• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:14
Direct maar de disclaimer dat dit mogelijk in Software/Windows hoort. Indien dit zo is, verzoek om te verplaatsen. Zou ook bij moederbord (chipset?) kunnen. 8)7

Na een iets wat tegenslag met montage (vorige topic) deed de PC het probleemloos. Installatie van Windows in enkele minuten, drivers door Windows direct gevonden, ofwel; alles wat je van een hedendaags middensegment PC mag verwachten.

Totdat ik een spel wilde opstarten..

!! Kanttekening vooraf: Ik type dit op de betreffende PC en kan gerust 9 uur thuiswerken en internet/browsen op de PC, zonder enige stuttering/hapering of crash. Video afspelen (ook 4K) werkt tevens prima. Gaat enkel om games in fullscreen. !!

Maakt niet uit welke game, zodra er maar iets van grafisch geweld om de hoek komt kijken, klapt de videokaartdriver eruit. video loopt vast (DOTA2 bijvoorbeeld) maar het geluid blijft doorlopen. Windows of CTRL/ALT/DEL werkt gewoon en de PC is op zichzelf ook niet vastgelopen.

In EVENTS staan wisselende fouten:
Voor de nVidia GTX 1660ti één van de volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
"Display driver nvlddmkm stopped responding and has successfully recovered."

"The description for Event ID 13 from source nvlddmkm cannot be found. Either the component that raises this event is not installed on your local computer or the installation is corrupted. You can install or repair the component on the local computer.

If the event originated on another computer, the display information had to be saved with the event.

The following information was included with the event: 

\Device\Video3
Graphics Exception: ESR 0x514fb0=0x30009 0x514fb4=0x4 0x514fa8=0x7c12b72 0x514fac=0x174

\Device\Video3
Graphics Exception: ESR 0x515730=0x30009 0x515734=0x4 0x515728=0x7c12b72 0x51572c=0x174

\Device\Video3
Graphics SM Global Exception on (GPC 2, TPC 2, SM 0): Multiple Warp Errors

\Device\Video3
Graphics SM Warp Exception on (GPC 2, TPC 2, SM 0): Illegal Instruction Encoding

\Device\Video3
Graphics SM Global Exception on (GPC 2, TPC 1, SM 1): Multiple Warp Errors

\Device\Video3
Graphics SM Warp Exception on (GPC 2, TPC 1, SM 1): Illegal Instruction Encoding"

Bij de AMD 280x crasht hij wel naar desktop en geeft AMD een fout aan; dat de display driver is gecrasht.
De 280X, toen die erin zat, gaf ook vaker BSOD. Op de GTX1660ti niet gehad. Stond geen foutcode bij.
code:
1
Display driver amdkmdap stopped responding and has successfully recovered.

Op exact dezelfde seconde als bovenstaande foutcode, staat in Eventviewer het volgende onder Applicaties:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Fault bucket , type 0
Event Name: LiveKernelEvent
Response: Not available
Cab Id: 0

Problem signature:
P1: 141
P2: ffffde82ff0d5460
P3: fffff8053b990500
P4: 0
P5: f04
P6: 10_0_18363
P7: 0_0
P8: 256_1
P9: 
P10:

Kan hier echter geen wijs uit worden.

----------

Systeem specs:
Seasonic Platinum PX650
Asus ROG STRIX B550 WIFI
AMD Ryzen 5600X (stock)
Corsair Dominator RGB 2x 32GB 3200Mhz of Corsair 2x4GB van de QVL lijst
Asus STRIX GTX 1660ti of MSI R9 280X
Samsung 970 PRO 512GB of Samsung 970 EVO Plus 500GB

2x Alphacool VPP655 pomp (23Watt)
4x Corsair ML120 fan
2x Corsair ML140 fan

--------------------

Wat heb ik zelf al geprobeerd?
- Windows 4x opnieuw geïnstalleerd:
  1. Nieuwe schone installatie, op andere SSD
  2. Nieuwe schone installatie met Windows Update uitgeschakeld -> Zelf drivers geïnstalleerd via USB stick
  3. Windows 8 installatie uit de kast getrokken
  4. Nieuwe schone installatie Windows 10 (huidige installatie) op de Samsung 970 Pro
- Videokaart gewisseld van GTX1660ti naar 280X en terug (uiteraard met Display Driver Unistaller in safe mode)
- Oudere versies van de display driver geïnstalleerd (idem met DDU)
- BIOS was al geüpdatet naar nieuwste versie
- CMOS reset, bios factory reset
- Bios RAM op juiste snelheid gezet
- videokaart licht ge-overclocked (op internet gelezen dat MEM-snelheid iets omhoog moest)
- Chipset driver geüpdatet
- RAM gewisseld met een standaard 2x4GB QVL geheugen setje
- Videokaart in andere PCIe-16x slot
- Zo veel als mogelijk componenten verwijderd (VGA op luchtkoeling en pompen uit, RBG uit, fans uit, SSD verwijderd, 1x RAM, ander RAM slot)

Mijn eerste gedachte was de videokaart die defect is. Na het wisselen met de 280X lijkt mij dat de GTX1660ti het prima doet. Ook kijkend naar een gehele werkdag zonder problemen (standaard Windows en VM applicaties).

