Toon posts:

Ryzen 5800X temp extreem hoog voor waterkoeling met monoblok

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Psychsome
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-03 17:45
Wat is een acceptabel temperatuur verschil tussen water temp en cpu chip temp met waterkoeling?

Mijn systeem bestaat uit:
Asus X570-E met een Ryzen 7 5800X met een monoblok van EK er op en liquid metal.
Asus 3080 tuf met EK waterblok met liquid metal (en nagellak😉).
2 coolstream PE 360 radiatoren met de nodige vardar fans.
Dit alles in een knappe Lian li PC 011XL met distro plate.

Issue wat ik heb is dat mij CPU bizarre hoge temps heeft voor de hoeveelheid koeling.
Na een uur stress testen is m'n water temp bij rad inlet 37,6 graden en stabiel. M'n gpu onder load op 2085Mhz overclocked zit op een comfortabele 44 graden en mijn CPU schommelt tussen de 87 en 91 graden !

Voor de stress test gebruik ik:
Load test met prime95 op alle cores en 3dmark time spy extreem stress test.

De flow van m'n mono blok was verkeerd om dus dit heb ik eerst aangepast maar dit hielp maar deels. Idle temp was beter maar load temp was het zelfde.

Montage van de monoblok zojuist uit elkaar gehaald maar dit lijkt ook niet de boosdoener (aka zit goed gemonteerd, liquid metal heeft een nette even afdruk achter gelaten op beide kanten). Ik heb met een wattenstaafje een kruis op de cpu gezet en 45° geroteerd ook een kruis op het monoblok en als ik deze monteer en weer los haal dan zie je de kruizen niet meer.

Iemand nog enig idee wat het verder zou kunnen zijn ?

[Voor 35% gewijzigd door Psychsome op 13-03-2021 16:52. Reden: Foto's toegevoegd]

Alle reacties

• PlaqueTerminato
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 31-03-2022
Ben je uiteindelijk achter gekomen?

• Psychsome
Ja uiteindelijk wel.
Blijkt dat dit moederbord een boost geeft aan de CPU tot deze in de buurt komt van TJ max (90) van de CPU.
Na het uitzetten van de boost van het moeder bord scheelde het al 20 graden.

Vervolgens had AMD nog een zelfde soort boost (AMD precision boost overdrive 2) op basis van beschikbaar vermogen dat het MB kan leveren en de TJ max, iets minder agressief als de gene door het MB maar alsnog. na deze uit gezet te hebben kwam ik neer rond de 50-55 graden met full load op GPU en CPU.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-03 14:11

Fordox

00101010

Ik dacht dat je met liquid metal de gehele heatspreader van de CPU moest uitsmeren, niet alleen een kruis gezien het uit zichzelf niet spreidt.

*Geschreven door een electronics engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• Psychsome
@Fordox dat is zeker waar, je moet het zelfs op zowel de CPU als de koeler smeren tot je een laag heb die gehecht lijkt. (zoals je ook op de foto's ziet).

Maar door een streep te trekken (dit wordt dan een gladde laag liquidmetal) kan je wel zien of je goed contact maakt, liquidmetal hecht namelijk aan zichzelf en zou bij goed contact de streep moeten vervagen. (beide lagen hechten aan elkaar en bij het los halen trek je deze uit elkaar waardoor je spikes/ ribbels krijgt ipv een gladde laag liquidmetal).

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mag ik vragen wat de uiteindelijke temperaturen zijn waarmee je nu werkt? Ik heb een soortgelijke setup en heb ook alles nog een keer uit elkaar gehaald omdat ik aan mezelf twijfelde.

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02 19:12
zelfs een 5600x bereikt deze temperaturen als je het haast ongelimiteerde pbo2 aangooit en dat ding constant 4750mhz met 1.4v+ vcore knetterd

• Psychsome
Momenteel draai ik op 4851hz max met pieken van 1,45v op 76 graden dus wel 10c minder met de PBO2 uit.

• Battlefield6
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-09-2021
Zit dat mono blok wel goed gemonteerd, ik heb ook een 5800x met pbo2 aan en ik kom niet boven de 70 graden.

BTW ik cool dat heethoofd met een AIO met een 420 mm radiator.

En met pbo2 undervolting zou je juist iets lagere temps moeten krijgen ik zou hier eens naar kijken.
YouTube: Ryzen 5000 Undervolting with PBO2 – Absolutely Worth Doing

• -SimJoc-
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Battlefield6 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 00:54:
Zit dat mono blok wel goed gemonteerd, ik heb ook een 5800x met pbo2 aan en ik kom niet boven de 70 graden.

BTW ik cool dat heethoofd met een AIO met een 420 mm radiator.

En met pbo2 undervolting zou je juist iets lagere temps moeten krijgen ik zou hier eens naar kijken.
YouTube: Ryzen 5000 Undervolting with PBO2 – Absolutely Worth Doing
Bedankt voor het filmpje, ik was hier nog niet aan toe gekomen maar ga er vanavond mee aan de gang. Ik heb twee keer een 360 rad en mijn cpu en gpu gekoeld. Tik soms ook de 80 graden aan, dat heb ik zonder overclock nog nooit mee gemaakt. Blok wat ik gebruik is een ekwb supreme.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee