Toon posts:

Whirlpool bad verwarmen met een wpboiler (cv ondersteuning)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:42

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Topicstarter
Ik ben bezig met het vervangen van een ligbad voor een whirlpool bad en wil deze duurzaam gaan verwarmen.
Met het ligbad heb ik de ervaring dat het niet langer dan een half uur aangenaam warm blijft.
Aangezien het whirlpool bad en het huidige bad beide van acryl zijn gemaakt verwacht ik dat dit met het whirlpool bad ook het geval zal zijn.

Een whirlpool bad is wel iets aparts om te verwarmen, een grote pomp die 750W verbruikt gaat tot 320l/minuut.
De aansluiting op de pomp is 32mm, net zo groot als een wastafel afvoer (rechter foto bovenste pomp) :P
Verder maak je alleen gebruik van het water in het bad, je vult het niet bij.

Iets wat volgens mij kan werken is een indirect gestookte boiler met spiraal, de 22mm aansluiting zou normaal gesproken op een cvketel of andere bron zitten en kan aardig wat water verplaatsen.
De boiler zou dan in de warmwater toevoer kunnen zodat ie tijdens het bad vullen wordt opgewarmd.
Echter is dat wel een groot ding, ik vond een Inventum boiler van 50 liter als kleinste model.
Kleiner bestaat wel, maar die zijn voor op boten, denk aan 25 liter en vaak zijn ze heel compact.
Een nadeel is dat je het bad dan eerst met 50l koud water vult want de boiler wordt niet continu verwarmd .

Een andere optie is cv water door de boiler laten gaan om hem voor te verwarmen, echter ben ik dan beperkt tot zo'n 42 graden met mijn wpboiler spiraal als bron voor cv water.
Eigenlijk wil ik geen cv water in de boiler zelf hebben dus dan zou er een platenwisselaar tussen kunnen.

Een ander idee is een dwtw andersom gebruiken, de afvoer kant kan veel water transporteren en de bron kan een boiler zijn (liever geen cv water of weer via een platenwisselaar).
Wellicht is er een bypass nodig om de flow optimaal te houden, welk idee het ook wordt.
Het mooiste is als alles buiten zicht blijft, onder het bad is niet veel ruimte maar aan de kant van je voeten zou ik nog een object kwijt kunnen van zeg 30cm doorsnede en 60cm lang (bovenzijde van foto).
Plaats ik het bad hoger dan kan dat enkele cm meer worden.

Tot zo ver de theorie :)
Mijn wpboiler bevat 200 liter en die verwarm ik tot 62 graden voordat ik een douche of bad gebruik.
Waar ik wat twijfels over heb is cv water als bron omdat dit max 42 graden is.
Het bad zal 38 graden zijn dus er is wel een verschil dat langzaam toeneemt.
Echter koelt de wpboiler af als ik een bad vul en ik weet eigenlijk niet hoeveel de spiraal dan nog geeft.

Een alternatief is een kleine boiler bij of onder het bad die ik met 62 graden vul, echter verlies ik dan koud water bij het vullen van het bad wat toch al veel water is.
Misschien is het mogelijk om de boiler te legen bij het naspoelen van de whirlpool buizen, geen idee of dat te doen is zonder al te veel moeite zoals ergens weggestopte kraantjes bedienen.

Het warmteverlies beperken met isolatie lijkt me geen gek idee, bijv. met Armaflex.
Samenvattend heb ik in de badkamer 2 warmtebronnen, de badkraan en de cv leidingen die beide door de wpboiler worden verwarmd.
Ik weet dat bij cv gebruik de temperatuur op pijl blijft als de wpboiler aan het opwarmen is, echter haal ik de 62 graden dan niet of pas na lange tijd.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:05
Hoe lang blijft het water in de whirlpool? Hebben we het dan over uren of dagen?