Toen naar de voeding gekeken, deze voeding is een half jaar oud en werkte prima met een zwaarder systeem (waaronder de 280X die 3x zoveel slurpt als de GTX1660ti).

Kleine optelsom voor het maximale verbruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Pomp: 46 Watt (2x 23 Watt)
Fan 120: 12 Watt (4x 3 Watt)
Fan 140: 8 Watt (2x 4 Watt)
RBG: ~ 10 Watt 

Moederbord: 40 Watt 
CPU: 65 Watt
RAM (RGB): ~ 10 Watt (2x 5 Watt)
SSD: 10 Watt (2x = 5 Watt)
Videokaart: 125 Watt (GTX1660ti - Tweakers review, in game)  

Videokaart: 320 Watt (280X - Tweakers review)

Leert dat de PC met GTX1660ti op maximaal 326 Watt zou moeten uitkomen (geschat) met de GTX1660ti.
Fans draaien niet maximaal, pomp idem en moederbord zal eveneens minder verbruiken. Onder aan de streep in ieder geval ver onder het kunnen van de PX650.

Daarnaast nog wat met kabels in de weer geweest: Alle PCIe en MB-4PIN kabels vervangen voor andere (OEM-Seasonic), zonder soelaas.

Gezien het euvel van mijn vorige probleem (zie topic bovenin), heb ik de gehele PC teruggebouwd in mijn oude kast. Om in ieder geval dat uit te sluiten.

Persoonlijk denk ik dat dit een driver/combinatie/software probleem is. Alleen wat?

Heb inmiddels 10 drivers van nVidia geprobeerd, BIOS is geflashed naar nieuwste, alle overige drivers/benodigde programma's (Visual C+++ en DirectX) installeert Steam automatisch, eveneens handmatig geprobeerd.

Componenten die feilloos werkte in vorige (Intel) systeem:
- Videokaart (zowel 280X als GTX1660ti)
- Geheugen
- SSD
- Voeding

Nieuw in dit systeem:
- Moederbord
- CPU

Temperaturen zijn uitgesloten gok ik:
CPU: 28°c
GPU: 29°c (GTX, water)
GPU: 43°c (GTX, lucht)
Mobo: 34°c

Similar cases (niet verholpen):
https://answers.microsoft...08-4760-8510-9424bc81cc95
https://www.nvidia.com/en...driver-crash-geforce-980/

[Voor 7% gewijzigd door Source90 op 15-03-2021 13:46]

• Source90
Klein schopje en een update.

Oude spellen zoals Rollercoaster Tycoon 3 geprobeerd en dit loopt uren prima.

Zodra er iets moderns als Battlefield of DOTA dan klapt hij eruit.
Denk zelf software/driver probleem alleen kan er niet achterkomen waar het probleem zit.

Iemand ideeën?

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-04 16:42
Chipset drivers ook bijgewerkt?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Source90
Wylana schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:37:
Chipset drivers ook bijgewerkt?
- Chipset driver geüpdatet
Klopt! Eveneens oudere drivers geprobeerd.

• RogerWilco2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-02 00:11
Oef, die is niet makkelijk.
Ik weet het ook niet.
Kan het probleem nog iets met het moederbord zijn?
Dat en de CPU zijn je nieuwe onderdelen.

• RoadRunner90
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-04 21:23
In welk chassis draai je de kaart?

Heb soortgelijke problemen gehad met een B550-I Strix in een Silverstone FTZ01-E. Van alles geprobeerd van DDU tot een clean install, maar de crashes bleven. Uiteindelijk bleek het in de meegeleverde Riser Card te zitten. Deze bood ondersteuning voor PCIE 3.0, maar aangezien deze het signaal direct doorlust naar de GPU die wel 4.0 ondersteunde, zette mijn mobo de bus gewoon op 4.0 in auto mode waardoor er regelmatig nvlddmkm errors optraden. Heb toen de bus via de bios op 3.0 gezet waarna alle problemen zijn verdwenen.

[Voor 8% gewijzigd door RoadRunner90 op 01-02-2022 17:37]

• Source90
Kaart bleek defect te zijn, deze is inmiddels retour.
Draait nu een 6700XT al geruime tijd zonder problemen op datzelfde moederbord.

Mag slotje op.

[Voor 6% gewijzigd door Source90 op 01-02-2022 17:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee