Wat is een acceptabel temperatuur verschil tussen water temp en cpu chip temp met waterkoeling?
Mijn systeem bestaat uit:
Asus X570-E met een Ryzen 7 5800X met een monoblok van EK er op en liquid metal.
Asus 3080 tuf met EK waterblok met liquid metal (en nagellak😉).
2 coolstream PE 360 radiatoren met de nodige vardar fans.
Dit alles in een knappe Lian li PC 011XL met distro plate.
Issue wat ik heb is dat mij CPU bizarre hoge temps heeft voor de hoeveelheid koeling.
Na een uur stress testen is m'n water temp bij rad inlet 37,6 graden en stabiel. M'n gpu onder load op 2085Mhz overclocked zit op een comfortabele 44 graden en mijn CPU schommelt tussen de 87 en 91 graden !
Voor de stress test gebruik ik:
Load test met prime95 op alle cores en 3dmark time spy extreem stress test.
De flow van m'n mono blok was verkeerd om dus dit heb ik eerst aangepast maar dit hielp maar deels. Idle temp was beter maar load temp was het zelfde.
Montage van de monoblok zojuist uit elkaar gehaald maar dit lijkt ook niet de boosdoener (aka zit goed gemonteerd, liquid metal heeft een nette even afdruk achter gelaten op beide kanten). Ik heb met een wattenstaafje een kruis op de cpu gezet en 45° geroteerd ook een kruis op het monoblok en als ik deze monteer en weer los haal dan zie je de kruizen niet meer.
Iemand nog enig idee wat het verder zou kunnen zijn ?
Mijn systeem bestaat uit:
Asus X570-E met een Ryzen 7 5800X met een monoblok van EK er op en liquid metal.
Asus 3080 tuf met EK waterblok met liquid metal (en nagellak😉).
2 coolstream PE 360 radiatoren met de nodige vardar fans.
Dit alles in een knappe Lian li PC 011XL met distro plate.
Issue wat ik heb is dat mij CPU bizarre hoge temps heeft voor de hoeveelheid koeling.
Na een uur stress testen is m'n water temp bij rad inlet 37,6 graden en stabiel. M'n gpu onder load op 2085Mhz overclocked zit op een comfortabele 44 graden en mijn CPU schommelt tussen de 87 en 91 graden !
Voor de stress test gebruik ik:
Load test met prime95 op alle cores en 3dmark time spy extreem stress test.
De flow van m'n mono blok was verkeerd om dus dit heb ik eerst aangepast maar dit hielp maar deels. Idle temp was beter maar load temp was het zelfde.
Montage van de monoblok zojuist uit elkaar gehaald maar dit lijkt ook niet de boosdoener (aka zit goed gemonteerd, liquid metal heeft een nette even afdruk achter gelaten op beide kanten). Ik heb met een wattenstaafje een kruis op de cpu gezet en 45° geroteerd ook een kruis op het monoblok en als ik deze monteer en weer los haal dan zie je de kruizen niet meer.
Iemand nog enig idee wat het verder zou kunnen zijn ?
[Voor 35% gewijzigd door Psychsome op 13-03-2021 16:52. Reden: Foto's toegevoegd]