Ik denk dat de eerste stap is om te proberern te berekenen hoeveel het zou kosten om de boel met COP=1 op temperatuur te houden.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Hou het maar op uren, als ie in een aparte kamer stond dan zou het anders kunnen zijn.
Met cop=1 testen kan niet even snel want dit whirlpool bad heeft geen water verwarming (wel 300W lucht).
Een passende heater is wel te koop, ik zie ze van 1, 1.5, 2 en 3kW.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01:05
Ik zou denk ik de kleinste heater kopen. Moet voldoende zijn om de boel op temperatuur te houden.

Als die heater 2 uur per week aan staat dan heb je het over 100 kWh per jaar. Daar kun je niets ingewikkelds met een wpb voor bouwen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een richtbudget is ook wel handig, denk ik.
En ik neem aan dat je er hobby in hebt, anders is COP1 verwarming erg lang economisch inderdaad.
Overigens, als je makkelijk naar
de garage/het washok kan:
https://zwembadcompleet.nl/poolex-nano-warmtepomp-3-kw

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ingewikkelde dingen trekken mij aan >:)
Die warmtepomp is wel een schatje zeg voor dat geld maar lastig nabij de badkamer te plaatsen :Y)
Er staan de komende tijd geen zakken met geld voor mij klaar, ik studeer een jaar.
Het is een hobby project, kijken hoe dit soort dingen werken en dan combineren tot er iets bruikbaars uit komt.
Budget is een paar €100 en dat kan uiteindelijk voor een standaard heater zijn.
Zo'n heater heeft een flow switch dus hij gaat aan zodra de pomp draait en er water stroomt.
Echter zou het tof zijn als het voor weinig op een duurzame manier kan en de wpb nog een nieuwe taak krijgt.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ik lees bij spa's dat een heater na de pomp komt, echter heeft de betreffende heater geen flowsitch.
Op mijn pomp staat dat maximaal 50 graden water is toegestaan.
Een heater die erbij past heeft een flowswitch en een thermostaat, ik kan hem dus begrenzen.
Is er dan nog een bezwaar om hem aan de zuigkant van de pomp te monteren?
Een praktisch probleempje aan de perskant is dat daar een t-stuk op zit en er weinig ruimte is om de heater tussen te schroeven, maar het is niet onmogelijk.
Een beetje vervelend is dat ik iets met die grote wartel moet doen en dat er nog een nodig is.
Het kan nog elke vorm van verwarming zijn, ik wil nu even het aansluiten bekijken :)

[Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 14-03-2021 15:06]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:01
Volgens mij is dat geen probleem. Zo'n heater heeft een gigantisch debiet.
Deze komt in de slang lijkt het, dus de bestaande wartel doe je niets mee.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Dat klopt, maar de slang op het t-stuk is dunner dus daar kan hij niet tussen.
Dan zou ik op de pomp een stuk slang met wartel moeten zetten die dan op de wartel van het t-stuk komt.
Eenvoudiger is de retour gebruiken omdat daar alleen een slang onderbroken hoeft te worden.
Omdat de heater een flowswitch heeft gaat ie niet aan zonder dat er water in zit.
Je ziet wel hoe lastig het wordt om daar een platenwisselaar oid tussen te zetten met behoud van de flow.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Weer een stapje verder, vanwege de grote flow en de 50mm aansluitingen voor een heater gekozen.

Op het 1e plaatje even linksonder gelegd, daar is te zien dat er dezelfde witte klem op zit als bij de pomp.
Hier is ook de sifon te zien waar we het over hadden, die past goed omdat alles draaibaar is :)
Het rechter plaatje laat een plek zien waar de heater kan komen, maar het is minder simpel dan gedacht.

Vanwege de flowswitch gaat het water er in een vaste richting doorheen, op de foto van links naar rechts.
Links zit de thermostaatknop die van 0 tot 45 graden kan, die knop wil ik bereikbaar houden als het bad is ingebouwd en dat is niet eenvoudig :9
Het type thermostaat is met capillair, een vrij stug pijpje met aan het eind een langwerpige sensor.
Deze zit in een buisje waar het water langs loopt en er is nog een 2e exemplaar voor 60 graden beveiliging.
De hele rits is een serieschakeling van switches die uiteindelijk de heater schakelt (2kW).

Als ik dit slimmer en/of op afstand wil regelen dan kan ik een andere sensor in het buisje doen en die een relais laten schakelen bij de ingestelde temperatuur, op zich te doen want alles zit met fastons vast.

Een ander geintje is de schroefkoppeling op de pomp en heater, een enkele 50mm buis in 2 daarvan lijmen lukt nog wel maar er zijn 2 schroefkoppelingen die aan een buis vast zitten (1 is een splitter naar 2x 32mm).
Ik zal er 1 nodig hebben en die zal dan aangepast moeten worden.

Een alternatief is de afzuigleiding door midden doen maar aan die kant kan ik de heater niet kwijt omdat het dan breder wordt dan het bad is en bovendien zit die kant straks tegen de muur en niet vooraan :/
Verlengen is mogelijk maar de heater moet liggend met het kastje omhoog geplaatst worden.
Wordt vervolgd, genoeg stof om uit te werken.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
En weer wat gevonden, een zwembad-cv warmtewisselaar *O*

Groot voordeel is de uitvoering, 50mm (pvc) voor het bad circuit en 3/4 voor de cv.
Hier gaat 10m3/uur doorheen of 167l/minuut, ruim de helft van wat de pomp kan (320l/min).
Dit ding kan 47,5kW overdragen bij 90 graden of 33,9kW bij 70 graden.
Ga ik van 40 graden uit dan zou het 15kW kunnen zijn.

Bij de Atlantic Explorer lees ik dit:
Vermogen spiraalwisselaar (kW) primary 60°C/2m3,
1000 / 1500 / 2000 L/U
15.5 / 16 / 16.4 (kW)

Beetje lastig om te beoordelen, hoeveel warmteoverdracht zal er zijn met deze combinatie?
Het hele idee bevalt me wel, bijna passief verwarmen op de cv pomp na.
Op mp zie ik een gebruikte voor nog geen €100.
Een kleine platenwisselaar kan blijkbaar 4m3/uur verwerken (10-40kW) en grote/dure modellen 12m3/u of zelfs 22m3/uur.

Kijk ik naar het kleine temperatuurverschil tussen badwater en cv water dan lijkt dat me een beperking.
Een elektrische heater begint bij 1kW en met 2kW zou je een bad tot 700 liter warm kunnen houden/maken.
Zo bezien is de wpb een bron van 1kW (bij 45 graden rond de spiraal) als hij draait.
Het leuke is dat hij vanzelf start als de spiraal warmte onttrekt, bij een cv radiator lukt dat al (1200W).

Omdat ik de heater al heb liggen kan ik overwegen om beide te te doen, is de heater uit en zet ik hem parallel met de warmtewisselaar dan zal ik zat flow hebben :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ik ben bang dat deze klus hier op gaat lijken :o

Wie bouwt een bad toch zo ongelofelijk stom in als bij mij is gedaan? |:(
De korte badranden zitten dieper dan de tegels en hij kan er dus niet uit zonder alles te slopen ;w
Anders gezegd de tegelwand is 2cm smaller dan de lengte van het bad.
Gelukkig gaat het om gipswanden aan beide kanten, ik denk dat ik bij de korte wand een inkeping ga maken.

Er was toch al meer werk in aantocht omdat de kraan net te laag zit en eigenlijk aan de verkeerde kant voor de whirlpool, precies waar straks de rug jets zitten.
De kraan gaat naar het korte wandje (in feite een koof voor riool en ontluchting) dus dat wordt ook leuk.
Andersom plaatsen is onhandig omdat de afvoer, overloop en bediening dan onbereikbaar zijn, net als de plek waar de verwarming zou komen.
Je kan als bouw leek niet alles van te voren inschatten blijkbaar :z

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee