, kan net zo goed hinkelen op 1mpp.
je hebt dan 1mpp over om daar ook iets mee te doen.)
met 1fase kun je wel 2x8-9 aan panelen gebruiken. ;)
(en je kunt nog gerust een 5kW omvormer gebruiken, een beetje onderdimensioneren is niet snel een probleem.)
- Daarnaast ook nog andere offertes, bijvoorbeeld 18x REC 365 Wp panelen met een huawei sun2000-6ktl-m1 omvormer (6600euro ex btw) en 21 QCell 335Wp panelen met SolarEdge P404 optimisers (8500euro ex btw, dat was degene die ik bedoelde met 12000 euro). Lijkt allemaal minder interessant dus. Niet eens gouden randjes :)

- Ik snap je punt over TVT, 10-12 jaar is meer dan genoeg daarvoor. Ik zou het alleen fijn vinden om na het terugverdienen ook nog wat winst te behalen in die periode, dus ik bedoel meer dat 25 jaar duurzaamheid voor mij iets minder van belang is dan de aanschafkosten. Verder gebruiken we zelf zo'n 5000 kwh en daar komt nog een laadpaal bij ook dit jaar, dus denk dat overproductie geen groot probleem zal zijn
oke je wil 5000kWh, dan is het verstandig om te proberen een 7000+kWh op te wekken.
je kunt gerust voor 2x18x3??Wp op een 6kW of 7kW omvormer gaan als het op je dak past.
(word het wat duur, neem dan goedkope 320Wp panelen ipv 370Wp.
kom je nog wel op een +/-8000kWh uit per jaar.)

ongeveer 2x je gebruik opwekken is nog steeds erg weinig lagere TVT en kun je gerust doen
en je hebt dan marge voor de toekomst, warmtepomp of auto.
dus doe je zelf niet te kort, leef in luxe. ;)
(later weer aanpassen van je set maakt het alleen maar duurder, doe het liefst in 1x goed.
ervaring deskundige op dit gebied, lol heb nu al set nummer 4. ;) )

je moet zonnepanelen niet als winst zien (als je niet meer opwekt als gebruikt.).
dat is je zelf bedotten.
het is een besparing op je uitgaven, en dat is lekker en tof.
daar mee doe je leuk een TVT in een jaar of 4-7.
maar dan zijn we al weer zoveel verder dat alle stroom die je opwekt een stuk minder opbrengst als nu.
dan hebben we ruimschoots einde salderen.
en dan is het een leuk centje, maar amper winst.
heb je dan teveel Wp, dan heb je ook grotere kans dat je meer eigen gebruik hebt, en dan is het leuk.
(dus wil je winst moet je ook nu teveel leggen voor de toekomst. ;) )

verrijkt uranium smokkelen uit iran geeft je wel winst.
(maar ook risico's,lol)

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07
Wat goed is om te beseffen is dat schaduw, gewoon schaduw is. Microomvormers of optimizers maken van schaduw niet ineens zon. Kortom: je winst zal je vooral moeten hebben van de zon. Daar waar schaduw valt, wil je dat deze zo min mogelijk effect heeft op de rest van je panelen. Micro omvormers en optimizers die zorgen ervoor dat je die impact verkleint. Daar staat wel tegenover: extra hardware (onder je panelen) en extra kosten.

Doordat schaduw gewoon schaduw blijft, is de opbrengst al minimaal. Als micro omvormers en/of optimizers 2% winnen tov niets, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen maar dat moet je wel in verhouding met de meerprijs zien. 2% van niks (immers: schaduw is vrijwel niks qua opbrengst) is nog steeds niks.

Bottomline komt het erop neer dat het vaak niet nodig is, want de winst is beperkt. Wanneer is het wel nodig: complexe orientatie (micro omvormers) met meerdere richtingen en hellingen, of bomen de veel versnipperd schaduw werpen op je panelen (meestal solar edge want iets goedkoper). Zoek voor jezelf dus goed uit wat de kosten doen, maar ik kan je nu al vertellen dat string omvormer het meest rendabel is, als je weinig schaduw hebt en geen complexe hellingen en/of orientaties..
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee