Toon posts:

Huiskamer temperatuuregeling met electrisch zonwerende folie

Pagina: 1
Acties:

• BBM
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-03 12:07
Ben benieuwd naar ervaringen of tips om voor een huiskamer een (hulp-)temperatuursregelaar te maken met zaken als electrisch tintbare raamfolie (smart glass), een lichtsensor, een temperatuursensor en een Raspberri-achtig mini-pctje oid. (Ik heb nog een ongebruikte ODROID XU4 slingeren).

Ik heb 3 huiskamerramen waar vanaf de ochtend tot laat in de middag zonlicht op kan staan.
Deze binnenkomende energie/warmte wil ik kunnen regelen met dimbare verduisteringsfolie, echter op basis van de al aanwezige binnentemperatuur.

's Winters moet natuurlijk de zon vrijuit naar binnen kunnen schijnen en de CV 'helpen' met de ruimte op temperatuur te brengen/houden.
's Zomers echter moet het systeem het zonlicht/warmte het liefst voor een groot deel blokkeren om de binnentemperatuur niet onnodig hoog te laten worden.

's avonds mag de verduistering gewoon 'uit' staan zodat je normaal naar buiten kan kijken e.d.,

Helaas heb ik gemerkt dat de mij bekende foliën precies andersom werken dan eigenlijk gewenst... Dat is, je moet er stroom op zetten om deze clear te maken.

Dus het grootste deel van de dag zal het systeem stroom gebruiken om te ramen 'helder' te houden. Dat moet precies andersom lijkt me; Alleen bij zonlicht pas stroom gebruiken om de ramen te tinten. Dan kan die stroom wellicht zelfs met een zonnepaneel opgewekt worden overdag.

De werking van het systeem zou in grote lijnen volgens onderstaande "regels" mogen gaan:
IF RoomTemp > 22° AND SunLight>70% THEN WindowTint_DIMM
IF RoomTemp < 19° AND SunLight>70% THEN WindowTint_CLEAR

Ik weet dat een mechanisch zonnescherm hetzelfde kan maar wil het 'probleem' graag op een electronische manier oplossen.

Iemand zoiets soortgelijks al opgezet een keer, of ervaring mee wat slim is?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
De "vloeibare kristal deeltjes" in de "echte" ramen en in de folies
Herschikken zich pas wanneer er stroom/spanning op komt.
Zo is het product ontworpen.../dat is hun eigenschap

Dus tenzij je een nieuw product ontwerpt dat dit kan... Vrees ik dat het niet uitvoerbaar is op de door jou gewenste manier.

Misschien zijn er wat bedrijven bezig met een andere soort materiaal, maar juist omdat het oude product voor de meeste mensen exact doet wat nodig verwacht ik niet veel veranderingen de komende jaren.

• BBM
Daar ben ik ook bang voor inderdaad.
Heb redelijk zitten zoeken naar mijn idee en kwam ook de 'analoge' zelfdimmende raamfolie tegen die op basis van zonlicht dimt, zoals deze ook op zonnebrillen zit e.d.
Maar deze folie is temperatuursonafhankelijk en dimt daarom helaas ook in de winter, waardoor er geen profijt meer is van de zonlicht-warmte.

We gaan nog even verder neuzen :)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Hoeveel M2 aan ramen heb je die deze folie moet krijgen ?

En hoeveel uur verwacht je hem helder te hebben?

Gemiddeld genomen, kijk als je slaapt kan de stroom er al af.
En natuurlijk een raam dat ochtend zon pakt, kan in de middag ook zonder stroom als er niemand thuis is.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Het benodigde vermogen is 5 W/m2 bij bv switchfoil. Dat zou dus ongeveer 1 kWh per dag kosten bij 20 m2 raam en voor de helft van de dag aan. Ik zou er ook wel eens mee willen experimenteren, als ik ooit tijd heb...

[Voor 5% gewijzigd door joezzt op 16-03-2021 08:20]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-03 02:42
joezzt schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:17:
Het benodigde vermogen is 5 W/m2 bij bv switchfoil. Dat zou dus ongeveer 1 kWh per dag kosten bij 20 m2 raam en voor de helft van de dag aan. Ik zou er ook wel eens mee willen experimenteren, als ik ooit tijd heb...
Interessant.

switchfoil:
- beperkt tot rechthoekige vormen van 1500x5000mm max
- helder is 'foggy', geblokkeerd is `diffuus`
- 18m2 (4x 1500x3000) kost je 5800 eur, excl installatie
- geen regelbare uv blokkering

Das best veel gas of electra dat je kan verstoken.

Ziet er meer uit als een niche product voor vergader ruimtes voor bedrijven die de kantoortuin verkeerd ingericht hebben, zoals in het promo filmpje, met bovenstaande.

[Voor 5% gewijzigd door sjorsjuhmaniac op 16-03-2021 08:47]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:21

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Geven de leveranciers ook op wat de zonwerende capaciteiten zijn? Veel van de producten zijn denk ik privacyweringen dus daarbij gaat het vooral om zichtbaar licht.

Life is not about specs, it is about joy!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op zich interessant maar vraag inderdaad af of het afdoende is. Of diffuse echt iets buiten gaat houden van warmte is natuurlijk één. Daarnaast is 5W/m2 ook al wel fors. Wel zou theoretisch andersom werkend folie ook mogelijk moeten zijn maar of het er is...

Qua sturing kan je natuurlijk alle kanten op. Van gewoon een temperatuursensor aan een Pi Odroid met een Python scriptje, NodeRed of volledig Home Assistant draaien. Blijft wel, je regeling is ook nog steeds wat primitief. En wat is "70% zon"?

Al met al klinkt het wel als een leuk project maar denk niet meer dan dat. Denk dat de ramen vervangen door betere al snel goedkoper is bijvoorbeeld.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:21

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Of een gestuurd rolgordijn of lamellen ofzo. Maar dat ziet er uiteraard wel heel anders uit.

Life is not about specs, it is about joy!

• BBM
In mijn geval zou het om slechts 5-6 m2 ruit gaan.

Met "70% zon" probeerde ik lichte nevel/bewolking mee aan te duiden.
Dus dat het systeem schakelt boven/onder een bepaalde lichthelderheid van buiten.

Het lijkt inderdaad nog een beetje een niche-markt en misschien dat de markt zich nog wat beter moet ontwikkelen hierin.
Lijkt mij wel dat dit de normaal zal gaan worden in de toekomst. Meer gebruik maken van 'externe resources'.

Ik zie er dan nog meer in om zelfdimmende folie (aliexpressmeuk) aan te brengen, zoals ook op zonnebrillen zit e.d.
Echter mis ik dan 's winters de gratis warmte van de zon die de kamer kan opwarmen. Maar daar is ook wel weer wat op te verzinnen om dan met zonnepanelen een (kleine) warmtebron in de kamer aan te sturen oid.
Beetje een omweg en lijkt me nog niet direct efficiënt om zonlicht via stroom naar warmte om te zetten.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee