Toon posts:

Nieuwe schutting plaatsen of geen zin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 14:15
Wij wonen in een rijtjeshuis en hebben nu al ongeveer 15 jaar een schutting staan in de achtertuin. De schutting heeft zijn beste jaren al gezien. Er zijn al redelijk wat palen die los zitten en houtrot laten zien op de plekken waar ze de grond raken. De palen zitten in ijzeren houders maar je kan ze een beetje naar voren of naar achteren duwen.

Er is twee keer olie overheen gegaan, een keer 3 jaar terug en een keer 2 jaar terug aangezien het niet goed was gedaan de eerste keer. Beetje laat, want zoiets dien je eigenlijk gelijk al te doen als je hem plaatst.

Een buurman heeft een heg staan als scheiding en wij hebben daarnaast dus onze schutting staan, je ziet redelijk vaak dat de heg tussen de schutting doorgroeit en dan moeten we de takken terugduwen. Mijn ouders zijn van mening dat de schutting zo kapot is gegaan door het duwen van de (redelijk dikke) takken van de heg. Mijn pa heeft ijzeren stokken ter ondersteuning vastgemaakt(ik weet het, beetje beun) aan de schutting maar deze zijn nu helemaal krom, alsof er met veel kracht tegen wordt geduwd door de heg.

Zelf denk ik dat het gewoon komt doordat er achterstallig onderhoud aan is gedaan waardoor hij nu zo zwak is. De huidige 'storm' heeft een redelijke ravage achtergelaten. Wonderbaarlijk genoeg meer bij de andere buurman, waar de schutting de enige scheiding is. Daar was de schutting gewoon halverwege gebroken.

Nu vind ik het geen gezicht hoe die schutting erbij staat en mijn ouders net zo, maar zij willen er geen nieuwe neerzetten aangezien zij denken dat de heg de boosdoener is en de nieuwe schutting exact hetzelfde lot gaat leiden. In mijn ogen is het achterstallige onderhoud(te laat insmeren met olie) de oorzaak. Maar ik heb er geen verstand zo en mijn ouders net zo denk ik.

Zijn er mensen hier die meer weten over schuttingen en of een schutting pal naast een heg goed kan gaan?

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Alle reacties

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:26
de buren aanspreken dat ze de heg bij moeten houden als het echt dikke takken zijn is het vaak funest voor je schutting

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:56
Een houten schutting gaat gewoon niet eeuwig mee. Hoe je m ook behandeld. De palen zullen rotten op grondniveau.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 11:24
Houtrot bij de grond word niet veroorzaakt door een heg

Ja en takken die de schutting duwen; dat gebeurt nu eenmaal

De buurman kan er ook niet bij om te snoeien dus dat werkt ook niet denk ik zo.

Ik zou gewoon een nieuwe plaatsen of zelfs overwegen de 'heg' te gebruiken als tuinscheiding.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-03 22:33
Edwin88 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:49:
Dit dus. Een goede schutting (hardhout) kan behoorlijk wat hebben, tenzij er echt een boom naast groeit natuurlijk. Darnaast krijgt de heg amper licht op het punt waar hij tegen de schutting aan zit, en de meeste soorten heggen groeien daar dan sowieso minder.

Ik zou de schutting slopen, heg lekker bijsnoeien aan die kant, en dan een goede nieuwe schutting plaatsen

• RazorMaron
bie100 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:45:
de buren aanspreken dat ze de heg bij moeten houden als het echt dikke takken zijn is het vaak funest voor je schutting
De buren laten de heg 2/3x per jaar bijhouden, maar dat is onmogelijk om te doen aan de kant van de schutting, aangezien die schutting er pal tegenaan zit, er zit niet of nauwelijks ruimte tussen.
Makrolon schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:46:
Een houten schutting gaat gewoon niet eeuwig mee. Hoe je m ook behandeld. De palen zullen rotten op grondniveau.
Zou je dan zeggen dat ze ondanks de heg wel gewoon een goede levensduur hebben gehad? Hij staat er ongeveer sinds 2004, dus nu ongeveer zeventien jaar. Op internet zie ik variërende cijfers van tussen de 10-30 jaar voor houten schuttingen.
Edwin88 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:49:
Heeft dat gewoon simpelweg dus te maken dat de schuttingen voor hele lange tijd niet zijn ingesmeerd? Tot het punt waarop het eigenlijk al geen zin meer had?

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03 22:17

BazzH

Kei-goed...

Die heg groeit vooral richting de zon. Aan de kant van de schutting krijgt hij minder licht, dus dat zal allemaal wel meevallen.

Hoe diep gaan de paalhouders de grond in? Even uit mijn hoofd moet dat zeker 1/3 van de hoogte van de schutting zijn. Dus voor een schutting van 2 meter hoog kom je dan op minimaal 70cm.

Van welke houtsoort zijn de palen? Als het hardhout is, is 15 jaar wel redelijk snel. Als het Douglas is, is het een normale tijd. Vuren of grenen, dan is het bijna een wonder dat hij nog staat.

Think smart........ Act stupid........

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:37

CeesKees

I rest my Kees

We missen wat info.
Wat voor materiaal hebben we het hier over?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09:26
RazorMaron schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:54:
[...]

De buren laten de heg 2/3x per jaar bijhouden, maar dat is onmogelijk om te doen aan de kant van de schutting, aangezien die schutting er pal tegenaan zit, er zit niet of nauwelijks ruimte tussen.
dat begrijp ik maar als je de ouwe schutting weg haalt en voor dat je een nieuwe laat plaatsen ff de heg laten bijwerken dat zal wel schelen

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan eventueel een betonnen schutting terugplaatsen en dat met hout bekleden aan de kant van je vader als hij denkt dat het door de heg komt. Ik heb hier een betonnen schutting die al 50 jaar staat. Het is niet supermooi maar je kan er gewoon wat tegenaan zetten (of plakken) natuurlijk. Ik ben er alleen zelf nog niet helemaal uit wat :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:42
Als je een nieuwe schutting gaat plaatsen zou ik aan de zijde van de buurman een laagje worteldoek op het paneel nieten. Hier zal je 98% van de doorgroei mee tegenhouden.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Woody179 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:38:
Als je een nieuwe schutting gaat plaatsen zou ik aan de zijde van de buurman een laagje worteldoek op het paneel nieten. Hier zal je 98% van de doorgroei mee tegenhouden.
En dan onderin een laagje van beton (de onderste plank) en daar het hout bovenop. Dan kan hij ook niet rotten van onderuit.

/▌

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:56
RazorMaron schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:54:
[...]

[...]

Zou je dan zeggen dat ze ondanks de heg wel gewoon een goede levensduur hebben gehad? Hij staat er ongeveer sinds 2004, dus nu ongeveer zeventien jaar. Op internet zie ik variërende cijfers van tussen de 10-30 jaar voor houten schuttingen.

[...]

Heeft dat gewoon simpelweg dus te maken dat de schuttingen voor hele lange tijd niet zijn ingesmeerd? Tot het punt waarop het eigenlijk al geen zin meer had?
Ja dat vind ik een goede levensduur van een houten schutting. Als het hardhouten palen zijn iets aan de korte kant, maar met geïmpregneerde palen van zachthout is het zeer netjes hoor!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 24-03 13:51
BazzH schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 07:58:
Die heg groeit vooral richting de zon. Aan de kant van de schutting krijgt hij minder licht, dus dat zal allemaal wel meevallen.

Hoe diep gaan de paalhouders de grond in? Even uit mijn hoofd moet dat zeker 1/3 van de hoogte van de schutting zijn. Dus voor een schutting van 2 meter hoog kom je dan op minimaal 70cm.

Van welke houtsoort zijn de palen? Als het hardhout is, is 15 jaar wel redelijk snel. Als het Douglas is, is het een normale tijd. Vuren of grenen, dan is het bijna een wonder dat hij nog staat.
Zelfs hardhout kan naar 10 jaar al slecht zijn het lig aan de grondsoort natte klei of zand maar deze staan in paalhouders en die vind ik persoonlijk ook niet echt stevig zeker naar 15 jaar kan ook deze slecht zijn.
De meeste schuttingen zijn naar 15 a 20 jaar echt wel aan vervanging toe.
Ik zou dr schutting weg halen en gewoon wat terug zetten zou zelf kiezen voor gaas met een hedera er aan of een mix aan klimplanten ,dan heb je groen die je af en toe moet snoeien en dan maak die heg ook weinig uit.
Heb ik ook bij mijn achterkant gedaan ivm gemeente plantsoen omdat ik anders nooit de achterkant van mijn schutting kan onderhouden.

Gr jmb

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
In ieder geval betonnen palen gebruiken als je een nieuwe schutting gaat zetten.
Daar gebeurt niets mee, mocht het in de toekomst nodig zijn hoef je alleen het hout te vervangen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03 22:17

BazzH

Kei-goed...

JMb91 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:55:
[...]

Zelfs hardhout kan naar 10 jaar al slecht zijn het lig aan de grondsoort natte klei of zand maar deze staan in paalhouders en die vind ik persoonlijk ook niet echt stevig zeker naar 15 jaar kan ook deze slecht zijn.
De meeste schuttingen zijn naar 15 a 20 jaar echt wel aan vervanging toe.
Ik zou dr schutting weg halen en gewoon wat terug zetten zou zelf kiezen voor gaas met een hedera er aan of een mix aan klimplanten ,dan heb je groen die je af en toe moet snoeien en dan maak die heg ook weinig uit.
Heb ik ook bij mijn achterkant gedaan ivm gemeente plantsoen omdat ik anders nooit de achterkant van mijn schutting kan onderhouden.

Gr jmb
10 jaar is echt wel heel kort voor hardhout. Maar ik heb het idee dat het geen hardhout is, maar bijvoorbeeld Douglas in paalhouders. Dan is 15 jaar heel netjes. De prijs van goed hardhout laat mensen nog weleens schrikken.

Think smart........ Act stupid........

• Celebithil
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-03 15:22
Ik zal niet willen beweren dat ik er heel veel verstand van heb.

Is het echter niet handiger om de takken die door de schutting heen komen weg te snoeien dan ze terug te duwen? Als je de takken terugduwt blijven ze namelijk alleen maar op hun nieuwe plaats doordat de schutting ze die kant op duwt en dan duwen de takken dus de schutting om. Anderzijds zal een tak die gesnoeid is natuurlijk opnieuw de verkeerde kant op gaan groeien. Natuurlijk is ook dit vooral een idee voor als er een nieuwe schutting staat.

• RockNoobster
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-03 11:48
Een andere mogelijke oplossing zou zijn om (na het plaatsen van een nieuwe schutting) iedere 2 jaar bijvoorbeeld wat panelen los te schroeven van de palen en de heg wat bij te snoeien die achter de schutting groeit.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RockNoobster schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:23:
Een andere mogelijke oplossing zou zijn om (na het plaatsen van een nieuwe schutting) iedere 2 jaar bijvoorbeeld wat panelen los te schroeven van de palen en de heg wat bij te snoeien die achter de schutting groeit.
Gaat hij dan langer dan 17 jaar mee denk je? Als ik denk aan tafels en kasten en bedden die je bij verhuizingen een keer uit elkaar moet halen is dat meestal niet heel bevorderlijk voor de stevigheid. En dat acht keer :)

/▌

• RockNoobster
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-03 11:48
Marzman schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Gaat hij dan langer dan 17 jaar mee denk je? Als ik denk aan tafels en kasten en bedden die je bij verhuizingen een keer uit elkaar moet halen is dat meestal niet heel bevorderlijk voor de stevigheid. En dat acht keer :)
Daar heb je een goed punt. En zal niet bevorderlijk zijn voor de staat van de schutting, maar mogelijk wel helpen bij de irritatie van doorgroeiende takken. Al is de eerder aangekaarte oplossing van worteldoek dan misschien beter.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat is al een paar keer langs geweest bij de rijdende rechter.

Het komt erop neer dat de schutting er moet tegen kunnen en de heg niet de boosdoener is.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:37

MLLL

Palm Treo 650

BazzH schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:18:
[...]

10 jaar is echt wel heel kort voor hardhout. Maar ik heb het idee dat het geen hardhout is, maar bijvoorbeeld Douglas in paalhouders. Dan is 15 jaar heel netjes. De prijs van goed hardhout laat mensen nog weleens schrikken.
Vurenhout gaat binnenkort ook veel duurder worden, er is een chronisch tekort.

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03 11:24
Marzman schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Als je gewoon boutjes gebruikt en schroefdraad inserts kan je hem zonder het hout te beschadigen steeds loshalen. Maar of het een handige oplossing is...

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-03 15:40
Ik hoop niet dat de gedachte is 'die heg heeft het gedaan, buurman trekt u de portemonnee maar'. Ik denk dat je schutting juist langer heeft gestaan dankzij die heg: door de steun van de heg kon je schutting niet omwaaien. Zie ook het voorbeeld waarbij de schutting van je buurman wel is omgewaaid.

17 jaar voor een schutting is een keurige levensduur, niet al te lang, maar wel in combinatie met het achterstallig onderhoud.

Gewoon een knappe nieuwe schutting neerzetten nadat je de heg hebt teruggesnoeid tot de erfgrens. Kun je weer +20 jaar door. En geen tak terugduwen, gewoon afknippen.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:19
Verder nog een tip, geïmpregneerde schuttingen moet je eigenlijk behandelen als chemisch afval. Voor je eigen gezondheid kun je de oude schuttingdelen beter niet opstoken in de vuurkorf! :)

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:56

macnerd

No Apples please :-)

ZeRoC00L schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 09:05:
In ieder geval betonnen palen gebruiken als je een nieuwe schutting gaat zetten.
Daar gebeurt niets mee, mocht het in de toekomst nodig zijn hoef je alleen het hout te vervangen.
Ik had hier al betonnen palen staan van een vorige schutting. Aangezien heb lastig schroeven is in beton hebben we er douglas balken aan bevestigd (2 stuks per paal, staand, en ruim genoeg boven de grond). Daarop hebben we horizontaal lange douglas planken geschroefd. Alles is ook geolied overigens.
In dit geval zitten de planken boven elkaar (11 stuks van 5m), en daarnaast weer, etc.
Tip: zorg dat je op de aansluiting van planken aan beide zijden een stevige plank hebt zitten en schroef het van beide kanten vast.

MacNerd

• RazorMaron
Mr. Stom schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:46:
Ik hoop niet dat de gedachte is 'die heg heeft het gedaan, buurman trekt u de portemonnee maar'. Ik denk dat je schutting juist langer heeft gestaan dankzij die heg: door de steun van de heg kon je schutting niet omwaaien. Zie ook het voorbeeld waarbij de schutting van je buurman wel is omgewaaid.
Nee nee, de gedachte is meer 'als die heg het gedaan heeft, willen mijn ouders niet investeren in een nieuwe schutting'. Het was daarnaast ook de keuze van mijn ouders om een schutting naast de al bestaande erfscheiding (heg) te maken, dus het argument dat onze buurman dan zou moeten dokken vind ik niet echt valide.

Als reactie op de vragen welk hout het is. Niemand weet het meer, mijn pa die zei alleen dat het duur was. Maar die is dan ook redelijk op z'n centen.

Het is een getoogde schutting met palen in paalhouders en ik denk eerlijk gezegd dat het geïmpregneerd hout/douglas is.

Hierbij een foto, dit was gisteren bijna allemaal omgewaaid, toevallig aan de andere kant, waar dan weer een ladder op rust. Het ziet er dus niet uit maar het moest even in een kwartiertje allemaal vastgezet worden. Maar misschien kunnen jullie hieruit halen wat voor hout het was? Dat rare kleurenpatroon komt trouwens door mijn camera.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 93050
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik weet niet hoeveel budget jullie hebben, maar een hout beton schutting is vrijwel onverwoestbaar. Betonnen palen, de eerste paar lagen ook beton, dan hout. Geen contact hout/grond, ook in beton gemonteerd: staat voor de rest van je leven. Kost een paar centen, maar an heb je wat. Dat die heg de oud schutting omduwt geloof ik niet. De het groeit naar het licht toe, niet expres naar je schutting.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23
RazorMaron schreef op zondag 14 maart 2021 @ 00:18:
[...]

Nee nee, de gedachte is meer 'als die heg het gedaan heeft, willen mijn ouders niet investeren in een nieuwe schutting'. Het was daarnaast ook de keuze van mijn ouders om een schutting naast de al bestaande erfscheiding (heg) te maken, dus het argument dat onze buurman dan zou moeten dokken vind ik niet echt valide.

Als reactie op de vragen welk hout het is. Niemand weet het meer, mijn pa die zei alleen dat het duur was. Maar die is dan ook redelijk op z'n centen.

Het is een getoogde schutting met palen in paalhouders en ik denk eerlijk gezegd dat het geïmpregneerd hout/douglas is.

Hierbij een foto, dit was gisteren bijna allemaal omgewaaid, toevallig aan de andere kant, waar dan weer een ladder op rust. Het ziet er dus niet uit maar het moest even in een kwartiertje allemaal vastgezet worden. Maar misschien kunnen jullie hieruit halen wat voor hout het was? Dat rare kleurenpatroon komt trouwens door mijn camera.

[Afbeelding]
Dit ziet eruit als een schutting die nooit echt robuust is neergezet en waar jarenlang regen een vocht haar verwoestende werking hebben gedaan.

Het eerste is te zien in de dunne horizontale planken. Die 3 iele latjes moeten alles bij elkaar houden. Diezelfde iele meuk zien we ook verticaal terug her en der. Veel planken lijken slechts met een schroef in het midden vastgezet waardoor het makkelijker krom kan trekken.

Het tweede is te zien aan de bovenkanten waar jarenlang regen haar gang heeft kunnen gaan en het hout heeft kunnen verrotten. Als dat niet tijdig wordt aangepakt dan blijft het water erin staan en rot het steeds verder. Aan de onderkant is hetzelfde de verwachten. Pak je dat tijdig aan met verwijdering van houtrot beits dan verleng je de levensduur. Overigens wordt om deze reden vaak ook een afdekking geplaatst on de kopse kanten te beschermen.

Een ding is duidelijk: die heg is onschuldig.

De opmerking dat de schutting duur was klinkt als typische (schoon)vaderpraat: bij de bouwmarkt te dure matige meuk gekocht of mannetje ingeschakeld waarbij elke euro aan onderhoud sowieso een semi-ongewenste uitgave is.

Qua stevigheid kun je hier vast met wat lapwerk wat fixen. Het er ook weer fatsoenlijk uit laten zien kost meer werk: zagen, houtvullen, beitsen/oliën. Een nieuwe schutting neerzetten is effectiever waarschijnlijk.

[Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 14-03-2021 10:44]

• RazorMaron
Rukapul schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:10:
[...]

Dit ziet eruit als een schutting die nooit echt robuust is neergezet en waar jarenlang regen een vocht haar verwoestende werking hebben gedaan.

Het eerste is te zien in de dunne horizontale planken. Die 3 iele latjes moeten alles bij elkaar houden. Diezelfde iele meuk zien we ook verticaal terug her en der. Veel planken lijken slechts met een schroef in het midden vastgezet waardoor het makkelijker krom kan trekken.

Het tweede is te zien aan de bovenkanten waar jarenlang regen haar gang heeft kunnen gaan en het hout heeft kunnen verrotten. Als dat niet tijdig wordt aangepakt dan vindt het water erin staan en rot het steeds verder. Aan de onderkant is hetzelfde de verwachten. Pak je dat tijdig aan met verwijdering van houtrot beits dan verleng je de levensduur. Overigens wordt om deze reden vaak ook een afdekking geplaatst on de kopse kanten te beschermen.

Een ding is duidelijk: die heg is onschuldig.

De opmerking dat de schutting duur was klinkt als typische (schoon)vaderpraat: bij de bouwmarkt te dure matige meuk gekocht of mannetje ingeschakeld waarbij elke euro aan onderhoud sowieso een semi-ongewenste uitgave is.

Qua stevigheid kun je hier vast met wat lapwerk wat fixen. Het er ook weer fatsoenlijk uit laten zien kost meer werk: zagen, houtvullen, beitsen/oliën. Een nieuwe schutting neerzetten is effectiever waarschijnlijk.
De schroeven in het midden zijn zelf door ons aangebracht voor extra bevestiging. De schroeven die er origineel in zitten hebben dezelfde kleur als het hout.

Dit topic was meer bedoeld voor zoveel mogelijk opinies om ze te overtuigen gewoon een nieuwe te halen die met een beetje extra werk zelfs nog langer meegaat.

Kunnen jullie trouwens zien aan het hout wat voor soort het is?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

RazorMaron schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:31:
[...]
Dit topic was meer bedoeld voor zoveel mogelijk opinies om ze te overtuigen gewoon een nieuwe te halen die met een beetje extra werk zelfs nog langer meegaat.
Haal gewoon een nieuwe :p Een argument kan zijn 'hoe oud zijn je ouders over 17 jaar?'. Mijn ouders zijn in de 70 dus dat lijkt me lang genoeg. Als ze (of een van hen) er dan nog woont dan zal de staat van de schutting ze weinig meer interesseren.

/▌

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als er een heg naast staat heb je toch geen schutting nodig :P

Snoei die heg 2x per jaar voor de buurman en je bent klaar.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:23
RazorMaron schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:31:
[...]

De schroeven in het midden zijn zelf door ons aangebracht voor extra bevestiging. De schroeven die er origineel in zitten hebben dezelfde kleur als het hout.

Kunnen jullie trouwens zien aan het hout wat voor soort het is?
Dat is simpel: gewoon een nieuwe halen. Die gaat echt minimaal zo lang mee en waarschijnlijk langer. Zeker als je iets robuuster materiaal koopt en de kopse kanten beschermt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Is er al met de buren gesproken? Wellicht zijn ze de heg wel zat en is dit een mooi moment om de heg en schutting op te ruimen en er gezamelijk wat nieuws neer te (laten) zetten.
Bijvoorbeeld een schutting met betonpalen en beton plint er daar een houten scherm tussen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• RazorMaron
Aikon schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:40:
Als er een heg naast staat heb je toch geen schutting nodig :P

Snoei die heg 2x per jaar voor de buurman en je bent klaar.
Je kan over de heg heen kijken, moeders wilt iets meer privacy.
Erwin_83 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:46:
Is er al met de buren gesproken? Wellicht zijn ze de heg wel zat en is dit een mooi moment om de heg en schutting op te ruimen en er gezamelijk wat nieuws neer te (laten) zetten.
Bijvoorbeeld een schutting met betonpalen en beton plint er daar een houten scherm tussen.
De buren waarbij de schutting de enige erfscheiding is willen wel meebetalen voor hun deel. De buren met de heg willen dat (denk ik) niet aangezien zij toch een partij groen in de tuin hebben staan wat is omgeven met een heg. Wat jaarlijks een tuinier het 2/3x per jaar bijhoudt. Gaat hun alleen maar meer geld kosten. Ach ja, een praatje houden kan altijd. Maar dat is niet mijn taak. Ik probeer mijn ouders gewoon te helpen met een goede keuze maken.

Ik dacht zelf namelijk ook gewoon dat de invloed van de heg zou meevallen, en had wat instemmende meningen nodig om mijn standpunt extra kracht te geven. Ik laat ze vanmiddag de bevindingen zien en ik laat wel weten of de gedachten zijn veranderd.

[Voor 3% gewijzigd door RazorMaron op 14-03-2021 08:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Toen wij hier kwamen wonen was er in de voor en achtertuin een te grote heg door gebrek aan onderhoud. Van de vorige bewoner begrepen dat de heg nogal een dingetje was voor de buurman, maar toen we gingen praten over de heg had hij al wat huiswerk gedaan voor het laten plaatsen van een schutting. En erna is daar de tuin wat verder opgeknapt en onderhoudsvriendelijker gemaakt gezien de bewoner wat op leeftij zijn.

Informeer er eens naar bij ze, nieuwe tijden nieuwe kansen en nu na een storm een mooi moment. Je eigen plan maken erna kan altijd als ze nee zeggen. Het zou zonde zijn als jullie een nieuwe schutting plaatsen en zij erna de heg weghalen en bedankt buurman roepen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee