Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deepcage83
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-05 13:54
Ik heb enige tijd terug al van alles bij elkaar gekocht om een nieuwe pc te bouwen. vorige week arriveerde dan eindelijk ook de GPU (Gtx3080) en nu ik alles bij elkaar in de kast heb zitten heb ik een probleem dat ik tot nog toe zelf niet heb kunnen verhelpen.

Ik zal beginnen met de specs.

Moederbord: Gigabyte Aorus Z390 Pro Wifi V1.0 (Socket 1151)
Processor: Intel CoreI9-9900k
Ram: 96GB Corsair Vengeance DDR4 3600 MHz (2x1gb6 en 2x32gb. Zelfde snelheid).
Voeding: Corsair HX1200 V2 PSU / PC voeding
HDD: Samsung Evo 2tb M2-drive

Het probleem:
Als de PC eenmaal een keer gestart is, dan kan ik hem zonder enige problemen een herstart geven vanuit windows, echter als ik de pc uit zet, als ik bijvoorbeeld naar mijn werk ga, krijg ik hem de volgende keer niet soepeltjes opgestart. En hoe langer de stroom eraf is geweest, hoe langer het duurt eer de pc opstart.

Wat gebeurt er dan precies: Nou ik zet hem aan en de bios gaat wat POST zaken doen. Dit zijn 4 LEDjes op het moederbord die tussen CPU > VGA > RAM en BOOT cyclen en dus uiteindelijk alle 4 de revue gepasseerd moeten zijn voor de PC Opstart. Hier gaat het mis. De Bios cycled herhaaldelijk door CPU/VGA/RAM heen en reset zichzelf dan, en begint dan weer opnieuw. Soms gaat dit heel snel, 5 minuten of zo, maar soms duurt dit hele fenomeen tot wel 20 minuten voor ik in windows kan komen. Soms blijft ie ook met gemak 2-3 minuten hangen op het VGA lampje, reset zich en doet dan weer vrolijk verder met deze onzin.

Bios defaults, werkt maar heel soms, ik heb al van alles in die bios zitten aan te passen, maar ik weet er helaas te weinig vanaf om dit opgelost te krijgen. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? De enige 2 componenten van mijn case die ik nog niet geswapped heb met wat anders zijn de CPU en de Voeding. Maar ik denk dat het een bios instelling ergens is. Het maakt tot nog toe niks uit of XMP aan of uit staat voor dit probleem. Verder heb ik niks aan de bios getweaked op de opstartvolgorde na.

Als dank voor de hulp, als je mijn probleem opgelost krijgt doneer ik aan die ene persoon een kratje bier naar keuze (max 24 flesjes) of een lekkere fles wijn als je dat liever hebt. (die moet ik dan wel naar je adres op sturen).

PROBLEEM OPGELOST!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !Thymen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-12-2022
Ik neem aan dat je al meermaals handmatig de CMOS hebt gereset? Zo niet, dit kun je doen door de batterij van het moederbord eruit te halen of de twee JBAT-1 pinnetjes door te verbinden voor een soort kortsluiting die ook het moederbord reset. Weet niet precies waar op jouw moederbord ze zitten. Dit helpt bij mij altijd als ik met overclocken aan het spelen ben :), mijn pc begint dan ook allerlei opstart troubles te krijgen haha.

Die lampjes waar jij het over hebt zijn trouwens de DEBUG-LEDS voor als je dat niet wist. Branden deze LEDS alle 4 lang of alleen de VGA LED?
Al vind ik het wel vaag dat je pc dit doet terwijl je niet aan het overclocken bent of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ik durf met vrij grote zekerheid tezeggen dat het slechte booten komt door je geheugen setup met mixed sets en de enorme groote.
nou kan je dit snel uittesten natuurlijk door er 2 bankjes uit tehalen en eens met 2 latjes te booten voor de grap? :)
* kan je eens uitzoeken met welke timings je nu boot?
*heb je de setjes wil gescheiden in a2b2/a1b1 sloten gestoken of zitten ze willekeurig door elkaar?
* hebben beide sets dezelfde timings en voltage?
* watvoor sa en io voltages draai je mee? (ik denk dat je hier een kleine bump omhoog nodig heb :))

[ Voor 10% gewijzigd door maks11223344 op 15-03-2021 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deepcage83
Ik heb het reeds opgelost met dank aan reddit. De oplossing had ik zelf ook niet geloofd tot ik hem zelf uitvoerde. "Schroef je cpu cooler eens wat losser" Dat was alles.

Blijkbaar zat ie te strak, waardoor het moederbord bol kwam te staan en de processor daardoor niet met alle pinnetjes goed contact maakte. cpu cooler aan beide kanten 1 slag losser gedraaid en hij draait weer als een zonnetje. En de software issues die ik in windows had, die zijn nu ook weg :)

Toch bedankt voor jullie poging op een kratje bier te verdienen :)

[ Voor 0% gewijzigd door Deepcage83 op 15-03-2021 19:53 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:09
Deepcage83 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:17:
Ik heb het reeds opgelost met dank aan reddit. De oplossing had ik zelf ook niet geloofd tot ik hem zelf uitvoerde. "Schroef je cpu cooler eens wat losser" Dat was alles.

Blijkbaar zat ie te strak, waardoor het moederbord bol kwam te staan en de processor daardoor niet met alle pinnetjes goed contact maakte. cpu cooler aan beide kanten 1 slag losser gedraaid en hij draait weer als een zonnetje. En de software issues die ik in windows had, die zijn nu ook weg :)

Toch bedankt voor jullie poging op een kratje bier te verdienen :)
Top dat je het hebt opgelost. Wat voor anderen nuttig zou kunnen zijn, welke koeler heb je?

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deepcage83
@Koldur Ik heb een be quiet! CPU Cooler Dark Rock Slim.

En wat het geheugen vraagje nog van @maks11223344 betreft. ik heb volgende geheugens erin zitten.
Zie vergelijkpagina tweakers: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1499254;1507078/

Het enige verschil is volgens mij de hoeveelheid ram, maar niet qua timings en zo. Ook nog geen problemen mee gehad. De timings staan in de bios op automatisch en de setjes zitten goed gescheiden in de juiste slots.
Hier is een screenshotje van HWiNFO app met wat informatie. De timings van de geheugenmodules geven allemaal exact dezelfde informatie weer.
https://i.imgur.com/6WK1dph.png

Maar zoals reeds gezegd, probleem opgelost dus.
Pagina: 1