Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• NetAmp
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 02-08 20:51

Edit: foto's toegevoegd

Al een tijdje dacht ik erover om een 'slimme' deurbel aan te schaffen, maar dan liever niet ééntje waar een (cloud) abonnements-dienst aan vast zit. 🤑

Bij een lokale bouwmarkt vond ik de Smartwares VD36W (linkje naar Conrad, al kocht ik 'm daar niet, maar hier staan veel details bij -- zelfs overzichtelijker dan bij de fabrikant).

Nu ging ik er min of meer vanuit, dat het setje wel uitgebreid zou kunnen worden met een extra 'binnen-unit' of een simpele draadloze "gong". Maar dit is helaas niet mogelijk, volgens de klantenservice:
... daar de VD36W een gesloten systeem heeft, u kunt geen extra onderdelen hieraan koppelen.
Waarop ik als tweaker (helaas met weinig elektronica-ervaring |:( ) , begon te denken hoe ik dit "gesloten systeem" een beetje zou kunnen "openbreken".

Zoals ik het zie, zijn er twee punten waarop ik zou kunnen inhaken:
  1. Aan de zender kant een MCU bordje met gpio-pinnen aansluiten op de drukknop.
  2. Aan de ontvanger kant een MCU bordje laten reageren op het wakker worden van de ontvanger/monitor.
Een "man-in-the-middle" oplossing lijkt mij in elk geval niet haalbaar, omdat ik niet zou weten hoe ik het draadloze 2.4 GHz signaal zou moeten onderscheppen. :S Die werken toch met unieke codes, in de radio communicatie, om bijv. storing/verwarring met soortgelijke apparaten te voorkomen?

Optie 2, bij de ontvanger iets aanpassen, vind ik wat onhandig omdat dit waarschijnlijk ten koste gaat van de draagbare aard van het apparaatje. In zijn huidige vorm kan het gemakkelijk worden meegenomen, vergelijkbaar met een DECT handset of babyfoon-monitor.

Uiteindelijk lijkt me optie 1 dan toch het 'eenvoudigst' te realiseren.

Echter zit ik met de vraag:
(TL;DR)
Hoe kan ik het beste draadjes/gpio verbinden aan de drukknop op de PCB van de deurbel-zender, zonder evt. het bestaande circuit te verstoren?

Mainboard voorkant Drukknop Camera & IR-LEDs PCB
Mainboard achterkant Op het blauwe blokje wordt de voeding aangesloten bij +5V/GND. (Er vlak onder zit een aansluitmogelijkheid voor een elektronische deuropener, bij COM/ON, zodat deze kan worden aangestuurd vanaf het ontvanger/monitor kastje).

Verder zijn er uiteraard nog praktische uitzoekpunten. Zoals: waar laat ik de MCU, als deze niet erbij past in de behuizing van het zender-kastje? (En dan ook nog, of bijv. een ESP8266 er tegen kan om heel 't jaar door —in alle seizoenen— buiten te blijven hangen in een, zo nodig apart, plastic doosje).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op het Tweakers Forum vond ik diverse andere deurbel topics.

Maar het meeste gaat over, OF een ouderwetse (mechanische) deurbel OF een heel deurbel-systeem zelf maken met bijv. een Raspberry Pi. :/

Ik zou enkel (in een programma op een MCU-bordje) willen weten wanneer op de knop wordt gedrukt. Waarbij de draadloze deurbel/video-intercom gewoon blijft werken zoals 't bedoeld is. Maar dat ik tegelijk ook een signaaltje kan sturen naar een aparte "gong" (op een andere verdieping in huis), of zelfs naar m'n smartphone (via IFTTT of een vergelijkbare dienst).

[Voor 30% gewijzigd door NetAmp op 15-03-2021 10:54. Reden: Foto's toegevoegd]

Beste antwoord (via NetAmp op 19-04-2021 09:57)

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 10:48
een MCU met een analoge input kan je volgens mij prima op de - kant aansluiten
en als je mcu die niet heeft heb je een transistor of level shifter nodig om met die 1,8V 3,3V (of 5V) te schakelen naar een digitale gpio

-specs-

Alle reacties

• NetAmp
Rrob schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:01:
mijn beginpunt zou de knop op de bel zijn. Als dat een echte knop is die je een beetje in moet drukken kan je daar 1 of 2 extra draadjes op solderen en met een esp verbinden.
Ja dat is een echte, bewegende drukknop die tegen een schakelaartje (met vier pootjes) aan drukt.

• NetAmp
Rrob schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 23:14:
ik zou echt beginnen met het doormeten van die knop.... gewoon een multimeter erop en met 5 minuten weet je hoe het zit
Heb je gelijk in! Mijn multimer geeft +1,76 Volt aan, tussen de + en de - van de drukknop.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True