Toon posts:

Zomerproject 'veranda bouwen in achtertuin'

Pagina: 1
Acties:

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-06 09:35
Hoi!

Dik 4 maand geleden hebben vriendin en ik ons eerste huis gekocht. Na de eerste vijf maanden ons vooral binnen te hebben gericht gaan nu de vizieren naar de tuin, het mooie weer kondigt zich langzaam aan en dus is het tijd om plannen te gaan maken om wat met de tuin te doen.

Het huidige aanzicht (foto's van Funda);

De plannen

Huidige foto;

• Een veranda maken. Dit door de huidige houten constructie deels af te breken en te verbreden tot aan het looppad. Hier komt een dak bovenop die schuin zal aflopen naar de schuur en zo hoeven we geen extra afvoer voor de veranda te creëren.
  • Border aan de zijkant van het gras eruit. Hierna of enkel dat deel nieuw beleggen met grasmat of de volledige grasmat opnieuw leggen.
  • Naast de afvalbakken een stukje van de heg weghalen en een soort afdakje creeren om de BBQ onder kwijt te kunnen. Nog niet helemaal goed over nagedacht en wellicht niet uit voeren.
Wat wil ik met dit topic?
Op dit moment nog even helemaal niks, ik ben nog plannen aan het maken maar sta open voor goede suggesties. Topic zal natuurlijk als een soort log gaan werken waarna het leuk is terug te kijken als het af is in hoe het verloop van de bouw is gegaan.

Ja, ik probeer alles zelf te doen met hulp van kennis, vrienden en de oude man. Of het succespercentage hoog is, de veranda gaat er zeker komen.. Hoe dan ook :D. Bij mijn ouders thuis een aantal jaar geleden ook een gemaakt dus dat moet wel goed gaan.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:19
Wanneer ga je het binnenschilderwerk aanpakken?
Het kozijn op de 1e verdieping schreeuwt om een aandacht, liefde en een laagje verf.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• henkkeumus
R20141016 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:04:
Wanneer ga je het binnenschilderwerk aanpakken?
Het kozijn op de 1e verdieping schreeuwt om een aandacht, liefde en een laagje verf.
Er zit op dit moment op de bovenverdieping overal enkel glas in. De handyman komt binnen nu en ~maand het glas opmeten en overal dubbel/HR++ glas plaatsen. Ook wordt de benedenvloer nog geisoleerd om in aanmerking te komen voor de subsidie.

Dat raam op de foto is door en door rot, die gaat er helemaal uit en wordt vervangen door een nieuw exemplaar. Kan nog even duren maar zolang we niet met de ramen zwaaien blijft het erin zitten. Zodra de de nieuwe glazen in de kozijnen zitten gaan we met de kwast in de weer :).

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 14:19
henkkeumus schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:01:

• Border aan de zijkant van het gras eruit. Hierna of enkel dat deel nieuw beleggen met grasmat of de volledige grasmat opnieuw leggen.
Waarom zou je dit doen? Wil je niet een paar plantjes in de tuin? Of ga je ergens anders nog zwarte grond met planten erin plaatsen?

• henkkeumus
R20141016 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 06:33:
[...]

Waarom zou je dit doen? Wil je niet een paar plantjes in de tuin? Of ga je ergens anders nog zwarte grond met planten erin plaatsen?
Jawel, maar zat zelf te denken aan een langere klimop aan de schutting en rondom in de tuin wat planten in potten :).

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:28
henkkeumus schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:06:
[...]

Jawel, maar zat zelf te denken aan een langere klimop aan de schutting en rondom in de tuin wat planten in potten :).
Denk ook aan je buren en zet geen klimop tegen een houten schutting waarbij deze tussen de planken door kan ;)

Of denk aan jezelf en zet uberhaupt geen klimop :P

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als Tweaker moet ik dit natuurlijk plaatsen: ik zou ook kijken of je een mantelbuis naar je schuur kan leggen als je de boel open hebt liggen, zodat je daar iig. twee netwerkkabels in kan leggen. Eéntje voor als je bijv. nog een camera zou willen plaatsen ooit en de andere voor een accespoint. Heb zelf een aantal jaren geleden ook HR++ glas laten plaatsen, naast dat het goed isoleert qua warmte, isoleert het ook goed qua wifi-signaal :/ Ik kan vanuit de tuin door het glas m'n accespoint in de kamer zien, maar heb nauwelijks bereik. Zet ik het raam open dan heb ik volle bak signaal. Ik ga dus binnenkort een extra accespoint ophangen in de schuur.

En wellicht een waterleiding (tyleenslang via kruipruimte) bij je schuur voor als je de tuin wil sproeien/auto wassen?

[Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 17-03-2021 10:11]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• henkkeumus
Anton2610 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:09:
[...]

Denk ook aan je buren en zet geen klimop tegen een houten schutting waarbij deze tussen de planken door kan ;)

Of denk aan jezelf en zet uberhaupt geen klimop :P
Zit wat in inderdaad. Nog wel even een puntje om over na te denken idd.
ThinkPadd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:10:
Als Tweaker moet ik dit natuurlijk plaatsen: ik zou ook kijken of je een mantelbuis naar je schuur kan leggen als je de boel open hebt liggen, zodat je daar iig. twee netwerkkabels in kan leggen. Eéntje voor als je bijv. nog een camera zou willen plaatsen ooit en de andere voor een accespoint. Heb zelf een aantal jaren geleden ook HR++ glas laten plaatsen, naast dat het goed isoleert qua warmte, isoleert het ook goed qua wifi-signaal :/ Ik kan vanuit de tuin door het glas m'n accespoint in de kamer zien, maar heb nauwelijks bereik. Zet ik het raam open dan heb ik volle bak signaal. Ik ga dus binnenkort een extra accespoint ophangen in de schuur.

En wellicht een waterleiding (tyleenslang via kruipruimte) bij je schuur voor als je de tuin wil sproeien/auto wassen?
Die buis ligt er al, de vorige eigenaar heeft een nieuwe groep naar de schuur getrokken voor stopcontacten in de tuin en een paar extra in de schuur. De trekveer met een kabel heb ik al naar de schuur getrokken met een PoE switch die nu in de schuur hangt :)

De sproeier is misschien nog niet eens zo'n gek idee, daar ga ik mij eens even op inlezen. Heb je wellicht wat leesvoer voor mij hierover? :)

[Voor 4% gewijzigd door henkkeumus op 17-03-2021 10:22]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik weet niet wat de layout van je huis, maar anders is een vorstvrije buitenkraan die je door de gevel van het huis boort misschien ook een oplossing. Als je dan achter een keukenkastje uitkomt bijv. dan kun je het daar mooi aansluiten op de waterleiding.

Een tyleenslang in de grond zal niet zo snel bevriezen als hij diep genoeg ligt, maar je zit meer met het stuk waar hij weer boven de grond komt/de kraan.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:43

QuattroNL

It is I.

ThinkPadd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:36:
Een tyleenslang in de grond zal niet zo snel bevriezen als hij diep genoeg ligt, maar je zit meer met het stuk waar hij weer boven de grond komt/de kraan.
Zet een kraantje bij de aftakking binnenshuis welke je bij vorst dichtdraait (en de leiding buiten laat je leeglopen). Easy fix :9

Over de klimop: don't do it!
Ja het is mooi groen, ook 's winters maar het groeit als een malle dus je blijft snoeien (ook de buren!).
Plus de takken/wortels zijn best sterk dus die vreten je schutting op.
(BTDT :| )

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• S-Force
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-06 14:47
Als ik de foto's zo zie lijkt het alsof die border altijd in de schaduw is. Dat kan nog wel een uitdaging worden met gras.
  • Een veranda maken. Dit door de huidige houten constructie deels af te breken en te verbreden tot aan het looppad. Hier komt een dak bovenop die schuin zal aflopen naar de schuur en zo hoeven we geen extra afvoer voor de veranda te creëren.
  • Naast de afvalbakken een stukje van de heg weghalen en een soort afdakje creeren om de BBQ onder kwijt te kunnen. Nog niet helemaal goed over nagedacht en wellicht niet uit voeren.
Als je de veranda niet alleen breder maakt maar ook naar achteren door laat lopen heb je gelijk een afdakje voor de BBQ.

• henkkeumus
ThinkPadd schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 10:36:
Ik weet niet wat de layout van je huis, maar anders is een vorstvrije buitenkraan die je door de gevel van het huis boort misschien ook een oplossing. Als je dan achter een keukenkastje uitkomt bijv. dan kun je het daar mooi aansluiten op de waterleiding.

Die kraan heb ik al :) Heeft de vorige bewoner inderdaad al geïnstalleerd. Op Funda foto 2 in dit topic aan de linkerkant naast de achterdeur. Over de deuren gesproken, op de Funda foto's is ook een deur te zien aan het terras gedeelte bij huis. Deze deur gaat eruit en wordt vervangen door dubbel glas. En de gedemonteerde deur komt in de plek van de huidige 'keuken achterdeur' omdat deze niet mooi meer is. En waarom het wiel opnieuw uitvinden als de deuren dezelfde afmetingen hebben :D
QuattroNL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:23:
[...]

Zet een kraantje bij de aftakking binnenshuis welke je bij vorst dichtdraait (en de leiding buiten laat je leeglopen). Easy fix :9

Over de klimop: don't do it!
Ja het is mooi groen, ook 's winters maar het groeit als een malle dus je blijft snoeien (ook de buren!).
Plus de takken/wortels zijn best sterk dus die vreten je schutting op.
(BTDT :| )
Mmh, wellicht hangbakken aan de schutting dan om de buren en mijzelf wat te besparen. Ik vind zelf gras in de tuin leuker dan zo'n stuk border.
S-Force schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:46:
[...]

Als ik de foto's zo zie lijkt het alsof die border altijd in de schaduw is. Dat kan nog wel een uitdaging worden met gras.

[...]

Als je de veranda niet alleen breder maakt maar ook naar achteren door laat lopen heb je gelijk een afdakje voor de BBQ.
Klopt, zijn mijn vader ook al. Veel schaduw dus dat gras in de zomer er pas inleggen als je zeker weet dat het zon en water kan krijgen.

Over de veranda, inderdaad, de palen gaan eruit en het plan is het volledig over het stenen vlak te leggen. Wellicht dat ik de tegels eruit haal en deze vervang door steigerplanken of andere planken als ondervloer.

[Voor 7% gewijzigd door henkkeumus op 17-03-2021 12:07]

• MichelV
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:06
Mijn tuin ligt ongeveer op dezelfde azimuth en ik begon ook met gras tot aan de schutting, waar bij jullie de border ligt.
Daar groeit dus geen gras.. daar groeit alleen maar mos. Wij hebben de border naar de kant verplaatst waar jouw paadje ligt en het paadje naar waar nu de border is. Wel iets langer lopen maar ook meer stappen per dag :)

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-05 12:15
Ik zou die border eerlijk gezegd gewoon laten zitten waar hij zit. Ik kan je garanderen dat áls er al gras kan groeien, dit stuk zeker niet mooi gaat zijn omdat het in no-time overwoekerd raakt met mos. Wat betreft het gedeelte over het weghalen van een stukje heg tbv. de BBQ, denk aan de warmteontwikkeling van die BBQ. Het restant van de heg dat er omheen staat, gaat dat zeker niet op prijs stellen. Dan kun je beter de border tegen de schutting een stukje inkorten en vanaf het terras een stukje extra betegelen om daar een buitenkeuken te maken.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:41
Mijn vorige woning had ook een klimop, de hele tuin was in 2009 gerenoveerd. Toen ik het huis kocht in 2013 was de hele schutting al kapot gemaakt door de klimop en toe aan vervanging. De klimop had de hele schutting van de palen af geduwd en hield daarna zelf de planken vast (het viel dus niet om gelukkig).

Beide buren waren niet blij met de klimop, dat hebben ze mij ook laten weten (ook al kunnen hun niet bepalen wat de buren in hun tuin doen).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:25
DutchKel schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:58:
Mijn vorige woning had ook een klimop, de hele tuin was in 2009 gerenoveerd. Toen ik het huis kocht in 2013 was de hele schutting al kapot gemaakt door de klimop en toe aan vervanging. De klimop had de hele schutting van de palen af geduwd en hield daarna zelf de planken vast (het viel dus niet om gelukkig).

Beide buren waren niet blij met de klimop, dat hebben ze mij ook laten weten (ook al kunnen hun niet bepalen wat de buren in hun tuin doen).
Rondom ons perceel hebben wij tientallen meters klimop. Mooi groen heel het jaar door en redelijk onderhoudsvriendelijk. Eén of maximum twee keer per jaar snoeien. Het is wel op een degelijke tuinschutting geplaatst. Als de buren er problemen mee hebben kunnen ze hun kant volledig lichtvrij maken waardoor het afsterft.

Zou eerlijk gezegd niets anders willen. Prachtig stukje natuur in plaats van saai hout of lelijke beton.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
S-Force schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:46:
[...]

[...]

Op foto 2 staat het zonnetje er toch echt op ;) , wellicht in de winter niet.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-05 17:25

JT

VETAK y0

[list]
Allereerst leuk en gefeliciteerd! Ik zou dit eerlijk gezegd heroverwegen. Dat gaat betekenen dat aan de andere kant je dak relatief erg hoog wordt. Dan slaat er makkelijker regen onder door en komt er ook makkelijker zon onder.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee