Toon posts:

Opbouw netwerk renovatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-03 16:26
Hallo netwerkende tweakers,

Het betreft enkele vragen en algemeen advies over de opbouw van een nieuw bekabeld netwerk in een bestaand huis.

Misschien even een korte intro, zodat we het een beetje kunnen kaderen.
Ons huis is gebouwd in 1985 als een bungalow woning, welke in de jaren '90 een bovenverdieping heeft bijgekregen (houtbouw). Recentelijk zijn we flink bezig geweest met isoleren van muren en dak, maar in de komende zomer/nazomer zijn we van plan om de hele benedenverdieping te renoveren.
Dit zou een nieuwe vloer (incl vloerverwarming), plafond, ramen & deuren, keuken etc inhouden.

Momenteel is er geen enkel bekabeld netwerk aanwezig, en gebeurt het meeste via powerlines.
Aangezien toch alles eruit gaat, vind ik het een ideaal moment om een volledig bekabeld netwerk te leggen zodat men 2 zonen (2,5 en 4,5 jaar) mij dankbaar kunnen zijn in enkele jaren tijd ;)

Beneden

De COAX kabel komt in de woonkamer binnen en loopt naar de andere hoek van de kamer waar de modem staat. Hier staat ook de TV etc.
Huidige modem is een CH6643E (Telenet) welke wel vervangen zal worden aangezien deze gelimiteerd is tot 200 Mbit/s. Nieuwe zal wellicht 1 tot 10 Gb/s ondersteunen.
Hier zou ik eventueel de CAT6 kabels laten toekomen op een patch paneel & switch, allen weggewerkt in een soort tv-meubel (zelf te maken)
Ik zou stugge kabels trekken naar de bureau waar de vaste PC staat, en naar boven via het bestaande trapgat om in elke kamer daar aansluitingen te voorzien. Allemaal via wandcontactdozen, telkens in paar.
Eventueel beneden in de keuken en boven een AP voorzien voor WiFi coverage.

Hier kunnen we makkelijk de kabels over de betonvloer leggen aangezien er toch alles uit gaat ivm de vloerverwarming.

Boven

Kabels komen boven via het trapgat en gaat via de gearceerde gebieden naar de kamers. Gearceerd gebied is een soort kruipruimte tussen de afgewerkte kamers en het schuin dak, relatief makkelijk toegankelijk. Ik zou de kabels dan ook hierlangs leggen, als ik over de kamers moet zou het veel moeilijker worden voor enkele meters winst.

Afgaande dat de switch etc op de voorgestelde plaats blijven, zijn dit zowat de afstanden die overbrugd zouden worden. (ruim genomen)

Bureau 19m x 2 => 38
AP keuken 12 (PoE)
AP boven 14 (PoE)
SK1a 17,5m x 2 => 35
SK1b 32m x 2 => 64
SK2 38m x 2 => 76
SK3 16m x 2 => 32

Totaal komt dit op een 271m ongeveer, met de langste afstand 38m welke geen probleem zou moeten zijn voor CAT6.
5 x wandcontactdozen (dubbel), 2 x AP (PoE needed), Tv (direct) en transfo zonnepanelen via powerline.

Kabel zie ik hier de Belden CAT6 7965e vaak passeren, dus lijkt mij de juiste keuze for now. Dit is toch een stugge kabel hoop ik? https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Ik zou het graag afwerken via een patch panel + switch, dus ik denk met een 16x paneel wel toe te komen.
Als we voor de AP's willen gaan, zijn er minstens 2 PoE nodig. Kom ik heel snel bij Ubiquiti terecht

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE€ 208,12€ 208,12
2Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 74,90€ 149,80
Totaal€ 357,92

Werken deze allebei out-of-the-box? Optimale bandbreedte instellen voor de AP's zie ik nog wel zitten, maar veel meer zie ik mij niet doen ;)

Moesten we geen AP's nemen, zie ik het nut niet in om een dure switch te nemen en zou ik deze eventueel kiezen
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch€ 47,90€ 47,90
Totaal€ 47,90

Wat mij betreft, hoeft de switch niet managed te zijn aangezien ik niet echt ga finetunen waarschijnlijk.
Passieve koeling heeft wel men voorkeur, dus die Ubiquiti light is wel OK in dat opzicht.

Ik zou het graag allemaal zelf doen, maar heb hier weinig ervaring mee.
Belden CAT6 7965e kabel is een stugge kabel?
Neem ik patch panel met LSA of keystones?
Kan/mag die switch ingebouwd worden in een kast zonder fans? Brengt dit veel geluid met zich mee?
Ik weet dat de plaatsing in de woonkamer misschien niet optimaal is, maar zie het echt niet zitten om de coax kabel te verplaatsen. (of is dit tamelijk makkelijk?)
Vergeet ik nog belangrijke dingen?
Ander advies?

Gefeliciteerd dat je tot hier bent geraakt _/-\o_
Mijn excuses voor de extreem lange post, maar zou graag hebben dat het zo compleet en duidelijk mogelijk is.

Alvast bedankt!

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Nitro+ RX5700XT Asus Prime X470 Pro

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:17
Goede voorbereiding!

Die kabel is een stugge kabel ja (vaste kern is stugge kabel).

Paar puntjes:
- Waarom beneden niet meer vaste aansluitingen? Nu heb je er misschien nog niks aan, maar als je over paar beneden iets extra's wil aansluiten erg handig.
- Als je toch pas over paar maanden/half jaar de boel gaat verbouwen kijk naar de Wifi 6 apparaten van Unifi.
- Controller (Pi, Cloudkey, docker container, etc) kan handig zijn bij Unifi, maar hoeft in principe niet. Hele basisfuncties kan je ook instellen vanaf je telefoon, uitgebreide functies ook vanaf PC.
- Gooi dan powerline er helemaal uit, sluit die zonnepanelen ook aan met UTP.
- Als het teveel kabels vanaf switch beneden naar boven worden eventueel boven nog een extra switch.
- Als beneden met 1 centraal AP goed werkt is dat fijn, maar misschien rekening houden met eentje extra? Geen wifi nodig in buitenruimtes/tuin/schuur?
- Voordeel van de Unifi switches is vooral het beheer. Voor basisfuncties zijn ze allemaal prima, maar als je net ietsjes meer wil is het de moeite waard. Denk bijvoorbeeld aan verschillende VLANS (gescheiden netwerken voor gasten/IoT/IP camera's/etc). Dan kan alles vanuit een beheerpagina worden geregeld.

• KipCurreh
- Wat aanlsuitingen beneden betreft zie ik momenteel idd niet echt een nood, maar je hebt ergens wel een punt dat ze miss later ooit wel van pas komen. Zou eventueel wel de andere kant van de woonkamer en keuken nog kunnen voorzien van een wandcontactdoos idd. Dan kom ik wel al snel aan 16 verbindingen, dus breid ik beter uit naar een 24x paneel/switch (?)

- Wifi 6 is de nieuwe generatie of hoe moet ik dit zien?

- Controller weet ik zelfs niet wat het doet. Zoals ik al aangaf hoop ik vooral al veel te doen out-of-the-box. Klein beetje finetunen zie ik me wel man over

- Tja dan moet ik nog een extra leiding trekken naar de garage waar de transfo hangt, en dat is zowat de enige ruimte waar de vloer niet uitgaat. Kan ik misschien nog wel anders oplossen, maar heeft niet echt prioriteit voor mij.

- Kan eventueel beneden nog een extra AP voorzien voor de tuin, als ik nog 1 hang in de veranda.
(op de tekening is dit de uitbouw boven en rechts van de locatie van de vaste PC)

- Momenteel is het vnl voorzien voor basis coverage van vast en draadloos internet over het huis. Meer hoeft in principe niet, maar ik denk niet dat er eigenlijk unmanaged switches zijn die PoE bieden.

• KipCurreh
Even een non-Ubiquiti voorstel, met direct een 24 port switch met PoE.
Weinig reviews van deze switch hier te vinden, zijn er mensen met ervaring?

Die EAP outdoor zou dan in de veranda komen te hangen

1Netwerk switchesNetgear Prosafe Gigabit Plus JGS524PE€ 209,-€ 209,-
2Access pointsTP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3€ 65,50€ 131,-
1Access pointsTP-Link EAP225-Outdoor€ 74,25€ 74,25
Totaal€ 414,25

Zijn die AP's direct te connecteren op een stugge CAT6 kabel? of best met een keystone socket ofzo werken?

Hoe zit 't trouwens met het geluid dat deze switches met fan produceren? Te vergelijken met een PC under load ofzo?
Het komt wrs te hangen in de woonkamer, weliswaar in een kast maar toch. 8)

[Voor 10% gewijzigd door KipCurreh op 16-03-2021 09:55]

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:17
Je hoeft natuurlijk niet meteen alles aan te sluiten, aansluitingen die niet gebruikt worden hoef je ook niet meteen in een switch te doen.

• KipCurreh
Op basis van de opmerkingen van @FoxLenny heb ik de opbouw een beetje aangepast.

Er komt beneden nog een dubbele wandcontactdoos bij, alsook 2 acces points waarvan 1 voor outdoor.
Boven blijft de situatie zoals gepland, nl. 4x2 naar wandcontactdozen en 1 AP.

1Netwerk switchesNetgear Prosafe Gigabit Plus JGS524PE€ 211,31€ 211,31
3Access pointsTP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3€ 66,50€ 199,50
1Access pointsTP-Link EAP225-Outdoor€ 74,95€ 74,95
1NetwerkaccessoiresLogiLink NP0055€ 27,40€ 27,40
Totaal€ 513,16

Ik zou alles willen installeren op een 6U Wall mount bracket (300mm diepte), en hier ook een 19" 8-voudige stekkerdoos op te voorzien (oa voor TV etc die daar staan)
Switch komt op een 1U legbord te liggen
Afdekpanelen van 1U gaan de boel dichtmaken

De AP's komen op de stugge Belden 7965E kabel met behulp van CAT6 keystones en dan een patchkabel.

Al bij al zou het ongeveer op een 1000€ neerkomen

Ik denk dat ik er wel bijna ben zo ;)

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:49
ik zou als stelregel aanhouden:
- alles met een vaste plaats (tv, pc, printer, nas etc) bedraad aansluiten.
- alle kamers voorzien van tenminste 1 dubbele rj45 aansluiting, grote ruimtes 2 of 4 dubbele rj45

ik zou de onderste kamers op de begane grond tekening ook meenemen.

ik heb zelf destijds (2001 al weer 20 jaar geleden) dit ook aangelegd. In de woonkamer 4x dubbel rj45 (elke hoek) 3 slaapkamers 2x dubbel rj45 (diagonaal 2 hoeken), werkkamer 3x dubbele rj45, keuken 1 dubbel rj45, overloop boven 1 dubbel rj45. (de installateur vroeg al zich af of het een woonhuis of kantoorpand was :) )
nooit spijt van gehad

Voor het afmonteren heb ik naast de energie meterkast een telekom meterkast ingericht waar alles uitkomt op een 19-inch rack met 2x 24 ports patch paneel, daar staat ook de NAS en komen de kabels van de schuren/buitencamera's binnen.
als switch heb ik een HP1920-24g (managed 24 ports gbit, handig voor IPTV met IPMG snooping).

bedrading is cat5 totaal ca 350m langste stuk 20m. Gaat prima met Gbit snelheden.
destijds voor de TV(sat) ook coax (8 aansluitingen 150m) naar alle kamers.

in het buitengebied haaden we destijds alleen isdn (64k)of een analoog modem, in 2004 ADSL(10/0.5M) en eind 2020 glas (150/150)

[Voor 4% gewijzigd door peter-rm op 18-03-2021 17:02. Reden: aanvulling/typo]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee