Toon posts:

Is deze ethernetkabel goed?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pixelfie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08-2021
Ik ben op zoek naar een kabel van 20m. Liefst cat6 of beter. Hij moet door een muur heen kunnen en sluit hem aan op de KPN Experiabox v10 (200mbps). Meestal speel ik games en af en toe stream ik/download ik tegelijkertijd. Heb zelf dit gevonden: https://www.amazon.nl/Pri...8747&s=electronics&sr=1-8
En zal dit ook veel verschil maken met een cat6 kabel, of kan ik beter voor €10 minder een cat6 halen?

[Voor 7% gewijzigd door Pixelfie op 14-03-2021 14:40]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het beste kun je daarvoor even een kijkje nemen in Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels.

EDIT:
In een notendop wil je geen UTP kabels met aluminium erin (dit zijn de zogenaamde CCA (Copper-clad Aluminium) kabels. An sich is met cat5e ook gigabit te halen, over een lengte van 50 meter, dus met cat6 zit je al redelijk overkill. :)

EDIT2:
Voor de helft minder kun je inderdaad dus ook al klaar zijn: https://www.kabelshop.nl/...0WT200-i16352-t25054.html

[Voor 74% gewijzigd door CH4OS op 14-03-2021 14:54]

• Pixelfie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-08-2021
CH4OS schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:41:
Het beste kun je daarvoor even een kijkje nemen in Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels.

EDIT:
In een notendop wil je geen UTP kabels met aluminium erin (dit zijn de zogenaamde CCA (Copper-clad Aluminium) kabels. An sich is met cat5e ook gigabit te halen, over een lengte van 50 meter, dus met cat6 zit je al redelijk overkill. :)

EDIT2:
Voor de helft minder kun je inderdaad dus ook al klaar zijn: https://www.kabelshop.nl/...0WT200-i16352-t25054.html
Denk dat ik die ga bestellen. Ik heb expres geen cat5e gedaan, omdat ik denk dat ik de kabel lang ga gebruiken. Bedankt ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Cat7 is onzinnig voor thuisgebruik. Er is geen enkel Ethernetstandaard, bestaand of gepland, die er gebruik van maakt. Op korte afstanden is Cat6 voor alles tem 10GbE toereikend, pas boven de 30 meter hoef je naar Cat6a te kijken. Wil je nog meer future-proof zijn, 40GbE gebruikt Cat8, maar het is ernstig te betwijfelen of 40GbE ooit in huidige vorm richting woningen komt, waarschijnlijker zal er een uitbreiding op 10GbE komen die met Cat6 kan werken (zoals 802.3bz met Cat5e werkt).

Soittakaa Paranoid!

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:29
Als je het goed wil doen, leg je een solide kabel met shielding en zet je op de uiteindes female blokjes vast. Zo'n kabel bestel ik altijd bij een lokale elektromonteur en niet op Amazon.

En doe je de aansluiting naar je apparaat met zo'n voorgefabriceerd kabeltje. Met de connectors door een buis heen trekken kan ook een stuk lastiger zijn en dan houdt je nog een hoop overlengte (je hebt altijd wat extra lengte nodig, maar niet meerdere meters).

Want wat doe je als dat plastic lipje bovenop de kabel afbreekt? Dan valt ie steeds uit je apparaat.

--

En tja, als je echt future-proof wilt zijn, dan leg je fiber :p
(Maar dat is voor mij vooral onhandig)

Zo lang je er later nog een kabel doorheen kunt trekken, is dat allemaal ook niet het grootste probleem.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FuaZe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:23:
Als je het goed wil doen, leg je een solide kabel met shielding en zet je op de uiteindes female blokjes vast. Zo'n kabel bestel ik altijd bij een lokale elektromonteur en niet op Amazon.
Die shielding is ook nergens voor nodig bij thuisgebruik. U/UTP is net zo stabiel en betrouwbar als S/UTP / S/FTP. Die laatste twee kosten wel meer en zijn dikker, stugger en dus lastiger te installeren. Dat laatste helpt betrouwbaarheid ook niet.
En doe je de aansluiting naar je apparaat met zo'n voorgefabriceerd kabeltje. Met de connectors door een buis heen trekken kan ook een stuk lastiger zijn en dan houdt je nog een hoop overlengte (je hebt altijd wat extra lengte nodig, maar niet meerdere meters).

Want wat doe je als dat plastic lipje bovenop de kabel afbreekt? Dan valt ie steeds uit je apparaat.
Het is niet alleen voorgemonteerd vs connector erop, patchkabel is slap, installatiekabel is stug. Ook zijn de eisen qua anders anders. Cat6 patch mag bijv 26AWG zijn waar Cat6 stug 24AWG moet zijn.
Zo lang je er later nog een kabel doorheen kunt trekken, is dat allemaal ook niet het grootste probleem.
Dat bovenal. Kabels zullen ooit een keer vervangen moeten worden (al kun je rustig 15-20 jaar rekenen als je naar afgelopen kwarteeuw kijkt), buizen blijven zolang het huis staat nuttig.

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee